Läs, beundra och när sanningen väl sjunkit in, gråt(blod)
http://www.ltu.se/edu/course/L00/L0035S
/Poseur WTF!?
http://www.ltu.se/edu/course/L00/L0035S
/Poseur WTF!?
w176 said:Om universiteten inte studerar och undervisar om folks faktiska läsvanor och vad för teman och värderingar de böckerna skildrar, vad skulle man då studera i littereaturvetenskap? Ska man studera böcker ingen läser?
Eller är det faktiskt vilktigt att förstå och skildra en litteraturtrend som kanske omfattar en miljard människor? Och 120 år?
Det är tyvärr ofta så, och jag har själv varit en av de tuffingarna förut, när sambon började läsa Twilight och de första filmerna kom.krank said:w176 said:Om universiteten inte studerar och undervisar om folks faktiska läsvanor och vad för teman och värderingar de böckerna skildrar, vad skulle man då studera i littereaturvetenskap? Ska man studera böcker ingen läser?
Eller är det faktiskt vilktigt att förstå och skildra en litteraturtrend som kanske omfattar en miljard människor? Och 120 år?
Precis det här tänkte jag skriva. Eller ja, inte ordagrant, men det var det här jag ville ha sagt. Jag ser överhuvudtaget inte problemet. Är det ett utslag av den här driften att leka tuff och vara "allergisk" mot allt som har med Twilight att göra? Inget jättefan själv, men en del av reaktionerna mot skiten övergår mitt förstånd...
solvebring said:Min åsikt, när jag numera är insatt, är att Twilight är okej och att dess svagheter knappast avgörs av den humanvampyriska stämning den här, utan till exempel av Meyers bristande författarskicklighet.
Inte klar med den än. Ska bli kul att få den färdig nu när du säger så.Däremot är min åsikt att fjärde boken helt klart höjer serien. Mindre bjäffs, mer superkrafter, blodsplattervåld och knulla =) Jag ser fram emot hur de ska gestalta det på film... =)
Nej precis. Tvärtom är Meyer bara en i mängden av en lång tradition sedan författare som Rice introducerade den sortens vampyrperspektiv.Just vampyrromantiken i Twilight är ju egentligen inte skiljd från den fina och mångåriga tradition av just vampyrromantik som gjort att vi moderna männisor överhuvudtaget känner till dem. Att använda vampyrer som symboler för utomäktenskapligt sex är ju knappast Meiers uppfinning, liksom.
Det var precis så jag sade till en början, ja, så jag kan helt klart bara säga att det stämmer bra.Det mesta gnäll jag hör verkar mest ha att göra med "buuuuugh, det är inte vampyrer så som JAG vill ha dem".
Ja, till stor del - men det beror lite på vad klagandet består i. Jag har full förståelse för att en recensent på en kultursida beklagar att handlingen är förutsägbar, att den litterära nivån är låg, personporträtten tunna osv. Det är deras jobb och det skadar knappast bokens försäljning (man köper sällan den sortens litteratur baserat på litteratursidornas recensioner...).solvebring said:Att klaga på populärkultur och populärlitteratur är för mig bara konservativ, herremansakademisk blaja. Att böckerna läses av avgudas av tusentals människor talar ju för sig självt.
Haha! :gremdrink:Poseur said:För att förtydliga så hade jag inget emot själva kursen eller dess innehåll men personligen kändes det så sjukt ledsamt, nördigt och nischat.
Det blev överslag i nördtarmen.
/Poseur som egentligen inte har något emot twilight som så...
Själv gick jag "Myt, magi och ockultism" 5 p, och det är den enda kurs jag påbörjat utan att orka tenta av. Så sjukt jävla tråkigt att läsa om Swedenborg (en sinnessjuk människa som alla har fått för sig vara väldigt, väldigt, väldigt viktig).Poseur said: