jag ser inte riktigt problemet med det heller, ärligt talat. Vad är populism? En kurs behöver kunna locka studenter, dessvärre, och det är därför inte en slump att du kan plugga tibetanska, katalanska och sanskrit vid ett enda universitet i det här landet, afaik, men kinesiska vid flera stycken och franska vid typ varenda ett. När går en utbildning från "det här tror vi att många är intresserade av och att det därför finns ett behov av" till "hehe, det här kommer folk flockas till som flugor till en koskit", och varför vore det senare ett problem, egentligen? Visst, högskolor får bidrag per mängd elever så det är bra för institutionen om de lockar många, men det gör det ju bara -förståeligt- att de gärna vill göra det, och...jag menar, humanistiska kurser är så sjukt billiga jämfört med naturvetenskapliga att det inte ens är roligt. Det verkar lite perspektivlöst att klaga på vad en litteraturvetenskaplig kurs kostar skattebetalarna när summan är negligerbar i sammanhanget.
och våra skattepengar finansierar populistiska partier och populistiska tv-program, varför inte populistiska högskoleutbildningar? Visst, jag hade kunnat argumentera för att populism alltid är dåligt, men samtidigt; det är ju -awesome- om man kan få folk att utbilda sig, utan att tvinga dem på något sätt.