Nekromanti Nu vet vi vad högskolan går för!

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Alltså, jag tycker alla själv ska få välja fritt vilken utblidning de väljer att söka in på. Men jag tycker högskolorna ska välja att att inte överutbilda mer än tiofalt jämfört med den faktiska arbetsmarknaden.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,248
Lösningen på alla problem är som vanligt medborgarlön.

Liberaler som är för att styra enskilda individers livsval utifrån näringslivets kalkyler om vad kapitalet behöver är inget annat än smygkonservativa marknadskramare som är mer intresserade av att upprätthålla en kapitalistisk marknads- och samhällsordning snarare än att verka för den enskildes frihet. Liberaler som ser sig själva som samhällsuppbärare slutar alltid som konservativa status quo-avrunkare. Individens frihet står i konflikt med maximering av kapitalets tillväxttakt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Vimes said:
Lösningen på alla problem är som vanligt medborgarlön.
Jag är inte det minsta liberal, men jag håller fullständigt med på den här punkten.

Vimes said:
Individens frihet står i konflikt med maximering av kapitalets tillväxttakt.
Japp.

Individens tryggheter och möjlighet att nå sin potential också.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Alltså, jag tycker alla själv ska få välja fritt vilken utblidning de väljer att söka in på. Men jag tycker högskolorna ska välja att att inte överutbilda mer än tiofalt jämfört med den faktiska arbetsmarknaden.
Bra sagt. SN verkar delvis ha varit inne pà det ocksà. Dà det stàr i artikeln att deras andra förslag är att minska anslagen till högskolor med utbildningar som inte tros leda till jobb.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Sättet SN uttrycker sig på är väldigt typiskt. Tänk om man vänder på det:

De utbildningar där man upplever en brist av sökande i förhållande till behov, skulle ju kunna få ett höjt studiebidrag. Men det klart, då skulle man kanske gå miste om sin hårt tillkämpade image som Rovkapitalisten Allan. Av någon anledning tycker SN-typer att det är mycket käckare att hålla på att bestraffa än att belöna, när man ska styra fram ett visst beteende*. Trots att mekanismen är likartad.

Till saken hör att i många av de utbildningar där det förväntas framtida brist (inte alla), så är varenda utbildningsplats full med höga sökkrav (läkare, de flesta civ ing, mm). Då hjälper det inte att bestraffa dem som bara kom in på tredjehandsvalet.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men vem f-n ska avgöra vad som "inte leder till jobb"? Lunds universitet har ju tex redan i sitt pressmeddelande rivit Svenskt näringsliv ett nytt rövhål, och visat på att humanister visst får jobb.

Jag tänker inte låta kapitalister avgöra vilken kunskap som är samhällsnyttig och vilken som är värdelös.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Humanioraproblemet" existerar bara i svenska högerpolitikers huvud. Fråga andra länder om de upplever ett problem med att humaniora inte är samhällsnyttigt nog...

För att förtydliga: "Problemet" är att humanioran i det svenska etablissemangets ögon har låg status och avfärdas som "flum". Jämför man med andra länder har humaniorautbildningar där mycket högre status i samhället, Kina och USA är påfallande exempel. Intresse på arbetsmarknaden är något man kan skapa.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Hur ser det egentligen ut i resten av världen? Är det vanligt med statsfinansierade högre utbildningar som vi har här eller är det vanligare med privatfinansierade?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Frågan är egentligen avgrundsdjup och mångbottnad.

Först måste man ställa sig frågan om utbildning (nu talar jag statligt finansierad) skall ha ett egenvärde, eller om den skall styras mot samhällets behov. I mitt fall är det ganska enkelt; statligt finansierad utbildning ska gynna samhället (och därigenom staten).

Sedan är frågan vad som är samhällets behov. Då blir det hela mer subjektivt, och än mer krångligt. Behöver Sverige läkare? Ja, det är ganska enkelt att svara på. Samma sak gäller med lärare, sjuksköterskor, militärer, poliser och andra statliga, samhällsbärande yrken. Är det statens jobb att utbilda arbetskraft för den privata sektorn? Ja, eftersom den staten gynnas av att svenska medborgare är en konkurrenskraftig del av arbetsmarknaden, och därmed genererar skatt (både från den arbetande individen och företaget som väljer att basera i Sverige).

Ska staten utbilda kulturvetare? Det beror på. Jag är av uppfattningen att kultur är viktigt, och att rekreation är något som människan behöver. Visst, vi skulle kunna bygga ett myrstackssamhälle där varje enskild individ utbildas mot en exakt arbetsfunktion för att driva det statliga maskineriet framåt. Den stora, kommunist-industriella maktapparatens känslolösa effektivitet. Men då är samhället en maskin, och individen är blott en kugge. Det är inte en verklighet jag vill leva i, eftersom en av anledningarna till att vi människor har kommit att leva och skapa tillsammans också är att vi ska få njuta av frukten av vårt arbete.

Alltså behövs kulturvetare (och de andra som inbegrips i SN's förslag).

Man behöver således hitta någon sorts balans (vilket det råder brist på i den här tråden, som antingen rasar mot alla onda kapitalister, eller ondgör sig över "flumskolan").

Ja, statligt finansierad utbildning ska gynna staten. Kulturvetare gynnar staten, eftersom de gynnar folket som utgör densamma. Vi ska dock inte sitta i en situation (som jag kan tycka att vi gör nu) där man låter högskolan bli någon sorts fritidsgård för folk som vill förverkliga sig själva genom att studera något odefinierbart som samhället inte har behov av. En arbetslös dramapedagog med fem års studielån är inte inte en livsstil staten ska vare sig uppmuntra eller bekosta. Och det är det vi gör när man tar in mångfalt fler humaniorastudenter än vad det finns behov av i arbetslivet.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Statsfinansierad högre utbildning (as in "gratis") är väldigt ovanligt, och av allt att döma en typisk kommunistgrej, globalt sett. Vad jag vet har följande länder det: Argentina, Brasilien, Kuba, Sverige, Norge, Danmark, Island, Finland, Grekland, Sri Lanka, Libyen, samt, väldigt signifikant, Kina, som inte är helt där riktigt än men jobbar mot målet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
För att förtydliga: "Problemet" är att humanioran i det svenska etablissemangets ögon har låg status och avfärdas som "flum". Jämför man med andra länder har humaniorautbildningar där mycket högre status i samhället, Kina och USA är påfallande exempel. Intresse på arbetsmarknaden är något man kan skapa.
Jag tror inte detta är specifikt för just humaniora. Bildning och kunskap iallmänhet har làg status i Sverige. Sedan vet jag inte vad etablissemanget innebär. Höga chefer i industrin? De är nog inte sà olika i sina prioriteringar runt om i världen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En intressant sk är att hög utbildning i sig anses vara meriterande. T ex dräller det av latinare på brittiska storföretag. internationellt kommer du långt på en titel i antik historia.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
kefka said:
Jag tror inte detta är specifikt för just humaniora. Bildning och kunskap iallmänhet har làg status i Sverige. Sedan vet jag inte vad etablissemanget innebär. Höga chefer i industrin? De är nog inte sà olika i sina prioriteringar runt om i världen.
Jag åt i förrgår middag med en VD för ett större franskt PR-företag som såg filosofi och idéhistoria som oerhört viktiga discipliner för att begripa världen (han själv verkade särskilt intresserad av samtida tänkare från den muslimska världen). Jag misstänker att det som spökar här snarare är en kombination av den svenska ingenjörstraditionens sämre sidor och ett försök att skapa sympati genom att appellera till antiintellektualism -- de sansade och jordnära företagarna som gillar utbildningar man får "riktiga jobb" på ställs som kontrast mot de verklighetsfrånvända humanisterna i sina elfenbenstorn.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
+1 på i stort sett allt. Jättebra skrivet!

En enda sak bara. Jag har faktiskt inte så mycket emot en arbetslös dramapedagog, eller en dramapedagog som arbetar som busschaufför för den delen. Förr eller senare kanske just den dramapedagogen behövs. 1 är inget problem, 10 är inget problem. 100 000 är garanterat ett problem.
Alltså, kvantiteten spelar roll, tycker jag.
 
Top