Null State är som ni kanske vet vid det här laget ett spel där man ska spela experter som löser problem och räddar världen. Man ska skapa rollperson på typ en kvart, sedan bygga ett scenario på max en halvtimme, och sen kasta sig direkt ut i spelandet. Minimala förberedelser, men ändå förhållandevis traddigt i känsla och sätt man spelar. Traditionell spelledare, traditionella spelare, traditionell problemlösning.
Vill du veta mer om settingen, sök på forumet.
Nå; hur gör man det då möjligt för spelledare att utifrån nyskapade rollpersoner bygga ett fungerande enkvälls tradspelsscenario?
Jo, man ger naturligtvis SL konkreta verktyg för att bygga saker. Det kommer att bli en smula formulaiska äventyr, men det tänkte jag uppväga genom att fokusera på öppna problem där lösningen inte är given.
Såhär har jag tänkt:
Förberedelser:
- Skapa rollpersoner.
- Skapa några extra teammedlemmar som dels kan beordras att göra saker, dels tjäna som ersättningsrollpersoner när de existerande dör.
- Bläddra i en tidning som råkar finnas tillhands. Bäst är typ Illustrerad Vetenskap eller andra populärvetenskapliga tidskrifter.
Utifrån rollpersonerna och tidningen, hitta på ett huvudproblem. Gör detta genom att välja ut ett teknologiskt eller annat lämpligt "scifivänligt" ämne från tidningen, och överdriv några steg. Utomjordiska virus som infekterar via språket, en rymdskyttel har kraschat, men fått med sig något utifrån. Kinesiska avhoppare med hjärnkontrollchips. Terrorister med genbomber. Tag valfritt teknologiskt eller annat framsteg, och dra upp volymen till 11 och gör det mardrömslikt.
Hitta på en twist. Om tiden kniper kan man vänta med det här steget, kanske t.om en bit in på scenariet. Om man vill kan man t.om hitta på det allt eftersom, när spelarna börjar bygga teorier. Det kräver dock att man har spelare som kommer med teorier. Twisten ska vara en oväntad vändning i anslutning till huvudproblemet. I själva verket är skytteln en skickligt iscensatt bluff. Terroristerna med genbomben styrs i själva verket av en avancerad AI. De kinesiska avhopparnas problem är egentligen att dem amerikanska regeringen försöker ta över kontrollen.
Dela upp huvudproblemet i ett eller flera delproblem. Delproblemen ska vara konkreta situationer med öppna lösningar. Det ska alltså inte vara "pussel" i traditionell mening, utan utmanande situationer som kan lösas på flera sätt. Det kan vara att lugna ner en uppretad folkmassa, hindra ryska zombies från att ta sig ut ur sin bunker, bryta sig in hos ett högteknologiskt företags laboratorium, eller liknande. Släng ett öga på rollpersonernas Specialiteter, och se till att varje delproblem åtminstone potentiellt sett skulle kunna tillåta en eller flera av rollpersonerna att glänsa lite. Idealiskt sett ska, om man räknar över alla delproblem, alla rollpersoner få glänsa minst en gång. Förbered dock inte några färdiga lösningar, utan håll medvetet problemet öppet.
Det finns några huvudtyper av delproblem. Använd listan om du har ont om tid, och fråga dig "hur skulle den här sortens delproblem kunna kombineras med resten av det jag hittat på".
- Ta sig in i X.
- Hindra någon eller något från att ta sig ut från X.
- Förbereda sig för att någon eller något kommer dit man är.
Där X är miljön delproblemet utspelar sig i. Miljön för varje delproblem ska kunna beskrivas i ett fåtal korta meningar; lägg ingen tid eller energi på superdetaljerade beskrivningar. Rita en karta, om du hinner.
Sätt samma mellan 1 och 5 sådana delproblem beroende på hur lång tid ni ska spela. Räkna med att ta en kort paus mellan att delproblemen löses, där man fikar lite, diskuterar hur det gick, och får någon form av debriefing om hur delproblemet leder till nästa delproblem.
Om spelarna löser ett delproblem på ett sätt som gör att övriga förberedda inte fungerar, meddela detta och be om en kvarts extra betänketid för att bygga nya. Sörj inte förlorade möjligheter, spara dem till en annan dag.
Hitta också gärna på 3-5 Viktiga SLP:er. Ge dem ett namn och ett ansikte från tidningen, en roll att spela i scenariet, och någon personlig egenhet (röker ständigt cigarr, blåser undan håret, fipplar nervöst med en rubiks kub). Om du har tid, hitta på en röst till dem som passar till bilden du valt.
Så; givetvis ska ovanstående kläs i bättre språkdräkt och så, och jag vill gärna ha förslag på fler typer av delproblem, men jag undrar: Hur låter det här? Är det en fungerande struktur? Vad behöver du mer? Skulle du fixa att bygga ett scenarie på en halvtimme med det här?
Planen är att presentera en dylik struktur tillsammans med några färdiga rollpersoner som en utmaning, så snart rollpersonsutmaningen är klar =)
Vill du veta mer om settingen, sök på forumet.
Nå; hur gör man det då möjligt för spelledare att utifrån nyskapade rollpersoner bygga ett fungerande enkvälls tradspelsscenario?
Jo, man ger naturligtvis SL konkreta verktyg för att bygga saker. Det kommer att bli en smula formulaiska äventyr, men det tänkte jag uppväga genom att fokusera på öppna problem där lösningen inte är given.
Såhär har jag tänkt:
Förberedelser:
- Skapa rollpersoner.
- Skapa några extra teammedlemmar som dels kan beordras att göra saker, dels tjäna som ersättningsrollpersoner när de existerande dör.
- Bläddra i en tidning som råkar finnas tillhands. Bäst är typ Illustrerad Vetenskap eller andra populärvetenskapliga tidskrifter.
Utifrån rollpersonerna och tidningen, hitta på ett huvudproblem. Gör detta genom att välja ut ett teknologiskt eller annat lämpligt "scifivänligt" ämne från tidningen, och överdriv några steg. Utomjordiska virus som infekterar via språket, en rymdskyttel har kraschat, men fått med sig något utifrån. Kinesiska avhoppare med hjärnkontrollchips. Terrorister med genbomber. Tag valfritt teknologiskt eller annat framsteg, och dra upp volymen till 11 och gör det mardrömslikt.
Hitta på en twist. Om tiden kniper kan man vänta med det här steget, kanske t.om en bit in på scenariet. Om man vill kan man t.om hitta på det allt eftersom, när spelarna börjar bygga teorier. Det kräver dock att man har spelare som kommer med teorier. Twisten ska vara en oväntad vändning i anslutning till huvudproblemet. I själva verket är skytteln en skickligt iscensatt bluff. Terroristerna med genbomben styrs i själva verket av en avancerad AI. De kinesiska avhopparnas problem är egentligen att dem amerikanska regeringen försöker ta över kontrollen.
Dela upp huvudproblemet i ett eller flera delproblem. Delproblemen ska vara konkreta situationer med öppna lösningar. Det ska alltså inte vara "pussel" i traditionell mening, utan utmanande situationer som kan lösas på flera sätt. Det kan vara att lugna ner en uppretad folkmassa, hindra ryska zombies från att ta sig ut ur sin bunker, bryta sig in hos ett högteknologiskt företags laboratorium, eller liknande. Släng ett öga på rollpersonernas Specialiteter, och se till att varje delproblem åtminstone potentiellt sett skulle kunna tillåta en eller flera av rollpersonerna att glänsa lite. Idealiskt sett ska, om man räknar över alla delproblem, alla rollpersoner få glänsa minst en gång. Förbered dock inte några färdiga lösningar, utan håll medvetet problemet öppet.
Det finns några huvudtyper av delproblem. Använd listan om du har ont om tid, och fråga dig "hur skulle den här sortens delproblem kunna kombineras med resten av det jag hittat på".
- Ta sig in i X.
- Hindra någon eller något från att ta sig ut från X.
- Förbereda sig för att någon eller något kommer dit man är.
Där X är miljön delproblemet utspelar sig i. Miljön för varje delproblem ska kunna beskrivas i ett fåtal korta meningar; lägg ingen tid eller energi på superdetaljerade beskrivningar. Rita en karta, om du hinner.
Sätt samma mellan 1 och 5 sådana delproblem beroende på hur lång tid ni ska spela. Räkna med att ta en kort paus mellan att delproblemen löses, där man fikar lite, diskuterar hur det gick, och får någon form av debriefing om hur delproblemet leder till nästa delproblem.
Om spelarna löser ett delproblem på ett sätt som gör att övriga förberedda inte fungerar, meddela detta och be om en kvarts extra betänketid för att bygga nya. Sörj inte förlorade möjligheter, spara dem till en annan dag.
Hitta också gärna på 3-5 Viktiga SLP:er. Ge dem ett namn och ett ansikte från tidningen, en roll att spela i scenariet, och någon personlig egenhet (röker ständigt cigarr, blåser undan håret, fipplar nervöst med en rubiks kub). Om du har tid, hitta på en röst till dem som passar till bilden du valt.
Så; givetvis ska ovanstående kläs i bättre språkdräkt och så, och jag vill gärna ha förslag på fler typer av delproblem, men jag undrar: Hur låter det här? Är det en fungerande struktur? Vad behöver du mer? Skulle du fixa att bygga ett scenarie på en halvtimme med det här?
Planen är att presentera en dylik struktur tillsammans med några färdiga rollpersoner som en utmaning, så snart rollpersonsutmaningen är klar =)