Nekromanti [Null State] - Baksidetest

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ok, jag antar att du vill att jag ska vara så hård som jag kan vara så det är jag.

1. Jag förstår inte kulorna med fostren i alls och om jag tittar på ett rollspel och överväger om jag ska ta hem det så skulle det vara en detalj som gör att jag skulle dumpa det. Visst, de är coola men i mitt huvud så om du inte kan utnyttja visuella medier för att förmedla vad ett spel handlar om så antar jag att du inte kan förmedla det i text heller.

2. Utfyllnadstexten hjälper mig i den här bedömningen. Den är lång och talar om aldeles för mycket utan att visa mig något, personligen så skulle jag ha skrivigt något i still med:

I hemliga bunkrar och laboratorier skapas nanovirus som sliter kött från ben på ett ögonblick. Mikroskopiska maskiner som skriver om mänskligt DNA till oigenkännlighet. Artificiella intelligenser som ägnar sig åt sina egna eklektiska och främmande spel. Genetiskt förändrade supersoldater med muskler av stål och mentala belöningssystem som ger dem orgasm varje gång de dödar.

Vi är städarna - de som desarmerar bomberna som ännu inte sprängts. Vi är de som skyddar er om natten mot faror ni aldrig hör talas om.
Vi är den enda delen i ekvationen som håller er säkra.

3. Stilmässigt så tycker jag inte att baksidan passar ihop med framsidan. Framsidan är ren och rakt på, har två (man kan diskutera om det inte är tre) designelement som funkar med varandra, baksidan har fyra som klashar I min menning. Jag skulle ta bort borderna på sidorna, placera den till höger under texten och lämna den som jag skrev den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
1. Jag förstår inte kulorna med fostren i alls och om jag tittar på ett rollspel och överväger om jag ska ta hem det så skulle det vara en detalj som gör att jag skulle dumpa det. Visst, de är coola men i mitt huvud så om du inte kan utnyttja visuella medier för att förmedla vad ett spel handlar om så antar jag att du inte kan förmedla det i text heller.
Okej; men tillräckligt många har fattat och gillat för att jag ska betrakta dig som minoritet här =)

Tony.M.Meijer said:
2. Utfyllnadstexten hjälper mig i den här bedömningen. Den är lång och talar om aldeles för mycket utan att visa mig något, personligen så skulle jag ha skrivigt något i still med:

I hemliga bunkrar och laboratorier skapas nanovirus som sliter kött från ben på ett ögonblick. Mikroskopiska maskiner som skriver om mänskligt DNA till oigenkännlighet. Artificiella intelligenser som ägnar sig åt sina egna eklektiska och främmande spel. Genetiskt förändrade supersoldater med muskler av stål och mentala belöningssystem som ger dem orgasm varje gång de dödar.

Vi är städarna - de som desarmerar bomberna som ännu inte sprängts. Vi är de som skyddar er om natten mot faror ni aldrig hör talas om.
Vi är den enda delen i ekvationen som håller er säkra.
Som det står i första inlägget, om man läser det:

Tony.M.Meijer said:
Texten är preliminär; det blir antagligen en kortare, mer kärnfull och beskrivande i slutänden.
Det har jag också skrivit i flera svar i tråden; tydligen var det otydligt. Nästa gång ska jag lägga in en Lorem Ipsum istället...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Som det står i första inlägget, om man läser det:

Tony.M.Meijer said:
Texten är preliminär; det blir antagligen en kortare, mer kärnfull och beskrivande i slutänden.
Det har jag också skrivit i flera svar i tråden; tydligen var det otydligt. Nästa gång ska jag lägga in en Lorem Ipsum istället...
Jag föredrar att inte läsa andras åsikter innan jag har format min egen när jag ska kritisera något.

solvebring

Superhero
om du inte kan utnyttja visuella medier för att förmedla vad ett spel handlar om så antar jag att du inte kan förmedla det i text heller.
Tja, det finns ju iof an anledning att det finns olika yrkesgrupper som författare, skribent, artare, illustratör, layoutare osv. För att en och samma person inte garanterat är fullfjädrad på allt det där.

Dvs. vad man lyckas åstadkomma visuellt har inte ett jota med kvaliteten på texten att göra. Och inte tvärtom heller för den delen, för i så fall skulle till exempel Riotminds författa bättre än de gör med tanke på att de har bra illustratörer som utgått för relativt träffande bildmanus.

Och förövrigt kan jag hålla med om att baksidan och framsidan är olika och att krank möjligen bör överväga att städa baksidan lite mer. Fast annars tycker jag att det är bra - jag har läst Null State och känner ett samband mellan omslaget om min uppfattning av spelet.

Vimes

Sillkung
Jag erkänner villigt att mitt sinne för design och layout är jävligt off, så jag kommer inte kunna kommentera saker i stil med "det borde vara en gråton i det vita". Däremot kan jag ju presentera lite högst lekmannamässiga ("Hej, jag är en potentiell köpare!") åsikter.

1. Framsidan är skitbra. Rent, snyggt och har stor impact. Den signalerar vad det är för produkt samtidigt som den inbjuder, nästan kräver, att man ska plocka upp och bläddra i boken.

2. Baksidan: Jag gillar dina bullet-babies. Men jag håller inte med om att de borde vara mindre, fuck that, gör dem större. Textremsan till höger är väl nice, men som någon påpekat blir det kanske lite för många grafiska element. I linje med den awesome framsidans enkelhet kan man kanske nöja sig med patronbandet, NS-loggan och baksidetext?

Så ett förslag: Patronbandet och texten ska matcha varandra. Progressionen i fostrens utveckling borde matcha en progression i texten som mer och mer dras åt kring katastrof och potentiell undergång. Förslagsvis kan en sista patron utan kula (och foster alltså) läggas till. Pang! Kulan avfyrad! Undergången närmar sig! Kan du hindra den?

krank

Tony.M.Meijer said:
Jag föredrar att inte läsa andras åsikter innan jag har format min egen när jag ska kritisera något.
Man kan ju alltid forma och skriva ner sin egen, och sedan läsa andras för att se om man kanske dubblerar information...

...samt, som sagt, att det stod i startinlägget. Men som sagt, nästa gång ska jag inte räkna med att folk läser vad jag skriver, utan använda Lorem Ipsum istället.

krank

Vimes said:
I linje med den awesome framsidans enkelhet kan man kanske nöja sig med patronbandet, NS-loggan och baksidetext?
Hm. kanske kan funka, men det ställer krav på att jag lyckas styra upp nåtslags vettig balans...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Man kan ju alltid forma och skriva ner sin egen, och sedan läsa andras för att se om man kanske dubblerar information...
Fair enough. Ursäkta för att jag inte läste igenom din post ordentligt.

krank

Jag gjorde ett ganska misslyckat (tycker jag själv) försök att tänka nytt vad gäller designen av baksidan. Judge for yourselves.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Neh, den första var mycket bättre. Jag gillar fö fosterkulorna och siffrorna, och tycker att du ska behålla dem. Ev. ett annat typsnitt så att siffrorna absolut tillhör kulorna.

solvebring

Superhero
Big nono...
Gillar inte alls det här. Den första andra var ju riktigt bra, men i obalans. Det här känns bara... tja, som att du bara gjort något bara för att. Nu är det liksom bara "bullets everywhere!".

Jag skulle i så fall testa något, något lite mindre rad med bullets i överkant (dvs. att de är bra förstorande men kanske borde minskas lite...), texten under, och sedan en svart stripe med någon slogan under texten. Alltså:
-Bullets
-Text
-Slogan på svart stripe

... Eller så kör du bara texten med Nullstate-nollan över och ingenting annat - plain, simple och kanske snyggt - vem vet?

solvebring

Superhero
solvebring said:
Big nono...
Gillar inte alls det här. Den första andra var ju riktigt bra, men i obalans. Det här känns bara... tja, som att du bara gjort något bara för att. Nu är det liksom bara "bullets everywhere!".

Jag skulle i så fall testa något, något lite mindre rad med bullets i överkant (dvs. att de är bra förstorande men kanske borde minskas lite...), texten under, och sedan en svart stripe med någon slogan under texten. Alltså:
-Bullets
-Text
-Slogan på svart stripe

... Eller så kör du bara texten med Nullstate-nollan över och ingenting annat - plain, simple och kanske snyggt - vem vet?
Edit: Ja, jag kan ju inte mycket om sådant. Och min ton kan låta lite harsh. Jag känner dock att jag kan snacka ganska plain med dig, krank, för att du ändå fattar att jag inte menar att besserwissra.
... Hur som helst, min spontana tanke blev bara "Keep it very simple" så det är vad jag egentligen försöker säga. :gremsmile:

Unfair

Hero
Denna versionen var alldeles för mycket "jag har snygga bullet babies! skit i stilrent!" för att passa bra. Gillar mycket mer den rakare varianten. Linjerna gör det stilrenare. Dina bullet baibies gör mer när de är detaljer än när de är det huvudsakliga blickfånget. Men det säger inte att de är annat än skit snygga.

Jag röstar på den tidigare versionen.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Det här känns bara... tja, som att du bara gjort något bara för att. Nu är det liksom bara "bullets everywhere!".
Kollar du ens på kulorna? :gremtongue:

Du ser tydligt att det inte bara är bullets, bullets, bullets... Det är ett fortgående narrativ som säger rätt mycket om stämningen. Precis som tidigare, om än utan bokstäver som förklarar det (inte för någon förstod bokstäverna tidigare iofs.).

solvebring

Superhero
Kollar du ens på kulorna?
Ja det har jag. =)

Kulorna i sig är snygga men rent omslagsmässigt tycker jag inte alls att det här fungerar. Kulorna är alldeles för stora och tar över omslaget. Texten borde vara blickfånget, det borde vara dit som mina ögon rent naturligt söker sig och kan läsa bekvämt och ledigt - utan att störas av allt runtomkring.

Att de sedan är så stora som de är gör att krank varit tvungen att dela upp dem i två rader - på vardera sida om texten. Deras narrativa innebörd blir splittad, får ett avbrott, och man får inte själva intrycket med en gång av att bara titta på dem. Det blir mer att man får titta på första raden bullets "Mhm, aha" och sedan andra - "Aha, okej, de hör ihop... De förändras!"

Med andra ord tycker jag att omslaget saknar ett direkt och skarpt helhetsintryck och därtill fokus.

Ett litet språkpolispåpekande bara: Det bör heta "om dem som", inte "om de som" i undertiteln. Efter preposition följer normalt objektsformen av pronomen.

En detalj i sammanhanget kanske, men jag vill bara bidra till en så bra produkt som möjligt och hoppas att det inte tas emot som gnäll utan som något konstruktivt, särskilt som det handlar om bokens framsida.

krank

Jag har funderat, och kommit fram till att jag nog inte tycker att textremsorna passar in överhuvudtaget. De är nåtslags rest från viljan att efterlikna Global Frequency-estetiken, men det funkar fan inte utan en grafiskt mer överladdad bakgrund. Jag funderar på att byta ut texten på baksidan antingen mot bara rak vanlig text (ingen remsa) eller mot en grafisk svärta; kanske lite som "skinnbiten" på höger sida. Ha kvar balansen, men ta bort elementet som stör (för mig).

Jag tror att det skulle hjälpa framsidan också. Lägga fokus på logotypen mer.

Återkommer om några minuter med nytt test...

//Krank, renodling

solvebring

Superhero
Jag funderar på att byta ut texten på baksidan antingen mot bara rak vanlig text (ingen remsa) eller mot en grafisk svärta; kanske lite som "skinnbiten" på höger sida. Ha kvar balansen, men ta bort elementet som stör (för mig).

Jag tror att det skulle hjälpa framsidan också. Lägga fokus på logotypen mer.

Återkommer om några minuter med nytt test...
Kör i vind för böveln! Låter bra. =)

Nu tänker du till vilket är najs, eftersom förra versionen verkade mer desperat än genomtänkt. ... Och det är ju om inte annat väldigt okrankigt att vara irrationell.

Väntar med spänning på en ny version.