Nekromanti [Null State] - Korrläsare sökes!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Null State är klart. Nästan. Två små texter kvar, och de blir klara imorgon.

Nån som vill vara med och läsa? Sök gärna på Null State på forumet om du är fundersam eller vill veta mer. I korthet är det ett extremt lätt pick-up-and-playvänligt, nybörjarvänligt rollspel om vanliga människor med specialkunskaper som skickas ut av den hemliga organisationen Null State för att lösa problem. Systemet är trad, problemen alltid öppna, utrymmet för att spela sin rollpersons personlighet eller leva sig in i dess familjesituation obefintlig. Rollpersoner dör som flugor i äventyren.

Nå, any takers? Jag kör nog bara en vända den här gången, så jag vill ha så många jag kan få. Det är c:a 25 sidor med stor text på A4 eller liten på A5. ganska lättläst.

krank

Ni som anmäler er kommer att få en PDF, en ODT och en DOC-fil via mail eller liknande.

Basatt ni vet.

Möller

Hubert Hortlax
Man kan inte korra direkt mot wikin då? Fast .odt med kommentarer var smidigt när jag korrade Kontinuum.

Nåja. Tydligen finns ett rykte om att jag är forumets korrläsare (efter två spel!?), och det vill man ju hålla i livet. Jag är på.

krank

Möller said:
Man kan inte korra direkt mot wikin då?
Att man går in och handgripligen ändrar, tänker du? Eller menar du att man skickar mig en lång rad förslag med referenser till olika rubriker snarare än till sidor?

Möller

Hubert Hortlax
Minns du hur jag korrade EB? Det gjorde jag mot wikin, genom att maila fel såhär:

Rubrik: Askepter
Sista stycket.
knaske datt rättas till kanske det

krank

Möller said:
Minns du hur jag korrade EB? Det gjorde jag mot wikin, genom att maila fel såhär:

Rubrik: Askepter
Sista stycket.
knaske datt rättas till kanske det
Tja, jag tänker inte hindra dig, men jag rekommenderar dig iaf att vänta på startskottet ikväll då (förhoppningsvis) texten är feature complete. Måste skriva om spelartekniker (hur man kan tänka när man löser öppna problem och så) samt guiden till SL om hur man gestaltar det fantastiska i en skitig värld bara...

krank

Såhär PM:ade jag till de som anmält sig:

Hej!

Nu hoppas jag att ni alla är någorlunda aktiva på rollspel.nu så jag slipper rota rätt på era mailadresser.

Detta är enbart råtext; låt er fantasi fylla tomrummen där illustrationerna ska vara.

Jag
är intressera av kommentarer på upplägg och struktur, språk
(korrekthet), tilltal, huruvida det som står är användbart/intressant
för er, om ni tror att det skulle funka för nybörjare, om något saknas,
huruvida ni tror att reglerna funkar, om ni gillar spelidén, om ni
tycker att ni får grepp om ungefär hur man ska spela, och allt möjligt
annat ni kan komma på.

Jag vill ha era svar så snart som
möjligt; det är c:a 25 sidor text, och (inbillar jag mig) förhållandevis
lättläst sådan. jag tar emot rättning och kommentarer via filer med
instoppade kommentarer, eller bara sidhänvisningar som ni droppar direkt
här (typ: "sidan 23, första stycket: Hur fan menar du här?"). Min
mailadress är krank23@gmail.com, annars tar jag emot kommentarer via
facebook, twitter, PM, dropbox eller röksignaler. Innan december vore
ypperligt, men senast den 6:e måste jag nog börja layouta.

Här är adressen till filerna: http://db.tt/qTjUy4l

Säg till om något strular.

Tack på förhand!
Om nån mer skulle vilja hoppa på tåget under tiden så vore det också helt OK. Alla som är med får givetvis sitt namn i tryck. Evolutionens Barn hade 14 korrläsare. Jag har gärna lika många den här gången också. Om du så bara hinner läsa en eller ett par sidor och skriva något om dem så hjälper det!

Lukas

Mannen i Gult
Ska se om jag får tid men annars kommer jag läsa igenom och kanske kommentera

krank

Om någon gillar taken att korra genom Google Docs så var Simon smart nog att lägga upp dokumentet där:

HÄR kan man klicka och skriva sina kommentarer. Ni får trängas med Simons =)

Att jag inte tänkte på det här från början...

EDIT: Ändra INTE i själva texten, utan gör som Simon och skriv kommentarer!

rjonas

Hero
Jag har börjat från slutet och jobbar mig uppåt i dokumentet. Jag har föreslagit andra ordval och tittat på meningsuppbyggnad. Jag vill inte lägga mig i din stil. Du använder i mitt tycke för mycket semikolon och dina uppräkningar skulle bli snyggare av den gängse formen "ord, ord och/eller ord". -Men vad vet jag min gamla hora, sa prostinnan.

Okej, nu har jag passerat ett varv. Jag tar gärna ett till när du raderat alla kommentarerna.

Ps. Bra spel Ds.

krank

rjonas said:
Du använder i mitt tycke för mycket semikolon
Det är helt korrekt, det gör jag =) Och ändå har jag rensat den här texten från dem ett par gånger... Mycket tacksam när folk påpekar det.

rjonas said:
och dina uppräkningar skulle bli snyggare av den gängse formen "ord, ord och/eller ord".
Det stämmer säkert!

rjonas said:
-Men vad vet jag min gamla hora, sa prostinnan.

Okej, nu har jag passerat ett varv. Jag tar gärna ett till när du raderat alla kommentarerna.

Ps. Bra spel Ds.
Får se; isf kommer jag att posta ett nytt gdocs-dokument. Originalfilerna är ju på wiki, gdocs-filen är ju bara en kopia. Så, det jag kommer att göra är att korrigera på wikin, och sedan ev. exportera en gång till till wordfiler, som jag laddar upp till gdocs...

rjonas

Hero
krank said:
Det är helt korrekt, det gör jag =) Och ändå har jag rensat den här texten från dem ett par gånger... Mycket tacksam när folk påpekar det.
Fast Snabba Cash var ju bra trots överanvändande av kolon så man ska inte lyssna för mycket på folk.
Stick to yer guns.

krank

LYSTRING!

Om ni påbörjar korrläsning av det nuvarande dokumentet: försök bli färdiga innan torsdag.

Om ni inte påbörjat korrläsning ännu: håll er gärna till torsdag.

På torsdag tänkte jag göra en första korrigering.

Nästa vända kommer Google Docs antagligen att vara det jag fokuserar på, även om jag även då gör wordfiler tillgängliga också.

Ögat

Hero
Spontant tycker jag att det är ett problem att kursivering används både för termer (spelledarperson) och för viktiga idéer (rollpersoner [är] utbytbara). Jag förstår dilemmat men jag tycker att bara termer som måste ges ett innehåll/definieras för läsaren skall kursiveras.

solvebring

Superhero
Fan... Upptäckte tråden helt klart för sent.
Hade mer än gärna hjälpt till. Har dock mycket med plugg och annat nu så torsdag är helt klart för knappt.

Well, får la bistå med någon typ av annan assistans då kanske eller nåt någon annan gång.