Nekromanti [Null State] - Två kolumner?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Udda
  • Golden ratio när man slagit upp det =)
  • Får plats med två kolumner plus väl tilltagen marginal

Attachments

Simon

Swashbuckler
Jag röstade nu ett nej men jag måste säga att det är ett väldigt svagt nej. Tycker båda ser fint ut.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag röstade att du skulle köra på en kolumna - men jag tycker inte alla som kör med två spalter är pajsare. :gremtongue:

Däremot tycker jag att det inte känns bra med två spalter här. Känns "plottrigt" tycker jag eftersom du har så überbred header.

Möller

Hubert Hortlax
Med det smala pappret och stora sidhuvudet ser det bara dumt ut med två kolumner. Dessutom blir de så smala att de inte riktigt är bekväma att läsa.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lyssna inte på enspaltförespråkarna. De har fel. <div>
</div> <div>Tvåspalt funkar utmärkt (och med enspalt på samma satsbredd får du alldeles för långa rader). </div> <div>
</div> <div>MEN: raderna är för korta för marginaljusterad text. Sätt texten vänsterställd i stället så blir texten inte så gluggig och ful. </div>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
  • Att marginaljusterad text blir gluggigare ju kortare rader du har är ett faktum (raderna tänjs i mellanslagen och en kort rad har färre mellanslag att tänja än en lång rad – alltså blir varje glugg större).
  • Att gluggig text blir svårare att läsa är också ett faktum (det blir svårare att följa raderna).
  • Att lättläst text är bättre än svårläst text är även det ett faktum. Åtminstone om man tänkt att texten ska läsas.

Robert Jonsson

Allt det du skriver håller jag med om - och vet om. Men jag föredrar alltid subjektiv brahet om den passar min smak. :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Robert Jonsson said:
Allt det du skriver håller jag med om - och vet om. Men jag föredrar alltid subjektiv brahet om den passar min smak. :gremwink:
Har herrn lagt märke till att det är vänsterställd text i två kolumner i hans senaste publikation? Troligtvis är det ingen slump. ^^

Robert Jonsson

Ha! Nu är du avslöjad! Nu vet jag vem som läser "mina" böcker. :gremwink:

Jag vet. Små spalter kräver det för annars blir det keff. Min poäng var snarare: håll det till en spalt, så du inte behöver byta till vänsterställd text.

krank

Dante said:
(och med enspalt på samma satsbredd får du alldeles för långa rader).
Alternativet är smalare papper och därmed smalare yta för texten. Dvs, det är tvåspalt på Halv Legal eller enspalt på A5 som gäller...

krank

Möller said:
Med det smala pappret och stora sidhuvudet ser det bara dumt ut med två kolumner. Dessutom blir de så smala att de inte riktigt är bekväma att läsa.
Smala pappret? Alltså, menar du A5 nu? Skulle aldrig falla mig in att ha två spalter på A5.

Möller

Hubert Hortlax
Äh, feltänk. Ursäkta.

Nåja, jag skulle gilla två kolumnvarianten mer om du tummade lite på yttermarinalen och gjorde raderna aningen längre.

krank

Möller said:
Äh, feltänk. Ursäkta.

Nåja, jag skulle gilla två kolumnvarianten mer om du tummade lite på yttermarinalen och gjorde raderna aningen längre.
Jag ska säga att jag nästan bestämt mig för A5/enkolumn. Även om det antagligen, med största säkerhet, innebär ett par timmars extrajobb eller så plus tid för extra headers.

Om inte annat för att EB och NS ska kunna stå och se fina ut bredvid varandra i bokhyllan =)

krank

Möller var nyfiken. Här är första kapitlet, layoutat på A5 med en kolumn. Lite större text också. Och så har jag fipplat dit baseline grid.

Kapitlet blev 4 sidor större; dvs 2 uppslag. Fast jag kommer undan med 1.5 eftersom jag beslutat mig för att använda min nya utrymmesfrihet till att ge Ronnys vackra illustrationer de helsidor de förtjänar.

Fick inte ladda upp full upplösning, så bilderna blev nog lite fula. Och så saknas lite på slutet.

Attachments

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hm, för sent för att rösta, men jag tycker definitivt att A5 och en kolumn är att föredra. Det var det snyggaste av de två exempel du gett.

Caligo

Swashbuckler
Ser bra ut med både en och två kolumner. Två kolumner kan vara snäppet mer praktiskt om du t.ex. skall ha in bilder men en kolumn ser rent och fint ut.

Sedan skulle jag rekommendera att köra vänsterjusterad text och öka radavståndet. På en del ställen blir det större ordmellanrum än radmellanrum och det blir inte bra läsbarhet.

Vänsterjusterad text gör det lättare för ögat att byta rad och då läser man lite snabbare. Ökat radavstånd blir luftigare och snyggare samt högre läsbarhet.