Higa said:
Kan vi vara överens om att män som ser kvinnor som svarta änkor är lika få som de är mentalt störda?
Jag är rädd att jag inte kan det. Eller ja, de är inte i minoritet eller så, men åsikten är förvånandevis vanlig. Framför allt bland väldigt bittra män som upplever sig svikna av sina exfruar av en eller annan anledning.
Varianter återfinns också i till exempel
varje diskussion om samtyckeslagstiftning, där det alltid är någon som börjar gagga om kvinnor som ligger med män
bara för att kunna anmäla dem som våldtäkt, "vaddå måste man ha ett jäkla kontrakt för att få ha sex" är en kommentar som tyder på den här typen av kvinnosyn.
Misogyni är överhuvudtaget väldigt vanligt, även om den tar sig uttryck på olika sätt i olika grupper. Ibland är det i fåniga "skämt" där man refererar till frugan som "regeringen", skämt om att vara "under toffeln", och så vidare.
Så; misogyna åsikter är kanske något jag finner sinnessjukt, men det är knappast något jag skulle betrakta som ovanligt.
Och flera av de här åsikterna är definitivt att betrakta som "normala".
Ska rädslan för vad dessa "vissa" tror om kvinnor styra vad vi som är normala får och inte får ha med i våra rollspel?
Meningen behöver modifieras om den ska handla om något någon faktiskt sagt. Ingen här har nämligen talat om förbud.
Så antingen får man säga "bör" istället för "får", eller så lägger man till "...utan att få kritik".
Så, i modifierad form:
"Ska
rädslan för avsmaken inför vad dessa tror om kvinnor styra vad vi
som är normala bör och inte bör ha med i våra rollspel?"
Och då blir mitt svar, som spelmakare, "ja". Jag lever i ett ganska misogynt samhälle, och jag har exakt noll intresse av att bidra till det. Och jag tycker att de spelmakare som bidrar genom att oproblematiserat reproducerar den här sortens sexistiska nidbilder bör få kritik för detta.
Sedan kan de såklart välja att inte ta till sig kritiken eller avfärda den. Men de har ingen rätt att inte bli kritiserade.