Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.
krank said:
Ond bråd död said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Vet inte varför vi har spoiler-tag, men ok.
uhm, jag förstår inte vad som är osmakligt. Väsen som är sexiga och förför är ju rätt standard. Att barnet vill döda sin far är väl bara en intressant twist. Kanske finns någon genusteoretisk förklaring till vad som är så hemskt.
</div>
Jag använde spoilertaggen som blinkning till att Arvidos ville ha sidan "spoilad".
Väsen som är manifestationer av taffliga och unkna sexistiska föreställningar
är rätt standard. Men finns det något Numenera utgett sig för så är det ju att
inte vara speciellt standard. Här, om någonstans, borde man kunna slippa den sortens uppenbart kvinnofientliga idioti.
Om jag ska bena lite i varför jag tycker monstret är... problematiskt:
- Det överdriver bilden av kvinnan som beräknande babymaker; en idé som återfinns i bland annat just "mansrättsrörelsen" där man ofta luftar paranoida fantasier om kvinnor som har sex med män bara för att binda upp dem i familj. Den här bilden av kvinnan är alltså ganska så etablerad, tillsammans med andra klassiska fördomar/klichéer som "den hotfullt sexuella kvinnan" till exempel.
- I och med att monstret bygger på en existerande fördom/demonisering av kvinnor så är det alltså närmast att jämföra med att göra en storkukad, lite korkad, svarthudad orch som invaderar ett land fyllt med vita mänskliga invånare för att våldta så många vita kvinnor som möjligt. Eller att ha ett monster med stor näsa som är girigt, driver spelvärldens stora banker och pysslar med blodsoffer.
- Kort sagt, det är en smula problematiskt att bygga monster på negativa stereotyper kring IRL-grupper.
Det här är alltså inte ett problem med endast det här väsendet, även om hela alieneringen mot pappan stinker
PAS och är lite ny och förvärrande. Det här problemet finns hos alla väsen som är "sexiga och förföriska", framför allt när de bara finns i kvinnoform och enbart inriktar sig på män. </div></div>
Dina exempel är extrema överdrifter och liknar inte alls fallet med gravidsuccubusen. Den typen av varelser är standard i all möjlig fantasy och mytologi och det är det som Vahanuheter har utgått ifrån.
Jämför med dvärgar, häxor m.m. varför angrips inte dessa på samma sätt?
Jag tror det här mest handlar om dina fördomar.