Re: Rekomendera ett julklappsrollspel.
Blasphemy said:
Ja... men femme fatales och farliga kvinnor kan du ju ha med utan att de är demoner. Så... i detta är vi oense.
Jag förstår inte invändningen. Klart man kan ha taffliga kvinnobilder utan att göra dem till demoner. I det här fallet hade man tafflig kvinnobild som dessutom var demon.
Blasphemy said:
Visst finns det massor med stereotyper i fantasy men när jag tänker goblins tänker jag faktiskt inte det minsta på judar. Är inte det sådana som bor i dungeons, har lite HP men det finns många av dem.
Jag har aldrig påstått att goblins alltid är sådana, lika lite som jag påstått att alla rollspels kvinnliga demoner är lika illa som den här varelsen i Numenera.
Jag använde goblins som exempel eftersom jag har sett versioner av dem där de varit giriga, kroknästa bankirer. Och
i de fallen krävs ingen raketforskning för att räkna ut att skaparna använt sig av judenidbilder. Antagligen inte medvetet, eller åtminstone inte med ont uppsåt, men det är icke desto mindre väldigt problematiskt.
På samma sätt som den här varelsen är djupt problematisk, eftersom den
i det här fallet gestaltar en klump kassa IRL-fördomar kring kvinnor.
Oavsett om spelskaparen var medveten om detta eller ej.
Blasphemy said:
Det som är intressant med demonen som pratas om är att den har man ett samröre med. Akten man har med den kan ha konsekvenser som leder till intressant spel. Därav ett bra monster. Det är inget man bara slår ihjäl.
Jag har överhuvudtaget inte diskuterat hur användbart monstret är i spelvärlden. Det perspektivet intresserar mig överhuvudtaget inte i den här diskussionen.
En extremt rasistisk eller sexistisk nidbild får vara hur "användbar" som helst; så länge den ger uttryck för aktivt rasistiska eller sexistiska åsikter så kommer jag inte att använda den. Jag skulle inte använda det här Numeneramonstret mer än jag skulle använda judegoblins. I något sammanhang läste jag om orcher som väldigt uppenbart var rasistiska nidbilder av svarta; dem skulle jag inte heller använda. Av princip. Eftersom jag inte vill reproducera unkna värderingar. Det tycker jag nämligen att det finns fullt tillräckligt många som gör, redan.