Dante said:
Vänta lite …
Att någon tycker det är problematiskt med uttryck för sunkig kvinnosyn i ett rollspel är alltså »gravt politiskt och fanatiskt«?
Eller vad är det du menar?
Asså... Det där är liksom pudelns kärna i ett snyggt nötskal.
Jag får massor med negativa vibbar av genusdiskussioerna här.
Det blir alltför många saker som dras över samma kam. Diskussionen är binär. Någon säger sexism och man är för eller emot. Gråskalan upplever jag som lövtunn.
Det finns massor med aspekter och gränsfall av sexism i rollspel. Kvinnor som kravlar omkring och skyddas av män. Kvinnor som är passiva på illustrationer. Kvinnor som inte kan anta alla roller. Kvinnor som porträtteras på ofördelaktiva sätt.
Vissa av dessa tycker jag är stora problem. Jag tycker att det är irriterande med just kravlande kvinnor i bikini nedanför fötterna på aktiva barbarer. Det gör mig arg och sur.
Men sedan... ALLT är kontextberoende. Det KAN vara uselt med bara aktiva män i bilder om spelet inte ger en förklaring till varför det är så. Det KAN vara problematiskt med att kvinnor inte kan anta alla roller. Men jag tycker inte att det behöver vara det. Ibland är det en feature, inte en bugg. Och även när det är ett problem så vill jag ha en nyansering. Det kan vara väldigt olika "dåligt" på en skala.
Det som vi pratar om här... Jag får jättemycket vibbar av 90-talets rollspelsdiskussioner. "Det finns jättemånga saker som avskräcker kvinnor från att spela rollspel!". Ja… Well... Jag vet inte. JAG tycker att en stor massa av de rollspel som finns inte har det problemet i någon större grad. Jag tycker att det finns några som är kassa och några som har några som man kan se som gränsfall beroende på hur mycket man har fokus på detta. Jag tror inte någon vet hur mycket detta påverkar en kvinna som skall plocka upp ett rollspel och JAG föredrar att tro att de inte kommer att påverkas så negativt. JAG tror att den genomsnittliga kvinnan inte påverkas nämnvärt av sådana saker.
Så till det här fallet... Jag gillar den här varelsen. Jag gillar INTE att den än en sorts sex-construct. Jag vill att det skall finnas en WIN för den också. Men över lag gillar jag att det finns en sådan typ av varelse. Det sätter en mörk färg på världen som tilltalar mig. Jag tycker att det KAN passa in väldigt bra i en setting av den typen. Jag tycker att det passar bra in i en typ av fantasy som jag gillar, en med vissa kopplingar till folklore och mörker. Jag är inte blyg att ta med sexuella aspekter när jag spelar. Jag tycker att den kan ha en plats i ett rollspel. Den tillför en intressant dimension. Jag ser framför mig i detta fall ungefär:
Trap: Wife
Typ: Demonisk/Ond
Metod: Förförelse/samlag
Form: Kvinna av biologiska skäl (!)
Och helt plötsligt är jag en sexistisk skit med sunkig kvinnosyn…
Det är så som jag upplever rollspel.nu nuförtiden.