Nekromanti Numenera?

Bolongo

Herr Doktor
Re: Numenara?

krank said:
Ser fram emot recensionen! Och alla ev. kommentarer du har på vägen. Jag är som sagt jäkligt pepp på produkten som sådan.

PDF:en släpps officiellt den 14:e.
Aha, då har som sagt vi backers fått den i förväg.

OK, jag kan väl säga så här mycket.
System och Setting tror jag (efter att ha läst 2 kapitel) är lätta att separera, så de kan diskuteras oberoende från varandra.
Systemet är bara "likt 3.X" i bemärkelsen att man rullar en d20 och högt är bra. Allt annat är mer eller mindre ändrat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Bolongo said:
Systemet är bara "likt 3.X" i bemärkelsen att man rullar en d20 och högt är bra. Allt annat är mer eller mindre ändrat.
Gött =) Det var ungefär det intrycket jag fick av det lilla som fanns att läsa på hemsidan.

Bunny

Crazy like a fool

Genesis said:
krank said:
It’s built, in fact, like constructing a sentence that describes your character. Each character has a type, a descriptor, and a focus. The sentence looks like this:

I am a [descriptor] [type] who [focus].
Uppenbarligen snott rakt av från Det sjätte inseglet. :gremsmile:
Är det här din stoltaste stund som speldesigner, eller vad? Plagierad av Monte Cook?

Är det bara jag som får feta Moebius-vibbar av bilderna? (Och det är en bra sak!)

Max Raven

T12-kultist

Bunny said:
Är det bara jag som får feta Moebius-vibbar av bilderna? (Och det är en bra sak!)
Ett par av dem, ja. Jo, det är en bra sak. Fast jag köper inte spel på illustrationer... :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Bunny said:
Är det här din stoltaste stund som speldesigner, eller vad? Plagierad av Monte Cook?
Typ som när jag insåg att den största inverkan jag någonsin haft eller kommer få på Lajvsverige handlar om folks spritpreferenser snarare än något kreativt...

Anarchclown

Swashbuckler

Ooooh. Det här spelet har jag velat ha så jävla länge. Snälla låt det vara bra.

Trasapa

Swordsman

Sjukt sugen på det här faktiskt.
Tyvärr missade jag kickstarten av det men istället backade jag Torment tillräckligt högt så att jag får en printad corebook och playerguide.

Förhoppningsvis dyker de upp snart och förhoppningsvis kan jag sälja in det hos min grupp så att vi kan testa det.

Själv gillar jag det mer klassiska upplägget med tärningskastande pöbelspelare så systemet tilltalar mig skarpt. Sen tycker jag att världen verkar vara otroligt välgjord och genomtänkt.

krank

Trasapa said:
Sjukt sugen på det här faktiskt.
Tyvärr missade jag kickstarten av det men istället backade jag Torment tillräckligt högt så att jag får en printad corebook och playerguide.
Var inte det typ $250? Nåja, jag hade nog inte de pengarna just då. Får hoppas att de kommer i butik inte alltför långt efter den 14:e då...

Trasapa

Swordsman

krank said:
Var inte det typ $250? Nåja, jag hade nog inte de pengarna just då. Får hoppas att de kommer i butik inte alltför långt efter den 14:e då...
Jo det blev lite saftigt i slutändan. Började med bara den digitala utgåvan men suget ökade och vips så var päningarna blåst. Jag hoppas verkligen att Numenera väger upp utgifterna en aning.

Torment har jag stora förhoppningar på likväl och jag tror grabbarna på inxile kan leva upp till hypen. Det är ju så gott som hela utvecklar teamet bakom föregångaren som är ombord så de borde ha bra koll.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Trasapa said:
Förhoppningsvis dyker de upp snart och förhoppningsvis kan jag sälja in det hos min grupp så att vi kan testa det.
Lycka till med att sälja in skiten!......

Kvalificerad gissning; en spelledare och två spelare, men det kanske räcker det?

Trasapa

Swordsman

Brune faraonen said:
Trasapa said:
Lycka till med att sälja in skiten!......

Kvalificerad gissning; en spelledare och två spelare, men det kanske räcker det?
Det var positivt, jag hade räknat på dig som sl och jag ensam spelare.

Bolongo

Herr Doktor

Genesis said:
En tråd på Story Games som kan vara intressant för de som är sugna på spelet: Numenera's setting is less the sum of its parts. OP:n är positivt överraskad av mekaniken och negativt överraskad av spelvärlden.
Delvis förstår jag vad Denys säger. Jag är också positivt överraskad av systemet. Settingen hade jag inga egentliga förväntningar på.

Jag kan ju redan nu avslöja att min recension inte kommer att gräva så djupt i settingen, eftersom jag inte orkar sträckläsa den typen av text ifall jag inte har omedelbara planer på att använda den. Det är inget specifikt fel hos just den här boken, bara en allmän brist hos mig.

Däremot kan jag påpeka att Monte Cook faktiskt bemöter kritiken om bristande fokus, genom att göra en poäng av den. På sidorna 355-7 går han igenom ett antal olika teman som en Numenera-kampanj kan bygga på. Han ger m.a.o. inte någon singulär Big Idea, utan en verktygslåda att plocka ur.

krank

Genesis said:
En tråd på Story Games som kan vara intressant för de som är sugna på spelet: Numenera's setting is less the sum of its parts. OP:n är positivt överraskad av mekaniken och negativt överraskad av spelvärlden.
Jag måste nog säga att jag antagligen är för korkad för att förstå hur han menar, riktigt.

Ser fram emot att läsa spelet, kanske greppar jag det mer då.

Eksem

Champion

Jag kände likadant. Antagligen är det en massa antaganden och uttryck/begrepp som är givna för återkommande besökare på det forumet (precis som här alltså) som gör att det är lite svårt att hänga med. Jag skulle inte direkt ha "thesis statements" eller "core theme" som en kvalitetsmätare alls, men jag är inte säker på att jag förstår begreppen som det är tänkt; eller om det bara är att jag inte alls finner sådant som nödvändigt i en setting (eller snarare uppfattar jag det lika gärna som en nackdel faktiskt).

krank

Eksem said:
Jag kände likadant. Antagligen är det en massa antaganden och uttryck/begrepp som är givna för återkommande besökare på det forumet (precis som här alltså) som gör att det är lite svårt att hänga med. Jag skulle inte direkt ha "thesis statements" eller "core theme" som en kvalitetsmätare alls, men jag är inte säker på att jag förstår begreppen som det är tänkt; eller om det bara är att jag inte alls finner sådant som nödvändigt i en setting (eller snarare uppfattar jag det lika gärna som en nackdel faktiskt).
Jag funderade på om det skulle kunna vara så att spelet hade ett otydligt fokus, att det inte riktigt framgick hur man skulle spela det så att säga. Men så verkar ju inte fallet; enligt uppgift ska man ju få med fem äventyr med grundboken om jag fattat rätt. Och då lär man förstå hur det är tänkt att spelas, tänker jag mig.

Genesis

Ni dés ni maître

Det var fler som tyckte att det var oklart: se tråd om det här. Intressant diskussion för de som gillar världsbyggande.

krank

Genesis said:
Det var fler som tyckte att det var oklart: se tråd om det här. Intressant diskussion för de som gillar världsbyggande.
Ah.

Utifrån vad jag förstår av den där diskussionen så kan jag ärligt säga att tema nog definitivt inte är något jag tänker speciellt mycket på eller letar efter i spel =)

Nevermind, onödigt.