Nekromanti Numenera?

Bolongo

Herr Doktor
Re: Numenara?

Genesis said:
Det var fler som tyckte att det var oklart: se tråd om det här. Intressant diskussion för de som gillar världsbyggande.
Hmmm. OK, i den meningen de diskuterar det här så gör kanske inte Numenera någon "thematic statement."
Utom möjligen "människor är fortfarande människor, även efter en miljard år och ofattbara vetenskapliga framsteg." Vilket ärligt talat är en deprimerande tanke.

Annars är det roligaste i den tråden kritiken mot en viss tolkning av Planescape. :gremwink:

På grund av Kickstartern för dataspelet Torment: Tides of Numenera så blev jag milt intresserad av rollspelet. Jag har dock inte läst så mycket om det och inväntar flödet av recensioner som lär dyka upp snart.

Något jag har funderat på att världen tycks vara så väldigt olikt sådant som många spelare är vana vid att det skulle vara väldigt svårt att sälja in det till någon av mina grupper. Lite som jag känner med Eclipse Phase: jag gillar settingen enormt, men det är svårt att sammanfatta på ett smidigt sätt.

nyvinter

Illustrationist

Max Raven said:
Jag har nog missat charmen med Numenera där, själv. Fast jag gillade inte Scrapped Princess heller (även om jag tyckte om Arvet från Shannara-böckerna när det begav sig).

En del snygg artwork, dock.

/surgubbar sig
Scrapped Princess? Shannara? Men för tusan, största inspirationen verkar ju komma från Gene Wolfes Book of the New Sun! Hur som helst, riktigt pepp på världen för jag gillade det Cook gjorde med Planescape. Reglerna... Tja, det är väl levels antar jag så det går bort direkt.

Bolongo

Herr Doktor

nyvinter said:
Scrapped Princess? Shannara? Men för tusan, största inspirationen verkar ju komma från Gene Wolfes Book of the New Sun! Hur som helst, riktigt pepp på världen för jag gillade det Cook gjorde med Planescape. Reglerna... Tja, det är väl levels antar jag så det går bort direkt.
Rätt på första kommentaren. Vad gäller den andra... tja, läste du inte min recension eller förklarade jag dåligt?

nyvinter

Illustrationist

Bolongo said:
nyvinter said:
Rätt på första kommentaren. Vad gäller den andra... tja, läste du inte min recension eller förklarade jag dåligt?
Jag missade recensionen. Tier låter väldigt mycket som levels fast med miniettaper i. Jag är lite skeptisk till det men det gör väl spelet enklare att sälja till D&D-spelare.

Bolongo

Herr Doktor

nyvinter said:
Tier låter väldigt mycket som levels fast med miniettaper i.
På sätt och vis.
Termen Level finns i spelet men är reserverad för SLP och monster. Level-skalan går från 1 till 10 och är korrelerad med svårighets-skalan.
Att ett annat ord används för RP, och att Tiers bara går till 6, beror på att Cook vill komma bort ifrån föreställningen att "level X karaktärer ska slåss mot level X monster". En helt nybakad RP är tuff nog att möta flera motståndare av levels upp till 3.

Att Tiers alls finns med är mest för att Cook tycks vilja balansera vilka förbättringar man gör av karaktären. Om du inte har något emot "skeva" karaktärer, som exempelvis pumpar upp Pool utan att någonsin öka Edge, kan du hacka bort Tiers helt och hållet. Du får lägga till någon husregel för när man får nya förmågor från Type och Focus, bara.