Svenska historielektioner [OT]
Svenska historielektioner på grundskole- och gymnasienivå handlar rätt sällan om hur vanligt folk levde, och man analyserar sällan ur ett historiematerialistiskt perspektiv. Jag har inte genomfört någon stor granskning av 'et, men skillnaden var inte stor från det läraren sa till vad som stod i boken. Det var inte bara kungar å årtal, men alldeles för mycket åt det hållet. Hur vanligt folk levde och hur folk dog behandlas knappt. När jag gick ur nian (det vill säga, jag hade fått min grundutbildning som medborgare) hade jag ingen aning om att det förekom pest under medeltiden innan och efter digerdöden 1349-1350. Att jag kunde årtalen gav mig högsta betyg. Se på vilka böcker som säljs idag, det är Herman Lindqvist som utan universitetsexamen* fyller böcker med royalistiska anekdoter och inte relaterar vidare mycket till vanligt folks förhållanden.
Jag tror att folk som föreställer sig medeltid tänker nån blandning mellan Tolkien och Emil i Lönneberga. Det har iallafall hänt mig. Jag tror inte bilden är särskilt korrekt, om än spelbar.
Jo, förresten, fokus under mina universitetsstudier (hittills 20 poäng idé- och lärdomshistoria) har varit betydligt mer åt historiematerialism, mycket med anledning av att Ronny Ambjörnsson och Sven-Eric Liedman var författare till en stor del av kurslitteraturen. Dock så var det idéernas historia som behandlades, och torparna blev sällan kända filosofer, så än är jag olyckligt obildad om hur vanligt folk har levt genom historien.
* Har jag för mig
Ruben, Simon, Levi, Juda, Dan, Naftali, Gad, Aser, Isaskar, Sebulon, Josef, Benjamin.