Re: Vapen i rollspel
Inte svårgreppbara, enbart oattraktiva. Vapenfixering är ett troget inslag i den del av rollspelskulturen som hade kunnat benämnas "nördrollspel". En subkultur som ofta sätts som norm, speciellt här på forumet. Redan i din argumentation märks det att du har svårt att se just rollspel som något annat än typ D&D; trots att rollspel i själva verket är ett enormt brett begrepp.
Rollspel som koncept är inte svårt för allmänheten; inte svårare än andra kulturella uttrycksformer ivf. Vad som är svårt för "allmänheten" är den ridå av esoterika som omger "nördrollspelet". Det är oerhört svårt att ta del av de rollspel vi känner idag utan att vara förtrogen med nördnomenklaturen.
Inte svårt att se, däremot är det för argumentationen ointressant.
Okay, för att göra det tydligare, eftersom du inte verkade förstå vad jag menade - med "rollspel" syftar jag till en regelsamling+värld, som oftast är i bokform som köpes som en produkt, där tärningar och rollformulär ingår, och som oftast är en dialog mellan personer kring ett bord där en gemensam berättelse skapas. Jag syftar inte till den otroligt breda och i sammanhanget ointressanta termen rollspel där företeelser som lajv, amatörteater, sängkammaraktiviteter, dagdrömmeri, osv ingår. Varför dådå? Jo, för att den senare breda termen är helt meningslös att diskutera eftersom den är substanslös och nära på 100% subjektiv. Sålunda blir det bara en grupp personer som oralt pissar på varandra i slutändan, vilket iaf jag är rätt trött på.
Personligen tycker jag att din nedsättande benämning ("nördrollspel") av det jag kallar rollspel ovan (jag uppfattar "nörd" som icke-positivt). Det känns pretto på samma sätt som om jag skulle kalla D&D för "finrollspel".
Utbudet av det jag kallar rollspel är omfattande, på vilket sätt menar du att "rollspel aldrig tillåts vara något annat"? För mig är det en absurd och inskränkt attityd.