Re: Ahaaaaa
"Få" som i "inte många".
Ifall varje krigare har en massa möjligheter och förmågor och känns som individuella
krigare så kanske man bara ska ha ungefär 4-5 ute samtidigt.. Då blir det som ett litet band krigare, där alla är individer. Ifall man har 10 krigare ute, där alla kan välja mellan olika anfallssätt och formationer, och.. Ja, då tar det lång tid att planera igenom allt, och det skulle nog bli grötigt och o-kul.
Om det däremot är rätt enkla regler så kan du ha en massa krigare ute, utan problem. Det var väl också ungefär det här du siktade på.
Om krigarna i sig inte är så komplicerade, utan det som spelar roll är i vilken formation och fördelning de ställer upp sig, då kan man nog ha hur många som helst.. Men då är det nog dags att lägga ifrån sig korten och ta fram små modeller istället.
Okej, så en byggnad måste tåla mycket stryk.. Men ifall en krigare har 10 i attack så kommer han ju behöva slå 50 gånger på byggnaden! Tänk om du har 10 krigare ute (Och det är mycket, eller hur?) och fienden inte har
några krigare att försvara sig med, då måste dina krigare banka i fem rundor för att förstöra
en byggnad.. Det kan nog bli rätt segt.
Och så är det det här med att hålla koll på siffror..
Själv så tycker jag att man absolut inte ska behöva anteckna och räkna ut tärningskombinationer och kolla på tabeller när man spelar kort. Och helst så ska det vara
mycket enkla mätare i spel: Som Magic till exempel. Ta bort alla +1/+1-counters och sånt blaha, så har du en mätare, en siffra du behöver komma ihåg, och dina kort kan antingen vara vända eller raka. Du ser med en gång vad det är för läge på dom.
Det är så jag vill spela kortspel, helt klart. Du kanske vill göra en annan sorts kortspel, men jag tror själv att det kommer bli knöligt att hålla ordning på alla siffror, och jag tror att spelet kommer flyttas till att hålla ordning på siffrorna istället för korten. Det blir svårt att
överblicka då, och det kan bli pill med enskilda kort, medans man glömmer bort andra..
Det är bara min gissning efter vad jag har hört hittills, förstås.
Jag ska se om jag kan ge ett exempel på hur jag skulle gjort, du gillar ju exempel?
Först skriver jag hur jag skulle ha gjort det, och under detta idéer på hur man kan bygga vidare på detta.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Man börjar spelet med att lägga ut några byggnader man har plockat ut ur leken.
En kul idé skulle kunna vara att man får sätta ut byggnader för 10 poäng, men sedan väljer man själv vilka byggnader man vill sätta ut. Någon kanske väljer 2 Baracker, 1 Försvarsverk och 1 Slavtält, medans någon annan väljer 1 Barack 1 Mur 1 Slavtält och 1 Försvarsverk?
Spelet är över när en spelare har slut på byggnader, för då är det lätt att överblicka hur läget är just nu, och så vidare.
Kanske spelarna börjar med ett "högkvarter", och när det är borta så har spelaren förlorat?
Det finns inte hur många byggnader som helst, utan en barack för att bygga trupper, kanske en annan sorts barack för att bygga andra trupper, och 1-3 specialbyggnader för att bygga speciella trupper, som helare eller drakar eller magiker. Dessa behöver man dock absolut inte. Det finns en eller kanske två försvarsbyggnader och en eller två sorters murar. (Tar man för många så förlorar de sin särart)
En kul idé vore om man kunde uppgradera sin byggnader och bygga tillägg på dem. Till exempel extra torn på sitt högkvarter, eller törnbuskar på sin mur?
Antingen så har byggnader ett försvarsvärde på till exempel 5, och anfaller en eller fler fiender med en attack på mer än 5 så river de byggnaden, helt enkelt. Men det svåra är att komma fram till byggnaden.
Ett alternativ skulle kunna vara att alla byggnader har en mätare, i kanten av korten går en mätare från till exempel 1-10. På varje byggnad lägger man sedan en plopp på max-siffran när man bygger den. Gör någon 5 skada så går ploppen ner 5 steg. Går den ner under 0 så är byggnaden förstörd. Sedan så ska man inte ha mer än 6-7 byggnader som mest.. Och 6-7 är mycket! (Fler skulle bli hur grötigt som helst)
Under anfallsfaser så kanske fienden måste döda
alla trupper som försvarar för att få slå på byggnaderna, eller så sätter man olika trupper på att försvara olika byggnader, och så vidare.. Det vore rätt läckert ifall man kunde bygga murar framför sina byggnader.. För att skydda en byggnad så bygger man en mur framför. Kanske Muren ger en försvarsbonus till alla som försvarar samma byggnad?
Ett sätt skulle kunna vara att göra en liten spelplan åt spelarna som visar deras bas, väldigt enkelt.. För att komma åt Huvudkvarteret måste man då först slå ut Muren, Tornet och Baracken som är i vägen.. Men det är lite bökigt att bära runt på spelplaner.
Att bygga byggnader och trupper skulle kunna fungera så att ens slavtält har en mätare som visar hur många slavar man har, precis som andra byggnader har en tålighetsmätare. Har man 6 slavar så kan man bygga saker och trupper för 6 poäng denna rundan. För att få fler slavar så kanske man kan skicka ut karavaner för att hämta upp dem? Då kanske man vill försvara karavanerna också..
Det här med försvar skulle kunna fungera så att man lägger sina truppkort och murkort ovanpå byggnadskorten och karavankorten. Ifall fienden vill anfalla ens byggnader så måste de ta hand om försvarna först.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Så, där har du lite tankar.