Gäsp [Lång]
Det är dödsriket som stiger upp för att bli dömda vid den yttersta dagen
det har gjorts för! jag hävdar stenhårt att ska man skrämma sina spelare får man vara nyskapande.
Betänk även att om nu alla döda skulla vakna upp för att bli dömda inför gud så skulle det väl ändå ske jävligt globalt, då har du gått från äventyr till kampanj som inte kan sluta mer än på ett sätt.
En allmän filosofisk fråga skulle ju också vara att om gud bestämde att imorgon skulle vara dagen då han lade ner jorden, samlade ihopa våra själar och dömde oss en efter en, skulle han verkligen låta en grupp med dödliga komma undan? skulle han inte bara svepa med handen över jorden och låta oss alla falla döda? låter inte som mycket till äventyr för mig ^^
Om jag skulle skapa ett zombie äventyr hade jag gjort så här:
1) först och främst hade jag inte lagt ner massa energi på att försöka komma på en vettig förklaring till varför detta hänt, mycket mer skrämmande när man aldrig får veta sanningen.
2) Jag hade skippat hela döda som reser sig ur graven grejen, istället hade jag gjort det till en smitta. Har visserligen setts förut, men i dessa tider av fågelinfluensa och mjältbrand är det mer skrämmande för mig. Jag hade utgått ifrån att man får in viruset i blodet, viruset slår ut stora delar av hjärnan och förvandlar offret till en mordisk primat med abnorm aggresivitet och totall avsaknad av smärta (tänk PCP). Vidare är de varken slöa eller korkade, de är som rovdjur, de har väl utvecklade instinkter och slår mot dem som är svaga.
tänk dig slipknots gamla slagdänga MATE, FEED, KILL!!
Dock verkar det inte som alla "zombies" sprider smittan. Man kan tydligt se skillnader mellan de två generationerna av zombies som existerar om man är en hyfsad läkare/forskare.
Det som identiferas som tillhörande första generationen har ett virus som kan spridas genom saliv/blod till sitt offer, dessa lever tills de blir dödade eller teoretiskt tills de dör av ålder, insjukningstiden för dessa ligger på ungefär 24 timmar.
Den andra generationen av zombies är de som har blivit smittade av första, de sprider ej smittan vidare och smittan bryter ut jävligt fort, 10-20 minuter, problemet är dessa dör inom 2-3 dagar av nervkollaps.
Hur första generationen blir smittade undrar du nu? se punkt 3.
3) för att ge någon möjlighet och lite djup till äventyret hade jag skapat en orginalsmittbärare, jag hade gett lite hintar om att han/hon har blivit straffad av gud, jag hade gett andra hintar om att han/hon är ett förrymt genetiskt expriment och jag hade gett en del hintar om att "smittbäraren" bara var en oskyldig civil som inte hade något alls med smittan att göra, poängen är att spelarna inte ska veta vad de ska göra riktigt, är det rätt att döda en individ för att man misstänker att den kanske sprider en smitta? eller finns det kanske något botemedel eller hämmande medicin? Denna smittobärare visar iaf inte upp någon av symptomerna, han/hon är inte särskilt aggresiv och har inga problem med att använda andra delar av hjärnan än äta/sova/söka skydd/föröka sig.
Anledningen till att denna individen inte har smittat hela världen är att det endast smittar genom att viruset förs från smittbärare rakt in i mottagarens blod, och detta händer ju knappast så ofta. Vad som är problemet för RPs stad är att personen ifråga är crackberoende...
så händelse förloppet för mig hade blivt detta (samman mixat med något annat kort äventyr)
* RPs gör vad de ny pysslar med
* Smittobäraren anländer till staden
* Smittobäraren får kontakt med några crackheads.
* Smittobäraren delar spruta med några pundare, redan första kvällen.
* Inom 24 timmar är 2 av pundarna förvandlade till totala monster och går bärsärk bland sina
* Rollspelarna läser i tidningar hur 2 PCP påtända pundare dödade 5 av sina kamrater i ett raserianfall, de blev sedan skjutna på plats av ingripande poliser, enligt vittnesrapporter var männen som galna och rusade rakt ut ur byggnad mot de väntande poliserna i händerna hade de tillhyggen som de plockat på sig på plats och de var nästan helt täckta av blod. Rykten hävdar även att deras forna vänner hade utsatts för cannibalism.
* Rollpersonerna fortsätter med sitt
* Smittobäraren delar sprutor med 3 knarkare till. Dessa skiljs sedan åt och beger sig iväg på sitt respektive håll innan smittan bryter ut för dem.
* Var och en av andra generationens "zombies" påbörjar sin jakt efter föda.
* Rollpersonerna läser återigen om ett flertal mord i tidningen, en okänd kult av Satanister misstänks, anklagelser kastar mot Marilyn Manson, Gothare och panik sprids i staden.
* Rollpersonerna blir anfallna av en första generationare och en mindre grupp av andra generationare mitt uppe i en händelse i det andra parallela äventyret.
* Rollpersonerna bör inse skillnaden mellan zombisarna, beskriv dem olika eller nåt, låt andra generationen vara skadade, ha bitmärken osv medans första generationen är hel, frisk och nästan kattlik, den håller sig även i bakgrunden och låter andra generationen anfall RPs. Om anfallet misslyckas kommer denna försöka fly, om den blir trängd anfaller den.
* Rollpersonerna bör hitta ledtrådar i tidningar som tyder på att det finns två sådana här flockar till ute på gatorna.
* RPs bör nu påbörja en jakt för att stoppa dessa två grupper.
* smittobäraren som nu tänt av igen börjar desperat leta efter någon att få mer av.
* om de är något så när vettiga märker de att samtliga av första generationen är knarkare; de har tydliga märken av sprutor, obduktionsrapporterna visar att deras kroppar är fulla av crack osv.
* Smittobäraren hittar en langare, lyckas vinna dennes förtroende och charmar till sig ett smakprov under löften av att köpa stora mängder om kvaliteten är bra. När de båda är påtända och langaren är smittad, knockar smittobären denna och flyr med dennes droger.
* de bör inse sambandet och leta reda på någon av stadens langare och pressa denna på info, denna berättar att samtliga personer var kunder till en och samma langare.
* de bör nu uppsöka denna langare om de är smarta, bara för att finna att han är instängd i sin egen källare som zombie, hela hans kokain lager är även borta, tillsammans med hans bil.
* vid lite snokande i huset bör de hitta någon form av bevis på var smittobäraren är påväg, kanske med *69*(kolla senast slagna nummer, kommer leda till ett motel utanför staden, receptionisten kommer uppge att någon från detta numret har bokat ett rum för nästa natt men vill inte säga mer) eller genom kvittot av en tågbiljett eller något sådant övertydligt. Jag skulle nämligen tro att jag hade velat dra vidare om jag rånat en langare, som jag innan dess har skjutit upp tillsammans med, på nästan 1.5 kilo crack så vill jag kommer bort.
* en eventuell showdown på flygplats, tåg station eller motell. Här kommer RPs inse att de inte har med något monster att göra utan en nedgången knarkare som har blåst halva sin hjärna med droger. Detta bör abrupt avbryta den förväntade slutstriden och spelarna kommer antagligen försöka förhöra smittonbäraren. snabbt inser de att han/hon är galen.
mycket av vad han/hon snackar om är helt osammanhängade, men bland annat bör han/hon kalla sig förbannad av gud, samt vissa stor skräck inför myndigheterna och prata mycket om läkare och skumma tester. Vid frågor om hur många han/hon har delat sprutor med så rycker han/hon antagligen bara på axlarna och svarar att han/hon inte vet.
* nu är det helt upp till spelarna, och mitt nöje kommer in att observera de val de kommer att göra, ska de döda smittobäraren? vilken teori kommer de köpa? går de på den naturvetenskapliga teorin och misstänker staten, eller kör de på religion och att det är gudstraff? vem straffar gud då egentligen oss eller smittobäraren? Vem är föresten den eventuella skaparen om det inte är gud? Är det USA och smittobäraren har lyckats rymma? eller är det någon annan som placerat denna här?
Härifrån kan man bygga vidare i väldigt många riktningar om man vill, men jag hade nog avslutat här och sett det som ett sidospår.
Tänk på att inte vara lika tydlig som jag har varit här, detta är en linje över hur jag vill se utvecklingen, jag hade dock inte varit ett dugg rädd att låta det avstanna om spelarna inte tänkte rätt. Detta är ett sådant äventyr som inte måste leda vidare till något nytt.
Vet inte om detta är din kopp av té, men för mig hade det varit jävligt mycket mer inspirerande och spännande, både att spela och spelleda.