Nekromanti NY äventyrsidé till WoD

Kanturi

Swordsman
Som vissa av er vet så postade jag en tråd här för några veckor sedan där jag frågade efter hjälp till ett äventyr till WoD. För ett par dagar sedan kom jag på en ny spelidé. Resident Evil till WoD (jag vet att det finns en liknande tråd på EON forumet). Jag funderar på att skriva ett RE äventyr till WoD, men med en stor skillnad: anledningen till att det finns en massa zombies är inte att det finns ett virsu utan att det ska finnas något annat som gör allting så ... zombigt... nån av er som har en bra idé???

//Emil "Kanturi" Nise...

Lindenius

Swashbuckler
Vad sägs om

Ond vetenskapsman som utför medicinska/genetiska experiment (Läs: Island of Dr Moreau) –> besegra onda doktorn
De är i själva verket utomjårdingar som landsats någonstan –> Hitta landningsplatsen
Det är dödsriket som stiger upp för att bli dömda vid den yttersta dagen -> Den yttersta dagen är nära
Det är små trixters som förvandlar folk att visuelt se ut som zombies. De är egentligen inte det. -> Få ångest över alla man dräpt och sedan… payback!
Voodo -> try too undoo voodo
Brainwaves. Ett speciellt teveprogram sänder ut speciella vågor som gör människor till hjärnslöa köttätare som bara tänker på sig själva -> hey, vänta nu...det här känns lite för verkligt för att vara bra... :gremshocked:

//erik. :choklad:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vad sägs om

Det är små trixters som förvandlar folk att visuelt se ut som zombies. De är egentligen inte det. -> Få ångest över alla man dräpt och sedan… payback!
Bra idé. Tänk er en riktigt ond Mr. Mxyzptlk. (huvva!) :gremshocked:

/Anders (Ja, jag blev tvungen att kolla hur hans namn stavades)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fetischfest!

CAPPADOCIANS!!!

Vad annars? :gremsmirk:

I/under staden/området/regionen finns givetvis en Cappadocian-methuselah med en skum agenda, som involverar återuppväckandet av döda i parti och minut. Se tillexempel Angeliques strategi för att driva ut Giovanni ur Kairo i 'Cairo by Night'; hon fick de döda att resa sig ur sina gravar och vandra runt dansande på stadens gator, till dess fursten fick nog av det groteska maskeradbrottet och gick med på att kasta skulden på Giovanni och jaga ut dem ur staden för alltid. Det var inte direkt ett alternativ för honom att försöka spöa Angelique :gremwink:

Eller, så rör det sig helt enkelt om en Cappadocian gone really, really mad, som helt vill ersätta den mänskliga populationen med zombier för att behaga sin antediluvian, dvs Gud.

Eller, en Cappadocian som byggde en zombiehord för att ha som minions i Gehenna och försvar mot Giovanni, men nånstans när han var halvklar eller så blev han kuttad av en osedvanligt kraftfull Spectre som råkade komma med från dödsriket i en av hans ritualer, så zombiehorden kom lös. Uppeggade av Spectrens negativa energier går de bärsärk på allt i sin väg, och rollpersonerna hamnar såklart mitt i smeten när zombieskräckklichéerna tar vid. Den stora fördelen här är givetvis då att rollpersonerna, i egenskap av vampyrer, tål att bli halvt sönderslitna både en och två gånger, så man behöver inte hålla igen så mycket med splattern. I slutändan, när zombiehorden är tyglad/nedgjord, kan man ju då tänka sig att Spectren måste infångas på något sätt...eller ja, vad faen, ersätt den med en demon vettja, då kan den ha en betydligt mer utstuderad agenda som involverar utnyttjandet av zombiehorden.

Sedan spelar du ju säkert den nya utgåvan förstås, så det här inlägget är meningslöst...låt det då stå som ett argument på varför de inte borde - eller borde - ha byggt om World of Darkness :gremsmirk:

- Ymir, liksom, vad är WoD utan Cappadocians?

cogitare

Swashbuckler

Jo, precis som du säger, så finns ju inte Cappadocians som klan/bloodline i Vampire: the Requiem. Dock skulle man kunna uppfinna en bloodline som har en bloodmagic, finns kanske redan?, som kan skapa zombies och att en medlem av denna bloodline av någon anledning vill fylla staden med zombies?

C.

Ymir

Liten kantbaron

Haken är alltså, att jag inte har någon som helst koll på nya WoD, jag spelar bara det gamla. Jag kan bara hoppas på att lyckas bidra med någon inspiration trots det.

- Ymir, borde skriva mer om sin Kindred of the East-kampanj

Kanturi

Swordsman

En annan hake e att jag bara spelleder WoD, inte Vampire till det :gremtongue: . Men ska KANSKE börja spelleda Werewolf till sommaren, spelledandet av Vampire går över till en annan i spelgruppen..

//Emil "Kanturi" Nises

Kanturi

Swordsman
Re: Vad sägs om

Ond vetenskapsman som utför medicinska/genetiska experiment
Hmm... verkar som en bra idé...

eller

Det är dödsriket som stiger upp för att bli dömda vid den yttersta dagen
-aktigt... där zombies stiger upp ur sina gravar... nu är det bara att hitta på vrf det e så... hm

//Emil "Kanturi" Nises, har aldrig lyckats särskilt bra med äventyr som jag har skrivit själv...

Rävnos

Warrior
Gäsp [Lång]

Det är dödsriket som stiger upp för att bli dömda vid den yttersta dagen
det har gjorts för! jag hävdar stenhårt att ska man skrämma sina spelare får man vara nyskapande.

Betänk även att om nu alla döda skulla vakna upp för att bli dömda inför gud så skulle det väl ändå ske jävligt globalt, då har du gått från äventyr till kampanj som inte kan sluta mer än på ett sätt.

En allmän filosofisk fråga skulle ju också vara att om gud bestämde att imorgon skulle vara dagen då han lade ner jorden, samlade ihopa våra själar och dömde oss en efter en, skulle han verkligen låta en grupp med dödliga komma undan? skulle han inte bara svepa med handen över jorden och låta oss alla falla döda? låter inte som mycket till äventyr för mig ^^

Om jag skulle skapa ett zombie äventyr hade jag gjort så här:

1) först och främst hade jag inte lagt ner massa energi på att försöka komma på en vettig förklaring till varför detta hänt, mycket mer skrämmande när man aldrig får veta sanningen.

2) Jag hade skippat hela döda som reser sig ur graven grejen, istället hade jag gjort det till en smitta. Har visserligen setts förut, men i dessa tider av fågelinfluensa och mjältbrand är det mer skrämmande för mig. Jag hade utgått ifrån att man får in viruset i blodet, viruset slår ut stora delar av hjärnan och förvandlar offret till en mordisk primat med abnorm aggresivitet och totall avsaknad av smärta (tänk PCP). Vidare är de varken slöa eller korkade, de är som rovdjur, de har väl utvecklade instinkter och slår mot dem som är svaga.
tänk dig slipknots gamla slagdänga MATE, FEED, KILL!!
Dock verkar det inte som alla "zombies" sprider smittan. Man kan tydligt se skillnader mellan de två generationerna av zombies som existerar om man är en hyfsad läkare/forskare.

Det som identiferas som tillhörande första generationen har ett virus som kan spridas genom saliv/blod till sitt offer, dessa lever tills de blir dödade eller teoretiskt tills de dör av ålder, insjukningstiden för dessa ligger på ungefär 24 timmar.

Den andra generationen av zombies är de som har blivit smittade av första, de sprider ej smittan vidare och smittan bryter ut jävligt fort, 10-20 minuter, problemet är dessa dör inom 2-3 dagar av nervkollaps.

Hur första generationen blir smittade undrar du nu? se punkt 3.

3) för att ge någon möjlighet och lite djup till äventyret hade jag skapat en orginalsmittbärare, jag hade gett lite hintar om att han/hon har blivit straffad av gud, jag hade gett andra hintar om att han/hon är ett förrymt genetiskt expriment och jag hade gett en del hintar om att "smittbäraren" bara var en oskyldig civil som inte hade något alls med smittan att göra, poängen är att spelarna inte ska veta vad de ska göra riktigt, är det rätt att döda en individ för att man misstänker att den kanske sprider en smitta? eller finns det kanske något botemedel eller hämmande medicin? Denna smittobärare visar iaf inte upp någon av symptomerna, han/hon är inte särskilt aggresiv och har inga problem med att använda andra delar av hjärnan än äta/sova/söka skydd/föröka sig.
Anledningen till att denna individen inte har smittat hela världen är att det endast smittar genom att viruset förs från smittbärare rakt in i mottagarens blod, och detta händer ju knappast så ofta. Vad som är problemet för RPs stad är att personen ifråga är crackberoende...

så händelse förloppet för mig hade blivt detta (samman mixat med något annat kort äventyr)

* RPs gör vad de ny pysslar med

* Smittobäraren anländer till staden

* Smittobäraren får kontakt med några crackheads.

* Smittobäraren delar spruta med några pundare, redan första kvällen.

* Inom 24 timmar är 2 av pundarna förvandlade till totala monster och går bärsärk bland sina

* Rollspelarna läser i tidningar hur 2 PCP påtända pundare dödade 5 av sina kamrater i ett raserianfall, de blev sedan skjutna på plats av ingripande poliser, enligt vittnesrapporter var männen som galna och rusade rakt ut ur byggnad mot de väntande poliserna i händerna hade de tillhyggen som de plockat på sig på plats och de var nästan helt täckta av blod. Rykten hävdar även att deras forna vänner hade utsatts för cannibalism.

* Rollpersonerna fortsätter med sitt

* Smittobäraren delar sprutor med 3 knarkare till. Dessa skiljs sedan åt och beger sig iväg på sitt respektive håll innan smittan bryter ut för dem.

* Var och en av andra generationens "zombies" påbörjar sin jakt efter föda.

* Rollpersonerna läser återigen om ett flertal mord i tidningen, en okänd kult av Satanister misstänks, anklagelser kastar mot Marilyn Manson, Gothare och panik sprids i staden.

* Rollpersonerna blir anfallna av en första generationare och en mindre grupp av andra generationare mitt uppe i en händelse i det andra parallela äventyret.

* Rollpersonerna bör inse skillnaden mellan zombisarna, beskriv dem olika eller nåt, låt andra generationen vara skadade, ha bitmärken osv medans första generationen är hel, frisk och nästan kattlik, den håller sig även i bakgrunden och låter andra generationen anfall RPs. Om anfallet misslyckas kommer denna försöka fly, om den blir trängd anfaller den.

* Rollpersonerna bör hitta ledtrådar i tidningar som tyder på att det finns två sådana här flockar till ute på gatorna.

* RPs bör nu påbörja en jakt för att stoppa dessa två grupper.

* smittobäraren som nu tänt av igen börjar desperat leta efter någon att få mer av.

* om de är något så när vettiga märker de att samtliga av första generationen är knarkare; de har tydliga märken av sprutor, obduktionsrapporterna visar att deras kroppar är fulla av crack osv.

* Smittobäraren hittar en langare, lyckas vinna dennes förtroende och charmar till sig ett smakprov under löften av att köpa stora mängder om kvaliteten är bra. När de båda är påtända och langaren är smittad, knockar smittobären denna och flyr med dennes droger.

* de bör inse sambandet och leta reda på någon av stadens langare och pressa denna på info, denna berättar att samtliga personer var kunder till en och samma langare.

* de bör nu uppsöka denna langare om de är smarta, bara för att finna att han är instängd i sin egen källare som zombie, hela hans kokain lager är även borta, tillsammans med hans bil.

* vid lite snokande i huset bör de hitta någon form av bevis på var smittobäraren är påväg, kanske med *69*(kolla senast slagna nummer, kommer leda till ett motel utanför staden, receptionisten kommer uppge att någon från detta numret har bokat ett rum för nästa natt men vill inte säga mer) eller genom kvittot av en tågbiljett eller något sådant övertydligt. Jag skulle nämligen tro att jag hade velat dra vidare om jag rånat en langare, som jag innan dess har skjutit upp tillsammans med, på nästan 1.5 kilo crack så vill jag kommer bort.

* en eventuell showdown på flygplats, tåg station eller motell. Här kommer RPs inse att de inte har med något monster att göra utan en nedgången knarkare som har blåst halva sin hjärna med droger. Detta bör abrupt avbryta den förväntade slutstriden och spelarna kommer antagligen försöka förhöra smittonbäraren. snabbt inser de att han/hon är galen.
mycket av vad han/hon snackar om är helt osammanhängade, men bland annat bör han/hon kalla sig förbannad av gud, samt vissa stor skräck inför myndigheterna och prata mycket om läkare och skumma tester. Vid frågor om hur många han/hon har delat sprutor med så rycker han/hon antagligen bara på axlarna och svarar att han/hon inte vet.

* nu är det helt upp till spelarna, och mitt nöje kommer in att observera de val de kommer att göra, ska de döda smittobäraren? vilken teori kommer de köpa? går de på den naturvetenskapliga teorin och misstänker staten, eller kör de på religion och att det är gudstraff? vem straffar gud då egentligen oss eller smittobäraren? Vem är föresten den eventuella skaparen om det inte är gud? Är det USA och smittobäraren har lyckats rymma? eller är det någon annan som placerat denna här?

Härifrån kan man bygga vidare i väldigt många riktningar om man vill, men jag hade nog avslutat här och sett det som ett sidospår.

Tänk på att inte vara lika tydlig som jag har varit här, detta är en linje över hur jag vill se utvecklingen, jag hade dock inte varit ett dugg rädd att låta det avstanna om spelarna inte tänkte rätt. Detta är ett sådant äventyr som inte måste leda vidare till något nytt.

Vet inte om detta är din kopp av té, men för mig hade det varit jävligt mycket mer inspirerande och spännande, både att spela och spelleda.

cogitare

Swashbuckler

Tja, men det funkar kanske med ett blodsugande monster som grund för zombiefesten? Du behöver ju inte definera vilken typ av vampyr det är eller något sådant. Det kan till och med vara en unik typ av odöd som skapar dessa zombies?

C.

cogitare

Swashbuckler

Jo, jag förstod det :gremsmile:

Tänkte bara försöka ge ett sätt att inkorporera dina tankar kring Cappadocians i en kontext som lämpar sig för nya WoD.

C.

Kanturi

Swordsman
Re: Gäsp [Lång]

WOW, man WOW!!! LÅNGT inlägg med riktigt bra insperation! Jag kommer nog att använda detta :gremlaugh:

//Emil "Kanturi" Nises, tacksam... :tekopp:

Rävnos

Warrior
Sorry för alla språkliga fel [ANT]

sorry för alla gramatiska och språkliga fel. Men redigeringstiden verkar ha gått ut.

skrev det väldigt fort utan att ens läsa igenom det när jag var klar. Hoppas inte det oproffsiga framförandet stör någon från grundtankarna =/

\Marcus som uppriktigt skämms över att läsa sin egen text.

ripperdoc

Myrmidon
Varför jag hatar zombies..

Zombies är såå ute. Alla filmer använder zombies. Det kanske var kul i Night of the Living Dead, men det har blivit ganska utjatat sedan dess. Förr räckte det med att de döda tröttnade på att ligga i gravarna, nu drar man till med lika trista förklaringar om virus i alla varianter, radioaktivitet, kemikalier och alla andra dumheter.

Zombies är inte skrämmande. Alla förväntar sig zombier. Liksom "Åh, det är bara en zombie" hör man ju dagligen nuförtiden. Börsmäklare är mer skrämmande.

Några alternativ (utan hänsyn till setting/spelvärld/whatever):
* Sjukdomar som gör att folk blir smartare, ondare och växer genmodifierade muskler, eller ympar fast metall och andra prylar (i motsats till stora mängder hjärndöda zombies)
* Små flickor. Gärna med svart hår. Visserligen ganska välutnyttjad nu på sistone, men en liten flicka, eller barn i allmänhet, är alltid mer skrämmande än zombies.
* Demoner. Var visserligen uttjatat på medeltiden, men temat fick en fräsch nystart med Diablo. Jag har alltid väntat på att Diablo, Baal och Mephisto tar en roadtrip genom USA.
* Något som är riktigt skrämmande är när helt vanligt folk börjar bete sig lite underligt snarare än mycket underligt. Du går till kontoret en vanlig dag och plötsligt verkar folk inte se dig, eller alla dina vänner är hatiska mot dig, eller alla verkar helt känslokalla. Vardagslivet rasar samman och ingenstans finns det zombier man kan ta ut sina aggressioner på. Det finns liksom ingen fiende att ge sig på. Klagar man hos sina vänner/polisen/scientologerna så tittar de bara oförstående på en - det är väl inget som är fel? Att vara de enda som inser att världen går under kan ge magsår om inte annat.
* En klassiker som var poppis på 80-talet och tidigare är ju att tekniken och datorerna går berzerk. Det kan börja som några glitchar till total förödelse. Ännu coolare är det när tekniken börjar bygga om sig själv eller bygga in sig i människor - lätt bisarrt.

(Jag påstår inte att mina förslag är vansinnigt originella, de är bara lite mindre uttjatade än zombies...).

/RipperDoc - för övrigt anser jag att zombies för förstöras.

Kanturi

Swordsman
Re: Varför jag hatar zombies..

* En klassiker som var poppis på 80-talet och tidigare är ju att tekniken och datorerna går berzerk. Det kan börja som några glitchar till total förödelse. Ännu coolare är det när tekniken börjar bygga om sig själv eller bygga in sig i människor - lätt bisarrt.
Just det där sista är väl temat i en film som utspelar sig på ett ryskt forskningsfartyg? Kommer nu inte ihåg vilka som var med å spelade men har för mej att filmen hette "Virus" eller något liknande...

//Emil "Kanturi" Nises

Sjunde inseglet

Swordsman
Re: Varför jag hatar zombies..

Barn är uttjatade... gamlingar är inte lika vanligt men de kan ha nästan samma egenskaper som gör barn skrämmande (fysiskt och mentalt svaga, i behov av beskydd/hjälp, generellt sett betraktade som ofarliga) och ser betydligt äckligare ut.

Personligen tycker jag riktigt, riktigt gamla tanter är äckliga. Låt dem vara magra, böjda, sakna hygien, bete sig som barn (senil demens någon?), säga underliga saker, dyka upp på konstiga platser.

Det finns en scen i Stephen Kings "DET" som jag finner helt underbar, en av karaktärerna ska sitta och samtala med en gammal söt dam (har jag för mig) och mitt i samtalet börjar damen och lägenheten runt omkring karaktären plötsligt att åldras, förvridas (Silent Hill-phenomenet) tills damen slutligen är så förvriden och föråldrad att hon har blivit mer av ett monster än människa.

Eftersom de gamla för många symboliserar trygghet (liksom barn) kan de när de placeras utanför sina normala ramar bli mycket skrämmande. Självklart skulle arméer av gamlingar som jagar RPna bli mer skrattretande, men i genomtänkta scener kan det vara mycket effektivt.

Fann i för sig idén med knarkaren som spred ett virus intressant. Snabba rovdjursliknande zombies är mer skräck än den klassiska långsamma typen som i kombination med ett samhälle där människan nästan är utrotad och civilisationen har fallit samman mer är upplagd för att skapa en slags uppgivenhet och galenskap hos sina ´offer´. Det är inte den enskilda zombien som är farlig i det gamla konceptet utan faran ligger i att de är så många och att det inte finns någonstans att fly (för varje zombie man dödar ´vaknar´ en ny).

Rävnos

Warrior
men nu ville grabben ha zombies... [ANT]

... så skjut inte budbäraren, jag håller nämligen med dig ^^

jag gav bara honom ett förslag på hur jag skulle använda Zombies om jag nu var tvungen till det.

Kanturi

Swordsman
Virus (OT)

Inte någon höjdarrulle, men en del effekter var lite småtuffa.
Mmm.. har för mej att jag har sett den 3 ggr, en gång när jag var typ 6-7 år och blev skiträdd när den där robotsaken kom mot dem i korridoren å sköt spikar, en gång för nåt år sedan, då såg jag hela å tyckte att den var hyffsad, å en gång för ett par månader sedan, då såg jag inte hela utan bara en liten bit, för då var den inte lika bra... men jag har för mej att det e med en gamling i "Virus" oxå, e det Donald Sutherland?

//Emil "Kanturi" Nises, helt OT men det gör inget :gremlaugh: