Nekromanti ny cybertech

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
har fundeat på lite nya cybertillbehör som t ex stabilisrade armar (för eldgivning under rörelse) och nån vapen koordineringsmojäng (två handeldvapen, bara på funderingssadiet än så länge) och lite annat.
Vad jag funderade på var den stabiliserade armen, dvs at armen automatiskt kompenserar för övriga kroppsrörelser så att det blir lättare att träffa när man skjuter medans man rör sig. Som jag har tänkt mig borde detta kräva någon form av kontakt med ryggmärgen (NMX-CP?) för att veta vad resten av kroppen gör) och en intern dator för att beräkna hur mycket armen ska kompensera.
Vad mer kan krävas? Behöver armen bytas ut mot en artificiell?
Hur som helst så hade jag tänkt mig detta som ett mycket dyrt implantat som inte kommer ge särskilt mycket bonusar.

Pendragon

Om någon annan har egen cybertech, skicka den gärna till mig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man kan hitta på tusentals cybertech delar. Det man skall tänka på är om det finns något behov. Delen säljs inte om det endast är en minimal del av befolkningen som skulle vilja ha den. I ditt exempel så funkar steady-gun principen minst lika bra som en stabiliserande arm. Så personligen ser jag inget behov av just det är, utom möjligen "ultraspecialiserad" cybertech för typ de allra hemligaste agenterna eller dylikt, men å andra sidan borde dessa redan vara tillräckligt bra på att skjuta.

/RD - bara för att det går så görs det inte

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tänkte mig mer för de som verkligen vill ha allt... de riktig dyra livvakterna/lönnmördarna/våldsbenägna RP:na eller dylikt... men du har rätt idet du säger, jag har själv tänkt i samma banor.

Pendragon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
/images/icons/cool.gif tja nog har din lilla ide en möjlig marknad men den är nog kraftigt begränsad till militära och lönnmördare och search and destroy military teams.
Och troligen grovt illegal. Men hur under bar är inte människan våran oavbrutna sökande efter nya sätt att effektivare döda varandra skulle nog kunna göra din uppfinning till en existerande en.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> har fundeat på lite nya cybertillbehör som t ex stabilisrade armar (för eldgivning under rörelse) och nån vapen koordineringsmojäng
(två handeldvapen, bara på funderingssadiet än så länge) och lite annat.
Vad jag funderade på var den stabiliserade armen, dvs at armen automatiskt kompenserar för övriga kroppsrörelser så att det blir
lättare att träffa när man skjuter medans man rör sig. Som jag har tänkt mig borde detta kräva någon form av kontakt med
ryggmärgen (NMX-CP?) för att veta vad resten av kroppen gör) och en intern dator för att beräkna hur mycket armen ska
kompensera.
Vad mer kan krävas? Behöver armen bytas ut mot en artificiell?
Hur som helst så hade jag tänkt mig detta som ett mycket dyrt implantat som inte kommer ge särskilt mycket bonusar.
Pendragon
Om någon annan har egen cybertech, skicka den gärna till mig. <p><hr></blockquote><p>Här kommer jag ge några av mina små cybernetiska ideer som jag har skrivit.
Artificiella hjärnceller
Pris: ? Beror på sjukhuset
Artificiella hjärnceller är organiskt odlade celler dom kan injeceras och ersätta skadade hjärnceller
hos en patient.
Om en person anländer till ett sjukhus med stora hjärnskador så är det en standard behandling för att
hjälpa patienten att bli friskt.
Om operationen lyckas så växer cellerna på plats och den skadade kan åter få full tanke kapacitet.
I ett fåtal fall så händer det att man sätter in hjärnceller i en oskadad patient effekten av att göra så
har varit blandad även om vissa patienter har uppvisad ökad talang så enligt läkare beror det på ökat
självförtroende inte på grund av de extra hjärn cellerna..

[color:green] Onödig info: Articifiella hjärnceller finns redan idag även om det är exprimentelt och svårt att
operera in så har dom på apor som hade skador på hjärnan lyckas få dom att bli friskare
ibland... </font color=green>

Okej denna goa pryl är troligen bara biotech MEN om era figurer har fått en kula i huvudet och fått ny ventilation kan detta hjälpa er fylla hålet.

Externa Cyber ögon.
Externa cyber ögon ser ut som små kameror inte mer än 2*2*0,5 Cm stora ( oftast ) de kopplas till
bäraren genom en DNC länk och därigenom kan personen se.
I övrigt fungerar de som vanliga Cyber ögon förutom att kostnaden är halverat...
Folk som har sådana ögon brukar fästa dom i ett pannband vid tiningen det finns vissa modeller som
ser ut som dykglasögon.
De som har sådana ögon är oftats de som inte har råd med riktiga cyber ögon men i en del fall
skaffar vanligt folk dom bara för att få ett tredje öga.
Det går även att länka "ögat" till en bildskärm i exempel viss ett par glasögon.
De externa Cyberögonen kan förses med IR, UV, och allt som de små kan förses med men för halva
priset..

detta är en möjlighet ett extra öga så att säga. Om spelaren har DNC kabel och det är mörkt ute behöver de inte operera in nya ögon de kan istället köpa ett par av dom här.
Snake
( 8600 Ecu tid 4 + 1 vecka tillvänjning )
En Snake är ett dold hydralisk "orm" den ser ut som en tentakel men vid spetsen av Snake så är kan
upptill två olika mickro verktyg vara fäst normalt är en liten kniv och en greppklo. Även om Gift tagg
och låsdyrk kan förekomma.
När en Snak inte används så ringlar den ihop sig inuti bärarens kropp. En Snake kan operas in på flera
olika ställen normalt är nära magen eller i bröstkorgen men ryggen och armarna går bra dom med.
Normalt syns inte en Snake utom vid en Noggran kropps kontroll då man undersöker den intagna
efter olaglig eller dold Cybertech.
Ofta är den dessutom gjord på svårupptäckta matrial för att försvåra upptäcka.
En normal Snake är runt 1,5 - 2 meter lång och ½ cm i Diameter.
Energi Mickrocell 5 år
För extra kostnad kan en mickro kamera monteras in på Snake så att man genom en HUD kan se
och styra den med extrem precision
Standardmodeler
Tyrell Extrarm, IBM-Fuji Cobra-Tentacle, Vulture System Snake-Tentacle,

Specialmodeller: Frankincybernetics PoisenViper gifttag i Tenton har gift nog för tre sting
och en elektrisk metalsåg ( Pris 86000 Ecu )

Okej detta är ytterligare ett av de dära ovanliga unika och totalt dumma grejer som troligen inte är normalt att hitta någon med. Fast cool idee ändå.
Ps OM nu någon har Nya Gamla Mutant ( ej Mutant kronikels eller Mutant Rymd utan den där just efter Mutant 1-2 och efter ragnarrök ) så i deras bok swoot eller va det nu var före kommer denna lilla fest pryl som jag har plagierat.

Personlighets Inplant ( 45,000 Ecu, Tid 12H )
Ett Personlighetsinplant är en avancerad form av Biosoftanslutning normalt så vet inte den personen
som har ett PersonlighetsInplant om att han har ett.
Ett Personlighets inplant ser ut ofta ut som en normalt Cerebraltinterface med en Biosoftanslutning
inkopplad. ( normalt så kan Personlighetsinplantet även bli använd som en normal Biosoftanstlutning (
fast omvänd gäller inte )
När Personlighetsinplantet är aktiverat så "sommnar" bärarens riktiga personlighet in och den
articifiella som är i Inplantet tar överhand den articifiella personlighet har fri tillgång till alla minnen som
bäraren har sen tidigare men själv så minns han inget av vad som han kan tänkas ha gjort när
Personlighetsinplantet är på och den articifiella personligheten är aktiv. Den articifiella person som tar
över hans kropp kan programeras till att vara lojal mot ett fientligt företag eller för att utföra ett mord
på en svår åtkomlig person. Den articifiella personligheten har kan även programeras med extra
färdigheter precis som ett Biosoft-chip
I och med att det är svårt att programera en personlighet krävs en super dator med AI funktion så är
Persolighets chipen väldigt dyra och ofta så blir personligheterna instabilla och destruktiva ofta
hänfaller dom åt förbjudna intressen som den riktiga personligheten kan ha men inte agerar eller vet
om att han har. Nyligt så har man lyckas lyckats att förbättra designen av de Artificiella
personligheterna genom att göra enklare personligheter och skapa en personlig motivering som
passar ihop med personens riktiga personlighet samt dela upp deras förmågor och intressen på två
eller fler Chip.
[color:blue] EX 2049 lyckades Maffian utföra ett mord på ett viktigt vittne genom att sätta in ett Personlighetsinplant på en FBI agent så att han andra personlighet tog över och dödade vitnet . </font color=blue>
Personlighets Chipp ( 12,000 Ecu [ illegala ] )

Om jag säger OM era figurer har någon form av mental hälsa så tvivlar jag på att de skulle vilja frivilligt ha ett sådant inopererat. Fast SL kanske skulle vilja ha ett..
I en kampanj jag var SL för vaknade en av spelarna under en bro med en skottsår i huvudet och en väska med 5 milljoner Euro. Sen fick han reda på att en Maffia boss och en politiker hade skjutigts till döds och blivigt bestulna gissa av vem *ler* tyvär spelade spelaren gubben som om han vore en skurk från Chickago 1930 *suck*. Skurkar och men framför allt regeringar kan använda dessa små prylar för att kunna skaffa sig extremt svårupptäckta spioner och mördare. Godag Mr President vad vill du att vi ska göra idag ? Du vill få en kopia över alla försvars anläggningar lite ovanligt Mr President men du är chefen..

/images/icons/wink.gif
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Ta en liten titt på vad de olika cybernetikmojängerna gör.. Massor av vapensaker! Massa våld! Tittar man dessutom i n1 boken så hittar man nästan enbart vapensaker(granatkastaröga?! ärligt talat alltså, alla kroppsdelar går visst att döda med!). Verkar det inte lite för överdrivet?!

Som RipperDoc sade så är det efterfrågan som avgör om en produkt ska släppas och bli till en storsäljare. Men varför finns det då så mycket vapen? Vad ska alla stackars vanliga människor med sånna till? Döda? Knappast!! De flesta människor dödar aldrig någon annan person under hela sin livstid (hur det är med er vet jag inte..). Skulle ni verkligen vilja installera ett dolt utrymme i er? Näe, just det (kanske någon har ett dolt utrymme i huvet?). Varför finns det så helt menlösa saker som dolda utrymmen? Köper folk sånnt eller vad?? Jag skulle personligen aldrig någonsin installera någon som hellst typ av cybernetik i mig..! Okej, kanske folk som arbetar med vissa extremare arbeten med mycket farliga kemikalier och så skulle installera något så knepigt som ett gasfilter i sig. Men hur stor del av befolkningen arbetar egentligen med farliga kemikalier? Kanske en halv procent? Kallar man det för en storsäljare?

Vapen och krig! JAAA!! Jad skoj! Det kan vara roligt utan en överdriven orgie av krigsutrustning.. Någonsin tänkt på det? Eller har ni tänkt på hur svårt ett socialt liv är om man är fullknökad med stora ständigt målsökande vapen? Eller hur svårt det är att krama (såg just detta argument på nått annat ställe) någon om man har en halv decimeter alluminium över hela kroppen? Sånnt borde man få psykoskryss av! Ett i veckan! Minst!

Däremot borde biotech beskrivas mer.. Och hur är det med minnen? Kan man installera minnen i folks hjärnor i neotech? Det skulle nog vara rätt mycket tuffare! (biosoft liknande teknologi?)

Ush, denthär inlägget får mig verka bakåtsträvande och fantasiförstörande.. Jag tycker det är rätt okej i små mängder, men om någon ska ha sin kropp utrustad med något helt menlöst som exempelvis ett dolt utrymme så går det över gränsen!

(varför står det under dolda utrymmen att små saker som en handgranat skulle få platts i utrymmet? Varför står det inte att en liten wuppie (ett konstgjort djur) skulle få platts? Varför just handgranat? Säg inte att det bara råkade bli så att det första ordet som kom upp i huvet på författaren var ordet handgranat?.. Då borde ju nästan personen i fråga besöka en psykolog eller nått.)


Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Näe.. vad är det för nått?
Artificiella hjärnceller? Antagligen finns det sånna, men kan de verkligen göra så att patienten återfår alla sina PSY och BIL atribut till normalen? Är inte det liiite tråkigt? Då kommer ju bara dina RP att känna att de är odödliga för allt utom vapen som förstör dem totalt! Är det skoj?

Fasst annars var de rätt bra! Antagligen finns det sånna biotech saker i framtiden. Enda dåliga är att folk med sånna hjärnceller aldrig kan dö av ålder (köp ny kropp och injicera nya hjärnceller så fixar det sig! Jag får ändå tillbaka pengarna jag lade på det genom min pansion! höhöhöhö). Säg att man aldrig kan höja sina atribut mer än till hälften av de poäng man förlorade avrundat uppåt (så blir alla glada!). Då blir det mer verklighetstroget..!

<font size=-3>
OT - Lite skoj är det ju dock att känna sig odödlig. Jag rollspelade för ett tag sedan min hacker Xi, som naturligtvis blev spårad och fick polisen efter sig nästan med ens.. Det blev en eldstrid och Xi tog emot ett par skott i vänstra knät ett par gånger. Dessa snuddade dock bara och Xi sprang vidare ner i kloakerna.. Där han blev upptäckt av ett par SWAT (Xi sköt ju på poliserna) som smattrade loss ett sextiotal skott på honom från mycket nära avstånd. Lyckligtvis höll han sitt militära däck med PEN 1t6+2 framför huvet och blev sålunda inte skjuten där (Däcket med alla.. harkel, könsrelaterade bilder och isbrytare blev dock totaldemolerat). Xi vaknade upp på ett sjukhus och kände sig extremt paranoid. Kollade ut genom fönstret och fann att han var på ca 50 våningen. Trotts det knyter han ihop lakanen och hoppar ut (för att göra sönder fönstret under och komma in där), men olyckligtvis gled knuten upp och han faller handlöst ner mot gatan 50 våningar under. Sju av tio kroppsdelar totaldemoleras, som tur är förstörs inte huvudet och han lyckas att hålla sig medveten några sekunder. Varför Xi överlevde fallet var för att sjukhuspersonal fanns extremt nära och att han hade platinakortet i en ambulansservice. Ett par dagar senare ser han sig själv från sängen där det numera står extremt avancerad utrustning och piper på teven hur han själv hoppar genom fönstret. Det fanns nämligen turligt nog en tevehellikopter utanför och filmade. På rättegången när Xi ska försvara sig så hyr han ett par mycket snuskigt dyra advokater som får xi´s betende förklarat på grund av att han var påverkad av drogen han var beroende av. Han får betala en symbolisk summa på 600 euro och går sedan iväg fri från rätten. Skulle man inte känna sig odödlig om man lyckats med något så farligt? Man kanske ska säga att vi körde på låtsas och att effekterna av det vi gjorde inte skulle appliceras på resten av rollspelandet. Däremot använde vi neotechs regelsystem hela tiden utan att bryta (för mycket) mot någon regel.</font>

Smaffy är jag. blä.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hjärceller

Jo Artificiella hjärnceller är i grund och botten odlade hjärnceller de har tagit stamceller och odlat hjärnceller i en burk sen försiktigt försiktigt injecerar dom cellerna i den skadade området i hjärnan försök som forskare har gjort har lovat en framtid för den tekniken OM man lyckas lösa 4 små problem:

1 hjärncellerna som sprutas in att växa ihop med hjärnan oftare inte bara 60% av gångerna.
2 bättre redskap som kan styra exaktare vart cellerna hamnar.
3 Ett lättare sätt att odla hjärnceller. Något som man har i N2 i och med Biotech.
4 tja Okända små problem som KOMMER att dycka upp och ställa till det.

1 är en fråga om TID och Pengar där Pengar frågan kan delas om i matrial och försökspersoner och Tid kan delas upp i hur många forskare som är intreserad av att studera tekniken.. En viss kändis som spelade Stålmannen och som nu rullar omkring med respirator har donerat stora summor pengar på denna typ av forskning.
( Kristofer något )
2 Praktiska expriment smarta tekniker och klagande kirurger som ska utföra operationerna kan lösa detta problem.
3 Tja Hellow Dolly... /images/icons/wink.gif *BääääBääää* hon och den tekniken är lösningen på problem nummer 3
4 tja den dagen den sorgen.

Så expriment som tydligen redan har provats på mänskliga personer kan i en framtid ge rörelse förmåga åt av olycka förlamade personer och läka svåra hjärnskador..
( Något som jag hoppas ska hända snart en bekant som gick i grannklass blev överkörd för 8 år sen och är nu rullstols bunden och har svårigheter att kunna prata på grund av spliter som trängde in i hjärnan. )
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

Varför gnäller i alla på all olika stridimplantat, självklart finns det sådana med tanke på hur många beväpnade styrkor företagen ställer upp, dessutom vad är standaryrke för en RP? Jo, legosoldat, lönnmördare, Hit-man och liknande. Dock tycker jag att många av dessa implantat är alldelles för billiga, t.ex Pansarhud och Smärtblockerare, jag har därför infört följande regler:

Pansarhud: Pris 3x, används det med pansarplåtar minskar turordningen med -10 Intima relationer blir svårare med +0b2t6 då huden blir väldigt plastig

Pansarplåtar: Se ovan

Smärtblockerare: Pris 3x

Inga R eller X är tillåtna från början.

Spinalacceleratorn kan EJ vara påslagen på hel tid.

Tillbehör som ökar muskelstyrka och rörelseförmåga måste vara avslagna ibland då kroppen klarar av att utföra handlingar den inte borde klara.

Jag tycker dock att det borde finnas mer småsaker och regler för cybertech som regeltekniska fördelar för HUD-display och liknande.

PS: självklart är inte alla RP vapengalningar men det är nog vanligast!

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

Om vi skall gå igenom det här noggrannt. För det första, de flesta väpnade styrkor i världen i Neotech har mycket lite cybertech. Detta beror på två orsaker: (1) Behovet är för litet, man har tillgång till samma utrustning externt. (2) Det kostar skjortan.

Men detta gäller militärer, främst statlig men även företag. Cybertech köper man till små, specialiserade enheter, med stor budget. Alltså spjutspetsarna i styrkan. Detta gäller för alla som har spjutspetsenheter, som militär, polis, underättelsetjänst, större maffiaorganisationer, företag etc. Stridsscybertechen går dock sakta in i de större styrkorna, men det är långt ifrån klart, "cybringen" av världens soldater.

Så cybertechutvecklingen drivs inte så hårt av militären, då de flesta kunderna är "gatukombatanter", som gängmedlemmar, solos, diverse brottslingar, paranoida personer etc.

Sedan vill jag påpeka att man inte alls behöver vara de yrken du räknar upp. Faktum är att i vår spelgrupp är dessa yrkena sällsynta.

Pansarhud: Mycket sällsynt, används bara av personer som behöver gå bepansrade utan att verka bepansrade, ex. agenter.

Pansarplåtar: Än mer sällsynta, mest en machogrej. Utkastarvakter eller maffialivvakter är ex. på kunder. Dessa har sällan några större problem med samlevnadssvårigheterna, de besöker antagligen ändå bara horhus.

Smärtblockerare: En av den mest vanligaste stridscybertechen, tack avre dess användbarhet. Men trots det så finns det droger som gör jobbet lika bra, vilket gör att en smärtblockerare inte alltid är det mest praktiska. Populärast bland brottslingar. Behöver inte heller vara dyr, då det förvisso rör sig om nerver, men ändå ett ganska enkelt ingrepp.

Givetvis borde R och X vara tillåtna från början om det finns giltiga anledningar. Det handlar väl itne om spelbalans, utan om konsekvens.

Spinalacceleratorn bör man knappast ha påslagen för länge, även om man kan. Ens rörelser blir ryckiga och överdrivet hastiga, vilket gör att man ser underlig ut om man håller på med saker som itne kräver så snabba reaktioner. Man klan även göra saker fel, som att inte klara av att dricka ur ett glas eller liknande.

Muskelstyrkan och rörelseförmågan är egentligen inte farligt eller nåt att ha påslagen, men som sagt avd kan det förstöra en del för en. Dock inte lika mycket som spinalaccelerator, så att ha muskel- och rörelseförbättringar på skulel kunna jämföras med fantasyns rustningsbärande: nyttigt om man vill överleva i falriga miljöer, men inte alltid så praktiskt.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

Dessutom vad är standaryrke för en RP? Jo, legosoldat, lönnmördare, Hit-man och liknande

heh. eller bagare, fiskare, playboy, idrottsmän, taxi-chaufförer... Det beror nog på vilka man spelar med....


/Henning
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

Skitkul att spela ett uppdrag som t.ex Avalanche med ett gäng bagare, fiskare och idrottsmän, nej, de har ingen anledning!

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

De begränsningar jag kör med är endast för att dessa tillbehör alltid införskaffas, vilket är ganska tjatigt och även förstör för stämningen.
Anledningen till att mina spelare är hit-mans och liknande är för att jag har mest erfarenhet från sådana uppdrag, och det är de enda karaktärer som mina medspelare gör, jag menar hur kul är det med en kvinna från sociala eliten som typ ständigt förföljs av kameror att hänga ihop med ett gäng hit-mens??? Inte funka!!!

Du skulle inte kunna ge mig lite förslag till vapenlös äventyr?

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Re: Tillgång och Efterfrågan [OT]

Jag har inte spelat avalanche, och om det skulle vara så att spelledaren rätt som det är kommer fram till att vi skall spela avalanche kommer han ordna så att det passar karaktärera alt. så kommer vi få göra nya karaktärer som funkar med äventyret.
Dock skall väll sägas att den spelargrupp jag spelar med inte är särskilt förtjust i rena splatteräventyr, utan det som vi brukar fokusera på är intriger och rollspelande, vilket väl kan spelas med mördarmaskiner, men det har man gjort så många ggr så det är hyffsat uttjatat. Mkt roligare att spela en tjock bagare som råkar hamna på äventyr...

/Henning
 
Top