Nekromanti Ny forumversion

Gardener

Champion
Re: Lite konstruktiv kritik

Blir lite väl mycket text på den sidan då tycker jag, du kan ju alltid hoppa tillbaka till föregående sida igen om du även vill ha inlägget.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag tycker att den suger...

Inte för att vara taskig nu när har uppgraderat forumet rejält, men färgerna och utseendet på inläggen är faktiskt skitdåliga. Det är grymt irriterande och jobbigt för ögonen. Det gamla med de där breven och dokumenten var mycket bättre, och knapparna som fanns (skriv inlägg, svara, de knapparna) var härliga. Detta är för plottrigt, tycker jag. Också tycker jag att den förra bakgrunden var bättre, det var lättare att se vem som hade skrivit vad. Nu behöver man linjal... /images/icons/tongue.gif Bakgrunden ter sig lite irriterande när man har svart text, man måste liksom kisa för att se vad det står...

Funktionerna är säkert bra, men jag får huvudvärk av utseendet.

Så... det var min åsikt. Hoppas ingen slaktar mig nu... /images/icons/wink.gif I övrigt är hela forumet perfekt. Stornjöt faktiskt förut, vänjer mig väl snart.
(varför har ni gjort om nästan alla märkningar förresten?)

Vad är nu detta? "Redigera mer"? Jag får damp...

seinet

Swashbuckler
Har några åsikter om den nya versionen.

Visst är det trevligt med ny version, men jag saknar att man inte kan se vilka privata meddelanden som är nya och vilka man läst, man kan ju i alla fall se vilka man svarat på. Dessutom eftersöker jag en inställningsmöjlighet så att alla ens privata meddelanden man skickar sparas så man inte måste kryssa i det alternativet varje gång.

Sedan passar det ju alleles utmärkt med den nya personliga kontrollpanelen. Men jag skulle i så fall vilja att man kunde komma till den sidan direkt när man skriver in http://forum.rollspel.nu (eller hör som jag, går till www.rollspel.nu, kollar runt på nyheterna och nya artiklarna och sedan går till forumet). Istället för att man kommer till sidan med alla forum, den sidan har enligt mig blivit lite rörigare nu också, varför inte blå färg för nya inlägg? Varför har det ersatts med röd färg?

Sedan var det det där med att jag var tvungen att ändra så att man kan använda både HTML och Märkningar i inlägget, kan man inte ha det som ett alternativ bland inställningar också? Hur det skall se ut när man skriver ett nytt inlägg?

/Seinet Wintermute - Tycker dock att det är bra med ny version.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (efter den 29 oktober)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Gardener

Champion
Hmm. Det var ju lite underligt, varför markeras inte nya privata meddelanden. Måste kolla upp det. Iofs är det ju de som är längst upp och man fick ju se innan hur många det var, men för tydlighetens skull bör det ju visas även i listan.
Att sparande av skickade privata meddelanden är ikryssat vore väl trevligt, men det kanske är för att det inte ska bli så många sparade inlägg i databasen... Borde inte vara några problem dock.

Om du går in i visningsinställningarna i så kan du själv ställa inom du vill komma till kontrollpanelen eller forumlistan när du loggar in.

Det har väl alltid varit röd färg för nya inlägg i forumlistan? Och vad är det för fel med rött, det är ju tydligt. Att den kan vara lite röriga kan jag hålla med om, men många tycker det är bra med den extra information man får och vill du slippa det så kan du lägga in de forum du besöker i din favoritlista så får du upp dem i din kontrollpanel med mindre information.

Att kunna välja vad som ska vara förvalt i Märkningar/HTML-droplistan skulle man kunna lägga in men det skulle kräva en förändring i databasen vilket jag inte vill göra. Men hur stort problem är det, det är ju bara att använda Märkningar istället - allt som behöver göras finns ju egentligen där. Kommer antagligen fixa lite fler grejer snart också, bara jag har fixat till andra småsaker som folk kommenterat.

PS: Det kommer ju aldrig bli av, för han kan ju vänta hur länge som helst med att se om någon kommer klaga...

Gardener

Champion
Re: Jag tycker att den suger...

Får jag gissa att du kör Netscape 4?

Det är _inte_ tänkt att den grå stenbakgrunden ska finnas bakom text, det ska vara en solid färg bakom allting. Och bakom inläggslistor ska det alternera mellan ljust och mörkt grått precis som tidigare.

När jag fixat lite småsaker ska jag ge mig på att försöka komma runt buggen i NS4.

Gardener

Champion
Nya Privata Meddelanden

Sådär, det var en liten felaktighet i den svenska översättningen som gjorde att det inte syntes att man hade ett nytt privat meddelande. Nu gör man det.

seinet

Swashbuckler
Ja du, men jag loggar ju inte ut från min dator hemma, så jag loggar heller inte in. Visserligen är det ju inte SÅ jobbigt att klicka på kontrollpanelen varje gång. Kanske är jobbigare att hacka i koden än att trycka på det varje gång.

Jag har för mig att det var blå markering innan för nya inlägg (på sidan där man väljer forum). Den blå färgen var mer tydlig enligt mig.

Det är ju det jag gjort, lagt till mina favoritforum, det är ju också därför jag vill komma till kontrollpanelen direkt nu. Innan var det mest bara irriterande att komma direkt till sidan med de privata meddelandena eftersom man ville läsa posterna på forumen, men med nya funktionen för favoritforum så är ju kontrollpanelen riktigt bra.

Det där med att märkningar skulle kunna ersätta HTML håller jag inte riktigt med om. Jag använder till exempel FONT SIZE="3" i den signatur jag skriver manuellt (eftersom man inte kan använda HTML i signaturen)... [le]

/Seinet Wintermute - Tycker detta blev ett ganska långt inlägg.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (efter den 29 oktober)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Sodivra

Champion
Djärva nya forum!

Ojoj, nya funktioner och utseende..

Ja, jag tycker tyvärr också att forumet är lite väl plottrigt. Det var väldigt mysigt med det nedtonade färgschemat, textsidor/kuvert för inlägg, och grå fina knappar..

Annars är det trevligt med alla nya funktioner, men utseendet.. Suck. Det påminner om alla sjaskiga forum på internet.. /images/icons/wink.gif
Lite plottrigt. Visserligen använder jag en dator med dålig skärm nu..

Har Kitzune blivit moderator? Arrrg det är det värsta av allt! Han kommer att förgöra oss alla! /images/icons/smile.gif
Bra att smiley:sarnas namn ändrades också, ler är bättre än le, blink är bättre än vink..

Redigera mer är en asmäktig funktion hörru du! ..men hur ställer jag in favoritforum då? Och vad är det bra för? För att hoppa dit snabbt? Och brevikonen för nya meddelanden är också skön! (Nu kom jag på hur man ställer in favoritforum.. Man får gå till forumet ifråga för den som undrar. Rejält redigerat nu, det här inlägget..)

Gardener

Champion
De flesta lägger inte in en massa trams i sina inlägg heller, så det man förlorar är inte så mkt. Men så fort jag får tid tänkte jag slänga in ett gäng nya Markup-taggar så att man kan göra fler saker.

Du har kanske rätt om att det var blått innan för nya inlägg... Men jag tycker det är trevligare med rött för det står ut mer så jag ser det snabbare än om det skulle varit blått så det ser ut som en länk.

Kitzune

Swashbuckler
Re: Djärva nya forum!

"Har Kitzune blivit moderator? Arrrg det är det värsta av allt!
Han kommer att förgöra oss alla! "

*Scaner uppfattar uppstudsigt element, skickar missiler* /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

jbergman

Veteran
Det är säkert någon som har sagt det här, men jag orkar inte läsa resten av tråden. Det ser <b>för jävligt</b> ut med Netscape. Styr upp!

/Jakob

Rickard

Urverk speldesign
Blev lite förvånad när jag kom hit

Detta är ett steg närmare till hur jag vill ha ett forum.. Att man kan öppna en tråd och visa alla inlägg är toppen! Jag kör m platt vers. och har alltid varit tvungen att trycka på "Visa alla" hela tiden..
Dessutom att det syns vems inlägg en person har svarat på.. Ibland har jag undrat om de svarar på mitt inlägg lr nån annans.
Användarlistan var kul också.. Inte nödvändig, men kul.

Såg att ni tagit upp några nya frågor i Hjälp/Frågor.. T.ex. hur man byter titel från Grisodlare. Skönt. Det kom upp lite väl mkt.. Också bra att ni ändrade namn på't från FAQ. Inte många som förstår vad det är. Inloggade däremot kan man nog förstå. "Vilka är inloggade" är nog lite väl...*

Positiv till de nya förändringarna. Kul att man kan se antalet nya trådar, inlägg och vem som postade det sist.

En sak som jag verkligen vill klaga på. Förut kunde man se när nån skrev nåt nytt en en tråd. Alltså, första inlägget hade en mapp m röd "blupp". Så är det inte längre.. Även om någon har skrivit ett nytt svar på ett inlägg som jag redan läst så syns inte det annat än att det nya inlägget finns med en röd "blupp" i. Ordna gärna tillbaka det som det var förut. Eller fixa så att det bara är en mapp så man ser skillnad på nya inlägg och gamla inlägg med nya svar.

/[color:green]Han</font color=green> som ska ta en titt på de personliga inställningarna efter han har postat detta inlägg

Gardener

Champion
Re: Blev lite förvånad när jag kom hit

Forumet kommer ju aldrig bli perfekt, men det utvecklas ju hela tiden, och nu har vi ju tillgång till nya funktioner i ett år framöver iaf.

FAQ:n har vi tänkt döpa om länge, men det har aldrig blivit gjort, det är en så liten förändring att det liksom ramlat mellan stolarna hela tiden. Frågan om grisodlare fanns även på förra forumet, har funnits väldigt länge. De två nya frågorna är den om omröstningen och hur man ser fler eller färre inlägg på en sida.

Jag förstår inte hur du menar med de nya plupparna, vad jag vet så fungerar de precis som tidigare, förutom att det är andra bilder.

Legioth

Swordsman
Omröstning?

Vad är omröstning egentligen, OK, jag vet vad ordet betyder :) men vad leder det till på forumet ???

En annan sak, som inte har något med ditt förra inlägg att göra, men som jag skriver här eftersom jag inte orkar skriva ett inlägg till...
Egentligen är det väl en vanesak, men jag tycker att "Loga ut" skall finns längst till höger, inte "Användarlista". Ni lurade mig att trycka där, vilket iofs ledde till mitt inlägg om titlarna men... Det är som sagt bara en vanesak att trycka längst uppe till höger då man skall logga ut, men det skulle vara trevligt om någon skulle fixa det.

Och nu kom jag på ytterilgare en sak som kan vara lite förvirrande. Både på "Förhandskgransking" och "Redigera mer" står det "Fortsätt" på knappen, skulle det inte gå att skriva "Skicka" på den ena (gissa vilken...), så skulle det inte vara lika förvirrande. Även detta är väl egentligen bara en vanesak, man jag stör mig ändå på det...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ah! :)

Testade NS6 (som jag vägrar använda vanligen p.g.a. ovana) och då såg forumet ganska underbart ut! Jag ursäktar så mycket för att jag gnällde över det, mitt fel som inte ids uppdatera mig till nyare NS. Jag tycker fortfarande att det såg bättre ut med knapparna (typ nytt inlägg och de knapparna) men det är ju en smaksak.
I NS6 såg det faktiskt mycket bättre ut än det gamla forumet! *berömmer*

... men varför har ni ändrat markeringarna? /images/icons/wink.gif

Kitzune

Swashbuckler
Re: Ah! :)

"men varför har ni ändrat markeringarna?"

Tyckte också dessa var lite tarvliga då man just lärt sig
samtliga utantill, men prylen är den att de är lite bättre nu,
när vink har ändrats till blink (för smilyn blinkar ju faktiskt, inte
vinkar). Det känns bättre och man lär sig med tiden.

/Alexander Gyhlesten

Legioth

Swordsman
Re: Flytta upp favoritforum?

Skule man kunna tänka sig att om man t.ex. inte har någon favorittråd vald så synns inte heller den rutan? Det tror jag inte skulle bli alltför rörigt.

Gardener

Champion
Re: Ah! :)

Det är en annan översättning av forumet och jag hade faktiskt inte en aning om att några av märkningarna var annorlunda, ett par (som jag själv) använder bytte jag till det vi hade förut då de faktiskt var bättre.

Men folk tycker ju att blink och ler är bättre, så de kan ju lika gärna få vara kvar IMHO.

Gardener

Champion
Re: Flytta upp favoritforum?

Tja, det borde väl kunna gå, men då kommer folk inte att se den och undra vad den är och då kommer de aldrig börja använda sig av favoritforum antagligen.

Gardener

Champion
Re: Omröstning?

Omröstning är polls, som man kan lägga in i ett inlägg om man har de rätta talangerna (eller var det rättigheterna?), dvs så man kan låta folk få rösta på nånting.

Jag har nu flyttat Logga ut så det är längst till höger, tyckte också att den passade bäst där, hoppas ingen misstycker.

Angående Fortsätt så är det samma knapp som används på alla ställen så ska det stå annorlunda på en så måste jag in och hacka i koden och så mkt tycker jag inte det är värt att det står Skicka på den. Det står ju faktiskt i texten bredvid vad som händer om man klickar på Fortsätt på de olika ställena.