Nekromanti Ny idé, igen...

Mask_UBBT

Hero
"Mycket snack och liten verkstad", kan tyckas, men jag försäkrar att så inte är fallet...
Kabal är under full produktion, och även Sisu börjar krnaka frammåt(jag kommer lägga upp ett par konceptskisser inom en snar framtid...), men nu har jag alltså, återigen, kommit på en ny idé...

Först lite historia:
Under de tidiga konceptstadiet av Sisu, spelet med avsikt att skapa lite orginella dvärgar var två av mina många tankar dessa;

-Att även skapa ett spel för att göra alverna lite orginellare.
Denna idé skrotade jag ganska fort, då jag vid tiden ansåg att EONs alver var orginella nog. Detta vet jag itne riktigt om jag anser att det är sant fortfarande...De är fortfarande fagra, ofta trevliga(med undantag för Hénea och några andra), och 'goda'... Avskyr i regel mörkrets makter, etc...

-Att göra dvärgar inspirerade av Per Lagerkvists bok "Dvärgen", där dvärgarna finns i den form som de riktiga kortväxta finna, med en viss mytologisk 'myt' över sej...

Sedan har jag, iom skrivandet av ett EONscenario till Krilles konventsutmaning, blivit förälskad i öknen...
Dessutom har jag sett ganska många mumierullar på sistonde...

Så, min tanke är att göra ett rollspel som lyder under följande koncept;

Spelvärlden är bronsålder i ett land som ungefär motsvarar Egypten, och den mänskliga befolkningen motsvarars av egyptiska likar...

Dvärgarna tros vara ett urgammalt, heligt folk, som fanns på jorden långt innan människorna kom. Man tror att de låter sej födas av mänskliga mödrar(dvärgar är sterila), så att de ska bli en del av det mänskliga samhället och införa gudarnas vilja… Att föda en dvärg är något av det bästa som kan hända en kvinna, och innebär i princip att denne har sin lycka gjord. Dvärgarna klassas som gudasända, och säljs vanligtvis vid födseln, för relativt stora summor, till olika regenter och uppsatt folk, där de blir livläkare, magiker och präster(funderar på att låta detta vara samma yrke)…
Att äga en dvärg är en symbol på makt och status… Dvärgarna genomför och/eller leder de flesta ceremonier och dylikt och är mycket väl ansedda.
Den dvärgiska fysologin är inte liten och robust, utan bara liten. De är i princip vuxna män med barnkropp…

Alverna är samhällets outsiders, och bor mycket sällan i städer. De ses på som rövare, banditer och mördare, någonting som de inte gjort sej oförtjänta av. Alvsläktet är indelat i två trosmässigt skilda kulturer, en som påminner om zigenarna, och en som kan liknas ali babas rövare. Det senare folkslaget hatar det första, och slaktar dem återkommande och ofta. De livnär sej i regel på plundringar av karavaner och bor i små tältbyar som brukar hålla till vid vattenhål och dylikt. Inga fasta städer finns anlagda. Än mer ofast är det tidigare folket, som till följd av förföljelsen är mycket fåtaliga och åter från stad till stad för att underhålla och stjälas vad de kan. Ett sådant sällskap brukar inte bestå av mer än kanske 30-40 personer och några vagnar.
Det första folket, rövarna, ses i regel på med skräck och man har vid flera tillfällen förklarat krig emot dem.
Dat andra folket ser man på som tjuvar och pack(vilket stämer ganska bra), men enskilda människor har blivit förförda av deras färglada och vackra kultur, och därför får de ofta bli underhållare här och var…

Det här är grrunkonceptet, bara, idéerna ska utvekclas, givetvis, man säg vad ni tycker!

/Mask

Tarill

Warrior
Personligen tycker jag oftast att koncept brukar låta bra, medan resultatet brukar vara av mycket varierande kvalité. Men skulle nog kunna tänka mig att spela det där spelet när det blir färdigt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag gillar ideén med att dvärgarna egentligen bara är förkrympta människor. Men jag har några frågor. Är alla dvärgar som föds män? Du nämner någonting i texten om att den som äger en dvärg får makt och status. Betyder det att dvärgarna trots sin höga status endast är ägodelar till den övriga befolkningen.

Sedan tycker jag att hela alvbiten känns smått krystad. Bara för att det finns dvärgar behöver det faktiskt inte finnas människor. Jag tycker att du ska nöja dig med dvärgarna och helt ta bort alverna alternativt ersätta dem ett mänskligt folk istället.

Mask_UBBT

Hero
"Är alla dvärgar som föds män?"

Nupp, det finns kvinnliga små dvärgar åxå men de är inte lika högt upp på 'rangordningen'... de används främst som tjänare och 'lyckobringare', men de utför även exempelvis vissa 'intimare' delar av mumfieringen av kvinnor...

"Du nämner någonting i texten om att den som äger en dvärg får makt och status. Betyder det att dvärgarna trots sin höga status endast är ägodelar till den övriga befolkningen."

Till vissa högt uppsatta personer, ja. Deras status är mestadels en reflektion av den status ägaren har, men givetvis finns en viss religiös status som placerar dem ovan människor... man äger en dvärg, på samma sätt som man äger en relik...

"Bara för att det finns dvärgar behöver det faktiskt inte finnas människor."

Jag gissar att du menar alver, men oavsett vilket så kan du senare titta på mitt andra rollspel Sisu, där varken människor eller alver finns...

"Jag tycker att du ska nöja dig med dvärgarna och helt ta bort alverna alternativt ersätta dem ett mänskligt folk istället."

I spelvärlden ser ingen alverna som ett eget folkslag, snarare en ful subras/biprodukt av människorna... Jag kommer nog att leka lite med deras fysiologi, och deras öron kanske åker...

/Markaber

Sodivra

Champion
Najs.

Dvärgarna låter härliga: Små förkrympta jävlar är alltid lika gosigt skrämmande och övernaturligt. Verkligen spritualkänsla på något sätt..

Alverna verkar också bra, gillar idén. Det kommer ju att göra att alverna kan bli riktigt misstänksamma mot fiender.. Äventyrsgruppen inträder i lägret, alla ögon vänds mot dom: "Vad gör ni här.. främlingar? (morr)"

Annorlunda fysiska drag tycker jag definitivt du ska ha på alverna! Om inte spetsiga så kanske taggiga öron? Eller lysande ögon? (Jag gör en liten koppling till Fremen från "Dune")

Troberg

Sinister eater
Re: Najs.

Alverna verkar också bra, gillar idén.
De påminner en del om goblins i GURPS fantasyvärld Yrth. Jag gillar dem, gillar ideerna kring dvärgar också (även om man nog kan räkna med en del kritik från Tolkientalibanernas mini-tanks-dvärganhängare). De är mer som dvärgarna i de flesta verkliga mytologier, även om de ofta betraktas som lömska eller onda där.

Annorlunda fysiska drag tycker jag definitivt du ska ha på alverna! Om inte spetsiga så kanske taggiga öron? Eller lysande ögon? (Jag gör en liten koppling till Fremen från "Dune")
Tre knän? Kan dock inte bestämma mig för om 2+1 eller 3+0 är bästa kombinationen... :gremsmile:

Jag håller med Walium. Dina dvärgar är väldigt intressanta, men alverna fyller ingen funktion (vad jag kan läsa mig till, det är mycket möjligt att du har en massa bra tankar som du inte skrivit om). De är i princip bara människor som man kallar alver och då kan de lika gärna skippas. Alternativt kan du ta bort människorna och endast ha alver och dvärgar vilket jag skulle tycka är rätt intressant.

Ytterligare ett alternativ är att varken ha alver eller dvärgar utan kalla det något helt annat.

/Faehrengaust

Det låter intressant... Blir reglerna bra så kan jag nog ta och spela det också...

Däremot tycker jag faktiskt att du ska behålla alverna. Kanske möjligen också döpa om dom....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Idén att bara ha alver och dvärgar är ju intressant, oftast uppmålas ju människan som en "yngre" ras, vilket ju ger att det måste ha funnits någon tid utan människor. Varför berättas inget om den?

Mask_UBBT

Hero

"Det kommer ju att göra att alverna kan bli riktigt misstänksamma mot fiender.."

Errh... fiender? :gremconfused:
Ja, dom är misstänsamma mot fiender! :gremwink:... och främmlingar åxå, faktiskt...

"Annorlunda fysiska drag tycker jag definitivt du ska ha på alverna! Om inte spetsiga så kanske taggiga öron? Eller lysande ögon? (Jag gör en liten koppling till Fremen från "Dune")"

Kattögon är något som jag tänkt på ett tag, faktiskt... kanske inte i solljus, men på natten i alla fall!(kanske inte överdrivet nyskapande, men ändå!)
...annars finns vissa bestämda attribut, exempelvis kommer de ha svart hår, i ganska generösa mängder(de kommer inte vara ludna, utan ha ungefär samma hårväxt som turkar och iranier) och de kommer få ganska ok skäggväxt. Vidare... De blir inte särskilt långa, kanske 175 cm som längst... och ehhh... det var nog det....
Hur ser taggiga öron ut?

hmmm... det där morrandet var ingen dumm idé! ska de morra? :gremsmile:

förslag emottages med glädje!

/Mask

Mask_UBBT

Hero

"Jag gillar dem, gillar ideerna kring dvärgar också (även om man nog kan räkna med en del kritik från Tolkientalibanernas mini-tanks-dvärganhängare). De är mer som dvärgarna i de flesta verkliga mytologier, även om de ofta betraktas som lömska eller onda där"

Vem har sagt att dvärgarna inte ÄR lömska?
En liknelse kom upp i huvudet nu; Mini-me! :gremsmile:

"Tre knän? Kan dock inte bestämma mig för om 2+1 eller 3+0 är bästa kombinationen..."

Eller varför inte gå direkt på tentakler? :gremwink:

Sodivra

Champion
Eh.. Främlingar! Främlingar!

Främlingar ska det naturligtvis vara.. :gremblush:

Det där "morr" la jag mest bara till, för att illustrera stämningen, men om dom ska ha lite "lejonman"-liknande hår, så kan det ju passa.. Dovt mullrande eller raspt morrande, kanske? Äh vafan, släng på taggiga tänder också, när vi ändå är igång! :gremlaugh:

Taggiga öron, då tänkte jag mig "trasiga" öron, ungefär. Aningen större (avlånga-spetsiga?) öron som det hänger "hudslamsor" ifrån. Eller ja, kanske inte lösa, slafsiga hudslamsor, men lite nedstickande utväxter/taggar på undersidan, ungefär.. Som stalagtiter. Dessutom man kan hänga utsmyckningar i sådana, och det är ju coolt! Sedan kanske alla har en egen unik "tagguppsättning", det är ju också coolt! Dom kanske lägger taggarna mot marken för att känna av vibrationer eller nåt? Yeah.

Jag kan tänka mig att spåna på, men nu är jag lite utschasad.. Skriv mer så kan jag svara!

Mask_UBBT

Hero
"men alverna fyller ingen funktion (vad jag kan läsa mig till, det är mycket möjligt att du har en massa bra tankar som du inte skrivit om). De är i princip bara människor som man kallar alver och då kan de lika gärna skippas."

Jao, jag har lite tankar inget som är hugget i sten som sagt...

Men, det finns ett par problem med att ta bort alverna och ersätta dem med männsikofolk;
1. det ska bara finnas ETT rike, men alverna ska ha en vitt skiljd kultur, så det etniska ursprunget skulle vara ett av följande;
a)Ett barbarfolk från en annan plats. Det vill jag inte ha, helt enkelt. Det skulle antyda outveckling, vilket inte är vad jag är ute efter-
b)ett folk som är besläktat med det styrande folket, här människorna, men som av någon anledninng separerats. Tänkbart, men då skulle trots allt kulturerna vara besläktade, och det vill jag inte... alver och människor ska ha helt olika tankesätt, kultur, religion och språk, och bör därför ha olika ursprung.
2. Människor skulle inte kunna överleva lika bra i öknen, har jag bestämt(;)), alltså skulle det inte bli ett riktigt "ökenfolk".

"Ytterligare ett alternativ är att varken ha alver eller dvärgar utan kalla det något helt annat."

jag kommer nog ha kvar dvärgarnas namn, då det ju faktiskt betyder "krympling", vilket jag tycker passar bra!
Ungefär lika säkert kommer jag att byta alverns namn, men jag är lite oklar om detta...

Cybot

Mest spelbar
Skulle ju förklara alvernas långa spetsiga öron.....gjorda för att hålla huvudet kallt...ungefär som en ökenräv.

Det skulle faktiskt inte vara en så himla dum ide faktiskt...att tänka på alverna som humanoida ökenrävar, både till utseende och sinnelag.

Mask_UBBT

Hero
Re: Eh.. Främlingar! Främlingar!

"Det där "morr" la jag mest bara till, för att illustrera stämningen, men om dom ska ha lite "lejonman"-liknande hår, så kan det ju passa.. Dovt mullrande eller raspt morrande, kanske? Äh vafan, släng på taggiga tänder också"

Jag förstod att det var för att illustrera, men det är ändå en ganska ok idé!
Jag tror dovt mullrande är bäst, faktiskt. Det är lite mer 'mänskligt' kanske...
Angående manen... hmmm..., tja, grov skäggväxt, kraftiga ögonbryn och tjockt, svart hår ska de ju ha, så det är fullt möjligt att skaffa 'man' om man vill det. Det är nog ganska opraktiskt att ha ute i öknen, dock...

"Taggiga öron, då tänkte jag mig "trasiga" öron, ungefär. Aningen större (avlånga-spetsiga?) öron som det hänger "hudslamsor" ifrån. Eller ja, kanske inte lösa, slafsiga hudslamsor, men lite nedstickande utväxter/taggar på undersidan, ungefär.. Som stalagtiter. Dessutom man kan hänga utsmyckningar i sådana, och det är ju coolt! Sedan kanske alla har en egen unik "tagguppsättning", det är ju också coolt! Dom kanske lägger taggarna mot marken för att känna av vibrationer eller nåt? Yeah."

Mja, jag tror det skulle se ganska konstigt ut på bild... Förresten, man känner inte mycket vibrationer i marken om man är i ett ökenlandskap...
Slokande öron? Som de klassiska alvernas, men de börjar sloka efter några år? Är det kanske Västmark-rippoff? Läser Krille det här? Isåfall får han säga om han blir stött...

"Jag kan tänka mig att spåna på, men nu är jag lite utschasad.. Skriv mer så kan jag svara! "

Vad mer?
hmmm...
Tja, jag antar att hästar är det givan transportmedlet för arab-alverna, men för zigenaralverna, då? Åxå hästar? Eller rentav kameler? Ska kanske kamelerna vara 'humans only'? elefanter?
Har man neråtvända öron, samt kattögon, samt morrande, så kommer man ju givetvis få katt-associationer. Har man kanske funnit anledningen till varför alver är smidiga och spänstiga? Jag undrar om alvernas gudinna kanske ska vara någonform av kattdjur? Detta skulle i sådantfall ligga bra i hand med vissa egyptiska mytologier! Ska alver rentav kunna prata med katter? Njae... eller?

Vidare ska alverna vara måndyrkare eller ehhh... soldyrkare:)gremcrazy:)?
Måndyrkare antyder att de skulle vara nattväsenden, vilket skulle stämma bra övrenns med ögonen, emedan soldyrkare kanske skulle vara mer logiskt... De skanske ska dyrka naturandar?

Sodivra

Champion

Tja, jag antar att hästar är det givan transportmedlet för arab-alverna, men för zigenaralverna, då? Åxå hästar? Eller rentav kameler? Ska kanske kamelerna vara 'humans only'? elefanter?
Hmmm.. Jag gillar verkligen exotiska riddjur, typ dewbacks, men det passar väl inte i det här sammanhanget.
Hästar känns väldigt passande för araber och zigenare, men klarar dom öknen? Ökenhästar kanske?
Elefanter låter rätt tufft, men hur klarar DOM öken? :gremwink:

Har man neråtvända öron, samt kattögon, samt morrande, så kommer man ju givetvis få katt-associationer. Har man kanske funnit anledningen till varför alver är smidiga och spänstiga? Jag undrar om alvernas gudinna kanske ska vara någonform av kattdjur? Detta skulle i sådantfall ligga bra i hand med vissa egyptiska mytologier! Ska alver rentav kunna prata med katter? Njae... eller?
Det låter verkligen tufft. Alverna var väktarna för den gamla ordningen, som förvisades när dvärgarna dök upp för länge sedan.. Men i framtiden kommer dom återta makten, och det är därifrån som våra historieböcker är skrivna. Eller blir det för tjatigt att alltid läsa om hur fantasyvärlden blir till vår värld? :gremwink: (Iofs, det kanske du aldrig har stött på förut..)

Vidare ska alverna vara måndyrkare eller ehhh... soldyrkare()?
Måndyrkare antyder att de skulle vara nattväsenden, vilket skulle stämma bra övrenns med ögonen, emedan soldyrkare kanske skulle vara mer logiskt... De skanske ska dyrka naturandar?

Som jag skrev i ett annat inlägg så är det en intressant dualitet mellan soldyrkan -manligt, himmelskt, gudomligt- och måndyrkan -kvinnligt, jordenära, mystiskt, spirituellt. Mycket intressant. Warcraft III har gjort en underbar tolkning av alver med en månkult.. Varför inte låta "araberna", dom hetsiga, dyrka solen, och "zigenarna" dyrka månen? Det förklarar ju schismen mellan dom också.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur vanliga är dvärgarna och hur många finns det? Blir dvärgarna också mumifierade när de dör?

"Till vissa högt uppsatta personer, ja. Deras status är mestadels en reflektion av den status ägaren har, men givetvis finns en viss religiös status som placerar dem ovan människor... man äger en dvärg, på samma sätt som man äger en relik..."

Hur fungerar det här med ägandet rent konkret? Hur mycket makt och inflytande har ägaren över "sin" dvärg?

"Jag gissar att du menar alver, men oavsett vilket så kan du senare titta på mitt andra rollspel Sisu, där varken människor eller alver finns..."

Naturligtvis, jag måste fått kortslutning i hjärnan...

"I spelvärlden ser ingen alverna som ett eget folkslag, snarare en ful subras/biprodukt av människorna... Jag kommer nog att leka lite med deras fysiologi, och deras öron kanske åker..."

Om du verkligen vill ha kvar alverna så tycker jag inte att du borde kalla dem alver. Ordet dvärg har i fantasysammanhang flera betydelser och passar bättre in än alv gör. Ska du förändra dem så mycket i egenskaper och utseende så är det ingen mening att behålla namnet heller.

Mask_UBBT

Hero

"Hästar känns väldigt passande för araber och zigenare, men klarar dom öknen?"

Jupp! Inte lika bra som kameler och dromedarer, men så länge de har rätt skor så...
Västerlänska hästskor är inte lämpliga, sanden fördelas ojämt under hästens fötter och hovarna sjunker ner. Araberna(de riktiga alltså), löste detta genom att skaffa en 'heltäckande' hästsko istället.

"Elefanter låter rätt tufft, men hur klarar DOM öken?"

Hmmm... förmodligen inte lika bra... elefanter behöver träd och stäpp, öken är inget vidare för dem... men elefanter har visat sej mycket flexibla, de klarade ju faktiskt att bära hannibal genom alperna och så var det ju faktikst så att faraonerna red på dem... :gremsmile:
Men jag tror inte alverna skulle klara att ta hand om dem, de måste nog skötas om rejält i så varma klimat...

"Det låter verkligen tufft. Alverna var väktarna för den gamla ordningen, som förvisades när dvärgarna dök upp för länge sedan..

I början är du på rätt spår, men du tar fel i att det var dvärgarnas fel att alverna började skjutas åt sidan och dylikt. Dvärgaran har inget mer emot alverna än människorna, i regel är faktiskt dvärgarna smått fashinerade av dem... alverna föraktar dock dvärgarna, då de inte visar några tecken på sann styrka eller skicklighet annan än den spirituella...

"Som jag skrev i ett annat inlägg så är det en intressant dualitet mellan soldyrkan -manligt, himmelskt, gudomligt- och måndyrkan -kvinnligt, jordenära, mystiskt, spirituellt. Mycket intressant. Warcraft III har gjort en underbar tolkning av alver med en månkult.. Varför inte låta "araberna", dom hetsiga, dyrka solen, och "zigenarna" dyrka månen? Det förklarar ju schismen mellan dom också. "

Jo, det var något religiöst som jag tänkt skulle vara 'avtryckaren' i uppdelning, och det där var ju riktigt formidabelt!

Nu får jag uppslag!
Araberna tror att solen driver ett krig emot månen, mörkrets gud, var morgon och kväll. Vad solen gör på kvällen kan man lista ut senare. Araberna ser alverna som 'det utvalda folket', vilket de förklarar med att solen brinner i deras ögon även då 'den mörka guden' regerar över himmelen. Araberna anser att zigenarna är förrädare emot sitt arv, då de, trots sin uppenbara gudomliga härkomst från solen ändå dyrkar den mörka guden.
Är det något att bygga på?

För övrigt; W3 är skitbra, men jag tycker att Månbrunnarna blev tråkiga efter de första tjugo... :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
inte dumt alls, nej!

"gjorda för att hålla huvudet kallt...ungefär som en ökenräv."

du, det tänkte jag inte ens på! :gremblush:

"Det skulle faktiskt inte vara en så himla dum ide faktiskt...att tänka på alverna som humanoida ökenrävar, både till utseende och sinnelag."

Nej det skulle det absolut inte! Så kanske det blir! :gremgrin:

Mask_UBBT

Hero
"Hur vanliga är dvärgarna och hur många finns det?"

Ovanliga, det finns väl några hundra(en 4-500, typ) i hela riket...
Hela riket har runt 750000, kanske en miljon bofasta invånare, eller något... har inte bestämt det ännu...
oddsen att föda en dvärg ska vara runt en på tvåtusen, eller något...
...de ökar ifall man har dåligt med mat eller av annan anledning är undernärd.

"Hur fungerar det här med ägandet rent konkret? Hur mycket makt och inflytande har ägaren över "sin" dvärg?"

Det beror på...
Dvärgar kan aldrig bli helt 'fria', vilket är tur, då dvärgar i regel inte kan genomföra några arbeten utandför det kunskapsmässiga, religiösa och magiska. Dvärgarna är alltid tvunga att lyda sin herre, på samma sätt som en slav, men myten om dvärgarna gör att de får några extra förmåner.
Ägarna kan inte direkt neka en önskan från sin dvärg då detta indirekt skulle vara att neka en önskan från gudarna, men ägaren behöver inte för den skull lyda dvärgen, utan snarare tillåta dvärgen göra vissa saker. Om ägaren vid något tillfälle ska lyda en dvärg så ska denne ge en god och sann anledning, då det är känt att dvärgar kan ljuga friskt. Det måste då röra sej om något som inte klassas trivialt, annars måste dvärgen avrättas eller straffas för att missbrukat sin gudomlighet.

...eller nåt... :gremwink:

"Om du verkligen vill ha kvar alverna så tycker jag inte att du borde kalla dem alver. Ordet dvärg har i fantasysammanhang flera betydelser och passar bättre in än alv gör. Ska du förändra dem så mycket i egenskaper och utseende så är det ingen mening att behålla namnet heller. "

nej, det är jag aldeles säker på att jag inte ska göra... anledningen till att jag kallar dvärg för dvärg är ju att det faktiskt är ett riktigt ord.
men vad jag ska kalla alverna får framtiden utvisa... jag tror jag gör någon hänvisning till 'ökenalver' eller något sådant i någon bisats, ungefär som 'orch'-kommentaren i tirakernas beskrivning i EON...