Nekromanti Ny och bättre Krille!

Krille

Super Moderator
Jag väger nu 112 kg Eller gjorde på torsdagen strax före kl 18. Så lite har jag inte vägt sedan december 1996.

För att dra lite historik: 1993 gjorde jag lumpen, och då vägde jag något i den stilen. Jo, jag var tjock redan då, men att kuta i skogen gjorde mig gott. Sedan slutade jag göra lumpen och gick upp i vikt.

1996 vägde jag 123 kg, men sen fick jag testikelcancer, och efter en cellgiftskur på Salhgrenska så rasade kilona bort. Efter en vecka på ärtpuré så var jag nere på 112 kg igen.

Därefter gick det stadigt sämre igen. Framemot 2000 vägde jag 135 kg (!) och hade problem att hitta kläder i passande storlek. Det krävdes ännu en sjukkur för att få kontroll över mig igen, denna gång i form av magsår, som drog ner vikten till 125 under hösten 2003. Där låg jag stadigt fram till i somras, då jag sade till mig själv att jag behöver en ny och bättre Krille.

Under hösten har jag gått ner till 112 kg. Så lite har jag inte vägt på mer än tio år så jag är hellycklig! Iofs är det långt kvar: jag är fortfarande tjock och målet är att bli tvåsiffrig igen. Rent vikthistoriskt förmodligen skulle skicka mig till gymnasietiden eller så.

Hemligheten bakom detta ras är helt enkelt att äta bättre (efter någon slags hemkokt GI-liknande tjofräs - mindre kolhydrater, mer grönsaker, helt enkelt), äta mindre och röra på sig mer. Utifall att någon undrade.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bravo!

Själv har jag inte gått ner mer än kanske tre-fyra kilo sedan förra året och har gått ifrån lönnfet till något mindre lönnfet. Men det känns ändå oerhört skönt att bryta en negativ trend och ta kontroll över sitt liv ordentligt. Kan vi räkna med att få se en ny och slankare Krille, under 100 kg, på GothCon? Jag håller tummarna för det i alla fall och önskar dig fortsatt framgång.

Krille

Super Moderator
Re: Bravo!

Kan vi räkna med att få se en ny och slankare Krille, under 100 kg, på GothCon?
Förmodligen inte. Det tog mig ett halvår att komma ned de första tretton kilona, så det lär nog inte bli "mer" än 105-110 kg Krille till dess. Och det förutsätter att jag inte tappar sugen.

Johan K

Gammal & dryg
Way to go Krille !

En får ta & grattulera !
Man kanske borde ta & följa ditt spår & lasa av några kilo Johan K åxå... :gremcrazy:

Crom

Veteran
snyggt jobbat!

Att gå ner i vikt eller bygga muskler kan va tyngre än de flesta tror, i alla fall om man inte är van med att träna och saknar kunskap.

tänkte posta en länk till lite inspiration :gremwink:
har iaf inspirerat mig, många av mina vänner och exremt många andra runt om i världen.

http://www.johnstonefitness.com/

Om man inte orkar titta igenom hela sidan så titta i alla fall igenom bilderna.

Storuggla

Champion
Bra jobbat!

Men den stora frågan är väl om den nya och bättre Krille nnehåller stereoljud och är HD-redo.

Storuggla, hdmiwtf?

Lindenius

Swashbuckler
Re: Bravo!

Fast det underlättar ju lite om man outar sina mål, för då tvingas man ju hålla dem eftersom skammen att inte "hålla det man lovat" blir större.

//erik. borde också gå ner 10 kilo.

thark

Hero
Som någon som genomfört resan från 120 till 80: Grattis och lycka till! Det är en härlig känsla att stå där vid resans mål. (Ämlans dyrt med en full uppsättning nya brallor dock.)

En bra motivationshöjare när det känns motigt är att träffa någon man inte ser så ofta, som tydligt ser de skillnader som man själv vant sig vid gradvis.

Hemligheten bakom detta ras är helt enkelt att äta bättre (...), äta mindre och röra på sig mer. Utifall att någon undrade.

Från ett rent viktförändringsperspektiv: Delta tjokk = energi in minus energi ut.

Inte nödvändigtvis hela sanningen i ett mer holistiskt hälsoperspektiv, men det betraktar jag som överkurs. :)

MrG

Swashbuckler
Grattis och uppmuntran!

Jag är alltid i stor respekt för folk som kan kontrollera vikten (och har mer haft motsatt problem med vikten).

Rådet med att äta mindre, mer rätt och röra sig mer verkar förresten vara det sundaste som finns. Hitills har två av mina rollspelsbarenkollegor gått från XXL(+) till M på den tekniken, så ge inte upp, utan stå på dig!

Kan rekomendera kampsport, gruppjympa eller dans som de knep de flesta jag känner har använt för att röra sig mer.

-Gunnar (har tränat upp sig till en M istället)

Foggmock

Myrmidon
Yay, w00t, etc!

Själv har jag också kommit igång med att träna, även om jag i mitt fall bara minskat kroppsfettprocent och inte i vikt (yay ordentligt proteinintag). S.k. "lean mass" är dock avsevärt bättre att vara överviktig på (mina knän håller inte med, men de gnällfittorna har inte gjort annat än att gå sönder så de kan gott ha det) och så småningom kommer väl även kaggen att börja dra sig tillbaka.

Jag har dock inte vägt mig på säkert drygt ett år, men jag ser iallafall inte lika säckig ut längre, and thats gotta count for something. :gremgrin:

Örnie_UBBT

Swordsman
Krille rockar! Grattis Krille! Detta ger mig själv inspiration att skaffa mig lite jävlarannamma och i alla fall börja jogga igen så att jag kanske kan gå ned från 80 till 75 (vilket inte låter så himla farligt men för 5 år sedan började jag en tvåårig resa från 95 ned till 70, men förra året började jag slacka lite för mycket igen och kröp snabbt upp till 80)!

You go Krille!

hälsar
Örnie

Big Marco

Läskig
Grattis! Det jobbigaste, tycker iaf jag, är inte att gå ned i vikt (då det är ett "projekt"), utan att behålla vikten efteråt.

Mest eftersom jag tycker att gym är bland det osexigaste som finns.

solvebring

Superhero
Grattis Krille, härligt att höra! :kaffe:
Jag skulle också behöva vara sjuk verkar det som. :gremwink:
Nja, skämt och sido, skall försöka mig på bantning nu efter nyår, skulle också vilja komma ned i det tvåsiffriga igen. Det vore inga fel.
Nåväl, ville bara gratulera dig till vad du åstadkommit.
Det är inte det lättaste att ta itu med direkt.

cogitare

Swashbuckler
Gå på ett gym med snygga tjejer på så blir det genast lite mer sexigt :gremsmile: OM än att det kan distrahera dig i din träning kanske?

Se även grejen att hålla din vikt som ett projekt (alltså inte bara själva nedgången i vikt) tror jag också är viktigt. Det är inte samma kick att se att man hållit sin lägre vikt som att se vågen gå ner (om man nu är ute efter det dvs.) men ändå...

C.

Krille

Super Moderator
Ny och bättre Krille, uppdatering

Dags att uppdatera sig lite. Under de tio månader som har gått sedan jag startade projektet så har jag gått ner totalt 20 kg, från 125 till 105. Tre månader till så är jag tvåsiffrig! Några egentliga taktikändringar har inte skett, utom att jag simmar oftare och längre.

Jag funderade på hur jag skulle åskådliggöra detta. En tanke var att fläsket jag har blivit av med skulle räcka till spaghetti och köttfärssås för nästan ett helt kompani (133 personer enligt försvarets köksreglemente) och kosta omkring 1200 spänn med dagens priser på fläskfärs.

Ett annat sätt att åskådliggöra det är med en kulspruta m/58, en AK-4, en satans massa ammunition och ett lass handgranater. Det sprang jag omkring med runt om magen i fem år! Och innan dess var det ännu mer.

Ett tredje och mycket trevligare sätt att åskådliggöra det på är att fixa en riktigt jävla stor grillfest. Tanken var att fixa en klase grillar och sedan grilla lika mycket fläskkött som mängden fläsk jag har blivit av med. Om man antar att folk äter ihjäl sig och skiter i tillbehör så skulle det innebära mer än 40 pers på den festen, och till och med om man "bara" räknar stora portioner med tillbehör så handlar det om minst 60 pers. Och jag tror att jag skulle få problem att hitta tillräckligt många personer som jag skulle vilja bjuda in.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Ny och bättre Krille, uppdatering

Se där ja !
Rasar på ganska bra här, får jag säga..
Känns ganska bra va ? =)

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ny och bättre Krille, uppdatering

Krille said:
En tanke var att fläsket jag har blivit av med skulle räcka till spaghetti och köttfärssås för nästan ett helt kompani (133 personer enligt försvarets köksreglemente) och kosta omkring 1200 spänn med dagens priser på fläskfärs.

Ett tredje och mycket trevligare sätt att åskådliggöra det på är att fixa en riktigt jävla stor grillfest. Tanken var att fixa en klase grillar och sedan grilla lika mycket fläskkött som mängden fläsk jag har blivit av med. Om man antar att folk äter ihjäl sig och skiter i tillbehör så skulle det innebära mer än 40 pers på den festen, och till och med om man "bara" räknar stora portioner med tillbehör så handlar det om minst 60 pers. Och jag tror att jag skulle få problem att hitta tillräckligt många personer som jag skulle vilja bjuda in.
Fan jag blir ju hungrig när du uttrycker dig sådär. Påminn mig om att jag ska sätta mig i samma livbåt som dig om vi någonsin är med om ett skeppshaveri tillsammans. :gremcool:

Snyggt jobbat hursomhelst.

/Anders, sugen på Krille

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Så lite har jag inte vägt sedan december 1996.
Ett riktigt stort gigantograttis till dig. Det har du gjort riktigt, riktigt bra.

Krille said:
Hemligheten bakom detta ras är helt enkelt att äta bättre (efter någon slags hemkokt GI-liknande tjofräs - mindre kolhydrater, mer grönsaker, helt enkelt), äta mindre och röra på sig mer. Utifall att någon undrade.
Använder ungefär samma metod själv, även om jag tyvärr slarvar med det gröna. Har inte fått så mycket effekt än, men å andra sidan har jag slutat röka också, vilket gjort sitt till. Jag varierar samma jävla 5 kilo upp och ner hela tiden. Men jag ska börja röra mig mer nu, och hoppas på större effekt...

Anyways, styvt jobbat och återigen; grattis.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bra jobbat! Att minska på kolhydrater är något jag vet funkat för flera andra, däribland min far, så det verkar vara en vettig metod (i kombination med träning, givetvis).

Simon

Swashbuckler
Faaan va grymt! Gött mos och allt det där. Fast om det blir köttkalasdags på riktigt så hoppas jag att det finns annat än fläsk på bordet också (jaa ja, jag fattar temat, men ändååå!).