Nekromanti Ny på D&D

Dr. Acula

Veteran
Hej ni muntra skara!
JAg har i snart 6 år spelat drakar och demoner men efter att ha spelat Baldurs gate har jag nu blivit intresserad av Dungeons. Kan ni säga vilka fördelarna är och vad som gör Dungeons så speciellt och skulle ni inte kunna förklara lite om hur tärningsslag går till, har man färdigheter som i drakar och hur skapar man en gubbe?

tackar på förhand
Kossan

Cynik

Veteran
Hej!

Jag har inte spelat DoD sen Chronopia så jag kan inte riktigt avgöra fördelar men efter att ha spelat oräkneliga rollspel från -85 och framåt så måste jag säga att nya Dungeons&Dragons är det första(!) någorlunda bra rollspel jag stött på.

Vad som gör det speciellt för mig är att det känns att speltillverkarna speltestar rejält (inte sourcebooks kanske men corerules) och att varje regel bedöms efter om den tillför spelglädje. Jag har spelat alltför många spel där man lagt till det ena efter det andra i jakt på realism eller vad det kan vara och det slutar bara i ospelbara spel (läs Rolemaster) som kanske uppskattas av seriösa rollspelare men definitivt inte av mig.

Jag återvände till D&D efter att ha spelat Baldurs gate och det jag är ute efter är eg mest bra stridsregler och liknande. Jag har överhuvudtaget svårt att begripa vad regler för ickestrid ska vara bra för. Allt annat kan man med fördel höfta/improvisera fram ganska enkelt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag har ju tyvärr inte spelat Drakar och Demoner sedan version 1 (1982), så det kan ju inte bli så mycket jämförelser direkt. Men D&D kan jag utan och innan. /images/icons/king.gif

Det speciella med D&D är kanske olika för olika spelare, men den stora mängden material, de väl uttestade och välbalanserade reglerna (åtminstone nu i 3:e utgåvan) och den uttalat hjälteinriktade verklighet som spelet simulerar tilltalar nog de flesta.

Om vi talar om 3:e utgåvan baseras det mesta runt en t20. Den används till tre huvudsakliga uppgifter: att avgöra om en attack träffar i strid (träffslag), att avgöra om din rollfigur klarar sig helt eller delvis undan en otäckhet (räddningsslag) och att avgöra om rollfiguren lyckas med en färdighet (färdighetstest). Träffslag används för vapen, nävar, näbbar och klor. Räddningsslag används av försvararen mot formler, gifter, fällor och liknande. Färdighetstest används av den som försöker lyckas med en färdighet - och ibland av den som försöker hindra att den lyckas (till exempel den som försöker Upptäcka en gömd fiende hindras av denne fiendes Gömma sig). Allt detta baseras på slag med en t20.

Färdigheter berör allt som man kan förbättra sig på utom vapenhantering och magi. Attackförmågan med vapen baseras på de erfarenhetsgrader du har inom olika (oftast bara en) klasser (ungefär yrken) som du väljer. Magi är mer svart och vitt - antingen behärskar du en formel eller inte. Vissa situationer kan visserligen tvinga dig att slå tärning även för att kasta formler, men det är inte det vanliga. Vilka formler du behärskar baseras på de erfarenhetsgrader inom magiklasserna som du väljer.

Förutom färdigheter, stridsförmåga och magiförmåga, har din rollfigur även knep (Feats) som tillåter dig att göra mer eller mindre otillåtna saker i vissa situationer. Ett knep kan tillåta dig att göra en extra attack varje gång du fäller en fiende, en annan kan tillåta dig att kasta formler utan att yttra ett enda ord. Knep är till skillnad mot färdigheter inte graderade - antingen kan man ett knep eller inte.

Rollfiguren har sex grundegenskaper: Styrka, Händighet, Fysik, Intelligens, Visdom och Utstrålning där 10-11 är ett helt normalt värde. Tidigare användes 3t6 för att generera dessa värden, men den rekommenderade metoden nuförtiden för att skapa riktiga hjältar är "4t6, ta bort den lägsta".

Förbättringen av din rollfigur styrs av de erfarenhetspoäng rollfiguren samlar ihop. EP ges för att övervinna svårigheter, antingen det är genom strid eller med list. I många lägen är strid inte ens en möjlighet. När rollfiguren passerar vissa EP-gränser erhåller han/hon en ny erfarenhetsgrad. Man väljer då en grad ur en viss klass (det finns elva olika i grundreglerna) vilket ger vissa speciella förmågor och förbättringar (till exempel fler färdigheter, bättre träffslag, bättre räddningsslag, osv).

En av de viktigaste förbättringarna vid en ny grad är ökade antal livspoäng. Dessa poäng är de som skiljer din levande rollfigur från en död rollfigur. Ju fler erfarenhetsgrader, desto fler livspoäng. De motsvarar inte direkt kroppspoäng (vilket vore löjligt eftersom en höggradig rollfigur kan ha hundratals livspoäng) utan snarare den mystiska och oförklarliga förmåga som hjältar har att aldrig bli allvarligt skadade av saker som skulle vara dödliga för en normal människa. All skada din rollfigur erhåller reducerar dina livspoäng och vila och magi kan återställa dem till normal nivå.

Tja, det var väl ungefär allt jag kommer på. Det finns ju mycket mer att säga, men detta borde väl räcka.

/Mikael

Jaak

Warrior
de tre stora fördelar som jag ser i dnd är att det är:

lätt - måsta vara ett av de mäst lätt spelade rollspelen man kan hitta

snabbt - ett jävligt snabbt strids system

finns mycket material - både på nätet och i affärerna

Zawoud

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag återvände till D&D efter att ha spelat Baldurs gate och det jag är ute efter är eg mest bra stridsregler och liknande. Jag har överhuvudtaget svårt att begripa vad regler för ickestrid ska vara bra för. Allt annat kan man med fördel höfta/improvisera fram ganska enkelt.

<hr></blockquote>

Jag håller inte med. Tvärtom är en av de största fördelarna med den nya versionen av D&D att man äntligen har fått fram vettiga regler för icke-stridssituationer, så att man kan känna att man verkligen blir bättre på olika färdigheter. Vilka icke-stridsfärdigheter man har är en av de saker som skiljer en karaktär från en annan.

Om man ska improvisera alla sådana situationer riskerar det att bli både orättvist och orimligt till slut. Annars håller jag med om att D&D verkligen kännetecknas av just spelglädje och det är ett spel som tillåter oerhört mycket variation (åtminstone i den nya tappningen).

Mondrin

Veteran
Finnemang...
D&D har ju en del roligare system än AD&D som Baldurs Gate är baserat på, och det finns mycket rum för unika och härliga rollpersoner. Antalet raser är många fler än i de flesta andra spel, men det är ju bara en fördel; det finns rum för många färgstarka personligheter.

Systemet har några stora skillnader, varav den största är att alla klasser nu har färdigheter (skills och feats), i AD&D har ju bara tjuven färdigheter...
Det finns mer rum för rollspelande nu, det var ju mer hack & slashsystem i AD&D.
Sedan är det ju skillnader som att THAC0 inte längre finns, utan man använder en enklare variant som kallas baseattack; hos en fighter är det 1 per level. AC är nu en grund på tio, med ökningar av rustning och dexterity osv, inte från tio och neråt som tidigare.

Systemet har i hela taget blivit lite enklare att handskas med. Jag rekommenderar D&D 3:d edition starkt!

Cynik

Veteran
Nej ok, det var lite hårddraget. Jag har dock lagt ned alldeles för mycket tid på Rolemaster (vilket faktiskt, IMO, är riktigt ruttet) där de lagt in för mycket och för tidsödande regler för ickestrid. Problemet med att ha färdigheter för allt är att då blir allt en fråga om tärningsslag och tabeller.

En bra sak med D&D är att färdigheterna är (i stort sett) helt skilda från stridsreglerna så att det inte blir ett val dem emellan. I spel som DoD och RM så betyder poäng på färdigheter färre poäng på magi/stridskunskaper etc vilket gjorde att du fick välja mellan en livsduglig rollperson eller en med lite personlighet (återigen, hårddraget).

En av de tuffaste sakerna med 3rd ed är annars (IMO) multiclass-reglerna. Att det är helt friktionsfritt att byta mellan klasser ger otroligt många sätt att skapa en rollperson på.

Clas

Veteran
Man kan ju använda sitt sunda förnuft. Att hoppa över ett 3 dm brett dike kräver ingen tärningsslag inte heller att borsta tänderna på morgonen.

Förutom multiklass-sysytemet så gillar jag det generiska i D&D3. I princip kan man spela de flesta monster ur Monster manualen från Aboleth tillYuan-Ti (som spelarfigur alltså)

Jag tror t.o.m. att man med lite trixande skulle kunna spela Grönt Slem - även om det blev en mycket sällsam spelarfigur. /images/icons/sick.gif

Det trevliga är reglerna har en känsla av "Anthings goes" och sedan är det upp till SL att sätta gränserna. Har för mig att jag såg regler för lasergevär i DMG. Därmed inte sagt att jag tillåter dem i min kampanj.

Clas

Balderk

Swashbuckler
det står mer om D&D 3rd edition om du läser recensionen av det på rollspel.nu
du borde kunna hitta dit själv=)

NC-SXE

Veteran
En stor nackdel med DnD 3ed är att man inte lyckats ta bort PG elementet, hela experience systemet är som upplagt för dungeon hack n´slash. Men en sak som man kan använda är ett dödligare stridssystem som torde avskräcka div. powergamers.

En fördel är den obegränsade världen. Världen består av ett oändligt antal "plan" som t.ex det som man spelar på i BG, med alla världarna kan man se DnD 3ed som ett oändlighetsspel med lika många äventyrsideér som det finns världar(hur många som helst)

Det var en kort sammanfattning av fördelarna och nackdelarna, jag har personligen spelat DnD i ca 2 år och är redo att rekommendera det. Men se upp för powergamers!!

Cynik

Veteran
"Men en sak som man kan använda är ett dödligare stridssystem som torde avskräcka div. powergamers."

Borde inte det, tvärtom, skapa större incitament för powergaming?

Cynik

Veteran
"Förutom multiklass-sysytemet så gillar jag det generiska i D&D3."

Ja det är bra, templates är väldans fiffigt om man vill hålla intresset uppe hos spelare som lulsläst monstermanualen. Man kan ju aldrig riktigt veta om monstret man ska klubba ihjäl är en fiendish variant, odöd eller något annat otäckt som kräver andra strategier.

Wight Dragon exemplet på Wizards site är rätt kul.