Nekromanti Ny produktion av gamla DoD produkter?

Archer

Swashbuckler
Re: Men det...

" Och varför skulle de lägga ut lite pengar på att göra det, och sedan ge bort det gratis? Samtidigt som de konkurerar med sin egen värld?"

Som jag skrev tidigare så var det aldrig tänkt att det skulle vara gratis, jag skrev för en summa.
Tja, konkurensen med sin egen värld. Det är väl det stora problemet. Men om nu Trudvang är det som gäller framöver och den världen är så bra som de har lovat, då ser jag inte att Ereb Altor skulle vara något större hot. Det är ju trots allt i stort sett bara oss samlare som skulle införskaffa dem.

Frågan är då hur mycket pengar som finns att tjäna på det i förhållande till vad de skulle sälja.
Det största problemet är nog vad det skulle kosta att överföra böckerna till datorformat.

Men som ett alternativ tills mer information om Trudvang släppts (vilket jag i stort sett har givit upp om) så skulle Ereb Altor kunna fungera som ett alternativ. Riotminds har väl inte förutsatt att deras version av DoD inte ska kunna spelas i denna värld ?

Risken är väl också att det skulle ta för lång tid att få böckerna överförda.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Nightowl

Champion
Archer, inte för att vara taskig, men "draken" Sinkadus bar sig inte, och jämfört med dess försäljningssiffror var Rubicons en spottloska i AEgoor...

Nightowl, äger fler Rubicon än Sinkadus, men så är han ju partisk också, och inte statistiskt relevant...

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Archer

Swashbuckler
"Archer, inte för att vara taskig, men "draken" Sinkadus bar sig inte, och jämfört med dess försäljningssiffror var Rubicons en spottloska i AEgoor..."

Är fullt införstådd med det. Men ändå så saknar man Rubicon :)

Nightowl

Champion
Precis - men det skulle aldrig bära sig att ge ut den igen. Never. Vilket var Åkes, min, Riddarens och några till poäng...

Nightowl

Johnny Nexus

Riddaren

Swashbuckler
Jag visste inte ens om att Rubicon fanns förrän företaget hade kånkat...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Finns tekniker för att föra över tryckt material till dataform. Relativt enkelt till och med.<p><hr></blockquote><p>Men sånt kostar pengar - framför allt om man ska göra det ordentligt, d v s få fram en riktig textmassa, och inte bara en bild.

WOTC säljer sina inscannade gamla böcker för $3.49, d v s 35 kr. Dessa säljs till hela USA (tydligen är det fortfarande legalt jox som hindrar dem från att sälja utanför - antagligen avtal med lokala distributörer) - en potentiell marknad på ~250 miljoner (varav förvisso en försvinnande liten del är intresserade, men ändå), upp till kanske det dubbla när de legala hindren undanröjs. Den potentiella marknaden för Riotminds är ~8 miljoner, eller kanske upp till 20 miljoner om man räknar in Norge, Danmark och Finland.

Man kan anta att mängden rollspelare i Skandinavien är ungefär lika stor per capita som i USA (ett antagande som antagligen inte stämmer, men å andra sidan lär intresset utanför Sverige vara så pass litet att de balanserar ut eller nåt). Detta innebär att vi har ungefär en tolftedel så många kunder som WOTC har. Kostnaden för att scanna in ett supplement är dock fortfarande ungefär lika stor. Det innebär att samma kostnad måste delas upp på ett antal kunder som är ungefär en tolftedel så stor, vilket innebär att varje kund måste betala tolv gånger så mycket - 420 kr per supplement, plus 105 kr moms.

Jag kan iofs inte tala för någon annan, men *jag* är i alla fall inte beredd att betala 525 kr för ett rollspelssupplement i PDF-format. Jag kommer förmodligen att betala något i den häraden för Forgotten Realms när den släpps i sommar, men då får jag en stor, fet, 320-sidors inbunden bok med en stor karta till, och inte en sketen PDF-fil på 50 små sidor (a la de gamla DoD-böckerna).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skynda att fynda...

...för att glädja alla oss gamla stötar kan väl alla som bor i Stockholm skynda sig ner till Absolut Spel och köpa alla gamla Rubicon som finns där!

Om inte annat lovar jag att de fungerar som en "Se tillbaks på hur det var förr"-besvärjelse, för dem som är intresserade av det...

Läs mer om vem som sa vad då, och fasa över hur lika diskussionerna var då, som de är nu, skratta över Rosens tidiga alster, och lista ut vilka av oss andra som var med på den tiden.

En tidskapsel för en struntsumma!

M. (vars första svenska alster fanns i Rubicon nummer... nånting)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Douggie

Warrior
Kanske inte alla böcker men sammandrag från de olika böckerna i en speciell "Drakar och Demoner Nostalgi" box kanske skulle va roligt?

/Douggie
--
Try to defeat me, but try in vain. When I win I end your pain.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Problemet med ett sådant paket vore innehållet.
Ingen skulle vara överens med någon om vad som räknas som DoD Nostalgi.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"

Nightowl

Champion
Navelskådande...

"M. (vars första svenska alster fanns i Rubicon nummer... nånting)"

Ditto!

Om man inte räknar en recension, hade mitt första dessutom äran att utsättas för samma ära (?) som annan populärlitteratur: en illustration som inte hade jack sh*t att göra med innehållet. Den var av Rosens hand, visserligen, men...

Rubicon var klart läsvärd, men jag vet inte om jag skulle kalla den en "bra" tidning - och det säger jag fastän jag gillade den och betraktar folket som var involverat med den som "buddies".

Nightowl, allt för långt från Absolut Spel

Johnny Nexus

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Navelskådande...

Själv räknar jag Rubicon till den bästa svenska rollspelstidningen (av Sinkadus, legend, Rubicon, Saga, Sverox och Codex). även om jag faktiskt bara hade ett av Lancelots rollspel så var det den självklara favoriten. Av allt det jag läste i ASinkadus (varje nummer efter nummer 6, så minns jag att jag tyckte tre artiklar var bra medan Rubicon var guld till åtminstone 50%.

Daniel "Warduke" Schenström

Rosen

Myrmidon
Re: Navelskådande... (OT)

Magnus skrev:
<I>M. (vars första svenska alster fanns i Rubicon nummer... nånting)</I>

Jag minner mig en artikel om TV i Cyberpunk i #8; kan det ha varit den?

<I>Om man inte räknar en recension, hade mitt första dessutom äran att utsättas för samma ära (?) som annan populärlitteratur: en illustration som inte hade jack sh*t att göra med innehållet. Den var av Rosens hand, visserligen, men...</I>

Frånsvär mig allt ansvar för den bilden. Det var en av redaktörens rollpersoner (till Rolemaster, vad jag minns) som jag hade ritat ett porträtt av nåt år tidigare, som sen plötsligt dök upp i tryck där.

Frånsett ett par recensioner innehöll tidningen dock aldrig ett skvatt till Drakar och Demoner, varför det här kanske inte är världens bästa forum att diskutera den på... (-:

--
Åke

Archer

Swashbuckler

Må så vara. Det enda sättet att få reda på det är om Riotminds gör en undersökning angående ämnet. Men tvivlar på att de ens vill göra det.

Mutant

Warrior
Ett ställe där man aldrig ser den! [NT]

....

First i was blind, now i can see.

Jagy

Veteran
Det är väl bara att trycka upp nya upplagor av allting...
Det vore ju häftigt allså. Eller varför inte lägga ner dod 6 projektet som ändå är skit dåligt och börja producera chronopia.
oj... snälla dra inte upp en lång Chronopia suger disskution nu bara.

Jagy

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du håller ju just på att dra upp en diskussion om att DoD6 suger just nu...

Chronopia är bra så vi behöver ingen Off-topic diskussion om DoD 5 eller 6 suger eller inte...

Martin Ackerfors - Ohlsson
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"

Cervantes

Veteran
Jag håller helt och hållet med Yassilus . D o D 5 är ett kul rollspel. Ingenting är roligare än att ta några matcher på Arenan. Det är heller inte helt fel att bråka lite med det Svarta Gardet..... Då kan man snacka om spänning.

Det är aldrig för sent att bättra sig......
så därför väntar jag lite till.

DanielSchenström

Swashbuckler
Det borde väl gå att använda de grå hallarna till att förflytta sig mellan de olika världarna om jag inte missupffattat deras användningsområde. Sen ligger väl Chronopia på Ereb vilket betyder att de som säger att Chronopia suger helt enkelt gillar hela planeten utom just den staden?

Daniel "Warduke" Schenström