Jepp, människor håller bäst
Jag håller med, människor är den ras som håller bäst. Klassiska raser som dvärgar, alver och hober kan, i och med att de med årens hjälp blivit så etablerade inom fantasyn, tillföra en del, men de bör vara lite mer udda inslag. När äventyrargrupper domineras av icke-människor blir det ofta svårspelat och känns lätt lite konstigt på det hela taget. Eftersom fantasyspelen, i varje fall de jag spelat mest (i första hand DoD och Stormbringer), ofta varit människodominerade har det kännts mest jobbigt när den synnerligen heterogena gruppen kommer till ett nytt ställe, lokalbefolkningen stirrar, rytken går, folk frågar varför en dvärg, en hob, en alv och en vargman kommer tillsammans till deras stad...
Helt nya fantasyraser är det ofta svårt att få in i spelet på ett bra sätt; de kan tillföra något i början, men efter ett tag känns det mest konstigt och i vissa fall t.o.m. larvigt att de finns med. Min erfarenhet är att nya raser är ett dåligt sätt att bryta eventuell slentrianen i spelet. Istället för att införa helt nya humanoida raser tycker jag det är bättre att det som i Stormbringervärlden finns olika människoraser med skilda egenskaper, de känns mer hållbara.
Det slog mig precis att den mest klassiska äventyrargruppen av alla (de nio från Sagan om ringen) faktiskt bestod av fyra hober, en dvärg, en alv, två människor och halvguden Gandalf, men å andra sidan så delades och upplöstes ju gruppen ifråga under sin första kampanj, så det bekräftar kanske mina erfarenheter trots allt...