Nekromanti Ny ras

Dr_hof

Veteran
Om ni nu vill testa på ngt nytt, varför inte övertala er SL att spela orcher eller kanske resar. Det är ganska ovanliga karaktärer. En fördel till är att man får slå ihjäl alver i mängder, samt att ingen j***l kan spela alv i spelgruppen.
En Svartfolks grupp skulle nog skaka om lite i SL huvudet.

Anders

Hero
Bäst-före-datum på svartfolk

Testade för 8-9 år sedan (fan vad tiden går!) att låta mina spelare i DoD vara orcher. Det höll dock bara cirka ett halvt spelmöte. I början tyckte folk det var kul att få vara elaka och spöa upp "snällisar" som omväxling till det vanliga spelandet, men ganska snart blev det enformigt. Iofs var mina förberedelser tämligen obefintliga så det kan ju berott på det också, men jag är nog lite tveksam till svartfolk som rollpersoner.

Mer lyckat blev det när en spelare lirade solo med en orch som RP. Han samlade ihop annat svartfolk omkring sig, slogs mot andra stammar i trakten och hade dessutom fullt upp med intriger och revoltförsök inom den egna gruppen. Rollpersonen fick dock ben och armar avslagna efter några spelmöten och efter det lades svartfolksprojektet ned. Några spelmöten var kul som omväxling till det vanliga spelandet, men det kändes som att det var svårt att få spelandet intressant i längden.

Detta mina erfarenheter, det finns säkert andra som fått det att fungera bättre. Ni som testat svartfolkskampanjer kan väl berätta om hur det gått, och om ni har några tips för det fall man gör ett nytt försök i framtiden.

Anders

Hero
Jepp, människor håller bäst

Jag håller med, människor är den ras som håller bäst. Klassiska raser som dvärgar, alver och hober kan, i och med att de med årens hjälp blivit så etablerade inom fantasyn, tillföra en del, men de bör vara lite mer udda inslag. När äventyrargrupper domineras av icke-människor blir det ofta svårspelat och känns lätt lite konstigt på det hela taget. Eftersom fantasyspelen, i varje fall de jag spelat mest (i första hand DoD och Stormbringer), ofta varit människodominerade har det kännts mest jobbigt när den synnerligen heterogena gruppen kommer till ett nytt ställe, lokalbefolkningen stirrar, rytken går, folk frågar varför en dvärg, en hob, en alv och en vargman kommer tillsammans till deras stad...

Helt nya fantasyraser är det ofta svårt att få in i spelet på ett bra sätt; de kan tillföra något i början, men efter ett tag känns det mest konstigt och i vissa fall t.o.m. larvigt att de finns med. Min erfarenhet är att nya raser är ett dåligt sätt att bryta eventuell slentrianen i spelet. Istället för att införa helt nya humanoida raser tycker jag det är bättre att det som i Stormbringervärlden finns olika människoraser med skilda egenskaper, de känns mer hållbara.

Det slog mig precis att den mest klassiska äventyrargruppen av alla (de nio från Sagan om ringen) faktiskt bestod av fyra hober, en dvärg, en alv, två människor och halvguden Gandalf, men å andra sidan så delades och upplöstes ju gruppen ifråga under sin första kampanj, så det bekräftar kanske mina erfarenheter trots allt...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Monsterböckerna...

"<EM>Är det nåt fel på monsterboxen? Är monsterböckerna bättre?</EM>"
Njaa. Det kanske är för att jag är uppväxt med monsterböckerna men bilderna är snyggare, alla monster är mer el. mindre tagna från vår världs mytologi och de flesta varelser är trovärdiga.
Själv ogillar jag människoraserna (sid 4-9 i bok II). "Jag vill vara krigare, då ska jag vara en högman, jag vill bättre än en människa, halvalv. Magiker = magir". Men som sagt. Det kan vara för att jag är van vid monsterböckerna.

Vissa bilder i monsterboxen är hämtade från monsterböckerna. Irrbloss, anka och reptilman. De andra bilderna (kanske inte halvorchen då) ser serietecknade ut. Ex. vargmännen och Ackegårds teckningar.

/[color:green]Han</font color=green>, vars monsterbok (I) har gått sönder (GWAAAH!)

Ankor!!!

Har du aldrig hört talas om ankor? Dessa oerhört intressanta och belevade varelser finns att ladda hem på flera ställen, bl a bergtings hemsida www.bergting.com. Knepet är dock att man måste ta dessa ankor på allvar...

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>