Max Raven;n67390 said:
Utöver själva raspberryn, vad behöver jag?
Allt annat.
Bokstavligt talat. När du köper en hallonpaj får du en box med en antistatpåse med kortet i, ingenting annat!
Max Raven;n67390 said:
Kommer skal med eller är det något man behöver köpa? Misstänker att jag kan behöva skaffa eldosa också.
Det följer med en pappkartong. Har du tur så följer det med en plast-ask. Du kan modda endera till ett skal med lite händighet och verktyg, men de är egentligen inte skal, de är förpackning.
Eldosa följer inte med. Du behöver en USB-laddare på minst 1 ampere och gärna mer, i synnerhet om du ska ha perifera enheter.
Kablar följer inte med heller. Du behöver en USB micro A för att driva den, och vad nu dina perifera enheter behöver. Nätverkskabel behövs vanligen, skärmkabel (HDMI i ena änden) likaså.
SD-kort följer inte med heller. Det får du skaffa själv, och du behöver något för att formattera SD-kortet och stoppa in ett OS på den (eller i alla fall OS-loader) från en annan dator.
Så när jag byggde en HTPC av en hallonpaj så var det typ 350 kronor paj, 150 kronor laddare, 200 kronor SD-kort, 100 kronor låda, överbliven MS Mediacenter-fjärrkontroll med mottagare, HDMI-kabel för 150, överblivet tangentbord, överbliven mus etc etc etc. I slutänden blev det nästan en tusenlapp och det hade blivit ännu mer om jag inte hade kunnat ärva en massa jox.
Max Raven;n67390 said:
Sist men inte minst: Vad för bra kan man göra med den?
Jag gjorde en Minecraft-server av en paj, en HTPC av en annan, och har en busstidsskylt av en tredje med en liten lcd-displej på gång.