Nekromanti Ny Raspberry Pi! Vad behöver jag?

Max Raven

T12-kultist
Med det nya släppet funderade jag på att skaffa en eller två Raspberry Pi-modeller - en för mer allmänt labbande, en för minecraft-server. Jag börjar nog med en dock.

Utöver själva raspberryn, vad behöver jag? Kommer skal med eller är det något man behöver köpa? Misstänker att jag kan behöva skaffa eldosa också.

Sist men inte minst: Vad för bra kan man göra med den? ;)

Krille

Super Moderator
Max Raven;n67390 said:
Utöver själva raspberryn, vad behöver jag?
Allt annat.

Bokstavligt talat. När du köper en hallonpaj får du en box med en antistatpåse med kortet i, ingenting annat!

Max Raven;n67390 said:
Kommer skal med eller är det något man behöver köpa? Misstänker att jag kan behöva skaffa eldosa också.
Det följer med en pappkartong. Har du tur så följer det med en plast-ask. Du kan modda endera till ett skal med lite händighet och verktyg, men de är egentligen inte skal, de är förpackning.

Eldosa följer inte med. Du behöver en USB-laddare på minst 1 ampere och gärna mer, i synnerhet om du ska ha perifera enheter.

Kablar följer inte med heller. Du behöver en USB micro A för att driva den, och vad nu dina perifera enheter behöver. Nätverkskabel behövs vanligen, skärmkabel (HDMI i ena änden) likaså.

SD-kort följer inte med heller. Det får du skaffa själv, och du behöver något för att formattera SD-kortet och stoppa in ett OS på den (eller i alla fall OS-loader) från en annan dator.

Så när jag byggde en HTPC av en hallonpaj så var det typ 350 kronor paj, 150 kronor laddare, 200 kronor SD-kort, 100 kronor låda, överbliven MS Mediacenter-fjärrkontroll med mottagare, HDMI-kabel för 150, överblivet tangentbord, överbliven mus etc etc etc. I slutänden blev det nästan en tusenlapp och det hade blivit ännu mer om jag inte hade kunnat ärva en massa jox.

Max Raven;n67390 said:
Sist men inte minst: Vad för bra kan man göra med den? ;)
Jag gjorde en Minecraft-server av en paj, en HTPC av en annan, och har en busstidsskylt av en tredje med en liten lcd-displej på gång.

Max Raven

T12-kultist
Nätverkskabel har jag tämligen säkert någon extra, HDMI-kabel har jag att avvara för den tid jag ska fixa inställningar, samma sak med skärm, tangentbord och mus.

Micro A har jag nog inte, faktiskt, men det borde gå att fixa. Laddare hade jag inte.

Vad för skal är bra grejer, och var är bäst att köpa alla grejerna (paj, skal, sladd, laddare)? Tyckte jag såg att B 2 skulle ha samma formfaktor som tidigare version (B) så samma skal bör funka...

Krille

Super Moderator
Dubbelkolla det där med skalet. Rapberry Pi B har inte samma kontaktlayout som Raspberry Pi B+.

I övrigt, skal som skal. Pappkartongen funkar nog ypperligt egentligen, även om den är ful som stryk. Och min minecraft-server är naken, och busstidsskylten ska byggas in i en leksaksbuss, som då blir skal.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vad vill du göra med den? Jag kör min som NAS (eller egentligen bara en server som jag rsyncar data till då och då). Det här har jag:

- Pi B+
- MicroSD (8GB)
- LAN-kabel
- 1,2 Ampere mobilladdare
- 2,5" USB-HDD
- 1,5-liters glasslåda som jag satt fast allt på insidan av med resårsnöre. Fet fördel i att överbliven kabel får plats inne i lådan.

Jag ansluter till den över ssh och startar aldrig X, så skärm, tangentbord och mus är helt onödigt för mig. Funderar på att ta bort LAN-kabeln och plugga i ett trådlöst nätverkskort i USB istället. Jag har ett sånt liggande nånstans.

SD-kortet och laddaren gick på nästan 200 kr styck, men resten hade jag liggande sen innan.

Mutanten

Hero
Titta på Intels Compute Stick. Det är en alternativ minidator. Uppskattat pris 1 500 kr för Windows 8.1 och 900 kr för Linux.

Intel said the Compute Stick would ship in the US by March.
EDIT: Läste precis att det är skillnad i minne mellan Windows- och Linux-varianten. Om det stämmer så är det alltså inte enbart operativsystemet man betalar för om man köper Windows-versionen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Mutanten;n67431 said:
Titta på Intels Compute Stick. Det är en alternativ minidator. Uppskattat pris 1 500 kr för Windows 8.1 och 900 kr för Linux.
Den verkar lite cool, men dels har den inte släppts än och dels verkar man inte kunna koppla in en extern hårddisk. Ska bli kul att läsa lite recensioner när den kommit, däremot.

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n67432 said:
Den verkar lite cool, men dels har den inte släppts än och dels verkar man inte kunna koppla in en extern hårddisk. Ska bli kul att läsa lite recensioner när den kommit, däremot.
Varför skulle det inte gå att koppla in en extern hårddisk? Compute Stick har ju USB.

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n67435 said:
Ja, men den är tydligen bara för strömförsörjning. Ingen data transfer. Eller, så är det enligt den här artikeln. Det verkar som att CES tror annorlunda, verkar det som. Vi får se när den kommer (men jag tror nog mer på dig och CES just nu).
Jag är inte insatt i detaljerna men det låter konstigt att den inte skulle ha en normalt fungerande USB-port men det ger sig med tiden. Om trådskaparen har tid att vänta några månader så är Compute Stick ett alternativ. Priset är högre men Compute Stick är också en mer komplett dator än RPi så prisskillnaden är inte så stor som den ser ut om man måste köpa till saker till RPi.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tänker nog köpa en Pi 2 och köra Owncloud på, tror jag. Den gamla är lite för vek för att köra webbgränssnittet bra har jag hört, men det känns som att det borde funka bra med tre extra kärnor och dubbelt RAM.

Då kan jag dedikera den till det och köra annat jox på min B+ :D

Hej,

Jag har kört PI sen den kom och har ett gäng av dom som jag använder för olika saker.
Vi har haft en Minecraft server för ca 10 pers utan problem, mumble för 35 pers, test web server, IRC server och massor av annat. Dom fungerar mycket bra och är lätta att använda.

Pi: 329:-
Micro B: 89:-
Case: 99:-
Trådlös adapter: 139:-
Micro SD: 59:-
Minneskorts läsare: 129:-
Ström adapter:79:-

Alternativt så köper man en Pi 2 vilket är sjukt het!

Sen vad du ska göra med den beror på vad du vill göra, jag har en kolega som bygger radiostyrt med Pi som hjärna och det är coolt, finns ju Mocca Pi för kaffe bryggare och liknande. Så det finns att göra. Sen får man välja om man vill SSH'a eller använda en skärm för att komma åt den. Om du ska använda en skärm som behövs en HDM sladd. Du skulle ju kunna sätta upp den som media center med XBMC disten raspbmc.

Så det finns mycket att göra med den. Men Pi 2 är sjukt bra, 1 gb ram istället för 512mb som Pi B+ har, plus en 900Mhz quad core.

Happy hacking!

Max Raven

T12-kultist
Nu kom en massa andra nördgrejer upp så jag måste planera min ekonomi lite, men runt en tusenlapp för en Pi2-paj låter inte fel (och ofc tänker jag SSH:a/Remote:a efter setup :) ). Med den hårdvaran torde man kunna fixa en schysst Minecraft.server.

Ville jag göra mindre tunga grejer så hade en modell A (för 249 kr) räckt, tänker jag... Men det skiljer verkligen inte mycket i kostnad. Och mellan Pi B och 2, så då ligger 2 bra till...

Max Raven;n67823 said:
Nu kom en massa andra nördgrejer upp så jag måste planera min ekonomi lite, men runt en tusenlapp för en Pi2-paj låter inte fel (och ofc tänker jag SSH:a/Remote:a efter setup :) ). Med den hårdvaran torde man kunna fixa en schysst Minecraft.server.

Ville jag göra mindre tunga grejer så hade en modell A (för 249 kr) räckt, tänker jag... Men det skiljer verkligen inte mycket i kostnad. Och mellan Pi B och 2, så då ligger 2 bra till...
Om jag vad du skulle jag ta en Pi2 istället, prestanda ökningen är rätt grym samt dubbelt ram är bara nice. Det är inga problem att köra en 10 pers server på en Pi B så en B + skulle klara det lätt och en Pi 2 utan problem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Slightly off-topic:

Jag tänker ibland att jag borde skaffa en Pi. Sen funderar jag på vad jag ska ha den till. Mina serverbehov är redan tillfredsställda, och ingen av mina två kan bytas ut mot en Pi. Jag har en chromecast så jag behöver ingen htpc/mediacenter.

Jag brukar landa i att bygga en retrospels-konsoll. En grej för att spela typ NES/SNES-spel. Sen inser jag att min androidmobil klarar av samma spel, fast bättre. Och att jag ändå typ aldrig spelar konsollspel längre. Och så landar jag i att jag fortfarande inte har något att ha en Pi till.

Troberg

Sinister eater
Som jag ser det så är det två potentiella nyttor för mig:

* Mediaspelare. Förstår dock inte riktigt varför, man kan lika gärna ta en "riktig" dator och få en betydligt bättre burk.

* Styra saker. Den har ju digitala utgångar och ingångar, så man kan tex använda den för att bygga robotar, styra saker i ett hemmalarm (hmm, jag tror jag ska ge den idén kodnamnet "Grymkäft"...) osv på ett enkelt sätt. Jag funderar också på att skaffa en sån där stor lysdiodsdisplay och använda för att visa intressanta systemhändelser, där hade den passat bra.