Det verkar som om magireglerna är något fruktansvärt subjektivt. En som jag känner som kört Eon i kanske fem år kan inte HELLER magireglerna (iofs har han nog mest tyckt de var sämst, eftersom han misslyckades hårt med sin första magiker, men men).Evokee said:Magiker är skitsvårt. Jag har spelat Eon i över tio år och fattar fortfarande inte magireglerna (blir det någon ändring i fyran?)
Kör någon krigare alltid roligast.
Orkar du dra en snabb förklaring vad det skulle inebära för karaktären.Vicotnik said:Om du tänker köra magiker så är mitt tips att höra med din spelledare ifall du får ta flera aspekter, min rekomendation är att du bör i alla fall ha 2-3 stycken.
Det är korrekt.Frankenstein said:Orkar du dra en snabb förklaring vad det skulle inebära för karaktären.Vicotnik said:Om du tänker köra magiker så är mitt tips att höra med din spelledare ifall du får ta flera aspekter, min rekomendation är att du bör i alla fall ha 2-3 stycken.
För mig låter det som fler färdigheter jag måste lägga poäng i.
Systemet är enligt mig väldigt flexibelt om man som magiker är villig att ta lite risker för då kan man åstakomma riktigt häftiga saker (tills ens spelledare går in och nerfar ens magier för de är för bra).Frankenstein said:Tack för den förklaringen, det känns som att det är ett system som man kan lära sig samt att det känns kul att kunna hitta på lite eget.
Jag ska kolla om jag får ta fler aspekter känns som en bra ide.
Insert definitions please.Vicotnik said:De aspekter som kan vara värda att titta lite extra på enligt mig till en början är: Ataxatropi, Biotropi och Fototropi.
Ataxatropi = Kaoskraft, finns överallt, riskabel sådan då den omöjlig att kontrollera om man klantar sig med den, men har bland annat effektera teleportera, avstånd.Frankenstein said:Insert definitions please.Vicotnik said:De aspekter som kan vara värda att titta lite extra på enligt mig till en början är: Ataxatropi, Biotropi och Fototropi.
Låter onekligen intressant, dock tror jag inte att jag kommer att ta Biotropi då jag har hört rykten om att en annan kille vill spela dedikerad helare.Vicotnik said:Ataxatropi = Kaoskraft, finns överallt, riskabel sådan då den omöjlig att kontrollera om man klantar sig med den, men har bland annat effektera teleportera, avstånd.
Biotropi = läkande, hämtar sin kraft från allt levande, har de underbara effektera hela trauma & smärta, samt stoppa blödning och blodåterbildning.
Fototropi = ljus, har bland annat effektera osynlighet, blixt och illusion. Jag brukar kalla den "äventyrar aspekten" då den har många av de klasiska effekterna som används i rollspel.
Ataxatropi är aspekten för kaos, vilket i Mundana används för att skapa förändringar. Exempelvis krävs kaos för att få saker att röra på sig eller för att kunna rikta besvärjelser mot mål långt borta.De aspekter som kan vara värda att titta lite extra på enligt mig till en början är: Ataxatropi, Biotropi och Fototropi.
Eons magi är inte direkt lämpad för strid då det dels tar tid att kasta magi, samt att du blir väldigt sårbar ifalld du gör det i strid, räcker med 1 smärta i skada för att det ska få jobbiga effekter. Men ska du använda det i stird skulle jag rekomendera Fototropi och effekten Blixt, vilken från grunden har räckvidd: avstånd till skillnad från Eld, samt så är fototropi mer lättare att hitta en alstringskälla ifrån än pyrotropi.Frankenstein said:Låter onekligen intressant, dock tror jag inte att jag kommer att ta Biotropi då jag har hört rykten om att en annan kille vill spela dedikerad helare.Vicotnik said:Ataxatropi = Kaoskraft, finns överallt, riskabel sådan då den omöjlig att kontrollera om man klantar sig med den, men har bland annat effektera teleportera, avstånd.
Biotropi = läkande, hämtar sin kraft från allt levande, har de underbara effektera hela trauma & smärta, samt stoppa blödning och blodåterbildning.
Fototropi = ljus, har bland annat effektera osynlighet, blixt och illusion. Jag brukar kalla den "äventyrar aspekten" då den har många av de klasiska effekterna som används i rollspel.
Vilken är den "bästa" attack 'tropin'?
Det beror på hur din spelledare hanterar den trasiga regeln om Areaeffekt, som låter dig kasta besvärjelser som påverkar ett område. Beroende på tolkning kan du nämligen använda effekten Explosion (Termotropi) till att spränga _varje föremål inom en meters radie_, och varje föremål som sprängs skadar allt i närheten...Vilken är den "bästa" attack 'tropin'?