Nekromanti Ny till Eon.

Marukusu

Hero
Det kan fortfarande vara surt när man dör första spelomgången i en kampanj, det har hänt flera gånger i vår spelgrupp.

Mundo

Myrmidon
Min första rekommendation är att för Guds skull undvika allt vad stora gruppstrider heter.

Inga tio tiraker mot era sju äventyrare, för då är det striden som ni kommer spendera hela er spelträff med att lösa.

Om det ska vara lite puckla på varandra så ta gärna strider med färre fiender.

Och undvik allt vad avancerade stridsregler heter.

It's a major time killer.

Conan

انتفاضة
Magiker är skitsvårt. Jag har spelat Eon i över tio år och fattar fortfarande inte magireglerna (blir det någon ändring i fyran?)

Kör någon krigare alltid roligast.

sirfrog

Warrior
Evokee said:
Magiker är skitsvårt. Jag har spelat Eon i över tio år och fattar fortfarande inte magireglerna (blir det någon ändring i fyran?)

Kör någon krigare alltid roligast.
Det verkar som om magireglerna är något fruktansvärt subjektivt. En som jag känner som kört Eon i kanske fem år kan inte HELLER magireglerna (iofs har han nog mest tyckt de var sämst, eftersom han misslyckades hårt med sin första magiker, men men).

Personligen tycker jag Eons magiregler är en av de mest logiska magisystemen, eftersom det är regelbundet på ett sätt som andra rollspel inte alltid är.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag anser att det kan inte finnas regler som är så svåra.
Och om det gör det så är jag motbevisad, men jag har bestämt mig att jag tänker spela en magiker och lära mig magisystemet.

Fick en förklaring av Vicotnik och det verkar inte svårt utan snarare att det är mycket dynamiskt och reglerna för hur man gör förändras beroende på vad man vill uppnå. Samtidigt så kan man göra nästan vad man vill.

Fann en karaktärs "generator" på mylingen som var trevlig.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Om du tänker köra magiker så är mitt tips att höra med din spelledare ifall du får ta flera aspekter, min rekomendation är att du bör i alla fall ha 2-3 stycken.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Om du tänker köra magiker så är mitt tips att höra med din spelledare ifall du får ta flera aspekter, min rekomendation är att du bör i alla fall ha 2-3 stycken.
Orkar du dra en snabb förklaring vad det skulle inebära för karaktären.
För mig låter det som fler färdigheter jag måste lägga poäng i.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Frankenstein said:
Vicotnik said:
Orkar du dra en snabb förklaring vad det skulle inebära för karaktären.
För mig låter det som fler färdigheter jag måste lägga poäng i.
Det är korrekt.
En aspekt är det element du använder dig av för att skaffa så kallande filament (magisk energi) för att kunna kasta besvärjelser.

Varje aspekt är en kraftkälla för magisk energi, det kan till exempel vara Pyrotropi (eld), ataxatropi (kaos) eller heliotropi (solen).
Olika effekter (som en besvärjelse bygger på) är knutna till olika aspekter. Eld är kopplat till pyrotropi, teleportera till ataxatropi och effekten makt är kopplad till heliotropi.
Det är inga bekymmer att spela en magiker med en aspekt, men då måste du ha färdigheten transformering för att kunna omvandla en aspekt till en annan, och detta kan bara göras ifall besvärjelsen är formaliserad, dvs du kan inte transformera i en improviserad besvärjelse.

Så ska du köra en improvisatör så bör du i alla fall ha ataxatropi för att kunna förändra effekters räckvidd.
Eld har nämligen räckvidd beröring i grund och vill du göra ett eldklot på improviserad väg så behöver du först alstra pyrotropi (ob1t6) och väva effekten eld (ob1t6)(slag mot besvärjelse), sen behöver du alstra ataxatropi (ob1t6)och väva effekten avstånd(ob1t6). Det innebär 4 slag totalt, 1 mot pyrotropi, 1 mot ataxatropi och 2 mot besvärjelse för att lyckas kasta ett eldklot på improviserad väg, vilket tar 4 stidsrundor om jag kommer ihåg korrket..
För en formaliserad besvärjelse ser det ut på följande sätt:
alstra pyrotropi (ob3t6)
transformera (ob3t6) förlorar ett filament i transformeringen
väv eld (ob1t6)
väv avstånd (ob1t6)
vilket tar 2 stridsrundor för samma effekt.
Skillnaden är att med improviserad magi kan du anpassa dig efter situationen, medan formaliserad magi är mer begränsad på det sätt att du inte kan förändra besvärjelsen.

Tror jag kom lite ifrån frågan, men jag hoppas att det förklarar lite hur magi fungerar, om än väldigt kortfattat.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Tack för den förklaringen, det känns som att det är ett system som man kan lära sig samt att det känns kul att kunna hitta på lite eget.

Jag ska kolla om jag får ta fler aspekter känns som en bra ide.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Frankenstein said:
Tack för den förklaringen, det känns som att det är ett system som man kan lära sig samt att det känns kul att kunna hitta på lite eget.

Jag ska kolla om jag får ta fler aspekter känns som en bra ide.
Systemet är enligt mig väldigt flexibelt om man som magiker är villig att ta lite risker för då kan man åstakomma riktigt häftiga saker (tills ens spelledare går in och nerfar ens magier för de är för bra).

De aspekter som kan vara värda att titta lite extra på enligt mig till en början är: Ataxatropi, Biotropi och Fototropi.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Frankenstein said:
Vicotnik said:
De aspekter som kan vara värda att titta lite extra på enligt mig till en början är: Ataxatropi, Biotropi och Fototropi.
Insert definitions please.
Ataxatropi = Kaoskraft, finns överallt, riskabel sådan då den omöjlig att kontrollera om man klantar sig med den, men har bland annat effektera teleportera, avstånd.

Biotropi = läkande, hämtar sin kraft från allt levande, har de underbara effektera hela trauma & smärta, samt stoppa blödning och blodåterbildning.

Fototropi = ljus, har bland annat effektera osynlighet, blixt och illusion. Jag brukar kalla den "äventyrar aspekten" då den har många av de klasiska effekterna som används i rollspel.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vicotnik said:
Ataxatropi = Kaoskraft, finns överallt, riskabel sådan då den omöjlig att kontrollera om man klantar sig med den, men har bland annat effektera teleportera, avstånd.

Biotropi = läkande, hämtar sin kraft från allt levande, har de underbara effektera hela trauma & smärta, samt stoppa blödning och blodåterbildning.

Fototropi = ljus, har bland annat effektera osynlighet, blixt och illusion. Jag brukar kalla den "äventyrar aspekten" då den har många av de klasiska effekterna som används i rollspel.
Låter onekligen intressant, dock tror jag inte att jag kommer att ta Biotropi då jag har hört rykten om att en annan kille vill spela dedikerad helare.

Vilken är den "bästa" attack 'tropin'?

duncan_UBBT

Swordsman
Ataxatropi är aspekten för kaos, vilket i Mundana används för att skapa förändringar. Exempelvis krävs kaos för att få saker att röra på sig eller för att kunna rikta besvärjelser mot mål långt borta.

Biotropi är aspekten för liv. Den används vanligtvis av läkare (i kulturer där magi är tillåtet) för att läka svåra skador.

Fototropi är aspekten för ljus och används dels för att lysa upp omgivningen, men även till att skapa blixtar då elektricitet i Eon i själva verket är ljus som strömmar fram.

Här finns en lista på alla aspekter, där du dessutom kan klicka dig vidare för att läsa mer om dem.

duncan_UBBT

Swordsman
Vi är lite väl snabba på att svara idag tror jag. :gremsmile:

Det finns ingen "bästa" tropi och du borde verkligen köra på det som passar bäst in på din bild av magikern. That said; fototropi. Blixtar ger både Trauma och Smärta till skillnad från explosioner som ger krosskada och Nekromanti (dödsmagi) som bara ger trauma. Eld kan fungera det med, men då måste du bränna någon en längre stund för att kompensera för den lilla mängd trauma som eld orsakar.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Frankenstein said:
Vicotnik said:

Låter onekligen intressant, dock tror jag inte att jag kommer att ta Biotropi då jag har hört rykten om att en annan kille vill spela dedikerad helare.

Eons magi är inte direkt lämpad för strid då det dels tar tid att kasta magi, samt att du blir väldigt sårbar ifalld du gör det i strid, räcker med 1 smärta i skada för att det ska få jobbiga effekter. Men ska du använda det i stird skulle jag rekomendera Fototropi och effekten Blixt, vilken från grunden har räckvidd: avstånd till skillnad från Eld, samt så är fototropi mer lättare att hitta en alstringskälla ifrån än pyrotropi.

Regmolar

Swashbuckler
Det beror på hur din spelledare hanterar den trasiga regeln om Areaeffekt, som låter dig kasta besvärjelser som påverkar ett område. Beroende på tolkning kan du nämligen använda effekten Explosion (Termotropi) till att spränga _varje föremål inom en meters radie_, och varje föremål som sprängs skadar allt i närheten...

Annars Fototropi -> Blixt, vilket redan förklarats. Kan du bara färdigheten Alstra fototropi kan du sedan ganska lätt använda den till att utnyttja eldmagi, värmemagi och, med lite jobb, kaosmagi.

Har du Magi & Mystik, kolla på effekterna Krossa, Skärpa och Glödga (eller vad den nu heter); ett kul alternativ till att göra skadan direkt.

Caravisi

Veteran
En något tråkigare aspekt, i mitt tycke, är nekrotropi. Det kan vara svårt att alstra ifrån men den har effekter som Blodförlust, Trauma och Döda. Dock alla på personlig eller beröring (kommer inte ihåg riktigt men jag vet att just Döda är personlig(!)).

sirfrog

Warrior
Jag tycker att Kronotropi har fruktansvärt trist. Portaler och förändring av tidens gång. Endast.