Nekromanti Ny version?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Orsaken man välder att fortfarande spela DoD är att det inte finns något annat alternativ."

Har jag aldrig märkt.

*tittar på spelhyllan med ca 2 hyllmeter alternativ*

Om du är ute efter ett alternativ som innebär mängder med regeloptning och äkta fantasy, skaffa GURPS 3rd Ed, GURPS Fantasy och GURPS Magic. Till exempel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Du tycker man ska stanna vid Basic Role-Playing... um... känns vääääldigt trist...

Tycker du stridskonsterna är för optade eller? Jag ser nämligen inget fel i dem. Det är precis vad som gör vapenmästaren till en vapenmästare medans krigaren eller barbaren i gruppen fortsätter vara just det dom är. Tänk lite längre än Basic Role-Playing tack!

En stor kasse besvärjelser? Jo sånt är kul! Dessutom händer det inte mer och mer speciella saker vid högre effektgrader. Det blir bara starkare/kraftigare/ljusare/hårdare mm. Jag har en lista på alla besvärjelser som finns och där finns inte någon besvärjelse som krockar med någon annan! Läs på bättre!

Bakgrundpoängen är inget TILLÄGG! Det är en ny upplaga och ett helt nytt system! Alla moderna rollspel jag kan tänka på funkar efter principen att man på något sätt "köper" en karaktär istället för att slumpa fram något som då inte blir vad du vill att den ska bli. DoD "uppgraderades" även det till ett sådant system. Skitbra! Tänk för f-n! Visst det är skoj att rulla fram grejjor men det är inte bra!

Någon färdighetshysteri har jag aldrig upplevt! I tjuvboken finns tjuvskills, i magiboken finns magiskills osv. Det är inte tanken att en magiker ska ha tjuvskillsen eller en krigare ska ha någon av dessa. Det är tillägg inom sina genrar och det funkar helt perfekt. Det gör en tjuv till en ordentlig tjuv mer än att det står tjuv i Yrkesfältet. Tänk!

"Specialregler hit och dit." Handlingar, sun & hörsel å sån t alltså... Det står att dom är valfria plus att dom är enkla och riktigt bra integrerade i systemet. Du kanske skulle läst dom istället för att vara bakåtsträvande!

Om det sitter i din personlighet att vara bakåtsträvande och tråkig kan jag inte riktigt avgöra, men det verkar så.

(Hatar såna här skitdiskussioner)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Tycker du stridskonsterna är för optade eller?"

Nej, de är för inkonsekventa med resten av regelsystemet.

"Jag har en lista på alla besvärjelser som finns och där finns inte någon besvärjelse som krockar med någon annan!"

Prova alla Skräck och Terror-besvärjelser i nekromantin. De svårare besvärjelserna ger just (du gissade det) starkare/kraftigare/hårdare effekter än de lättare, det vill säga sådana saker som du själv säger stoppas in under effektgrader.

"Bakgrundpoängen är inget TILLÄGG! Det är en ny upplaga och ett helt nytt system!"

Jopp, och ett skevt sådant. Det är inte principen som är fel, utan genomförandet.

"I tjuvboken finns tjuvskills"

...som gör tjuvar gjorda enligt grundreglerna föråldrade och förlegade.

"i magiboken finns magiskills"

...som gör magiker enligt grundreglerna föråldrade och förlegade.

"osv"

Poänge är: varje ny regelbok som kom gjorde de gamla rollpersonerna förlegade och hela rollspelet otympligt.

"Det gör en tjuv till en ordentlig tjuv mer än att det står tjuv i Yrkesfältet. Tänk!"

Ah. Jag får vibbar av... vad hette det nu... Dungeons&Dragons och deras "character classes"...

"Det står att dom är valfria plus att dom är enkla och riktigt bra integrerade i systemet."

Nej, det tycker jag inte att de är. Visst, de är valfria, men de är inte bra integrerade.

"Om det sitter i din personlighet att vara bakåtsträvande och tråkig kan jag inte riktigt avgöra, men det verkar så."

Nej, jag gillar bara smidiga och väloptimerade regelsystem. Vilket, enligt min ringa åsikt, Drakar&Demoner upphörde att vara i samband med Expert.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hm. Jag tycker nog att Expert tillförde en del. Dels bakgrundspoängen, dels T20 i stället för T100 (liten skillnad, men det blir rätt mycket smidigare när man spelar), dels att magisystemet styrdes upp lite (jag gillar magiskolorna, även om det finns en del brister i genomförandet även där), dels att det tillfördes en del bra färdigheter (även om inte alla tillägg var riktigt nödvändiga).

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tycker nog att Expert tillförde en del. Dels bakgrundspoängen"

Bakgrundspoängen kom först i DoD'91. I Expert fanns bara poäng att köpa färdigheter för, inte att köpa allt annat jox för. Attributter slogs fortfarande fram.

Och jag håller med dig. Expert tillförde en del, men det var inte bara bra saker. Framförallt var det början till slutet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hm, jag vill minnas att de hette bakgrundspoäng där också, även om de inte användes på samma sätt som i senare versioner. Nåja, mindre viktigt.

Början till slutet? Det låter som om du tycker att man ska strunta i allt i Expert eftersom inte allt var bra, eller? ;)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Instämmer någe fruktansvärt. Expert var OK, bland annat för att det ökade valfriheten lite grann. Fast jag har ju en special-gnäll-grej mot Drakar och Demoner...

Det finns spel som är gjorda för en speciell värld/kampanj med en viss känsla. (Gemini, Harn(Master))

Sedan finns det spel som är mer generella, och som istället innehåller vettiga råd om hur man konstruerar sin egen värld/kampanj och flexibla regler som kan användas på många olika sätt (t.ex. Fantasy Hero, AD&D när det var som bäst).

Och sedan har vi spel som Drakar och Demoner som gör ingetdera. Det försöker vara flera olika grejer på samma gång. Det FÖRUTSÄTTER en massa grejer om hur jag vill att en kampanj ska vara, men presenterar inte ett entydigt alternativ. Och NEJ, Ereb är inte den värld som Drakar är konstruerat för, det är en värld som så att säga växte fram från höger och vänster. Chronopia var åtminstone ett framsteg i den riktningen, eftersom det hade en genomgående ton och ett centralt tema. Man visste vilken sorts spel det var.

Nightowl, som gjort en ny, egen, version av Drakars gamla grundbox, och också har färdigheten "Se igenom nostalgins slöjor"

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Pinntrollisar

"där de enbart är till för att reglera vilka färdigheter man får lära sig (vilket jag tycker är oerhört tramsigt."

Nja...är det inte bara vilka färdigheter man kan lära sig från början som är begränsningen, och för magin gäller även att klara ett magiskoletest (som man kan ta bort om man väljer yrket trollkarl eller liknande).

Däremot om man tittar på SRR (MERP) så är yrket mer begränsat vad man kan lära sig.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Pinntrollisar

<quote>Nja...är det inte bara vilka färdigheter man kan lära sig från början som är begränsningen</quote>

Jo, det var det jag menade. Jag ber om ursäkt för otydligheten.

Magibiten gick jag inte in på i detalj, men jag kommer ihåg testet - T100 mot INT+PSY, tror jag det var.

Poängen är att yrkena (annat än magiker) inte fyller någon vettig funktion i spelet. Om jag skulle ge mig på att revidera DoD från ungefär Expert skulle jag skippa yrkena helt. Magitestet kan man ju ha kvar ändå, om man inte vill reglera magi på något annat sätt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Pinntrollisar

"Poängen är att yrkena (annat än magiker) inte fyller någon vettig funktion i spelet. Om jag skulle ge mig på att revidera DoD från ungefär Expert skulle jag skippa yrkena helt. Magitestet kan man ju ha kvar ändå, om man inte vill reglera magi på något annat sätt."

Hmmm...i äldre DoD och DoD Expert heter yrket Trollkarl om jag inte minns fel (vilket ju är ojämställt för kvinnor).

I DoD 91' års utgåva heter det dock Magiker.

Riddaren - anmärker på ord /images/icons/smile.gif


http://www.backtotellus.com/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Pinntrollisar

Ojojojdå, så noggrann man kan vara då. Trollkarl. Trollkarl, trollkarl, trollkarl. Inte magiker, trollkarl. :)

Hmmm, borde kvinnor som kan magi kallas trollgummor? Trollkäringar? Trolltanter? Trollfruntimmer? Trollkvinnor?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Pinntrollisar

"Hmmm, borde kvinnor som kan magi kallas trollgummor? Trollkäringar? Trolltanter? Trollfruntimmer? Trollkvinnor?"

Varför inte Trolla?

Annars kan det införas ett begrepp som gäller både män och kvinnor... Trollisar /images/icons/laugh.gif

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Du resonerar ju helt värdelöst. Prova säg typ "Jag anser att detta är dålig/inte fungerar därför att..." Inte bara "Det är skevt, det är inkonsekvent, det är förlegat, det är föråldrat, det är otympligt mm" Ingen bryr sej om vad du tycker när du presenterar det som en treåring.

Det är en vetenskap att kunna diskutera. Att uttrycka en åsikt och få folk att förstå den. Konsten är inte att övertyga folk om att man har rätt utan att kunna få folk att förstå hur man tänker och resonerar. En nazist kan med största sannolikhet inte få mej att hålla med, men han kan försöka få mej att förstå hur han tänker och varför han tycker som han gör. När det är uppklarat kan diskutionen fortlöpa åt andra riktningar, exempelvis övertyga-hållet.

Ok, nog med barnspråk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vänta nu här...

...när jag plockar fram vad jag tycker, varför jag tycker det och motiverar det med ett antal exempel ur målet för mina angrepp, precis som du vill att jag ska göra, så resonerar jag värdelöst?

Hur ska jag annars göra? Hur ska jag annars få dig att förstå mina tankebanor och eventuellt kunna övertyga dig om min åsikt?

F'rexten, svara privat eller mejl - jag tror inte att någon här är intresserad av en diskussionsteknikdiskussion här.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Um... Nej, du motiverar inte med några exempel, du säger bara typ "Det suger." Väldigt meningslöst och okonstruktivt!

Förresten så borde grundläggande diskussionsteknik vara ett krav på alla forum över hela internet och IRL.

Lägg ner detta nu tack. Får försöka hitta på nåt roligare att prata om så du kan få vara lite konstruktiv istället.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
387
Location
Oslo
Vad var det som var så dåligt med Expert? Och varför var det början till slutet?

Don Kennetho
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad var det som var så dåligt med Expert? Och varför var det början till slutet?"

Till att börja med så var det där de tidigaste tillkrångligheterna i rollpersonsgenereringen dök upp. Sen var det en sak som dök upp där som inte var någon höjdare direkt, hjältepoängen. De inbjöd till koboldism nåt så in i ... Hälsingland!

Misstolka mig inte - det fanns en hel del bra i Expert. Magiskolorna var inte helt tråkiga, till exempel, och färdigheterna var på det stora hela rätt vettiga. Men det innebar också någon form av "klarsignal" för att införa diverse halvskumma inkonsekventa tillägg till systemet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Tillkrångligheterna i rollpersonsgenereringen? Menar du att man köpte färdigheter? Det är väl det enda som var på något sätt krångligt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top