Till både Pendragon och Bearnie
En hoplit skulle knappast göra sig till rätta sittandes på en hästrygg.
Nej, och en torneringsriddare skulle inte klara av att slåss med spjut bara för att han ridit runt och petat på folk med en lång pinne med en spets.
Hopliterna slåss med spjut+sköld för att det funkar i formation. I alla andra situationer vill du ha båda händerna på ditt petvapen. Man blir pinsamt ineffektiv med spjutet i en arm. Såg ett program på Discovery där de agerade ut ett gladiatorspel, med olika sorter (historiskt korrekta) gladiatorer. Snubben med spjutet fick förklaringen att det hade varit för lätt att piska de andra gladiatorerna (förkorta striden och göra publiken kinkiga) om han fick ha båda händerna, och räcktes istället en sköld.
På samma sätt du gärna slåss med en kompis som har sköld om du väljer en tvåhandsyxa, funkar du bäst om någon annan skyddar dig när du använder spjut. Givetvis klarar du dig själv, men om du möter någon med en hyfsad sköld så är det relativt enkelt för honom att komma innanför din gard.
Såna här saker täcks inte av färdigheten Lans, och dess rättfärdigande som färdighet vore isånafall att påvisa skillnaden. Däremot är det inte omöjligt att ta till färdigheten Lans när man slåss med ett spjut istället för en lans till häst. Det handlar om att rida snabbt och peta hårt på folk.
Vad anbelangar svärd+sköld till häst vs. Tvåhandssvärd till fots så visst. Det täcks inom samma färdighet, men det är för att systemet inte skiljer nämnvärt på tvåhandsfattade och enhandsfattade svärd. Slagsvärdet och stridssvärdet (tror jag de heter i Eon, i verkligheten kan man lägga till långsvärdet) är typiska tvåhandsfattade svärd. De används på ett annat sätt än du använder en sabel eller ett vanligt svärd på. En äkta zweihänder funkar till och med nästan som ett stångvapen, men det hör inte hit. Systemet gör däremot en distinktion på hur man använder en petpinne till häst och en petpinne i två händer till fots. Formationsstrid borde fortfarande använda Spjut, men motiverar inte borttagandet av Lansfärdigheten som i sig är lite fånig eftersom den -egentligen- bara används av riddare som ska visa upp sig. Precision att plocka ringar behövs inte i en kavallerichock. Hur det ska lösas vet jag inte, men "petpinne till häst" borde vara en feat, inte en skill. Det funkar som specialisering både på Lans och Spjut - vilken färdighet man än har så kan man med specialiseringen använda petpinne till häst med sitt fulla FV i den aktuella färdigheten. Folk med Spjut 12 specialiserat mot Petpinne till häst kan alltså strida med petpinne till häst med FV 12 men inte plocka ringar eller klyva äpplen på folks huvuden. Folk med Lans 12 specialiserat mot Petpinne till häst kan strida med petpinne till häst men inte kliva av hästen och gå i envig med nämnda petpinne.
Vill Lanskämpen lära sig kliva av hästen får han lära sig färdigheten Spjut, och vill Spjutkämpen lära sig plocka ringar och peta av folk från hästar får han snällt lära sig Lans.
En spelare som använder Spjut specialiserat mot Petpinne till häst kanske kan få förbättringsslag eller enheter för att höja Lans om han gör det mycket.
Problemet är bara att en Spjutkämpe blir bättre på sin kavallerichock genom att träna med spjutet på marken. Som det ser ut nu så är det iallafall så, men vi hindrar istället att folk som egentligen bara petat till häst blir gudar med tvåhandsspjutet.
Eller behåll Lans och säg att alla långa pekpinnar till häst faller in under den färdigheten. För mig är det absolut vettigast.
En hoplit skulle knappast göra sig till rätta sittandes på en hästrygg.
Nej, och en torneringsriddare skulle inte klara av att slåss med spjut bara för att han ridit runt och petat på folk med en lång pinne med en spets.
Hopliterna slåss med spjut+sköld för att det funkar i formation. I alla andra situationer vill du ha båda händerna på ditt petvapen. Man blir pinsamt ineffektiv med spjutet i en arm. Såg ett program på Discovery där de agerade ut ett gladiatorspel, med olika sorter (historiskt korrekta) gladiatorer. Snubben med spjutet fick förklaringen att det hade varit för lätt att piska de andra gladiatorerna (förkorta striden och göra publiken kinkiga) om han fick ha båda händerna, och räcktes istället en sköld.
På samma sätt du gärna slåss med en kompis som har sköld om du väljer en tvåhandsyxa, funkar du bäst om någon annan skyddar dig när du använder spjut. Givetvis klarar du dig själv, men om du möter någon med en hyfsad sköld så är det relativt enkelt för honom att komma innanför din gard.
Såna här saker täcks inte av färdigheten Lans, och dess rättfärdigande som färdighet vore isånafall att påvisa skillnaden. Däremot är det inte omöjligt att ta till färdigheten Lans när man slåss med ett spjut istället för en lans till häst. Det handlar om att rida snabbt och peta hårt på folk.
Vad anbelangar svärd+sköld till häst vs. Tvåhandssvärd till fots så visst. Det täcks inom samma färdighet, men det är för att systemet inte skiljer nämnvärt på tvåhandsfattade och enhandsfattade svärd. Slagsvärdet och stridssvärdet (tror jag de heter i Eon, i verkligheten kan man lägga till långsvärdet) är typiska tvåhandsfattade svärd. De används på ett annat sätt än du använder en sabel eller ett vanligt svärd på. En äkta zweihänder funkar till och med nästan som ett stångvapen, men det hör inte hit. Systemet gör däremot en distinktion på hur man använder en petpinne till häst och en petpinne i två händer till fots. Formationsstrid borde fortfarande använda Spjut, men motiverar inte borttagandet av Lansfärdigheten som i sig är lite fånig eftersom den -egentligen- bara används av riddare som ska visa upp sig. Precision att plocka ringar behövs inte i en kavallerichock. Hur det ska lösas vet jag inte, men "petpinne till häst" borde vara en feat, inte en skill. Det funkar som specialisering både på Lans och Spjut - vilken färdighet man än har så kan man med specialiseringen använda petpinne till häst med sitt fulla FV i den aktuella färdigheten. Folk med Spjut 12 specialiserat mot Petpinne till häst kan alltså strida med petpinne till häst med FV 12 men inte plocka ringar eller klyva äpplen på folks huvuden. Folk med Lans 12 specialiserat mot Petpinne till häst kan strida med petpinne till häst men inte kliva av hästen och gå i envig med nämnda petpinne.
Vill Lanskämpen lära sig kliva av hästen får han lära sig färdigheten Spjut, och vill Spjutkämpen lära sig plocka ringar och peta av folk från hästar får han snällt lära sig Lans.
En spelare som använder Spjut specialiserat mot Petpinne till häst kanske kan få förbättringsslag eller enheter för att höja Lans om han gör det mycket.
Problemet är bara att en Spjutkämpe blir bättre på sin kavallerichock genom att träna med spjutet på marken. Som det ser ut nu så är det iallafall så, men vi hindrar istället att folk som egentligen bara petat till häst blir gudar med tvåhandsspjutet.
Eller behåll Lans och säg att alla långa pekpinnar till häst faller in under den färdigheten. För mig är det absolut vettigast.