Sebastian Andersson
Hero
En fråga om administrativa tillämpningar
Gudarna kan dock om de behagar straffa någon syndare ytterligare men det kostar då av deras teotropiska kraft. Huruvida de kan ge negativ qadosh eller inte på så viss är odefinerat enligt reglerna men iallafall jag kör med att de kan göra detta (de är ju trots allt gudar) vilket för övrigt jag ser som orsaken till "de onda kroppsdelarna m.m." som det talas om i LoH (sidan: 12). Mer om detta i en av de andra inläggen under den här tråden.
Så vems uppgift blir det att göra bestraffningen? Om det är regelöverträdelse - sker det automatiskt under gudarnas översyn.
Om det handlar om att trotsa någon av de specifika gudarna allt för mycket - då kan denna guden personligen ta hand om det hela.
Slutligen så har det på denna tråden diksuterats möjligheten till demonisk influens som följd av negativ qadosh vilket också tordes kunna vara en möjlighet.
Alltså så beror det mycket på själva omständigheterna kring dumheterna - vem som hyser intresse samt kan bestraffa och anser det värt mödan såvidare det inte förrättas automatiskt dvs.
Om det hela handlar om en troende magiker som förlorar qadosh pga av fummlad magi så är det dock en helt annan sak - då sker det via automatik då det innebär överträdelse mot de universella lagarna. Gudarna kan alltså då inte i princip ingripa varisig de vill eller inte iallafall inte utan ödesdigra konsekvenser för dem själva.
Slutligen så är det så att det faktiskt kan hända att en person genom sin handlingar lyckas med stycket att göra två helt olika gudar förbannade. Förmodligen drabbas bådas vrede denne då dvs. att konsekvenserna blir det sammanlagda resultatet av de bådas straff.
Varför ödsla kraft på någon som inte brutit mot lagarna och således inte trotsat gudarna? En person med 0 i qadosh är ju en person som befinner sig i den stora gråzonen mellan de ogudaktiga syndarna med negativ qadosh och de gudsfruktiga med positiv qadosh. En överträdelse mot någon av de universella eller gudomliga lagarna borde, enligt mig, resultera i en automatisk risk för qadoshförlust dvs. att det regleras automatiskt. Således ödslas ingen kraft i det fallet.Om nu en icke-troende magiker hittar på dumma saker, så skulle det om jag förstår Ljusetsriddare rätt vara gudarnas uppgift att straffa honom, på uppdrag av "ännu högre makter". Men som Ljusetsriddare också säger vill nog inte gudarna ödsla kraft på en otroende i "onödan". Vems uppgift blir det då att göra det? Det känns som en situation där de snart skyller ifrån sig och säger att det är någon annans uppgift.
Gudarna kan dock om de behagar straffa någon syndare ytterligare men det kostar då av deras teotropiska kraft. Huruvida de kan ge negativ qadosh eller inte på så viss är odefinerat enligt reglerna men iallafall jag kör med att de kan göra detta (de är ju trots allt gudar) vilket för övrigt jag ser som orsaken till "de onda kroppsdelarna m.m." som det talas om i LoH (sidan: 12). Mer om detta i en av de andra inläggen under den här tråden.
Så vems uppgift blir det att göra bestraffningen? Om det är regelöverträdelse - sker det automatiskt under gudarnas översyn.
Om det handlar om att trotsa någon av de specifika gudarna allt för mycket - då kan denna guden personligen ta hand om det hela.
Slutligen så har det på denna tråden diksuterats möjligheten till demonisk influens som följd av negativ qadosh vilket också tordes kunna vara en möjlighet.
Alltså så beror det mycket på själva omständigheterna kring dumheterna - vem som hyser intresse samt kan bestraffa och anser det värt mödan såvidare det inte förrättas automatiskt dvs.
Om personen, som i det här fallet var magiker, följer en specifik gud och förargar denna så kommer han per automatik att förlora qadosh. Då gudarna kan betraktas som konkurerande profitörer på männiksosjälars lojalitet så kommer detta specifika övertramp med all säkerhet inte missbehaga en av de andra gudarna (såvidare de båda inte verkar under samma religion). Tvärtom så behagar det nog den konkurerande guden (dvs i princip någon av alla de andra gudarna) då dess konkurent numera har en falnande anhängare.En omvänd situation (mot det i min förra fråga) kan uppstå om en magiker som är följeslagare till gud A skall straffas, men förutom att då ha "förargat" sin egen gud kanske han (exempelvis genom det han försökte göra med magin) gör en annan gud (gud B) heligt förbannad. Då kanske helt plötsligt både gud A och gud B vill straffa magikern. Säkerligen slutar det med att gudarna börjar bråka med varandra istället.
Om det hela handlar om en troende magiker som förlorar qadosh pga av fummlad magi så är det dock en helt annan sak - då sker det via automatik då det innebär överträdelse mot de universella lagarna. Gudarna kan alltså då inte i princip ingripa varisig de vill eller inte iallafall inte utan ödesdigra konsekvenser för dem själva.
Slutligen så är det så att det faktiskt kan hända att en person genom sin handlingar lyckas med stycket att göra två helt olika gudar förbannade. Förmodligen drabbas bådas vrede denne då dvs. att konsekvenserna blir det sammanlagda resultatet av de bådas straff.