Massor av... ganska abstrakta målsättningar, som inte egentligen hjälper till att förklara riktigt vilken sorts kategorier det ska röra sig om. För att veta det behöver vi veta hur de ska användas, inte bara till vad de ska användas.Elmrig said:Målet för mig är "gemensam terminologi", målet med den gemensamma terminologin är bättre diskussioner om rollspel och målet med detta är en djupare förståelse och i längden bättre spel på marknaden!
Om jag ska dra exempel: Vad ska vi ha verktyg till? Tja, vi kanske vill bygga ett hus men det förklarar inte vad vi ska ha de faktiska verktygen till. För att veta om vi behöver en hammare eller inte behöver vi inte bara veta att vi ska "bygga hus"; vi behöver veta att vi ska spika.
Vi behöver borra djupare: Vad är det vi vill säga, så att säga? Vilken typ av kommunikation är det som ska underlättas? Vilken sorts gränser ska vi sätta upp?
Om målet är "pitchbarhet" till exempel, så behöver vi kanske fokusera på annat än om målet är att få syn på olika sätt att skapa rollspel, eller att nå förståelse för varandras "kul".
Tror jag.
EDIT: Och om målet är att "bryta upp nuvarande kategorisering" så tycker jag att man kanske borde börja med att kolla vilka behov de nuvarande kategorierna fyller, och sedan skapa kategorier som fyller de behoven bättre.