Inget fel på de gamla BRP-reglerna.
Mhhm... nu fick du mig ta fram mina gamla Mutantpapper från tiden när jag spelledde det spelet. Knappt man tror det var 1993... nostalgi så det räcker och blir över!
När jag säger "inget fel på de gamla BRP-reglerna" menar jag inget fel som känns specifikt för Mutant och framförallt inget fel som en husregel inte kan lösa!
Om du har tillgång till modernare BRP-regelverk så rekommenderar jag dig och din SL ta sig en titt där. Ett förslag är givetvis Chaosiums nyutgivna BRP-bok. Ett annat förslag är MUA.
Jag sitter och bläddrar i min gamla pärm, och några saker som det kan vara värt att ta ett snack med SL om innan spel:
* Undvika är en otroligt bra färdighet i Mutant 2090. Kanske ska den kosta mer att köpa? Eller kanske inte ens vara en färdighet, så den inte går att höja lika lätt?
* Alla BRP-system behöver, i mitt tycke, en graderad skala av xp-kostnader för att höja FV. Att höja från 85 till 90 ska kosta mer än från 30 till 35.
* Cybernetiska tillbehör som ökar grundegenskaper: låt dem för allt i världen inte ge femdubbel bonus till FV!
* generellt brukar alla BRP-system ha vissa färdigheter som är helt värdelösa och andra som är hur bra som helst. SL bör uppmuntra spelare med lösa regler av typ "tar du Lägga Patiens får du en annan sekundär färdighet på köpet". Vilka färdigheter som är viktiga varierar såklart mellan olika SL och olika kampanjer. Men i MUTANT 2090s värld skadar det aldrig vara en hard-ass dödsmaskin
Jag minns jag skrev ihop ett uppskattat supplement om droger i MUTANT 2090. Får se om jag kan hitta det i elektronisk form (detta var ju på Atari ST / First Word tiden för bövelen!)
Tack för denna nostalgikick!