Nekromanti Nya Mutant (Svarta boxen)

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vem spelar Nya Mutant (cyberpunk-varianten) och i så fall hur?

En kompis ska kicka igång en kampanj baserad på Berlin 2090 och jag undrar vad som är viktigt att tänka på? Senast jag spelade Nya Mutant var -96, kanske.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,685
Location
Nirvana
En kille (Watson) håller på att dra igång en omfattande MUA-kampanj med Noir-regler (se tråd på MUA-forumet). Kan kanske funka ännu bättre i Berlin 2090? Jag antar att det är världen - och inte Äventyrsspels omoderna regler - som ni vill använda. Berlin 2090 är kanske inte helt olikt Sandukar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,653
Location
Stockholm
Var ett tag sen man lirade nya Mutant.

Viktigt att tänka på? Tja... Lär dig lite coola tyska svordomar, se senaste cutten av Blade runner, köp en Colt Python, lita inte på företagare och ha kul.
 
G

Guest

Guest
Kort och enkelt förslag. Använda Neotech 1 som regelmotor med Mutant 2090´s spelvärld. Vi gjorde det i ett par år och fy fan vad roligt vi hade...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har kollat i Watsons "M:UA power by Noir"-regler och de verkar coola. Men vi ska använda orginal BRP-reglerna. Jag tror att det beror på att vi hoppas på att uppleva nostalgi. (Men jag vete fan).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Bra förslag. SMILE

Här kommer min kort (SMS) bakgrund för min karaktär:

Shawn "RedEye" Eccleton, född i Seaport, en utpost i det katastrofdrabbade Terra Anglais. Fick en hemmagjord utbildning i handel och köpslående av sin far men lämnade skymningslandet för att söka lyckan i Berlin City. Efter allehanda restaurangjobb tog han värvningen och blev skickade till kriget mot Nova Warzawa. Efter 5 år som fallskärmsjägare återvänder han till Berlin och tillsammans med gamla soldatkompisar och nya bekantskaper startar han legosoldatsstyrkan CorpMercTeam, "CMT". Idag leder han elitstyrkan som har specialiserat sig på fritagningar, kidnappningar och kontraktsmord.

RedEye är en karismatisk person, med god lederskapsförmåga som har båda fötterna på jorden. Kanske är han en aning "trigger happy".
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Inget fel på de gamla BRP-reglerna.

Mhhm... nu fick du mig ta fram mina gamla Mutantpapper från tiden när jag spelledde det spelet. Knappt man tror det var 1993... nostalgi så det räcker och blir över!

När jag säger "inget fel på de gamla BRP-reglerna" menar jag inget fel som känns specifikt för Mutant och framförallt inget fel som en husregel inte kan lösa!

Om du har tillgång till modernare BRP-regelverk så rekommenderar jag dig och din SL ta sig en titt där. Ett förslag är givetvis Chaosiums nyutgivna BRP-bok. Ett annat förslag är MUA.

Jag sitter och bläddrar i min gamla pärm, och några saker som det kan vara värt att ta ett snack med SL om innan spel:

* Undvika är en otroligt bra färdighet i Mutant 2090. Kanske ska den kosta mer att köpa? Eller kanske inte ens vara en färdighet, så den inte går att höja lika lätt?

* Alla BRP-system behöver, i mitt tycke, en graderad skala av xp-kostnader för att höja FV. Att höja från 85 till 90 ska kosta mer än från 30 till 35.

* Cybernetiska tillbehör som ökar grundegenskaper: låt dem för allt i världen inte ge femdubbel bonus till FV!

* generellt brukar alla BRP-system ha vissa färdigheter som är helt värdelösa och andra som är hur bra som helst. SL bör uppmuntra spelare med lösa regler av typ "tar du Lägga Patiens får du en annan sekundär färdighet på köpet". Vilka färdigheter som är viktiga varierar såklart mellan olika SL och olika kampanjer. Men i MUTANT 2090s värld skadar det aldrig vara en hard-ass dödsmaskin :) :)



Jag minns jag skrev ihop ett uppskattat supplement om droger i MUTANT 2090. Får se om jag kan hitta det i elektronisk form (detta var ju på Atari ST / First Word tiden för bövelen!)

Tack för denna nostalgikick!
 

Crant

Veteran
Joined
27 Aug 2008
Messages
5
I cyberpunk så är väl firepower det viktigaste speciellt när det gäller mutant. Gjorde några försök med mindre krigiska karaktärer och det bidde inte så bra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Det är nog för att ni är roliga människor. Neotech är inte roligt.

Själv kör jag gärna enkvällarshistorier i Nya Mutant. RP är snutar i ett av de lite sunkigare nöjesblocken i Berlin. Mordutredningar och misär.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag körde en kampanj i den världen (men på nittiotalet), plotten jag använde var snodd av DC och baserade på Suiced squad, dvs karatktärerna var brottslingar som fått valet att bli benådade mot att de fungerar som "dark ops" under en tid. Jag tyckte den bilden funkade bra i miljön och samtliga köpeäventyr jag stötte på var rätt lätta att nischa in i bakgrunden.

-Gunnar (känner sig nostaligisk)
 
Top