Jag och min fru försöker hitta ett sätt att spela rollspel, post-spädbarn. Tidigare har vi spelat med en kompis (och rollspelare) som haft fräckheten att flytta . Det har funkat bra eftersom han kunnat köpa att spelpassen kan bli lite röriga, eller helt enkelt inte bli av alls, på grund av barnkaos.
Nu har vi frågat ett annat (barnlöst) par om de vill spela. Min fru är väldigt ny som rollspelare, och det här paret har aldrig spelat, och verkar inte vara ett dugg "nörd-intresserade" och är väl typ i trettiofemårs åldern, upptagna med arbete och what-not. De har vad jag vet aldrig sysslat med teater eller impro. Tror inte de är så intresserade av Kult-aktiga kedjor och blod och S&M...
Nu funderar jag på vad jag ska låta dem testa för spel, om de tackar ja. Jag skulle vilja ha ett spel som varken är för mycket förberedelser eller för avskräckande för vuxna icke-nördar. De kommer troligtvis inte gilla fyra timmar strider där man hackar orker. Det är inte heller ok med en session för att göra gubbar, fastnar de inte på kroken direkt blir det nog inget mer. Om jag frågar dem vad de gillar tror jag att jag får ett vagt svar, men självklart ska jag försöka få ur dem något om vad de gillat Harry Potter eller Star wars.
Några av de tankar jag har:
Nu har vi frågat ett annat (barnlöst) par om de vill spela. Min fru är väldigt ny som rollspelare, och det här paret har aldrig spelat, och verkar inte vara ett dugg "nörd-intresserade" och är väl typ i trettiofemårs åldern, upptagna med arbete och what-not. De har vad jag vet aldrig sysslat med teater eller impro. Tror inte de är så intresserade av Kult-aktiga kedjor och blod och S&M...
Nu funderar jag på vad jag ska låta dem testa för spel, om de tackar ja. Jag skulle vilja ha ett spel som varken är för mycket förberedelser eller för avskräckande för vuxna icke-nördar. De kommer troligtvis inte gilla fyra timmar strider där man hackar orker. Det är inte heller ok med en session för att göra gubbar, fastnar de inte på kroken direkt blir det nog inget mer. Om jag frågar dem vad de gillar tror jag att jag får ett vagt svar, men självklart ska jag försöka få ur dem något om vad de gillat Harry Potter eller Star wars.
Några av de tankar jag har:
- Järn med färdiggjorda karaktärer. Men finns det ett bra introäventyr som inte är för likt datorspel (hacka orker, och göra det upprepade gånger)? När vi spelade det upplevde jag det som mer regeltungt än vad jag trodde, även om vi klippte bort vissa delar, som taktikkorten.
- Svart av kval, som jag själv älskar och behärskar, har få och enkla regler. men det är förberedelser, och tänk om de inte gillar vampyrer....? (Jag ska fråga dem!)
- Oneshot, mitt eget spel för enkvällsäventyr, man spelar vad som helst, och gör grunden för äventyret tillsammans. kan funka. Men alltid sjukt nervös när jag SL:ar egna grejer.
- Tales from the Loop eller introäventyret till Oktoberlandet, samma sak, nervöst att köra eget... Samtidigt kan jag materialet väl.
- Mutant år noll?
- Hjältarnas tid. Hur mycket fokus har det på barn och unga vuxna, funkar för vuxna-vuxna?