Ond bråd död;n195485 said:
Så du motiverar ditt hat och din avsmak för mig som person med det? Jag kan erkänna att jag har en stark känsla för rättvisa och när något triggar så tänder jag till på allvar. Men jag hoppades på en viss förståelse för att jag upprörs över orättvisor och att det här hatet faktiskt tär på en människa. Jag förstår dock att jag är väldigt besvärlig för en moderator, men hat var ju lite illa. Nå väl. Du är inte precis min bästis heller så jag kan leva med det tror jag. Jag hyser egentligen inte särskilt negativa känslor tbh.
Ivf så var frågan mer ställd till allmänheten och jag tänkte mer om det är något jag skrivit som är så fruktansvärt att man som grupp bestämt sig för att hata. Vilka normer är det jag brutit mot som stör er toleranta och inkluderande normbrytare? Kanske kan frågan få folk att fundera på hur de gör.
Ond bråd död;n195447 said:
På allvar, varför hatar ni mig? Vad är det som är så fel med det jag skrivit att det är ok att behandla mig illa? Någonstans måste ni ju inse att ni gör fel.
Och innan någon oempatisk jävel dyker upp och snackar om offerkoftor, så vill jag be henom fundera ett varv till om det är en bra idé att ifrågasätta att folk som blir illa behandlade också tycker att det är orättvist och blir förbannade. "Nej, vi mobbar inte alls. Det är ju han som skriver dumma saker" eller hur nu era tankar går.
Kanske kunde någon t o m fundera över hur modigt det är att stå upp för det man tror på trots att man verkar ha hela världen emot sig. Eller liknande klyschor. Men nej, det ses bara som rättshaveristbeteende i såna här fall. Att bryta mot normer kräver styrka, men just i det här fallet så är man bara virrig eller vad det var nån skrev.
Jaja, det är nog förgäves att försöka resonera med er om det här också. Men jag skulle vilja be modsen (troligen också förgäves) att fundera över om ni behandlar alla lika här eller inte, och om ni kommer fram till något, kanske det i framtiden kan bli lite andra bedömningar. Sånt är svårt att se hos sig själv, men jag tycker jag gjort en insats för att upplysa lite iaf.
Du är väldigt okonstruktiv just nu, så du är extremt svår att svar på. Du gör en grej, nämligen, som kan sammanfattas ungefär så här och som återkommer i ganska många diskussioner där en part känner sig stött:
"Jag tänker nu projicera hur
jag känner mig pga resultatet av era handlingar och bara påstå att det är
motivationen bakom dem, föra mitt argument som om det vore sanning och göra så att om någon av er går i svaromål måste ni acceptera min premiss, nämligen att ni hatar och avskyr mig, vilket gör att jag kan låtsas vara så utsatt som jag känner mig, och göra att jag har the moral high ground oavsett hur jag beter mig mot er. Jag har aldrig hört talats om ordet
skuldbeläggande, eller om jag har hört talas om det, så tog jag det som en instruktion."
Det här blir skevt. Det är ingen som hatar dig. Det är många som är irriterade på dig. Eftersom du ställde frågan till 'allmänheten' och jag känner mig rätt allmän just nu så sökte jag litet på forumet för att påminna mig om vem du var nu igen - och nu minns jag dig mest som människan som då och då derailar progressiva diskussioner, skrev litet rasistiska saker i en tråd om Eon II, hittar på folk som håller med dig men inget vågar säga, och likställer att bli emotsagd med att bli illa behandlad. Du påstår att du blir illa behandlad, men du får väldigt tydliga instruktioner för hur du ska bete dig för att undvika att bli bannad, och du struntar i dem väldigt ofta.
Läser jag dig snällt är du också väldigt blind för vilka av dina uttalanden som kommer skära sig med de på forumet som inte delar dina åsikter, och
väldigt blind för när någonting du bara uppfattar som din åsikt i själva verket mynnar ut i ett skadligt beteende, riktat mot andra på forumet. Jag tänker här på att tex deraila feministiska diskussioner är direkt skadligt för människor som drabbas av sexism och som går miste om ännu en trygg plats på internet där de inte längre kan diskutera.
Kort sagt: Det skulle nog vara gynnsamt för klimatet på forumet om du lyssnade på vad folk sade åt dig och förstod att det handlar om ditt beteende, inte dina åsikter. Visst, alla håller inte med om dina åsikter heller, men det är
ditt beteende som orsakar konflikterna, och när ett beteende upprepas ofta, då tappar man social kredit. Då blir man bemött mer hårt, mer omedelbart, och mindre tolerant än när någon som har hög social kredit (på grund av gott beteende och välgrundat förtroende) kanske gör någonting liknande. Vi vet nämligen att säger vi till den senare personen att skärpa sig så kommer det hända. Vi vet att det tidigare exemplet (du) verkar oförbätterlig.
Om du visar litet förbättringsvilja (utan skuldbeläggande) kommer du nog att bemötas mycket bättre. Om du känner dig mobbad och utsatt föreslår jag att du samlar dig till en konstruktiv diskussion istället för en skuldbeläggande, och på ett sätt som visar god vilja och förtroende i PM frågar en moderator hur du ska bättra dig för att kunna
bidra till den goda stämningen på forumet, snarare än hindra den från att infinna sig.