Nekromanti Nya tråden om OT-forumet där man också får diskutera

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alltså jag måste erkänna att jag inte fattar vad det är som diskuteras längre. OT-forumet eller ODB?

/M

Lukas

Mannen i Gult
Ond bråd död;n195536 said:
Jag hade inte räknat med att folk inte ens skulle köpa att vi har en åsiktskorridor och att PK styr diskussionen. Visst någon enstaka hade jag räknat med skulle vägra erkänna det, men att det ens blev en diskussion ställde till det. Jag hade inte alls räknat med den totala mur jag ställdes inför. Jag trodde diskussionen skulle handla om vilka problem PK medfört och höra lite åsikter kring dessa. Kanske få någon insikt i hur andra tänker kring den censuren.
Du får gärna förtydliga vad du menar, du säger att du inte trodde forumet skulle köpa att vi har en åsiktskorridor samtidigt som du trodde det skulle bli en diskussion om vad den medför?
Är inte det ganska motsägelsefullt?
Ville du att folk skulle ta ett hypotetisk ställningstagande och diskutera åsiktskorridoren som riktigt trots att de inte tror på den? Eller vad ville du egentligen?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Ond bråd död;n195536 said:
[...]Jag gjorde faktiskt mitt yttersta- stundvis - för att inte provocera och för att få till en diskussion. På gränsen till hobbymoderering när jag bad folk att faktiskt diskutera ämnet och inte utgå från att jag var satan. [...]

Och allt detta pga några inlägg om problem med invandring. Om inte det är PK och åsiktskorridor så vette fan vad det ska va.

Så. Var det konstruktivt?
Jag kommer svara på litet mer än jag citerar, men jag citerar begränsat eftersom inlägget är så långt och jag riskerar att skriva långt. Läs obds inlägg för bättre sammanhang. De citerade partierna är de jag tänker inleda med att kommentera. Jag tänker fortsätta försöka vara konstruktiv, eftersom jag inte vill att du ska må dåligt av att vara på forumet, och eftersom jag är intresserad av att du ska förstå det du beskriver att du inte förstår, samt eftersom jag tycker det är viktigt att vi hjälper varandra uppnå ett bättre forumklimat, men jag kommer inte hymla med att jag tycker radikalt annorlunda från dig om väldigt mycket. Bland annat väldigt mycket du beskriver i den post jag svarar på.

Jag tänker inte läsa igenom trådarna från i somras igen, eftersom jag minns dem som väldigt obehagliga och därför inte känner mig intresserad av att läsa dem - jag ser din inbjudan, men också min rätt att inte posta om saker jag inte vill diskutera, och avstår. Men jag minns att du har ett inte sällan skuldbeläggande sätt att be folk hålla sig till sak. Jag förstår att det är en reflex som är lätt att ha när man känner sig påhoppad - att säga 'varför hoppar du på mig??' men att säga 'varför tror du att jag är satan?' är också ett sätt att tillskriva andra egenskaper och åsikter. Ett konstruktivt sätt är att beskriva handlingen, inte dess effekt ("Varför säger du x/när du säger x känns det som om y, menar du y?" istället för "varför gör du y?") och ifrågasätta den. Det är ett sätt att aktivt läsa andra snällt, även när en känner sig kritiserad. Men det här kanske var litet OT.

Jag skulle inte kunna ha den diskussion du ville ha om de ämnen du ville diskutera i somras, eftersom att föra diskussionen på ett sätt som accepterar dina grundpremisser kan leda till ett klimat som riskerar folks faktiska säkerhet och som på många sätt riskerat folks liv. Jag tror det här är den springande punkten och den stora skillnaden du upplevt. Förr bråkade du om saker som bara handlade om hobby, som det var okej och ofarligt att vara oense om. Nu försökte du föra en diskussion som kan vara direkt skadlig. Då kan det också uppfattas som om du, som vill ha diskussionen, inte bryr dig om att detta skadar, och inte lyssnar när människor säger till dig - det här gör mig illa.

Jag upplever att du inte lyssnat när detta påpekats för dig, eftersom (jag gissar nu) det varit väldigt främmande för din världsbild att så skulle vara fallet - för enligt det du tar som sant så vore det absurt, och faran är istället att inte föra diskussionen. Men jag tycker att det rimliga att göra i ditt fall är att åtminstone inse att du inte bör föra den här diskussionen på wrnu eftersom det uttryckts väldigt stort obehag angående den från väldigt många sidor. Visst, wrnu är bara en liten pöl på en avkrok av internet, men den är ändå en del av det klimat vi omger oss med till vardags, den miljö vi vistas i, och då känner många av oss ett ansvar för att se till att den inte blir en del av ett större problem.

Jag förstår att du känner precis samma sak (bara precis tvärtom i sakfrågan), men jag vidhåller att jag tror att det mest konstruktiva sättet att hantera just detta är att på just wrnu inte föra de här diskussionerna, inte på grund av att här censureras (det händer inte) utan på grund av att tidigare data om vad effekten blir visar på att det får ett icke-önskvärt resultat. Jag tror dessa diskussioner skulle lyckas bättre på tex flashback.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi har som policy att prata ämnen, och inte personer. Nu har det blivit väldigt mycket fokus på personen ODB och inte på ämnet OT-forumet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, eftersom det är ODB som påbörjat tråden, samt även varit med och dra den till det personliga hållet.

Så jag bestämmer så här: ODB, om du vill att tråden låses av någon anledning för att du känner att det blir för mycket fokus på din person, så säg till.

/Magnus

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Ond bråd död;n195538 said:
va? Är det nåt subtilt här som jag missar?

Nä, jag och Rasmus L höll bara inte med varandra.

Ond bråd död

Swashbuckler
Lukas;n195544 said:
Du får gärna förtydliga vad du menar, du säger att du inte trodde forumet skulle köpa att vi har en åsiktskorridor samtidigt som du trodde det skulle bli en diskussion om vad den medför?
Är inte det ganska motsägelsefullt?
Ville du att folk skulle ta ett hypotetisk ställningstagande och diskutera åsiktskorridoren som riktigt trots att de inte tror på den? Eller vad ville du egentligen?

"Jag hade inte räknat med att folk inte ens skulle köpa att vi har en åsiktskorridor " alltså jag hade räknat med att de skulle köpa det.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
RasmusL;n195539 said:
Det som faktiskt gör mig lite orolig är dock när du i ditt senare svar liknar detta du gör i tråden vid att hänvisa någon till en hjälplinje för psykisk ohälsa. Förutom att vara bland det fulaste påhopp jag sett här på forumet så börjar jag undra om du faktiskt tror att OBD är psykiskt sjuk, eller korkad eller liknande, bara för att hen inte delar din uppfatting? o_O
Jag säger faktiskt att det jag INTE gör är att hänvisa någon till en hjälplinje för psykisk ohälsa :) Jag drog det som ett exempel på saker man kan göra när man försöker trösta någon pga utanförskap. Hjälplinje för psykiskisk ohälsa var rubriken som tog mig till sidan jag länkar till, men, ser jag, inte faktiskt rubriken på sidan jag länkar till. Nåja. Jag säger hur som helst att jag definitivt inte gör något sådant.

Resten av ditt inlägg känner jag inget behov av att svara på eftersom det känns som om vi då går in i en sidodiskussion som gränsar till hobbymoderering eller tjafs.

Ond bråd död

Swashbuckler
Magnus Seter;n195552 said:
Vi har som policy att prata ämnen, och inte personer. Nu har det blivit väldigt mycket fokus på personen ODB och inte på ämnet OT-forumet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, eftersom det är ODB som påbörjat tråden, samt även varit med och dra den till det personliga hållet.

Så jag bestämmer så här: ODB, om du vill att tråden låses av någon anledning för att du känner att det blir för mycket fokus på din person, så säg till.

/Magnus
Är ju mitt fel att vi hamnade OT. Men för mig är det lugnt. OBD gillar att prata om OBD

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Magnus Seter;n195543 said:
Alltså jag måste erkänna att jag inte fattar vad det är som diskuteras längre. OT-forumet eller ODB?

/M

Just nu är det jag försöker göra att svara på specifika frågor obd har ställt, utifrån mitt perspektiv eftersom det är det enda jag har att tillgå. Jag har här förutsatt att eftersom obd är ts är detta en riktning han vill ta tråden i, men om han är av en annan åsikt så återgår jag gärna till ett annat spår i diskussionen.

Lukas

Mannen i Gult
Ond bråd död;n195555 said:
"Jag hade inte räknat med att folk inte ens skulle köpa att vi har en åsiktskorridor " alltså jag hade räknat med att de skulle köpa det.

Oj mitt slarv, jag får skylla på min dyslexi

fortsätt Diskussionen, låssas som om jag inte postade något

RasmusL

Champion
Xhakhal;n195559 said:
Jag säger faktiskt att det jag INTE gör är att hänvisa någon till en hjälplinje för psykisk ohälsa :) Jag drog det som ett exempel på saker man kan göra när man försöker trösta någon pga utanförskap. Hjälplinje för psykiskisk ohälsa var rubriken som tog mig till sidan jag länkar till, men, ser jag, inte faktiskt rubriken på sidan jag länkar till. Nåja. Jag säger hur som helst att jag definitivt inte gör något sådant.

Resten av ditt inlägg känner jag inget behov av att svara på eftersom det känns som om vi då går in i en sidodiskussion som gränsar till hobbymoderering eller tjafs.
Jaja, så grejen om hjälplinjen för psykisk ohälsa hade inget med diskussionen vi för här alls att göra, då hajjar jag! Konstigt, jag missade sidodiskussionen om psykisk ohälsa som jag antar att du refererade till?

Då kan du kanske ta bort den biten ur ditt meddelande, jag kan nämligen skvallra om att vi är ett helt gäng på den här sidan internet som tolkade det som ett otroligt fult tjyvnyp!

Cissi

Up to no good.
MODERERING!

Jag tänker använda mig av det fina verktyget "Trådlåsning" i den här tråden. Detta för att ge redaktionen och moderatorerna lite tid att gå igenom och ta ställning till inkomna anmälningar, påståenden i tråden och annat som faktiskt kräver att vi diskuterar lite vid sidan av. Så, ta en paus. Läs några rollspelstrådar, starta INTE en ny tråd på liknande ämne som den här tråden. Det kan vara så att den här tråden låses upp igen eller att det kommer en ny med lite tankar och förhållningsorder från oss röd/gröna senare i veckan. Dock lovar jag inget.

EDIT: Jag gjorde misstaget att beordra om att inte ta diskussionen till irc:n. Det borde jag inte gjort, irc: lyder inte under vår domän och ska självklart inte modereras av oss och inte heller ska vi diktera vad som diskuteras där.

Men jag skulle vilja be, som medforumit och människa, att hålla diskussionerna där shyssta också. Sen får irc:ns moderatorer bedöma vad detta innebär.

EDIT 2:
Ta inte upp den här forumtråden på ircen, är ni snälla.
/Xhakhal, moderator irc:n

Ha en trevlig kväll!

/Cissi

Status
Not open for further replies.