Nekromanti Nya trender inom rollspelsmakande?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När jag tänker efter vad vi har klurat på här på forumet sedan jag kom hit, så tycker jag att man kan dra slutsatsen om att det finns ett par ämnen som många har intresserat sig för och försökt lösa på sina egna olika sätt. En sorts övergripande trender inom rollspelsskaparhobbyn, så att säga. Jag menar bland annat dessa:

Spelarinteraktion i striderna
Vilket har intresserat många, och som vi sett många förslag på under åren. Det är många som vill föra in element av psykologi och stress i striderna för att göra spelarna mer delaktiga. Många vill skära ner på detaljrikedomen och låta spelmekaniken skildra stridsförloppet ur de stridandes egna synvinkel, istället för någon sorts distanserat fågelperspektiv.

Spelledarrollen demokratiserad
Här och där har det visat sig att det är många som vill att spelarna skall få släppas in och hjälpa till med att få utforma äventyrsuppläggen eller styra skeenden i handlingen på diverse sätt.

Uppbrytande av fantasykonventioner
Många leker med fantasykonventionerna och försöker sätta klassiska raser som alver och dvärgar i en ny kontext, eller överge dem helt och hållet.

Magiutövande mystifierat
När magiregler har diskuterats på forumet, så har det mestadels handlat om att magiutövandet skall brytas ut ur övriga regler på diverse sätt, så att de kan bli flexiblare och mer mystiska, spännande samt riskablare.

Realism och Fantasifullhet
Tack vare den enormt stora kunskap som vissa forumiter besitter, så har gamla invanda vanföreställningar om bl.a. nitläderrustningar och bronsåldern kunnat slängas åt sidan för de som eftersträvar realistiska spelvärldar. Samtidigt har många avsiktligt siktat in sig på rollspelsvärldar som inte ens försökt vara trovärdiga enligt Hollywood-perspektivet. Den stora trenden har varit att antingen vara realistisk eller extremt fantasifull, medan de semirealistiska världarna ter sig allt omodernare.

---

Nå, nu har jag två frågor:

1. Har jag glömt några trender? Tycker ni er ha uppmärksammat något annat rollspelsmakar-mode som jag missat?

2. Vad tror ni blir morgondagens trender?

---

Personligen tror jag först och främst att vi kommer få se mycket mer av demokratisering av spelledarrollen och spelarinteraktion vid strider. Det har vi nog bara börjat nosa på. Sedan tror jag på en stor trend med mer eller mindre tärningslösa rollspel, där rollpersoner antingen -kan- eller -inte kan- göra det och det, detta för att dessa rollspel är lättare för folk att sätta sig in i, samt att tärningslösa utmaningar bryter av från de man förväntas stöta på i vanliga rollspel.

På det stora taget tror jag förresten att man kommer se en trend med rollspelsskapare som inte försöker skriva ett komplett rollspel, utan siktar in sig på någon enskild sak: Stridsregler, RP-genereringsregler eller Spelvärld, osv. Det är ändå så få som spelar ett gratis-rollspel helt enligt skaparens intentioner, så folk kommer nog att sikta in sig på en enskild grej för att locka till sig en intresserad publik. "Gillar du den här spelvärlden? Schysst, jag har några regelförslag här om du vill ha dem, men du kan köra med dina egna om du föredrar det." Lixom.

/Riz
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
1. Har jag glömt några trender? Tycker ni er ha uppmärksammat något annat rollspelsmakar-mode som jag missat?

Japp, nämnligen att göra som tilltalar en, oavsett mode (hur mycket av en motsägelse detta än må vara). Trenden är väldigt lätt att röntga -det är en sorts fördjupningsfilosofi som har hamnat på whiteboarden nu sedan de gamla fantasynormerna undanröjdes någon gång då Äventyrsspel flippade (inte för att detta nödvändigtvis var det som ledde till trenden, utan snarare var Äventyrsspels flipp en konsekvens av nytänkande rörelser inom den internationella rollspelsbranschen i stort eller helt enkelt en leda i att skriva om samma rollspel om och om igen). Spelutvecklare ser på djupet i en regelteknisk situation -eller så gör jag det iaf- och begrundar problemet nedifrån: "Varför är det så här? Borde det vara så här? Hur borde det egentligen vara?".

Och det är en positiv trend -egna lösningar och kompetent regelfördjupning.

2. Vad tror ni blir morgondagens trender?

Ovan nämnda trend kommer att utvecklas in absurdum. Folk kommer att göra psykoteologiska problemlösarrollspel i nutidsmiljö och mörkerromantiska pseudobrittiska artonhundratalskortspel med inslag av rollgestaltning och strategisk problemlösning :)gremsmirk:) och alla spel kommer att präglas av självkänsla och gemytlighet. Rollspelsmakarbranschen kommer att upphöra som industri i takt med att egentryck blir kostnadsfritt, och kopior av diverse spel kommer att skickas än hit, än dit i laserubåtar i ljusetshastighet. Och sen kommer Daniel Schenström att annexera polen.

/Mogge, framtidstro
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Och sen kommer Daniel Schenström att annexera polen.

Annektera. Han kommer att annektera den. Dessutom tor jag inte han nöjer sig med bara den ena, han hugger både Nord och Syd. Och när han väl gjort det skiftar han de magnetiska polerna, så en massa sjunkna och döda grejer återkommer, som Atlantis, dinosaurier och 2nd Edition :gremgrin:


/Feliath - raljerande pedant
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
En önskelista:

"Japp, nämnligen att göra som tilltalar en"

Nja, folk har väl alltid gjort vad som tilltalat dem, poängen är ju att det skiftar vad man tilltalas av. Trender kan nog alltid skönjas om man bara tittar tillräckligt noga.

Jag passar förresten på att posta min egen lilla önskelista om vad jag hoppas få se mer av i framtiden:

1. Nydanande rollspel anpassade för skräcksessioner.
2. Experimentella sällskapsrollspel.
3. Ambitiös oldschool-matinérollspel, av och för ungdomar.
4. Sociala partyrollspel.
5. En stor, övergripande melankolisk trend.
6. Hippieromantik.
7. Klasskampsretorik.
8. 1700-1800-tal.
9. Rebelliska konstruktörer som spottar på alla regler och riktlinjer. Även mina.

/Rising
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Yaaargh! Vart? *springer in i en vägg* [NT]

NT = Never Triangulate
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: En önskelista:

Nja, folk har väl alltid gjort vad som tilltalat dem, poängen är ju att det skiftar vad man tilltalas av. Trender kan nog alltid skönjas om man bara tittar tillräckligt noga.

Nejnej, jag menar inte zåååå! På senaste tid har folk _verkligen_ tänkt på hur saker och ting fungerar -i simulerad realism så väl som i sin egen spelgrupp- och gjort nydanande system utifrån det. Det blir både proffsigare, nyare, snyggare och mer personlig sfär.

Jag passar förresten på att posta min egen lilla önskelista om vad jag hoppas få se mer av i framtiden:

Här är min önskelista: att folk orkar följa sina drömmar. Vill man ha något får man ta tag i skiten, helt enkelt. Ja, det eller köpa en GURPS-modul. ^_~
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En önskelista:

"På senaste tid har folk _verkligen_ tänkt på hur saker och ting fungerar -i simulerad realism så väl som i sin egen spelgrupp- och gjort nydanande system utifrån det."

Nja... Det där tror jag gällde redan på Västmarks och My Little Pony: The RPG's tid. Vill inte direkt påstå att det är en modern trend.

Jag tror att du är för feg för att verkligen sätta fingret på något konkret som råder just nu eller som du vill se framöver. Du undviker ju bara ämnet.
Din fegis.


/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jaså, en utmaning? *drar pistol*

Nja... Det där tror jag gällde redan på Västmarks och My Little Pony: The RPG's tid. Vill inte direkt påstå att det är en modern trend.

Ja, kanske det. Jag skulle kunna resonera att trenden har fördjupats och utvecklats...

Din fegis

...men du är uppenbarligen omöjlig att resonera med. Det blir hårdhanskar, pellement, räkflugor och knallpulver för din del!

Okej, du vill alltså att jag ska vara konkret, då ska jag vara konkret (först efter en abstrakt överblick blir den konkreta analysen fullvärdig, i mitt ödmjuka tycke).

En sak som har slagit mig, och som jag fullkomligt älskar, är hur ord har blivit barnsligare (trauma-skada-stryk eller varför inte Smith & Wesson-pistol-puffra), och förkortningar har avskaffats. Författarna riktar sig alltså mer mot läsaren och mindre mot pengarna (inte så mycket pengar att rikta sig mot längre, olyckligtvis). Författaren är alltså medveten om att han kommunicerar med läsaren, mer än tidigare.

Detta syns tydligt i konstformen som Dream Pod 9 kör med. All information vinklas ur flera perspektiv, skrivs ur förstapersonsperspektiv ett antal gånger och i slutändan upptäcker läsaren att han faktiskt kan smälta informationen hursomhelst, utan svårighet.

Sen så vill förstås alla ha flippade spel i konstiga former och färger, underliga slumpgeneratorer, bakvänd text, rökt torsk i mittuppslaget och en flådd Farbror Adolf under tambursmattan. Fast ni Nobilis-spelare behöver inte ta illa upp, det är bara en fas. :gremwink:

Här kommer min önskelista:

1. Pengar att köpa rollspel för.

/Mogge
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
"Spelledarrollen demokratiserad
Här och där har det visat sig att det är många som vill att spelarna skall få släppas in och hjälpa till med att få utforma äventyrsuppläggen eller styra skeenden i handlingen på diverse sätt."

Det är ju mest spelmakare/spelledare här, jag undrar vad spelarna tycker om det. Sen vet jag inte hur ny den trenden är, åtminstone inte den sista biten med att styra skeenden, det trodde jag var själva grejen som skiljer rollspel från böcker, film och teater.

Och nu återgår jag till annekteringsplanerna, och andra revolutionerande idéer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sicken flick-picka! *plockar upp muskedundret*

"En sak som har slagit mig, och som jag fullkomligt älskar, är hur ord har blivit barnsligare (trauma-skada-stryk eller varför inte Smith & Wesson-pistol-puffra), och förkortningar har avskaffats."

Okej, det är inget jag har uppmärksammat, men det var ju en intressant iaktagelse åtföljd av en smart analys, så jag nickar instämmande ändå.

Du klarade dig den här gången, men nästa gång du trotsar lagen i Rising Valley, så kommer jag och vicesheriffen förvandla dig till ett såll med blyförgiftning. Seså, ge dig iväg!

/Riz
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Sicken flick-picka! *plockar upp muskedundret*

Du klarade dig den här gången, men nästa gång du trotsar lagen i Rising Valley, så kommer jag och vicesheriffen förvandla dig till ett såll med blyförgiftning. Seså, ge dig iväg!

Det är bäst att du passar dig. Nästa gång kanske det inte blir något varningsskott.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"jag undrar vad spelarna tycker om det"

Jag tror det är väldigt få spelgrupper där en spelledare alltid är spelledare, således pratar vi forumiter oftast såsom både spelare och spelledare, det finns sällan några vattentäta skott mellan dessa roller.

"Sen vet jag inte hur ny den trenden är, åtminstone inte den sista biten med att styra skeenden, det trodde jag var själva grejen som skiljer rollspel från böcker, film och teater."

Nja, att spelaren styr rollpersonens ageranden medan spelledaren styr precis allt annat är ju det vanliga. Den nya trenden handlar om att demokratisera spelledarens roll, så att en hel del av det som han brukar göra lämnas ut till spelarna.

När jag började kluret på Mytomemens märkte jag att det fanns många andra som gick i liknande tankegångar, och sedan dess har det kommit mycket varianter på detta tema från alla möjliga håll. Så jag vill nog kalla det en trend. Helt klart.

/Riz
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Jaså, en utmaning? *drar pistol*

En sak som har slagit mig, och som jag fullkomligt älskar, är hur ord har blivit barnsligare (trauma-skada-stryk eller varför inte Smith & Wesson-pistol-puffra), och förkortningar har avskaffats.

Tja, om ett av ens favoritspel är Västmark så kan jag förstå att man fått det intrycket. Jag tror dock Krille är ganska ensam om att använda sig av regelbegrepp som "nuffror" och "synd om hästen-poäng".

Författarna riktar sig alltså mer mot läsaren och mindre mot pengarna (inte så mycket pengar att rikta sig mot längre, olyckligtvis).

Och vad säger att ett rollspel som är *svårare att begripa sig på*, skulle *generera mer pengar*. Jag tror inte analysen håller riktigt. Däremot kan det ju vara så att, i och med att hobbyn mognar, konstruktörerna börjar behärska hantverket.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Jaså, en utmaning? *drar pistol*

Tja, om ett av ens favoritspel är Västmark så kan jag förstå att man fått det intrycket. Jag tror dock Krille är ganska ensam om att använda sig av regelbegrepp som "nuffror" och "synd om hästen-poäng".

Jag är med i den vevan också, och det känns i varje fall inte som att vi har vår egen ö.

Och vad säger att ett rollspel som är *svårare att begripa sig på*, skulle *generera mer pengar*. Jag tror inte analysen håller riktigt. Däremot kan det ju vara så att, i och med att hobbyn mognar, konstruktörerna börjar behärska hantverket.

Nu tycker jag att vi saktar ner lite. Jag menade att independentrollspelsmakare har mer människa att rikta sig mot, eftersom det inte finns några pengar att hämta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
På det stora taget tror jag förresten att man kommer se en trend med rollspelsskapare som inte försöker skriva ett komplett rollspel, utan siktar in sig på någon enskild sak: Stridsregler, RP-genereringsregler eller Spelvärld, osv.

Det är något som jag har försökt tänka på. När man får en idé som man vill ha ett utlopp för, är det lätt hänt att man genast vill göra ett helt rollspel av den, och då kör man fast. På sistonde har jag istället försökt skriva enskilda äventyr, små världsbeskrivande texter eller dylikt. Kunde det sedan kombineras med Morgoths laserubåtar så vore min lycka gjord.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"1. Har jag glömt några trender? Tycker ni er ha uppmärksammat något annat rollspelsmakar-mode som jag missat?"

Framförallt ett par.

Print-on-demand
Plötsligt, i och med den digitala tekniken, så finns det en möjlighet att nå ut till folk med en produkt med proffsigt utseende. Vill man kasta in en liten hög slantar så är det till och med möjligt att få det på papper i små upplagor utan att skjortorna blir allt för fåtaliga.

Nya rollspelsformer
Det finns ett par spelkonstruktörer som leker med själva spelformen. Det finns numera inte bara varianter av "spelledaren berättar ett läge som spelarna reagerar på", utan möjligheter att över huvud taget bryta upp konventionerna helt. Spelledarlösa spel som Baron Munchhaussen, där spelarna tävlar mot varandra att ljuga ihop en så bra ståry som möjligt (och till och med kan vinna en pava vin) finns ju till och med i tryck. Partyspel som Pookafiktum bryter konventionerna än mer, liksom Porno!-rollspelet.

"2. Vad tror ni blir morgondagens trender?"

Sånt siar jag inte av princip om. Antingen gissar jag rätt, och då snor folk min idé om jag talar om den (och dessutom vill jag vara först så att jag kan hävda att jag startade den), eller så gissar jag fel och gör mig till åtlöje. :gremwink:

Men åkej, måste jag gissa på något så...

Andra slumpgeneratorer
Det känns som att det helt enkelt är läge att luckra upp tärningarnas dominans som slumpgenerator. Nu när Castle Falkenstein och dess kortlek, och Mind's Eye Theater och dess bullrunk, snart firar tioårsjubileum så känns det som att idén med till exempel kort som slumpgenerator inte är radikal nog längre för att vara frånstötande, men tillräckligt radikal för att kunna bli intressant.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Jaså, en utmaning? *drar pistol*

Nu tycker jag att vi saktar ner lite. Jag menade att independentrollspelsmakare har mer människa att rikta sig mot, eftersom det inte finns några pengar att hämta.

Jag tycker fortfarande det låter dumt. Det är ju kunden som ger den professionelle rollspelsmakaren hans levebröd. Varför skulle han vända sig *mindre* mot människan. Proffs är inga amatörer, vet du.

Nåja, det är en metadebatt. Jag tror nämligen inte att trenden du föreslår finns överhuvudtaget. Speciellt inte hos indierollspel. Det spel du nämnde som exempel (T8) är professionellt. De andra exempel jag kan komma på är Krilles spel, och de är ungefär så nära professionella man kan komma och fortfarande vara indie.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Något som jag tycker mig ha märkt (säger jag alltså. Egentligen hittar jag bara på. Men tala inte om det för någon) under mina sporadiska och infrekventa (jo, det är ett ord. Det betyder samma sak som 'sporadiska') besök på rollspelsmakarforumet är att det inte är så många som vill göra ett standardfantasyrollspel längre, men i stället fler som satsar på något mer personligt och kanske smalare rent konceptmässigt.

Utan att på något sätt vilja tala illa om de som faktiskt vill göra standardfantasyspel skulle jag vilja påstå att det här är en positiv utveckling. Om jag får generalisera utgående från mina egna åsikter (och det är klart att jag får. Det är ju mitt inlägg, ju) så är jag till och med beredd att säga att det här är det som gäller för independentrollspel just nu.

Jag har inget intresse av att ladda ner och läsa igenom (och eventuellt skriva ut och spela) ett standardfantasyrollspel med en komplett spelvärld och komplexa regler. Oavsett hur bra och genomtänkt det är så kommer det inte att uppfylla alla de krav jag ställer på ett standardrollspel, och rsken är stor att jag inte alls skulle tycka om spelvärlden. Det skulle alltså inte ge mig någonting, eftersom jag redan har ett standardfantasyrollspel där jag ändrar på reglerna och hittar på en egen spelvärld (i mitt fall är det D&D, men jag tror att de flesta har ett eller ett par standardspel som man anpassar efter sina behov).

Däremot kan ett smalare koncept verka nog så intressant. Spel som Fagins Hand, Kabal eller för all del Eskapix (vad hände med Mytomnesia, förresten?) som är gjorda för en mycket mer begränsad (fast på ett positivt sätt. 'Bestämd', kanske. Eller 'specifik') sorts spelsituationer intresserar mig mycket mer (just det, beröm! Känn er ... berömda. Fast nu fick jag ju nästan dåligt samvete för alla de projekt som jag inte råkade nämna men som är lika intressanta. Håller jag på att förvandlas till Arvidos?).

Och det verkar ju vara den här sortens spel som ni/vi/folk (välj lämpligt alternativ själva. Jag är för trött) vill göra för tillfället också. Överhuvudtaget skulle man kanske kunna säga (det betyder att jag tänker säga det, men vill få det att låta som något slags allmän åsikt) att independentrollspelsmakare gått från att försöka imitera/konkurrera med publicerade rollspel till att komplettera dem (eller rent av strunta i dem) och göra saker som kanske inte ens kan göras av etablerade spelmakare. På det här sättet har man en möjlighet att göra spel som (förhoppningsvis) kan intressera också spelare utanför spelmakarens närmaste bekantskapskrets.

Om ni lyckats ta er genom alla parenteser och kommit ända hit, till inläggets ytterasta kant (hör ni ljudet av avbrutna tankegångar som störtar över kanten? Ren inbillning, det försäkrar jag er) väntar ni er kanske en sammanfattning, en avslutning eller åtminstone en ursäkt, men jag kommer faktiskt inte på något.

JPS
 
Top