Rising
Vila i frid
När jag tänker efter vad vi har klurat på här på forumet sedan jag kom hit, så tycker jag att man kan dra slutsatsen om att det finns ett par ämnen som många har intresserat sig för och försökt lösa på sina egna olika sätt. En sorts övergripande trender inom rollspelsskaparhobbyn, så att säga. Jag menar bland annat dessa:
Spelarinteraktion i striderna
Vilket har intresserat många, och som vi sett många förslag på under åren. Det är många som vill föra in element av psykologi och stress i striderna för att göra spelarna mer delaktiga. Många vill skära ner på detaljrikedomen och låta spelmekaniken skildra stridsförloppet ur de stridandes egna synvinkel, istället för någon sorts distanserat fågelperspektiv.
Spelledarrollen demokratiserad
Här och där har det visat sig att det är många som vill att spelarna skall få släppas in och hjälpa till med att få utforma äventyrsuppläggen eller styra skeenden i handlingen på diverse sätt.
Uppbrytande av fantasykonventioner
Många leker med fantasykonventionerna och försöker sätta klassiska raser som alver och dvärgar i en ny kontext, eller överge dem helt och hållet.
Magiutövande mystifierat
När magiregler har diskuterats på forumet, så har det mestadels handlat om att magiutövandet skall brytas ut ur övriga regler på diverse sätt, så att de kan bli flexiblare och mer mystiska, spännande samt riskablare.
Realism och Fantasifullhet
Tack vare den enormt stora kunskap som vissa forumiter besitter, så har gamla invanda vanföreställningar om bl.a. nitläderrustningar och bronsåldern kunnat slängas åt sidan för de som eftersträvar realistiska spelvärldar. Samtidigt har många avsiktligt siktat in sig på rollspelsvärldar som inte ens försökt vara trovärdiga enligt Hollywood-perspektivet. Den stora trenden har varit att antingen vara realistisk eller extremt fantasifull, medan de semirealistiska världarna ter sig allt omodernare.
---
Nå, nu har jag två frågor:
1. Har jag glömt några trender? Tycker ni er ha uppmärksammat något annat rollspelsmakar-mode som jag missat?
2. Vad tror ni blir morgondagens trender?
---
Personligen tror jag först och främst att vi kommer få se mycket mer av demokratisering av spelledarrollen och spelarinteraktion vid strider. Det har vi nog bara börjat nosa på. Sedan tror jag på en stor trend med mer eller mindre tärningslösa rollspel, där rollpersoner antingen -kan- eller -inte kan- göra det och det, detta för att dessa rollspel är lättare för folk att sätta sig in i, samt att tärningslösa utmaningar bryter av från de man förväntas stöta på i vanliga rollspel.
På det stora taget tror jag förresten att man kommer se en trend med rollspelsskapare som inte försöker skriva ett komplett rollspel, utan siktar in sig på någon enskild sak: Stridsregler, RP-genereringsregler eller Spelvärld, osv. Det är ändå så få som spelar ett gratis-rollspel helt enligt skaparens intentioner, så folk kommer nog att sikta in sig på en enskild grej för att locka till sig en intresserad publik. "Gillar du den här spelvärlden? Schysst, jag har några regelförslag här om du vill ha dem, men du kan köra med dina egna om du föredrar det." Lixom.
/Riz
Spelarinteraktion i striderna
Vilket har intresserat många, och som vi sett många förslag på under åren. Det är många som vill föra in element av psykologi och stress i striderna för att göra spelarna mer delaktiga. Många vill skära ner på detaljrikedomen och låta spelmekaniken skildra stridsförloppet ur de stridandes egna synvinkel, istället för någon sorts distanserat fågelperspektiv.
Spelledarrollen demokratiserad
Här och där har det visat sig att det är många som vill att spelarna skall få släppas in och hjälpa till med att få utforma äventyrsuppläggen eller styra skeenden i handlingen på diverse sätt.
Uppbrytande av fantasykonventioner
Många leker med fantasykonventionerna och försöker sätta klassiska raser som alver och dvärgar i en ny kontext, eller överge dem helt och hållet.
Magiutövande mystifierat
När magiregler har diskuterats på forumet, så har det mestadels handlat om att magiutövandet skall brytas ut ur övriga regler på diverse sätt, så att de kan bli flexiblare och mer mystiska, spännande samt riskablare.
Realism och Fantasifullhet
Tack vare den enormt stora kunskap som vissa forumiter besitter, så har gamla invanda vanföreställningar om bl.a. nitläderrustningar och bronsåldern kunnat slängas åt sidan för de som eftersträvar realistiska spelvärldar. Samtidigt har många avsiktligt siktat in sig på rollspelsvärldar som inte ens försökt vara trovärdiga enligt Hollywood-perspektivet. Den stora trenden har varit att antingen vara realistisk eller extremt fantasifull, medan de semirealistiska världarna ter sig allt omodernare.
---
Nå, nu har jag två frågor:
1. Har jag glömt några trender? Tycker ni er ha uppmärksammat något annat rollspelsmakar-mode som jag missat?
2. Vad tror ni blir morgondagens trender?
---
Personligen tror jag först och främst att vi kommer få se mycket mer av demokratisering av spelledarrollen och spelarinteraktion vid strider. Det har vi nog bara börjat nosa på. Sedan tror jag på en stor trend med mer eller mindre tärningslösa rollspel, där rollpersoner antingen -kan- eller -inte kan- göra det och det, detta för att dessa rollspel är lättare för folk att sätta sig in i, samt att tärningslösa utmaningar bryter av från de man förväntas stöta på i vanliga rollspel.
På det stora taget tror jag förresten att man kommer se en trend med rollspelsskapare som inte försöker skriva ett komplett rollspel, utan siktar in sig på någon enskild sak: Stridsregler, RP-genereringsregler eller Spelvärld, osv. Det är ändå så få som spelar ett gratis-rollspel helt enligt skaparens intentioner, så folk kommer nog att sikta in sig på en enskild grej för att locka till sig en intresserad publik. "Gillar du den här spelvärlden? Schysst, jag har några regelförslag här om du vill ha dem, men du kan köra med dina egna om du föredrar det." Lixom.
/Riz