Nekromanti Nybörjare.....

Hourendes

Veteran
<MARQUEE> :gremblush:NYBÖRJARE :gremblush:</MARQUEE>

Jag vet att detta kan låta lite mesigt, men är det någon som kan hjälpa mig hur man gör för att vara spelledare???? :gremconfused: :gremconfused:

Ska man tänka ut själv vad som ska hända?

Jag lästa igenom reglerna i ett utav gratis rollspelen, och där stod om raser, vapen, skills och allt annat.
Men inget annat om hur man spelar å så!!!!

Jag hoppas ni fattar vad jag menar :gremgrin:

Jag tycker det verkar kul med rollspel och vill därför ha hjälp!!!

Aja hat gött iallafall!

Dilandau

Myrmidon
Att vara spelledare går i princip ut på att man hittar på berättelser som man sedan låter spelarna reagera på.

Ja, spelledaren hittar själv på vad som händer. Han/hon beskriver en scen eller en händelse och sedan ber han/hon spelarna förklara vad deras rollpersoner gör.

Ett mycket basic exempel:
Spelledaren: "Ni ser en korridor som går åt höger och en som går åt vänster".
Spelaren: "Jag går åt höger".

Hourendes

Veteran
Ok, för jag tog ett spel, och där fanns en karta ,med alla städer, men det stod inget om energi, för att gå och så!
Kan man köra utan sådant?

Utan måste jag till exempel fixa så att spelarna möter varandra då eller?

Men det går väl att fixa in i reglerna eller?

Sorry för att jag skriver så konstigt! :gremcrazy:

P.S finns det någon sida som jag kan läsa hur det funkar?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gratisrollspel är nog ingen vidare utgångspunkt om man vill lära sig rollspel, i allmänhet så förväntas man veta hur det fungerar när man söker sig till de sk "indie-rollspelen".

Ett undantag från ovanstående är dock spelet Västmark, som bortsett från att det numera är ett ganska tjockt spel är rätt nybörjarvänligt.

Det skulle vara intressant att veta vilket av gratisspelen du har kikat på, då skulle man kunna ge lite mer specifika svar utifrån det material du redan har.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Nybörjare..... (alldeles för långt)

Okej... jag känner mig inte riktigt kompetent att ge ett bra svar på det här, men vi försöker väl i alla fall... säg till om jag hoppar över något som är viktigt eller förklarar något som är alldeles självklart. Jag utgår från att rollspelet du laddat ner innehåller något slags förklaring av vad en rollperson är, hur man gör saker med just de reglerna och så vidare, men fråga gärna om det är något som är otydligt. (Jag kommer genomgående att använda pronominet "han" i det här inlägget. Det betyder inte att kvinnor inte kan vara spelledare, utan att de är mer vana att bli diskriminerade :gremcrazy: )

Not: det här blev fruktansvärt långt, men jag är för trött för att göra något åt det. Om jag vaknar i morgon kan jag försöka se över det

---

Då man spelar rollspel brukar spelledaren vara den som planerar saker på förhand, bestämmer vad som händer i olika situationer och har tolkningsrätt då det gäller regler och sånt. Det betyder alltså att spelledaren oftast utför en stor del av sitt arbete innan man börjar spela.

Spelledaren bör för det första vara relativt bekant med reglerna och spelvärlden. Dels bör han veta vad som finns i världen och hur reglerna hanterar olika saker, men – och det här är speciellt viktigt när det gäller gratisrollspel – han bör också veta vad som inte finns i spelvärlden och vad reglerna inte hanterar, och hur han ska hantera sådana situationer när de dyker upp. Det räcker antagligen om man läser igenom reglerna ordentligt en gång, och sedan tittar en gång till på de saker som man tycker är konstiga.

Det är viktigt att man kommer ihåg att reglerna inte på något sätt är ofelbara. De är något som spelmakarna hittat på. De är skrivna av helt vanliga rollspelare (det här gäller inte bara gratisrollspel utan kommersiella spel också. "Riktiga" spelskapare hittar också på reglerna). Om du tycker att något är väldigt konstigt och otydligt beskrivet beror det antagligen på att det är konstigt och otydligt beskrivet. Om du inte förstår vissa partier i reglerna, låt bli att använda dem. Du behöver inte spela spelet precis som spelmakarna tänkt sig. Det är ditt spel nu, för du har laddat ner det.

---

För det andra bör spelledaren vara bra på att komma överens. Somliga rollspelare snackar en massa om att spelledaren alltid har rätt, och att det är spelledaren som bestämmer, men de vet inte vad de talar om. Lyssna inte på dem. Jag vet vad jag pratar om, för jag är spelledare själv :gremsmirk: Spelledaren är en helt vanlig människa som utför en hel massa svårt arbete på samma gång, och han gör det för att alla (inklusive spelledaren själv) ska få ha roligt tillsammans.

Det är bra om man tar lite tid på sig och diskuterar lite innan man börjar spela. Om ni är helt nya på rollspel allihop så kan ni gärna se på de första speltillfällena som rena övningsspelningar (det kan ni i och för sig göra fast inte alla är nybörjare också...). Allt behöver inte fungera första gången, eller andra gången, eller hundrade gången. Om ni kommer överens på förhand om att det inte gör något om någon gör "fel" kommer det förhoppningsvis att gå lättare att komma igång. Då man spelar rollspel finns det nämligen inget sådant som att spela "fel". Man blir kanske bättre på att göra de saker som man själv tycker att är roliga ju mer man spelar, men det kommer alltid att finnas saker som man är bättre på och saker som man är mindre bra på, både för spelare och spelledare.

---

För det tredje bör spelledaren vara förberedd. Det vanligaste sättet att förbereda sig är att hitta på något som man tycker att skulle vara roligt om rollpersonerna råkade ut för. Det här brukar man kalla ett "äventyr" eller, om man är lite mer pretentiöst lagd, ett "scenario". Det behöver inte vara svårt att förbereda ett äventyr, och somliga rollspel har till och med ett introduktionsäventyr som följer med spelet för att man ska få något att börja med. Om det inte finns något sådant i det rollspel du är intresserad av får du skriva ett eget. Här gäller samma sak som tidigare; det är ni som bestämmer hur ni vill spela, och det gör ingenting om det går fel i början.

Ett äventyr kan jämföras med en film där spelarnas rollpersoner har huvudrollerna, och spelledaren spelar alla biroller, fixar specialeffekterna och är regissör. Den här jämförelsen leder till två viktiga punkter:

1. Ett äventyr kanske liknar en film, men det är ingen film. Spelledaren behöver inte skriva ett fullständigt manus och, ännu viktigare, spelarna behöver inte följa det. Ett enkelt äventyr att börja med kan till exempel innehålla ett problem, ett par möjliga lösningar och några personer som försöker hindra rollpersonerna från att lösa problemet, men man måste hela tiden vara beredd på att spelarna hittar på andra lösningar som man inte tänkt på. Det händer till och med rätt ofta att de hittar på helt nya problem. Det betyder inte att du har gjort något fel, eller att de har gjort något fel. Det betyder bara att ni upptäckt en av de intressantaste sakerna med rollspel. Man vet aldrig vad som kommer att hända (och ibland har man bara dimmiga minnen av det som redan hänt, men det är en annan sak).

Här kommer den viktigaste regeln igen: man behöver inte "göra rätt" hela tiden. Om det händer något som du inte vet hur du ska hantera, tala om det för spelarna. Om de gör något totalt oväntat som leder till något som du inte alls var beredd på, be att få ta en paus och hitta på några nya händelser som kan ersätta de gamla. Somliga rollspelare anser att ett äventyr är något som spelledaren ska skapa och som spelarna sen ska utforska, men det är inte nödvändigtvis det bästa sättet. Om du inte kommer på något själv kan du be spelarna om hjälp. De är fler än du, och om ditt äventyr nyss havererat är de antagligen mindre stressade än du, så de kan till och med ha lättare att komma på någon lösning. Det är bara ett spel och man kan ha lika roligt fast man "gör fel".

2. Spelledaren gör en hel massa mycket mer än spelarna. Speciellt i början när han inte är van. De flesta har antagligen viss erfarenhet av att låtsas vara någon annan (själv ägnade jag största delen av min barndom åt att låtsas vara någon annan), och det är egentligen allt en spelare behöver göra. Man låtsas vara någon annan och uppför sig som den andra personen skulle göra. Det tar kanske ett tag innan man blir bra på det, men det är inte direkt invecklat.

Att vara spelledare, däremot, liknar inte riktigt något annat. På sätt och vis är det som att hitta på en berättelse, men det kommer att finnas ett gäng personer i berättelsen som gör som de vill i stället för som du vill. Det påminner kanske lite om att regissera en film (inte för att det hjälper så mycket... det är ganska få spelledare som har regisserat en film), men skådespelarna har inte läst manus och har sina egna åsikter om vad som borde stå där. Det har kanske vissa likheter med att försöka läsa tre böcker samtidigt utan att bli distraherad av tv:n, radion och de små hungriga marsvinen som gnager på ens tår... nej, det har det kanske inte... metaforerna for iväg med mig...

---

Det finns många sätt att komma igång med att skria sitt första äventyr, men här är några sätt som funkat för mig:

*Använd dig av något du tycker verkar intressant i rollspelets värld. Om det står att det bor troll i skogen Blablabla, låt spelarna stöta på någon som letar efter sina vänner som fösvunnit i skogen. Om det står att alla brottslingar i staden Jagkanintehttapånamn är medlemmar i tjuvgillet, låt spelarna spela tjuvar som inte är med i gillet och se vad som händer. Om det står att alverna försvann för hundra år sedan och att ingen vet vart de tog vägen, släng in en alv och ta reda på hur det går.

*Använd dig av rollpersonerna och deras egenskaper. Om någon av spelarna spelar en krigare som bär omkring med en bunt vapen, släng in hela gänget i en stad där det är förbjudet att vara beväpnad. Om en av dem spelar en romantiskt lagd magiker som skriver dikter i hemlighet, låt ... låt.... äsch, nu kommer jag inte på någonting. Det är sent...

*Använd dig av en bok eller en film. Stjäl de delar du tycker om. Försök inte göra äventyret precis som inspirationskällan, utan använd till exempel den första scenen som utgångspunkt och se vad som händer om det är rollspersonerna som är huvudpersoner i stället för de ursprungliga personerna. Bry dig inte om att de "förstör" handlingen, utan låt dem hålla på och försök hänga med.

---

Och till slut ett par riktigt, riktigt grundläggande punkter:

Man brukar skilja på det spelarna säger och gör och det rollpersonerna säger och gör. För det mesta är det fullständigt klart vad som gäller ("jag drar mitt svärd" – rollperson. "Jag måste gå på toa" – spelare), men om det blir oklart kan man fråga.

Det brukar vara spelledaren som bestämmer var och när ett äventyr börjar (i spelvärlden alltså. I verkligheten brukar man börja när alla är klara)

Det är lättast om man bestämmer sig för att rollpersonerna redan känner varandra när äventyret börjar. Spelarna och spelledaren kan tillsammans hitta på en kort bakgrund (de kommer frpn samma by, är släkt med varandra eller har arbetat tillsammans förr).

Det förekommer också att man slänger in alla rollpersonerna på samma ställe (oftast ett värdshus om man spelar fantasyrollspel) och låter dem bekanta sig med varandra och ge sig ut på äventyr tillsammans. Många rollspelare gjorde så här när de var nybörjare, så därför tror de att man inte kan göra så längre, men det lär fortfarande fungera

Man behöver inte beskriva precis allt som händer. Om rollpersonerna vandrar i fyra dagar kan man säga "ni vandrar i fyra dagar". Man kan också spela upp vissa intressanta scener under de här fyra dagarna och strunta i resten, eller så kan man spela helt vardagliga händelser under de här dagarna, eller så kan man spela varenda steg under färden, men man ska alltid vara beredd på att spelarna kanske vill göra på något annat sätt.

Prata med spelarna. Om de tycker att det du försöker göra är tråkigt kommer du antagligen att märka det, men det skadar inte att fråga. Var beredd att ändra dig, men då ska spelarna också vara beredda på att anpassa sig.

Ähh... klockan är mycket och jag har säkert missat hela poängen. Det kan inte hjälpas...

JPS

Sodivra

Champion
Grundläggande beskrivning av rollspel.

Wow, rullande text.
Coolt. :gremwink:

Nåja, Quan'talis har beskrivit hur det går till rent praktiskt, så jag tänkte berätta väldigt grundläggande om rollspelets koncept.. Du kanske har förstått detta redan, men för säkerhets skull. Det här kommer "före" Quan'talis inlägg då, typ.

Rollspel är.. tja. Du spelar en roll.
Tänk en film eller en bok där du får bestämma hur huvudpersonen ska bete sig. Men det där hade du nog förstått rätt så väl, redan.

Rollspel är som interaktivt historieberättande, alltså en historia man berättar tillsammans. Man behöver inte springa runt eller ta på sig fåniga hattar (om man inte vill, förstås) utan det räcker med att sitta vid ett bord och prata.

En person är spelledaren. Där dom andra spelarna beskriver sina rollpersoner och hur de beter sig, så beskriver spelledaren världen dom befinner sig i, och hur den reagerar på deras handlingar. Spelledaren är spelarnas ögon och öron till fantasivärlden där deras rollpersoner bor.

Och här är en grej som många missförstår, och som jag ser att du också är lite förvirrad över:

Rollspel är mer historieberättande än spel.

Ja, det finns regler som är riktlinjer för vad som är rimligt, och för att lägga till lite spänning och slump när det är osäkert hur något kommer gå till (Kommer rollpersonen Bengt klara att hoppa över klyftan?) men det går ändå att spela rollspel helt utan regler. Det finns inga vinnare i rollspel, förutom dom som har haft roligt, då.

Därför behöver du inte bekymra dig för speciella "energimätare" och sånt. Ifall en rollperson vill gå någonstans så kommer han dit, såvida du (Jag utgår från att du kommer vara spelledare första gången) inte tror att han klarar det av någon anledning, av trötthet till exempel. Eller så kan du be spelaren att slå ett "Orka gå"-slag, där han använder siffrorna hans rollperson har som visar hur bra han är på att orka gå. (I dom flesta rollspel finns ett attribut som heter "Fysik" eller så.)
Och ifall du tycker att rollpersonerna ska känna varandra från början så GÖR dom väl det också. Bestäm vad som är roligast. Ingen kommer straffa dig för att det inte är så det står i boken.

Vad ett rollspel ÄR, brukar jag dela upp i Miljö, Regler och Manus.

Miljö är den här fantasivärlden där allt detta händer. Stjärnornas Krig-galaxen, Midgård i sagan om ringen och framtiden i Matrix är exempel på miljöer i filmer och böcker, och så kan dom se ut, fast det går ju också att ha vår egen värld som miljö.
Miljön är ofta rätt så noggrant beskriven i en bok man köper (eller laddar ner) för att spelledaren ska veta "hur det är" i olika situationer, men ibland får man improvisera. (Oftast är det faktiskt roligare - Som sagt, rollspel är mer historieberättande än spel, och tror du att det blir roligare att hitta på något eget i en färdig värld - Gör det!)

Regler är regler som beskriver vad som är rimligt, och hur stor chans det är för att det händer. Används oftast när rollpersonerna försöker göra något svårt.

Manus är en handling för rollspelet. Exempel på handling kan vara den gamla sagan "En drake har kidnappat princessan, och nu betalar kungen rollpersonerna för att dom ska rädda henne" Eller ett exempel från mitt eget rollspelande: "Eftersom rollpersonerna lämnade en fallen kamrat på en hemsökt kyrkogård i ett tidigare äventyr så har han återuppstått, och bestämt sig för att hämnas genom att ta deras kroppar och skicka iväg deras själar till en sjuk skuggvärld. När dom väl kommer tillbaka till vår värld så är det genom en dödsmagikers försök att skapa mäktiga zombies, och plötsligt befinner dom sig i nya kroppar med häftiga förmågor. Nu vill dom ha tillbaka sina egna kroppar."
(Det var handlingen i stort, men den var ju mycket mer detaljerad när vi spelade: Rollpersonerna vandrade runt i skuggvärlden och mötte en massa konstigheter.)

Men ett rollspelsmanus skiljer sig från ett filmmanus. I en film så gör skådespelarna som du vill. I rollspel så gör rollpersonerna som spelarna vill. Dom kanske inte alls vill ha kungens pengar? Dom kanske inte alls vill ha tillbaka sina egna kroppar, utan springer glatt ut och ödelägger omgivningen med sina nya, mäktiga kroppar?

Sedan så behöver man faktiskt inte ens ett manus, utan man kan låta spelarna ta egna iniativ om det är det dom vill. Tänk om spelarna vill driva ett eget världshus med sina rollpersoner? Då kommer dom ta egna iniativ i stil med "skaffa bygglov", och då hittar dom egna utmaningar som du bara behöver beskriva för dom.

Andra förklaringar:
Skuggvargs
Västmark
Vad är rollspel?

Japp, det var väl allt.
Fråga vidare om du saknar något.

Johan K

Gammal & dryg
Tänk dig själv som du ska skapa ett teaterstycke.. Där har du rollen som SL.
Sen så tycker jag att det är mins lika viktigt att ni har skoj ! Då ger sig mycket.

Sen en helt annan fråga ! Hur i hela friden fick du den där texten att rulle över sidan som den gör nu ?? Det är ju skithäftigt !

Rickard

Urverk speldesign
Det är ett HTML-kommande [NT]

<marquee>/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte tänker skriva kommandot då han avskyr rullande, blippande saker som man inte kan stänga av</marquee>

Donnie

Veteran
Det första gratis rollspel jag testade var Algeron, och det var första gången jag spelade rollspel också. Jag tyckte att det funkade hyffsat bra fastän det inte fanns någon karta eller något sådant, men jag har för mig att det är basserat på D&D så äventyren till D&D kan du spela till Algeron ockå. Du kanske skulle kolla det spelet... Jag vet inte riktigt hur bra det egentligen är för nybörjare men jag tyckte att det faktiskt flöt på ganska bra när jag spelade det första gången...