Leon
Leo carcion
Jag tror inte att jag är målgruppen... men säg att jag skulle köpa ett starter-set till några 11-13-åringar för att de skulle prova sitt första rollspel...
Jag gillar inte färdiggjorda rollfigurer och jag vill att de riktiga och fullständiga reglerna ska finnas med (och de ska naturligtvis vara enkla, för vem vill ha komplicerade regler?). Men jag kan tänka mig färre av allt. Så det som kan finnas separat/extra/i det fulla spelet kan vara:
- fler spelbara raser/kulturer
- fler yrken/klasser
- (många) fler besvärjelser, och eventuellt fler typer av formel-kastare
- omfattande utrustningslistor
- fler/omfattande monster
- valfria regler eller "specifika" regler (hur man moddar sitt rymdskepp)
- mycket mer världsbeskrivning såklart
Så jag vill att man ska kunna köpa starter-settet och börja spela det. Och sedan köpa hela spelet och fortsätta - med samma kampanj och rollfigurer. Då är det en bra fungerande introduktion.
Men om rollfigurerna som gjorde med startersettet inte är riktiga, eller uppenbart begränsade eller sämre, än om man gjort dem med de fulla reglerna... det gillar jag inte.
Ja, 100% detta. Egentligen riktar sig en sådan produkt nästan mer till mig än till nybörjare, men helt klart coolt att unna sig ett mer avskalat/snävt fokus. Typ "Introboxen utspelar sig i kungariket Arendal, här kan du välja mellan att spela ofrälse, prinsessa eller troll, den enda magin som finns är ismagi. Om du köper hela spelet kan du även spela ande, dvärg, anka eller sjöjungfru (prestige class till prinsessa) och vi har djupdykningar i Baghdad, Atlantis och Ankeborg".