Jag tyckte om den röda startlådan till D&D 4e. Ett dugligt scenario (med snygga kartor och markörer), de regler som behövs för att komma igång, nog med content för level 1-5. Jag använde den lådan för att dra igång med åtminstone ett par-tre grupper med gott resultat, och det var också lagom avgränsat för att jag som SL inte skulle känna mig överväldigad eller känna att jag liksom behövde "läsa in mig på D&D".
Den har såklart svagheter också. Den viktigaste tror jag är att klasserna i den inte, om jag minns rätt, är kompatibla med resten av D&D. Så när man nått level 5 och är "klar" med starter-lådan så… får man skapa en ny rollperson om man vill fortsätta. För reglerna i lådan räcker bara upp till lvl5, och det finns inget som liksom "tar vid".
Däremot var det najs att soloäventyret hängde ihop med det lite större äventyret, och jag har för mig att det lite större äventyret hängde ihop med Reavers of Harkenwald, så rent scenariomässigt fanns det en jäkla snygg röd tråd. Det kändes väldigt naturligt och enkelt att väva ihop och ta nästa steg så att säga.
Men ja, det var den som gjorde att jag klarade av att inte bara spela D&D, utan spelleda det. Sedan fortsatte jag med Essentials-böckerna, som jag tyckte var en utmärkt påbyggnad. Hade de också faktiskt varit kompatibla, så man kunnat ta med sin rollperson mellan starter set och essentials, så hade det varit ett nästan perfekt insteg.
Så ett starter set behöver i mina ögon helt enkelt innehålla tillräckligt med innehåll för ett par spelkvällar. Vad nu än det betyder i det aktuella spelet. Ett äventyr eller två, tärningar, pluppar och kartor, de vanligaste reglerna. Ett pedagogiskt upplägg, där man kan lära sig medan man spelar och inte måste plugga allt innan.