Nekromanti Nybörjarrollspel

Havoc

Swordsman
Re: Eller på ren svenska

Sitter alla och knåpar på nybörjarrollspel helt plötsligt?

Krille: Har du ett nybörjarrollspel på gång?

Det blev nämligen så att jag också kände mig tvungen att börja skriva på ett, men det är ju tveksamt hur många nybörjarspel som behövs.

Magnus: Skulle inte kunna vara midgaard games, va? :gremgrin:

Krille

Super Moderator

Öhrm... moderatorn! Den här deltråden gör sig nästan bättre på rollspelsmakarforumet. Kapa av och lyfta ut?

"Krille: Har du ett nybörjarrollspel på gång?"

Nja. Vad jag har på gång är Skymningshem: Andra Imperiet, och jag tror att det är fräckt nog för att kunna tilltala nybörjare, arketypiskt och enkelt nog för att nybörjare ska kunna greppa det på fem röda, och flexibelt och stort nog för att kunna växa i.

Havoc

Swordsman

Det låter ju fint!

Kanske orkar knåpa vidare på min idé då. Det jag just nu funderar mest på är vad som är bäst av en standardvärd (fanatsy) som är lätt att ta till sig med minimal beskrivning eller en mer särpräglad värld som naturligtvis blir tuffare. Regelsystemet blir nog en förenklad BRP med strid som är rolig och balanserad. Tanken är att det ska kunna spelledas av en kreativ tioåring. Det största problemet är som sagt hur denne tioåring ska kunna märka att spelet finns och få tag på det.

Håller med om att den här tråden borde flyttas, det handlar inte så mycket om DoD längre.

Nightowl

Champion
Re: Frkrtningr

En not om förkortningar: grundegenskaper är ofta kortare än färdigheter, ändå förkortar man ytterst sällan färdigheter.

Anledningen är att förkortningar ÄR besvärliga; man kan inte använda hur många som helst. Förkortningar är ett arv från rollspelens wargames-förfäder, där regler ofta liknade nedklottrade stolpar med flera tabeller. Där var förkortningar praktiskt, och dessutom hade spelen sällan mer än fem-sex regeltermer allt som allt.

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hmmmm

"Tja, jag och Dante gjorde ett nybörjarrollspel förra året som använts i skolor i Stockholm som intro till rollspel."

Var det er egen idé eller? Hur blev utfallet?

För övrigt tycker jag absolut att ni ska publicera det i någon tidning. Men om ni vill sprida det till riktiga nybörjare så är det kanske bättre att satsa på Codex än Fenix? Jag menar hur många riktiga nybörjare har ens hört talas om Fenix? Codex å andra sidan säljs i de flesta vanliga tidningskiosker.

vandraren

Swordsman

Kan man inte bara släppa Star Wars på svenska? Eller har det redan gjorts? Jag har bara gluttat lite på Andra Imperiet och tycker att det luktar ganska mycket Star Wars, men jag kan ha fel. Reglerna vet jag inget om, men jag har ju hört att Star Wars regler ska vara väldigt enkla och fina. Alltså: Star Wars har en värld många känner till och enkla regler. Översätt detta istället för att göra en sorts kopia.

Staffan

Myrmidon

Problemet är att då måste man betala hutlösa summor i licenspengar till Wizards of the Coast och/eller Lucasfilm (beroende på hur avtalet mellan dessa ser ut angående sublicenser).

Krille

Super Moderator

"Kan man inte bara släppa Star Wars på svenska? Eller har det redan gjorts?"

Star Wars RPG (d6-versionens första utgåva från West End Games) släpptes på Spelkongress 88 av Äventyrsspel/Target Games. Och som Staffan säger, det skulle kosta hutlöst mycket pengar i licensavgifter till Lucasfilm och numera även Hasbro. Inte heller skulle vi få den enkla och smidiga d6-versionen från West End Games, utan den Hutt-tjocka och Hutt-tröga d20-versionen från Hasbro.

"Jag har bara gluttat lite på Andra Imperiet och tycker att det luktar ganska mycket Star Wars, men jag kan ha fel."

Du har inte helt fel, men å andra sidan så är du väldigt långt från rätt också. Star Wars ingår i inspirationskällorna, men Andra Imperiet är långt ifrån en kopia av Star Wars.

Troberg

Sinister eater

Star Wars RPG (d6-versionens första utgåva från West End Games) släpptes på Spelkongress 88 av Äventyrsspel/Target Games. Och som Staffan säger, det skulle kosta hutlöst mycket pengar i licensavgifter till Lucasfilm och numera även Hasbro. Inte heller skulle vi få den enkla och smidiga d6-versionen från West End Games, utan den Hutt-tjocka och Hutt-tröga d20-versionen från Hasbro.
Fast man kanske skulle kunna komma undan med Star Conflicts (uttrycket war är ändå så omodernt), DIE-fighter (Dual Ion Engine), Cross-wings, Kill-stars, Sun destroyers, Millenium Eagle, Han Single, The power, Yeti knights och så vidare. Boba Fett behöver ett nytt namn i vilket fall, och hur töntigt är inte Skywalker.

Om inte annat så hade det haft underhållningsvärde...

Krille

Super Moderator

"Fast man kanske skulle kunna komma undan med Star Conflicts (uttrycket war är ändå så omodernt), DIE-fighter (Dual Ion Engine)"

Från Imperial Konstruktor of Energy Armaments?

"Boba Fett behöver ett nytt namn i vilket fall, och hur töntigt är inte Skywalker."

Några nya namnförslag finns här. Bing Kerosbi är ju helt rätt!

Och serien är bra, den med!

Troberg

Sinister eater

Från Imperial Konstruktor of Energy Armaments?
Nej, de heter inte imperiet, de heter Kejsardömet. En av deras främsta representanter är Darth Nader, medborgarrättskämpe som gått över till den mörka sidan.

Bing Kerosbi är ju helt rätt!
Klockren. Och bossen på Tatooed heter Flubber Butt. Isplaneten heter Nothot osv.

Men jag tror att vi skippar Ewokerna. Gillade aldrig dem.