Nekromanti Nybörjarrollspelspedagogik

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
På rollspelsforumet så började troberg och jag prata om vad som behövs för ett nybörjarrollspel, och följande fråga kom upp:

"Jag nämnde en genomgång om konceptet bakom rollspel, enkla checklistor för att komma igång, ett kapitel om spelledarens roll med tips och råd, ett introduktionsscenario,spelexempel (Inte säker på att jog kom ihåg den. Betrakta den i så fall som underförstådd.). Hur mycket mer vill du ha?"

Mycket mer. Listan ovan är standard i rollspel idag, men det räcker inte.

Till att börja med, det behövs inte bara ovanstående textmassa. Den behövs skrivas, läggas upp och utformas så att den är lätt att ta till sig. Det behövs, kort och gott, pedagogik. Målet är i princip att spelarna ska kunna öppna boxen, identifiera prylarna och börja spela.

Ska vi till exempel jämföra två spel så kan vi ta Vampire: The Masquerade (V:TM) och Star Wars Adventure Game: Invasion of Theed (SWAG).

* Båda förklarar konceptet rollspel.
* Båda har enkla checklistor för att komma igång.
* Båda har ett introduktionsscenario.
* Båda har spelexempel.
* Båda har ett kapitel om spelledarens roll - i SWAG så är det jefligt kort, men det finns.

I teorin är båda därför lika lämpade som nybörjarspel. SWAG är till och med sämre lämpat som nybörjarspel, i och med att det har mindre checklistor och mindre kapitel om spelledarens roll. I teorin.

I praktiken skulle jag aldrig sätta V:TM i näven på en nybörjargrupp. Däremot är SWAG ett praktiskt alternativ för nybörjare (under förutsättning att man slipper språkbarriärer, förstås).

Så hur skulle jag lägga upp en nybörjarversion av... tja, säg Västmark? Jag tänker mig något i den här stilen:

* Ett häfte för spelarna, där rollspel förklaras tydligt och där miljön introduceras. Eventuellt med soloäventyr och exempel.
* En kasse lösa förifyllda färdiga rollformulär. Plocka en rollperson och börja spela, helt enkelt.
* Ett första äventyr som spelas direkt. Det skulle förmodligen bli hårt styrt, men alla regler som behövs förklaras under äventyrets gång.
* Ett regelhäfte modell enkelt. I princip samma regler som nu fast enklare. Tydliga illustrationer förklarar flödet i reglerna.
* Ett äventyrshäfte med tre eller fyra äventyr, med regelhänvisningar till rätt sida och regel där det krävs och där spelledaren sakta men säkert skolas in i rollen som spelledare.
* Slutligen, ett lösblad som talar om hur man kommer igång (ungefär: utse en spelledare, låt spelarna läsa igenom spelarhäftet, låt dem välja rollperson, börja med häftet "Första äventyret" och följ instruktionerna).

I princip innehåller det samma som alla andra rollspel, fast mindre, mer styrt och framförallt med en helt annan pedagogik och ett helt annat upplägg.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
vad väntar du på människa?!

Det där lät ungefär som det jag skulle vilja rekommendera till vilsna föräldrar och sälja till nybörjare som frågar vilket spel som är mest nybörjarvänligt. Att jag sedan gillar Västmark (speciellt reglerna) är ett plus i kanten, men jag tror även att de är synnerligen lämpade för nybörjare. (En odefinierbar fantasy-miljö ersätter givetvis den mer eller mindre historiskt korrekta spelmiljön.)

Helst packas alla häften och lösblad i någon form av låda, men det behöver ju inte vara någon dyr historia med fyrfärgstryck (se bara på Ultra Ducks med sitt lösblad som plastats in som omslagsbild). Årets julklapp, någon? /images/icons/wink.gif

Sedan tänkte jag påpeka det uppenbara, nämligen att rubriken endast utgör en retorisk fråga. Jag kan nämligen komma på flera anledningar till att Krille inte redan har gjort ett dylikt spel. Men han borde verkligen göra det, tycker jag.

/Baldyr, som tycker att Sverok ska trycka nybörjar-Västmark och dela ut som introduktions-spel (så länge även återförsäljare kan köpa in det till ett vettigt pris)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: vad väntar du på människa?!

"Årets julklapp, någon?"

Näe, inte i år i alla fall. Men kanske om ett par tre år.

"Sedan tänkte jag påpeka det uppenbara, nämligen att rubriken endast utgör en retorisk fråga. Jag kan nämligen komma på flera anledningar till att Krille inte redan har gjort ett dylikt spel. Men han borde verkligen göra det, tycker jag."

Tja, jag har på sätt och vis redan börjat. Idén med introhäfte och förgjorda rollpersoner är redan på väg in i Skymningshem. Funkar det där så vet man aldrig vad som händer...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Ett introduktionsäventyr med en light-version av reglerna, färdiga rollpersoner och tydliga instruktioner till spelledaren borde vara självklart i alla spel som har någon ambition att vända sig till nybörjare. Det fanns i de tidiga svenska rollspelen; den svarta DoD-lådan, Chock och D&D. Nu får man vara glad om man över huvud taget hittar ett äventyr eller tips om hur man spelleder i grundreglerna.

Sker det någon omfattande nyrekrytering till rollspelshobbyn nu för tiden? Om jag var 10 år idag skulle jag bli ganska skrämd av de svenska rollspelens tjocka regelluntor och ännu mera skrämd när jag läst igenom hela och fortfarande inte har något exempel på vad reglerna ska användas till. Är det någon här på forumet som börjat spela rollpel under de senaste 5 åren och utgick från en regelbok utan att själv ha spelat tidigare?

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skriv en bok Krille !!

Alltså, du borde ju ge ut en bok om rollspelspedagogik för nybörjare !!
Beöver du hjälp med det, så kan du räkna med min hjälp.../images/icons/clever.gif
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
"Är det någon här på forumet som börjat spela rollpel under de senaste 5 åren och utgick från en regelbok utan att själv ha spelat tidigare?"

Jag och några av mina vänner inhandla Eon förra året och börja spela. Man blev ganska avskräckt så det dröjde innan man kom igång och när vi gjorde så blev det väldigt uselt.
Jag har ju inget att jämnföra med så jag vet inte om vi spelar som alla andra. Men jag har en vag känsla att vi inte gör det.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Du hade alltså tänkt att man ska lära sig att spela rollspel genom att ledas genom ett äventyr? Smart tanke..

"Ett häfte för spelarna, där rollspel förklaras tydligt och där miljön introduceras."
Jag hade nog gjort det precis som i DoD att utbildat spelledaren så att denne sedan kan förklara för spelarna medan denne spelleder introduceringsäventyret. Fast då är man ju tvungen att förlita sig på spelledarens pedagogik när det gäller att lära ut saker till spelarna.

"En kasse lösa förifyllda färdiga rollformulär. Plocka en rollperson och börja spela, helt enkelt."
Precis vad jag hade tänkt mig, jag också.. Fast jag hade tänkt att spelledaren skulle få läsa igenom regler för vad alla värden står för på rollformuläret..

Jag antar att mitt sätt att skriva ett nybörjarrollspel är precis efter standardmallen medan du har ett mer nyskapande sätt.. Hur hade du tänkt dig att nybörjarna skulle fortsätta sedan när de är klara med nybörjarrollspelet, som praktiskt taget bara består av äventyr? Har du en snygg övergång till Västmark eller blir det ett jättehopp?

~Ett kapitel om att skriva egna äventyr tycker [color:448800]Han</font color=448800> är ett måste (enligt standardmallen)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har ju inget att jämnföra med så jag vet inte om vi spelar som alla andra. Men jag har en vag känsla att vi inte gör det.

<hr></blockquote>



Även om jag spelar DoD känner jag igen känslan från när jag började hänga här på forumet. Nu har jag iallafall insett att de flesta spelar rätt så lika. Vissa mer koboldigt än andra och vissa mer friform än andra. Men i princip är det rätt så lika. Det som antagligen skiljer mest är skickligheten hos SL i gruppen. Men det är bara en vanesak.

/Black Dwarf,s om ändå ibland får den olustiga känslan att alla på forumet spelar mycket roligare rollspel än hans grupp /images/icons/wink.gif
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: vad väntar du på människa?!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Helst packas alla häften och lösblad i någon form av låda, men det behöver ju inte vara någon dyr historia med fyrfärgstryck

<hr></blockquote>



Helst laddas det ner gratis som en PDF och skrivs ut. Tänk på att vi vill vinna nybörjare som kanske bara är halvintresserade och inte är intresserade att spendera pengar än.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Marknadsföringen av spelet

"Helst laddas det ner gratis som en PDF och skrivs ut. Tänk på att vi vill vinna nybörjare som kanske bara är halvintresserade och inte är intresserade att spendera pengar än."

Att förlita sig på att marknadsföra saker gratis på nätet är att skjuta sig i foten. Min erfarenhet av rollspel på nätet är att de skrivs av rollspelare för rollspelare, och att i stort sett enbart rollspelare letar efter rollspelsmaterial på nätet.

Jag tror inte att pengar är ett problem. Vill folk börja spela så är problemet att det inte finns något nybörjarspel, inte att det kostar pengar. Om folk inte vet vad de vill så måste produkten placeras framför nyllet på dem, annars missar de produkten. Det är viktigare att produkten syns än att den är gratis.

Så nej, jag tror inte på gratis PDF.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Målet är i princip att spelarna ska kunna öppna boxen, identifiera prylarna och börja spela.

<hr></blockquote>



Ett upplägg jag gillade skarpt (även om det inte är ett rollspel) är Settlers (svenska utgåvan om det är någon skillnad), där det följde med ett blad som talade om vad man behövde veta för att komma igång, sedan var resten utformat som en uppslagsbok där man kunde slå upp det man behövde efterhand.

I ett rollspel kanske detta kunde utformas så att man har ett regelhäfte där man exempelvis beskriver vad färdigheter är och hur man slår för att lyckas, men färdighetslistan står i en separat referensdel.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ska vi till exempel jämföra två spel så kan vi ta Vampire: The Masquerade (V:TM) och Star Wars Adventure Game: Invasion of Theed (SWAG).

<hr></blockquote>



De pedagogiska bitarna blandar jag mig inte i nu eftersom jag inte känner dessa spel tillräckligt bra ur denna aspekt, men då det gäller systemen så har båda dessa stora brister för nybörjare (om SWAG har samma system som jag kommer ihåg (stor brasklapp här)). Det stora problemet i dessa system är att sannolikheterna är väldigt svåröverskådliga, vilket alltför ofta leder till att även erfarna spelledare sätter orimligt enkla/svåra svårighetsgrader.

Några andra pedagogiska knep och lösrykta tankar:

Inga förkortningar. Låt det ta lite mer plats på karaktärsbladen, håll det begripligt.

Enkla regler. Sköld ger minus på anfallarens färdighet i stället för att kräva ABS, brytvärden eller separata färdighetsslag, rustning drar av på skada och så vidare. Få korsberoenden. Ska man använda en färdighet ska man inte behöva läsa mer än den färdighetsbeskrivningen.

Värld. Något slags världsbeskrivning behövs för att hjälpa dem komma igång. Kanske fantasy inte är bästa alternativet, dels för att magi och olika raser ställer till systemet och ger mer text att sätta sig in i, dels för att alla inte är bekanta med det. Kanske swashbuckling (cinematisk-historisk piratkampanj i västindien) är något som är enklare att hantera, både ur beskrivningssynpunkt och inlärningssynpunkt. Den gör det också lättare för spelarna att förhålla sig till sina karaktärer eftersom de är arketyper man sätt på film i en miljö man känner ganska väl. Bara ett exempel, andra är tänkbara.

Tärningar. Även om jag konceptmässigt finner %-baserade system enklast att greppa för nybörjare, så börjar jag luta åt ett GURPS-liknande system med färdighetsslag baserade på 3D6 under färdighetsnivå. Detta för att systemet ska kunna använda enbart de tärningar man har hemma (de flesta har bara D6-or).

Ett sådan här system är tänkt att man ska växa ur, ungefär som stödhjul på en cykel. Därför borde det finnas en kort översikt på en eller ett par sidor där de stora spelen på marknaden beskrivs och var man kan hitta dem (på webben och i handeln). Detta för att ge en klar migrationsväg.

Jag hittade inte i din lista en kort (några sidor) sammanfattning av regler och värld för spelarna. Det är ju bra om de kan få lite hjälp att förstå vad de olika värdena står för och vet lite om vad världen går ut på. Detta kan eventuellt vara en baksida på de färdiga karaktärerna.

Slutligen: ett upprop till [color:448800]"gröna"</font color=448800> spelare. Blanda er i diskussionen! Jag har spelat i 20 år och har sett mycket olika system och har känsla för olika sätt att bygga system, men jag har inte kvar känslan av vad som var svårt när jag började. Ni har det mer färskt och kan tala om vad ni fastnade på.

Jag känner mig sugen på att ta tag i ett sånt här projekt, men mest systemet. Ordbajseri om vad rollspel är och sånt är jag dålig på (jag har lite ideer, men är fruktansvärt dålig på att skriva sånt). Någon som vågar försöka samarbeta på sådana premisser?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Marknadsföringen av spelet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att förlita sig på att marknadsföra saker gratis på nätet är att skjuta sig i foten. Min erfarenhet av rollspel på nätet är att de skrivs av rollspelare för rollspelare, och att i stort sett enbart rollspelare letar efter rollspelsmaterial på nätet.

Jag tror inte att pengar är ett problem. Vill folk börja spela så är problemet att det inte finns något nybörjarspel, inte att det kostar pengar. Om folk inte vet vad de vill så måste produkten placeras framför nyllet på dem, annars missar de produkten. Det är viktigare att produkten syns än att den är gratis.

<hr></blockquote>



Både och då? Köpa låda för de som vill, ladda hem gratis för de som vill det?

Intressant sidofråga: Nybörjare, hur kom ni i kontakt med rollspel?
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Marknadsföringen av spelet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Intressant sidofråga: Nybörjare, hur kom ni i kontakt med rollspel?

<hr></blockquote>



Varför undrar du bara hur nybörjarna kom i kontakt med det? Gäller det inte hur alla kom i kontakt med rollspel? Det går ju ut på ett och samma ändå.

/Black Dwarf, som började spela för att några av hans vänner spelade, och han redan satt fast i fantasyträsket.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Marknadsföringen av spelet

Mumma, mums och tjohej! Av (snart?) väldigt uppenbara skäl så älskar jag redan den här tråden. :)

Att förlita sig på att marknadsföra saker gratis på nätet är att skjuta sig i foten. Min erfarenhet av rollspel på nätet är att de skrivs av rollspelare för rollspelare, och att i stort sett enbart rollspelare letar efter rollspelsmaterial på nätet.

Jajamen. Precis så är det. Däremot skall man inte underskatta nätet utan använda det för att utveckla och utöka samt inte minst utbilda sina spelare.

Jag tror inte att pengar är ett problem. Vill folk börja spela så är problemet att det inte finns något nybörjarspel, inte att det kostar pengar. Om folk inte vet vad de vill så måste produkten placeras framför nyllet på dem, annars missar de produkten. Det är viktigare att produkten syns än att den är gratis.

Pengarna är inte ett problem så länge kostnaden är överkomlig. En rollspelsbok helt i färg på 400 sidor som kostar 650 kr kommer inte köpas av en nyfiken potentiell nybörjare. Men om vi bortser från detta så är problemet att nå ut till de ovetande kunderna. Leksaksaffärer är inte att tänka på med tanke på debatten som blossar upp då och då. Specialisterna blir allt färre. Kvar är i princip Tradition och en handfull postorderföretag. Jag vet av erfarenhet att dessa är ganska traditionella i sina inköp och inte är de vidare duktiga på att exponera en produkt heller, även om de tar in den. Kunden kan inte känna till (eller köpa) produkten om den inte syns. Så hur skall den synas?

Marknadsföring är nödvändigt, annars är det knappt görbart, i alla fall inte i stor skala (för vi talar väl om faktiska upplagor här, inte några hundra hit eller dit?). Dessutom måste Sverok börja informera bättre, måste börja nå ut och jaga nya potentiella spelare. Detta tycker jag inte görs i dag, vilket förstås kan vara fel men jag har i alla fall inte nåtts av någon som helst information om Sverok, om rollspel eller hobbyn över huvud taget.

Det är sannerligen inte enkelt.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Nybörjare här?

Det är nog inte så många nybörjare här är jag rädd. Dessutom är det tveksamt om de kan anses som ett snitt av de rollspelsnybörjare som finns eftersom de uppenbarligen har hittat hit vilket innebär att de är hyfsat insatta. Kanske rentav inte nybörjare längre?

Fast det är lite vid sidan om syftet, jag är också intresserad av hur "nybörjarna" kom i kontakt med rollspel. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag hittade inte i din lista en kort (några sidor) sammanfattning av regler och värld för spelarna."

I introduktionshäftet för spelarna. Ett upplägg som jag funderar på just nu är ett antal uppslag med en stor illustration tvärs över uppslaget som illustrerar världen, med en text som förklarar bilden. Det ger en bild/text-koppling som dels gör det intressant att läsa, dels ger minnesbilder och framförallt inte är för tungt. Säg att man har ett halvdussin sådana uppslag, det torde inte vara för tungt för nybörjaren samtidigt som det ger tillräckligt med matig information för att man ska komma igång.

Regler kan förklaras på liknande sätt. Call of Cthulhu (och en kasse andra spel) har ett uppslag där man visar ett rollformulär i bild med pilar som pekar ut de olika sektionerna och texter som förklarar vad de är till för, hur de används och hur de fylls i. En del spel har flödesscheman som förklarar hur en strid går till, till exempel. Liknande flödesscheman skulle kunna användas mer.

I övrigt, dina tankar om "inga förkortningar" är redan implementerad i de flesta spel som jag skriver, liksom många av dina tankar om enkla regler. Visst, jag använder inte slumpgenerator under ett värde, men det beror på att jag anser att slumpgenerator plus ett värde så högt som möjligt är mer intuitivt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Marknadsföringen av spelet

Leksaksaffärer är inte att tänka på med tanke på debatten som blossar upp då och då.

Åt helvete med eventuella debatter! Det är ingen människa som tar rollspelsmotståndare på allvar längre. Rollspelarna har växt upp och blivit civilingenjörer och entrepenörer, så alla utom extremkristna och fanatdramapedagoger har sett att de är ungefär lika farliga som monopol. Varför skulle inte leksaksaffärer ta in rollspel. Om jag har förstått saken rätt så säljs inte rollspel i leksaksaffärer (Jag kan ha fel; sist jag besökte en leksaksaffär var för två år sedan när jag behövde monopolpengar till en maskerad. De enda pengar de hade var stora som frimärken och knallröda och ÄNDÅ så stod det "FALSK" med stora bokstäver rakt över så att ingen skulle försöka handla med dem, men det hör knappast till ämnet.) därför att leksaksaffärerna anser att de är böcker. Om man stoppade ett spel i en låda med ett gäng tärningar borde det väl gå att övertyga leksaksaffärer att sälja dem, eller?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknadsföringen av spelet

"Leksaksaffärer är inte att tänka på med tanke på debatten som blossar upp då och då."

Nja, debatten är inte problemet. Både Risk och Assassin säljs idag trots debatten. Problemet är att rollspel inte är spel.

Jupp, jag menar vad jag säger. Ur kundens och butikens synvinkel är ett spel en låda som skramlar när man skakar på den. Det hörs att man har en massa pryttlar i den. En bok skramlar inte när man skakar på den, och de flesta rollspel ges faktiskt ut i bokform idag.

Så ett nybörjarspel som ska ut i butiken måste se ut som ett spel. En stor saftig box i äkta hårdpapp, där det faktiskt skramlar när man skakar på den. Det ska finnas tärningar i den, regelhäfte (inte för tjockt dock, då är det en bok i en kartong) och pryttlar och ploppar och gud vet vad. Gör rutorna för HP i halvtumsstorlek, och skicka med en karta med röda stansade halvtumspappmarker som man lägger i rutorna. Eller om man nu skulle vilja vara traditionell, bifoga ett par speciella blyertspennor pennor med reklamtryck.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Marknadsföringen av spelet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att förlita sig på att marknadsföra saker gratis på nätet är att skjuta sig i foten. Min erfarenhet av rollspel på nätet är att de skrivs av rollspelare för rollspelare, och att i stort sett enbart rollspelare letar efter rollspelsmaterial på nätet.

Jajamen. Precis så är det. Däremot skall man inte underskatta nätet utan använda det för att utveckla och utöka samt inte minst utbilda sina spelare.

<hr></blockquote>



Sprid det via piratsiterna (eller, som jag föredrar att kalla dem: tredjepartssiter. Mindre nedsättande så.) och deras kanaler så har du det spritt över hela världen inom tre timmar från att du släppt det. De flesta som tankar därifrån funkar dessutom enligt principen tanka först och blir intresserad sen. Bra för att hitta nya spelare!/images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknadsföringen av spelet

"Sprid det via piratsiterna (eller, som jag föredrar att kalla dem: tredjepartssiter. Mindre nedsättande så.) och deras kanaler så har du det spritt över hela världen inom tre timmar från att du släppt det. De flesta som tankar därifrån funkar dessutom enligt principen tanka först och blir intresserad sen."

Jag är skeptisk. När nerladdaren upptäcker att det är en PDF som handlar om rollspel, och inte ett datorrollspel, så kommer två saker hända:

1) Nerladdaren är redan rollspelare och tittar på filerna, och upptäcker att de inte är för honom. Han tycker det är skitsunkigt och ryktet sprider sig.

2) Nerladdaren upptäcker att det inte är Final Fjantasy, och att det inte kommer att installeras något fräckt spel med fräck grafik, utan att han blir tvungen att plöja igenom femtielva miljoner PDFer och göra något i verkligheten för att ha skoj med dem. Han tycker det är skitsunkigt och ryktet sprider sig.

I bästa fall kommer spelet spridas som utfyllnad för att ha något att dela ut i Direct Connect, men det kommer inte att användas.
 
Top