Nekromanti Nybörjarspel på engelska?

Helmgast
Citerat Krille

Egentligen är det väl mest smakfel. Jag är inte en centimeter förtjust i initiativ och attacks of opportunity (som verkligen gör systemet svårhanterligt), jag ogillar den lilla intressanta bieffekten av levelsystemets koppling till skadesystemet att läkande droger blir sämre ju häftigare den drogade är, jag är totalt apless på alla feats och deras extrema våldskoppling, och jag tycker att färdighets/svårighetsskalan är totalt osynkad med slumpgeneratorn. Attack bonus/defence bonus är en skitdålig lösning på att mäta hur bra man är på våld och att det borde ha gjorts till skills precis som allt annat som man kan vara bra på.

Vidare tycker jag att klasser suger appung, armour class är bara totalskevt, och att multiklassningen förmodligen är rollspelshistoriens sämsta abbrovinsch. Jag undrar också vad man ska med XP till egentligen, eftersom vad man gör är att samla dem på hög tills man kommer över ett tröskelvärde, då man gör om dem till en hög med andra poäng som man placerar ut (plus att man får en klase andra bieffekter, som att läkande droger blir sämre, bibliotekarier spontant blir bättre på att slåss etc). Slutligen undrar jag vad man ska med attributen till, eftersom man gör om dem till attributbonusar och använder dem istället
Om ett rollspelssystem innehåller så mycket dumheter är det val inte så klokt att lura in ungarna på det? :gremwink:

Läs hela inlägget här.

Troberg

Sinister eater
Re: Maus på Engelska

Nu var det ju Fantasy Light som vann kategorin bästa nybörjarrollspel, om jag minns rätt.
Iofs, men jag tyckte att Maus verkade som ett lämpligare koncept för nioåringar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Maus på Engelska

Ok, om jag verkligen trodde att någon skulle vilja ha en Engelsk version av Maus så skulle jag göra en, tro mig.

Åh, men det var ju i sådana fall jag som skulle göra översättningen. Jag är dock rädd att jag hellre skaffar ett "riktigt" spel åt mina kusiner, om inte annat för att jag inte gärna vill att de ska håna min engelska.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, nu har jag kollat i hyllan

Det spel jag tycker borde kunna funka och som 9-åringar säkert gillar är Cyberpunk 2020.

Enkelt system, bra disposition, coola arketypiska rollpersoner, mycket action. Och man behöver bara en bok, och den borde finnas tillgänglig fortfarande.

Så min rekommedation är Cyberpunk 2020.

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om ingen redan föreslagit det, så...

...föreslår jag Feng Shui. Det är snabbt och enkelt. Coola arketyper, många möjligheter, enkelt att förstå och det bygger mycket på spelarnas fantasi.

(Det blev ett kort inlägg men jag fick fram att jag tycker att Feng Shui skulle passa... :gremsmile: )

PAX

Jordisk Äventyrare
White Wolf...

Vet inte om någon redan föreslagit det men varför inte ett spel ur WW:s sortiment?

Tänker närmast på Exalted och Hunter som är väldigt manga- / comixanpassade spel. Brukar vara populärt. Dessutom så är ju reglerna enkla och att göra en rollperson tar lite tid.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ang. Hunter (Fråga till allmänheten)

Hunter är i och för sig inte en helt dum idé. Det har ett väldigt simpelt "bekämpa fulingarna"-koncept som jag tror är lätt att uppskatta i nioårsåldern.

Vilka fler rollspel finns det i samma genre (bekämpa det övernaturliga)? Jag känner till Buffy-rollspelet. Är det barnvänligt? Finns det fler varianter?

Troberg

Sinister eater
Re: Ang. Hunter (Fråga till allmänheten)

Hunter är i och för sig inte en helt dum idé. Det har ett väldigt simpelt "bekämpa fulingarna"-koncept som jag tror är lätt att uppskatta i nioårsåldern.
Ehm, nioåringar är på en nivå där de håller på att lära sig multiplikationstabellen och fortfarande läser böcker med stor text. De är på lågstadienivå eller tidig mellanstadienivå. Om du vill lämna ett spel hos dem som de kan klara själv så behöver du något mycket enklare.

För att sätta saker i ett perspektiv: jag tror att Monopol är på gränsen för vad nioåringar klarar av med behållning.

Jag tror att ett regelsystem där man antingen kan något eller inte kan något och där man alltid slår över 4 på den D6 är för att lyckas är fullt tillräckligt för barn i den åldern. De behöver inte mer realism eller komplexitet, de behöver snabbhet och enkelhet. Ett system som i princip bara agerar domare och avgör konfliktsituationer i deras vanliga låtsaslekar.

Det är bättre att det är för enkelt och de kan utöka det själv eller genom att skaffa mer avancerade spel än att det är för svårt och de tröttnar.

Ni som har barn får gärna rätta mig om jag har fel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett till missförstånd :-S

Well, jag ifrågasätter inte din åsikt, om den är att "Hunter är för komplicerat för nioåringar". Det tror jag också. Jag skulle nog vara mycket tveksam till att sätta Hunter i händerna på mina kusiner.

Däremot tror jag att själva *genren* kan vara passande och rolig. Det var liksom därför jag frågade efter spel som *liknar* Hunter.

Däremot tror jag att du underskattar barns intelligens i allmänhet, men i den här specifika frågan håller jag helt klart med dig.

Jag är visst lätt att missförstå. Jag borde kanske jobba på det där. :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Re: Ett till missförstånd :-S

Well, jag ifrågasätter inte din åsikt, om den är att "Hunter är för komplicerat för nioåringar". Det tror jag också. Jag skulle nog vara mycket tveksam till att sätta Hunter i händerna på mina kusiner.
Jag skrev egentligen mest som ett svar till många av de förslag som kommit fram, det var mer en slump att jag råkade svara på just det inlägget.

Däremot tror jag att du underskattar barns intelligens i allmänhet, men i den här specifika frågan håller jag helt klart med dig.
Inte i första hand deras intelligens utan snarare varaktigheten för deras intresse. Barn tröttnar snabbt och tar det längre än några minuter att göra karaktärer så plockar de fram legoklossarna eller Playstationen i stället. Detsamma om det upplevs som för krångligt. De kommer garanterat inte att orka med en bok på 200 sidor regler.

Det var därför jag tänkte på Maus. Enkelt, kompakt och du kan få en bra introduktion om du skaffar Tom & Jerry-avsnittet där de gör De tre Mus-ketörerna så får du en bra introduktion.

Det finns säkert fler som passar, men tänk på enkelheten.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ett till missförstånd :-S

Jag skrev egentligen mest som ett svar till många av de förslag som kommit fram, det var mer en slump att jag råkade svara på just det inlägget.

Jag förstår. Nå, liksom dig är jag tveksam till många av förslagen som lagts fram. Av de som föreslagits är Usagi Yojimbo RPG och DBZ de som bäst fallit mig på läppen, eftersom jag av erfarenhet vet att Fuzion system är föredömligt simpelt och väldigt intuitivt. Nu har jag beställt Usagi Yojimbo RPG, så vi får se om det passar (om inte, så behåller jag det själv :gremsmile:)

Rising

Vila i frid
Barn är bra

"Inte i första hand deras intelligens utan snarare varaktigheten för deras intresse. Barn tröttnar snabbt och tar det längre än några minuter att göra karaktärer så plockar de fram legoklossarna eller Playstationen i stället. Detsamma om det upplevs som för krångligt. De kommer garanterat inte att orka med en bok på 200 sidor regler."

Alltså, jag tycker barn snarare har en enastående förmåga att läsa selektivt. Jag visste vad rollspelskonceptet var innan jag köpte mitt första rollspel, men allt om tärningar och hur man genererade en rollperson lärde jag mig alltså genom DoD-boken. När jag var åtta år. Jag lärde mig också att programmera Basic helt själv som åttaåring efter att ha tittat i Commoders manual, och jag var verkligen inte något geni som barn. Tvärtom. Poängen är att barn har en bra förmåga att skita i saker de inte behöver för tillfället. Jag läste inte från pärm till pärm, utan jag läste lite som jag ville och provade mig fram.

Våra första rollpersoner måste ha tagit en hel dag att göra, men djäklar vad kul vi hade! När någon hade slagit ngt kul tärningsresultat så utbrast han "kolla! kolla! Jag har tre på Fys! Jag är som Dartanjang!!!" å så garvade vi så mycket att vi kiknade.

Jag håller med om att det inte ska vara för krångligt, men man ska inte glömma att det egentligen bara är vi vuxna som känner oss irriterade för att vi inte fattar allting. Jag begrep aldrig Brytvärdesreglerna i DoD när jag var barn, så jag sket i dem. Det brydde jag mig faktiskt inte om, det är först idag jag ser att det finns något i spelet som är för krångligt och stör mig på det.

Jag tror rollspel för barn behöver mycket bilder, små balla direkta texter, mycket kategorisering (såsom verkliga "yrken" istället för att göra det helt fritt. Barn hittar nämligen glatt på nya kategorier där de tycker sådana behövs, medan vuxna spelare är mer inskränkta) och gärna mycket regler, men det ska i så fall vara många, små, enkla regler och inte en enda lång, krånglig regel i många, svåra moment. Att pröva sig fram är kul för barn om det ger omedelbara resultat.

Men jag kan ha fel på den punkten. Titta på Magic, exempelvis. Det spelet har egentligen bara en enda lång regel om när man kan spela ens kort och hur man kan svara på varandras korthandlingar, men ungar kastar sig ju glatt in i leken och försöker lira så gott det går.

Magic är ett rejält krångligt spel, men jag har lirat det mot småkillar som inte ens riktigt förstått texten på sina kort. De har ibland spelat fel och missförstått reglerna, men de har tyckt att spelet varit roligt ändå.

En bra grej med barn är ju att de VILL lära sig saker. Jämför med de vuxna vi har här på rollspelsforumet. De tycks ju nästan besvärade över att diskutera rollspelsmediet, och föredrar att enbart delta i diskussioner om vetenskap, politik eller kultur som är vagt rollspelsanknuten. En vilja att lära ut (=teach) men inte att lära in (=learn), alltså.

/Rising
som aldrig, aldrig, aldrig vill bli vuxen.

Man Mountainman

Storsvagåret
och den naturliga följdfrågan är....

Jag tror rollspel för barn behöver mycket bilder, små balla direkta texter, mycket kategorisering (såsom verkliga "yrken" istället för att göra det helt fritt. Barn hittar nämligen glatt på nya kategorier där de tycker sådana behövs, medan vuxna spelare är mer inskränkta) och gärna mycket regler, men det ska i så fall vara många, små, enkla regler och inte en enda lång, krånglig regel i många, svåra moment. Att pröva sig fram är kul för barn om det ger omedelbara resultat.

...känner du till något rollspel som passar in på ovanstående? Världens mest pedagogiska rollspel according to Rising?

I övrigt: spännande tankar. Det finns säkert ett och annat korn av sanning bland dem. Jag ska ha dem i åtanke.

Rising

Vila i frid
Re: och den naturliga följdfrågan är....

"...känner du till något rollspel som passar in på ovanstående? Världens mest pedagogiska rollspel according to Rising?"

Ingen aning. Jag undvek medvetet att ta upp något.

Men är det egentligen något fel på D20-spelen? Svälj den svenska stoltheten och lira DnD med dem.

Om jag vore nio år så skulle jag iaf vilja ha ett rollspel med ordentliga monster att drömma om. Inte "duktiga motståndare" utan "monster"!!! Stora, livsfarliga monster!

Än idag vill jag ha det, faktiskt. Om man bara ska ha ett enda rollspel, då ska det vara ett med balla monster.

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret

Men är det egentligen något fel på D20-spelen? Svälj den svenska stoltheten och lira DnD med dem.

Det finns ett fel som övertrumfar alla andra. DnD omfattar tre stycken stora, tjocka hårdinbundna böcker á 300-400 spänn. Jag är snål. Do the math. :gremwink:

DnD är för övrigt inte det enda spelet med monster.

kalcidis

Hero
craven fe shine pon duppy knowledge

tycker iofs inte att man ska underskatta 9-åringars kapacitet. Jag började spela vid 6-7 års ålder med min brors grupp (10-11) och klarade mig relativt duktigt med spelandet. Viktigare inom sammanhanget är att min bror började när han var 9 och en spelare i gruppen var till och med 8 år. De brukade spela Drakar och Demoner Expert som även om det må anses vara simpelt av vissa ändå är ett relativt komplicerat system. De brukade dock göra egna regler och lösningar på det de inte förstod eller gillade och jag misstänker att Dnalles kusiner kommer spela likadant. Så mycket de förstår kör de på och resten fyller de vid behov.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Ang. Hunter (Fråga till allmänheten)

Vilka fler rollspel finns det i samma genre (bekämpa det övernaturliga)? Jag känner till Buffy-rollspelet. Är det barnvänligt? Finns det fler varianter?
Du har ju det gamla spelet Chill. Den första versionen var den som översattes till Chock av Äventyrsspel. Observera att ursprungsversionen i alla fall inte är direkt spelbar.

(Och deras supplemet Creatures Features som kom 86 där man spelar spöke, vampyr, varulv eler mumie är definitivt inte spelbar)

/Ulfgeir

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

"DnD är för övrigt inte det enda spelet med monster."

Absolut inte. Du beställde väl boken "Monsters" till Usagi när du var på G? :gremlaugh: