Citerat Krille
Läs hela inlägget här.
Om ett rollspelssystem innehåller så mycket dumheter är det val inte så klokt att lura in ungarna på det?Egentligen är det väl mest smakfel. Jag är inte en centimeter förtjust i initiativ och attacks of opportunity (som verkligen gör systemet svårhanterligt), jag ogillar den lilla intressanta bieffekten av levelsystemets koppling till skadesystemet att läkande droger blir sämre ju häftigare den drogade är, jag är totalt apless på alla feats och deras extrema våldskoppling, och jag tycker att färdighets/svårighetsskalan är totalt osynkad med slumpgeneratorn. Attack bonus/defence bonus är en skitdålig lösning på att mäta hur bra man är på våld och att det borde ha gjorts till skills precis som allt annat som man kan vara bra på.
Vidare tycker jag att klasser suger appung, armour class är bara totalskevt, och att multiklassningen förmodligen är rollspelshistoriens sämsta abbrovinsch. Jag undrar också vad man ska med XP till egentligen, eftersom vad man gör är att samla dem på hög tills man kommer över ett tröskelvärde, då man gör om dem till en hög med andra poäng som man placerar ut (plus att man får en klase andra bieffekter, som att läkande droger blir sämre, bibliotekarier spontant blir bättre på att slåss etc). Slutligen undrar jag vad man ska med attributen till, eftersom man gör om dem till attributbonusar och använder dem istället
Läs hela inlägget här.