Nekromanti Nybörjarspel på engelska?

kalcidis

Hero
bless yuh, coo 'pon dis ya! Nuh cyaan test. (OT)

Kul att det finns fler som gillar Usagi och precis som dig så rekommenderar jag spelet. Tänkte bara uppmärksamma dig på att jag har en Usagi-sida på nätet tillägnad rollspelet. Kolla gärna in [+]

Dessutom, VÄLKOMMEN till rollspel.nu.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Premiärpost (Wohoo)

CoC på TAs lilla konvent i Luleå i...hmm... december? Guldmasken...? Det var jag som... "byggde staket". Seplade även ditt äventyr med skolkamraterna som hamnade lite snett och Unknown Armies så ja, vi har spelat nån gång. :gremlaugh:

Unknown Armies förresten... hmm... njae, det kanske inte är för nioåringar. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Annars kan du höra med ..=]Genesis[=.. om du får göra en engelsk version av Maus, det låter som ett väldigt lämpligt spel!

DeBracy

Re: bless yuh, coo 'pon dis ya! Nuh cyaan test. (OT)

Tack tack!

Ja, klart man gillar Usagi. Det började med serien och nostaligisk som man kan vara så var jag ju tvungen att köpa spelet också. Att det sen var riktigt, riktigt bra är ju bara en bonus! Intressant hur de löst hela pengafrågan t.ex. :gremlaugh:

Jag kikar in på sidan omgående! Lär väl bli ett litet bokmärke också.

Man Mountainman

Storsvagåret

Ahhh, tyckte jag kände igen namnet

Tja, nu när du säger det; det var något i stil med en solgudinna jag spelade. Även om jag inte hann vara det under särskilt lång tid av äventyret.

Välkommen till forumet!

Staffan

Myrmidon
Njä

Exalted använder en rätt komplicerad variant av Storytellersystemet, med massvis med "charms" (magiska förmågor som man skulle kunna kalla en korsning mellan Vampires discipliner och D&Ds feats) som har lite komplicerade regler för vilka man kan använda när och i vilka kombinationer, och så. Plus att världen i Exalted knappast är barntillåten. Dessutom blir det *riktigt* komplicerat om man blandar in de övriga sorternas Exalted - grundregelboken täcker "Solar Exalted", sedan finns det andra fetingböcker som täcker Terrestrial, Lunar, Abyssal och snart Sidereal exalted som har ungefär lika många charms dem, fast med andra regler för hur de kan kombineras och så.

Staffan

Myrmidon
Re: big belly man fe test original stylee

Enligt uppgift kommer det aldrig att bli något Harry Potter-rollspel. När Hasbro fick rättigheterna till att göra Potter-baserade saker nämndes idén i förbigående, men tydligen så sade Rowling ifrån på skarpen att nåt sånt ville hon inte vara med om. Det hade visst något att göra med att hon inte ville att andra skulle lägga ord i HENNES figurers munnar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: En missuppfattning

"Gamla Elric hade det systemet med har jag för mig. Liksom Runequest..."

Elric finns fortfarande kvar men nu under det (ursprungliga) namnet Stormbringer. Runequest är dött och begravet, däremot kommer Hero Quest, som rör sig i samma värld, ut inom en hyfsat snar tidsrymd. Jag känner dock inte till regelsystemet för detta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: BRP in english

Om man vill ha något riktigt enkelt finns ju BRP-grundsystemet för en billig penning. Nackdelen är att det är just vad det är -- ett regelsystem. Resten får man göra själv. Stormbringer är, som sagt, coolt. Till "speciell" får man nog lägga "grym och pessimistisk", det är liksom inte gladfantasy.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Har man väl fått spelarna att begripa vad rollspel är så kan man ta till nästa steg: slänga fram resten av möjligheterna. Då kan man presentera miljö och möjligheter att skapa helt egna rollpersoner."

Om vi nu har en Dnalor som gör detta i introduktionen tror jag det går lika bra med något annat. Dessutom måste inte kusinerna köpa en dyr bok när de spelat slut på äventyret, utan de får i stället en bok från början.

Att rollpersonsskaparreglerna är få (av typen "välj en förskapad rollperson") tror jag bara är bra. Det gör att man snabbt kan komma in i spelet utan att behöva få tråkigt, och skulle det behövas så finns faktiskt grundreglerna till det fullständiga spelet sen.

Detta förutsätter ju faktiskt att man tycker rollpersonsskapande är tråkigt. Om vi utgår från min egen erfarenhet från då jag var en tioårig nybliven rollspelare var det snarare så att det var ytterligare något roligt man kunde göra. Men så har jag också alltid varit den som skrivit husregler, skapat nya raser och liknande. Det beror väl på hur man är lagd.

kalcidis

Hero
hero wars inte hero quest, din jazzkatt (nt)

lite NT-bonus för alla som kolla alla NT-inlägg eller läser platta trådar. Bless jah!

finns få artister som får en att känna med en låt så mycket som black uhuru gör med låten emotional slaughter. Kommer från den elementära plattan Chill Out. Kolla in.

Annars rekommenderar jag jazzfunk-eposet Head Hunters av Herbie Hancock. En mycket fundamental platta i allas samlingar där samlaren påstår att han gillar jazz och funk. Så här ser skivomslaget ut:

Storuggla

Champion
Ack så fel... [ANT]

Hero Wars heter första utgåvan jag. Den som kommer nu i juli heter... Hero Quest. Ha!

Storuggla, minns GW's Hero Quest

kalcidis

Hero
pyttsan! (ant)

Om man leker kunnig så är det inte mer med att man får förvänta sig en fot i ändalyktan ibland (speciellt när man inte kan).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: En paradox

Jo, men en spelvärld där det förekommer saker som "Det finns ett horn du måste blåsa i för att förgöra världen. Och det är de goda nyheterna" blir ändå rätt skön att spela i.

Genesis

Ni dés ni maître
Maus på Engelska

Annars kan du höra med ..=]Genesis[=.. om du får göra en engelsk version av Maus, det låter som ett väldigt lämpligt spel!
Ha! Nu var det ju Fantasy Light som vann kategorin bästa nybörjarrollspel, om jag minns rätt. Så gå till honom och tigg. Mig får ni inget av förrän jag får ett pris! *Uppkäftig min*

Ok, om jag verkligen trodde att någon skulle vilja ha en Engelsk version av Maus så skulle jag göra en, tro mig. Jag är redan överlycklig över tanken att nån faktiskt gillade den Svenska versionen.

//Genesis, som önskar att nån admin kunde ta bort de fåniga "CP-tecknen" på hans användarnamn- en kvarstod från en förvirrad ungdom...

Genesis

Ni dés ni maître
Shadowrun? É du konsult eller?

Gamla klassiska Shadowrun kanske skulle kunna vara nåt...? Kan inte påstå att jag läst reglerna så mycket till det spelet så det kan mycket möjligt vara krångligare än jag minns det (främst när det gäller adepter & magi).
Jag kan nog garantera att reglerna är krångligare än du minns dem. I grunden är det väl hyfsat enkelt (även om det är svårare än DoD eller liknande), men så fort man försöker göra nåt häftigt finns det massor av regler om det. Automateld är riktigt trixigt, och magi också. Jag har själv inte riktigt fattat alla reglerna ännu. Visserligen kan man ju strunta i extrareglerna och improvisera istället, men jag tror att nioåringar bör ha ett regelsystem där man inte behöver hitta på egna regler.

Dessutom kan man ju ifrågasätta det etiska med att låta nioåringar rollspela våldsamma brottslingar, något de inte får se på film...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Kul att nån kommer ihåg mitt äventyr, så har man lämnat någon sorts minne i alla fall. :)

CoC är nog ett rätt bra nybörjarspel, enkla och tydliga regler. Enda abret är kanske att de ev. inte är så bekanta med Lovecrafts verk i den åldern, vilket iofs inte hindrar från att ha mycket kul med spelet.

DeBracy

Men du...! [½OT]

Men ser man på! Jo, visst minns man en del. Det var riktigt trevligt. :gremlaugh:

Gled förresten in på din hemsida, det var en gô lista med spel du hade måste jag säga! Kul att se att fler än jag faktiskt har Bubblegum Crisis också. :gremlaugh:

För att återknyta till tråden: ja, CoC har riktigt bra regler, inget mumbo-jumo med skapandet av rollpersonen eller så. Har inte ens spellett det i grundutförande än man jag kan tänka mig att med lite modifikationer (främst tilläg bland färdigheterna) skulle systemet lämpa sig riktigt bra för många äventyr utanför skräckramen. Eftersom systemet är så pass farligt som det är (för rollpersoner that is...) så ger det automatiskt en liten känsla av realism. Saker och ting får konsekvenser helt enkelt.