Nekromanti [Nyhet] Forumit pratar queer speldesign i media

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja, vår egen w176 har pratat om queera spel med chefredaktören på Landets Fria Tidning. Artikeln som blev resultatet av den intervjun hittar du under rubriken ”Queera spel är på frammarsch”.

GnomviD

Heresiark
Intervjun föranleddes f.ö. av att Fria fått nys om den föreläsning kring ämnet som w176, Korpa och jag har hållit i olika sammanhang det senaste året. Sist vi höll den var på Nordsken i maj, där den också filmades (tyvärr kunde inte w176 vara med den gången). Den som vill kan se den här: https://www.youtube.com/watch?v=DnqXEQWXilc

Genesis

Ni dés ni maître
Kul! Och bra artikel! Första gången jag ser ordet "brädrollspel", men det är nog en rätt bra term för folk som associerar "rollspel" med datorer. :)

Jimmy

The One Ringkvist
Instämmer. Bra artikel, stor behållning. Sprid. :D

Lupus Maximus

Tekniker
Eftersom artikeln innehåller både bordsrollspel och brädrollspel gissar jag på att "brädrollspel" är ett misstag vid skrivandet. Men jag gillar ändå ordet, då det ger ett ord där man kan skilja på rollspel som använder figurer och battle-maps (eller mer avancerat) från de som inte använder det.

Hur som helst, bra artikel :)

anth

Vetefan
Intressant artikel. Men jag reagerade på:
De första dator- och rollspelen utvecklades runt 1970-talet.

– Redan då fanns en del queera exempel.
Det har hänt väldigt mycket de senaste åren, men jag har mycket svårt att komma på några queera exempel som ens är ett decennium gamla. Någon som vet vilka gamla exempel som åsyftas?

Rickard

Urverk speldesign
Lupus Maximus;n104910 said:
Eftersom artikeln innehåller både bordsrollspel och brädrollspel gissar jag på att "brädrollspel" är ett misstag vid skrivandet. Men jag gillar ändå ordet, då det ger ett ord där man kan skilja på rollspel som använder figurer och battle-maps (eller mer avancerat) från de som inte använder det.
Braunstein. Diarama + rollspel. Brorsan spelar det än idag och det arrangerades minikonvent för det i Linköping.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lupus Maximus;n104910 said:
det ger ett ord där man kan skilja på rollspel som använder figurer och battle-maps (eller mer avancerat) från de som inte använder det.
Du menar rollspelsstilar?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lupus Maximus;n104946 said:
Jupp. Men vissa rollspelssystem är trots allt skrivna från vinkeln att de utgår från att man kör med figurer.
Äsch, den diskussionen blir för off topic och jag orkar inte starta en ny tråd om det.

Mutanten

Hero
Hennes definition av queer speldesign är att den aktivt ifrågasätter normer kring könsroller och sexualitet. Apocalypse world från 2010 är en av hennes personliga favoriter. Det är ett brädrollspel som utspelar sig i en feministisk postapokalyptisk värld, i lite samma anda som den nya Mad Max-filmen Fury road. – Jag gillar att den smyger in frågor kring kön och genus under radarn. En får till exempel välja mellan att vara man, kvinna, könlös eller dölja sitt kön.
Själv ogillar jag när underhållningsindustrin försöker manipulera mig som konsument genom att smyga in politik (särskilt frågor kring kön och genus) under radarn. AW verkar vara ett ruskigt spel på det sättet.

Och ingenstans sägs det att bara män kan bli attraherade av kinnor.
Det sägs väl ytterst sällan i rollspel att bara män kan bli attraherade av kvinnor? Jag kan inte komma på ett enda rollspel som jag har läst eller spelat som säger att bara män kan bli attraherade av kvinnor. Att spelen inte säger något om annat än heterosexuell kärlek (om spelet öht säger någonting om kärlek) betyder inte att spelen säger att bara män kan bli attraherade av kvinnor.

Elins tips för bättre spel Spelare måste arbeta aktivt med normkritik och inte utgå ifrån att det de gör fungerar så länge ingen klagar
If it ain't broke, don't fix it. Lägg ner normkritiken i alla fall där den inte tillför äventyret/kampanjen någonting specifikt av värde (tex att deckarmysteriet tar en oväntad vändning när det visar sig att fruns älskare inte är en älskare utan en älskarinna).

Spela spel Stöd schysta spel ekonomiskt
Ifrågasätt sunkiga spel och arrangemang
Stöd bara spel som du tror är bra spel. Försök att stå emot den politiska trenden när du stödjer ett spel. Stödjer du queerspel i dag för att de är just queerspel så kommer du stödja nationalistiska spel imorgon av samma anledning. Hobbyn är förtjänt av bra rollspel och det är ointressant i sammanhanget om spelet heter QUEER eller MYFAROG. Det viktiga är att spelet är ett bra spel (därmed absolut inte sagt att MYFAROG är ett bra spel).

Varna andra människor för spel med dålig världsbeskrivning, dåliga regler, dåliga illustrationer mm. Ge dåliga rollspel dåliga recensioner så att andra rollspelare inte riskerar att också lägga sin tid och energi på ett dåligt spel. Men tänk på att vara saklig av respekt för spelutvecklaren.
Om det är sant som Elin säger att AW "smyger in frågor kring kön och genus under radarn" så tycker jag att ni forummedlemmar kunde ha varnat mig för AW. Det var inte långt ifrån att jag köpte spelet när ni rekommenderade det som mest.

Skapa spel
Gör egna, normkritiska spel
Arrangera egna, normkritiska arrangemang
Skapa gärna spel men innan du ger ut spelet (och på så sätt gör anspråk på rollspelarnas pengar och tid) så ta dig en funderare på om inte spelet gör sig bättre i papperskorgen. Kom ihåg att papperskorgen är ett av författarens bästa arbetsredskap.

Gör för Guds skull inte normkritiska spel. Ha inget politiskt tema om det inte är viktigt för spelets tema (spelvärlden). Har du redan skrivit ett rasistiskt eller feministiskt rollspel men ännu inte gett ut det? Läs då min förra kommentar om papperskorgen.

Arrangera inga politiska (normkritiska) arrangemang som utestänger människor pga etnicitet, sexuell läggning, ålder, kön mm. Begränsa diskrimineringen till att enbart gälla privata tillställningar om ni nu nödvändigt måste diskriminera människor pga sådana saker.

Prata om spel Våga diskutera spelhobbyn ur ett normkritiskt perspektiv
Samarbeta med exempelvis Sverok, RFSL och RFSU
Prata om spel men håll normkritiken för dig själv. Det finns människor som trivs med normer. Låt dem få ha sina normer i fred utan att du ska kritisera dem. Du har dina normer. De har sina. Prata spel istället för normer. Det är faktiskt möjligt att diskutera saker utan att blanda in kön och genus och inte sällan blir det intressanta diskussioner. Prova själva så får ni se om ni inte tror mig.

Undvik alltför djupgående samarbeten med politiska och religiösa organisationer. Det finns en risk att de hjärntvättar dig så som de har hjärntvättat många andra människor före dig. Tänk på att du inte är mer än en människa. Även just DU kan bli en "nyttig idiot" åt politiska och religiösa organisationer. Samarbeta gärna men glöm inte att göra som i trafiken: håll avståndet!

Sedan finns det några konservativa amerikaner som skriker, och det händer jämt.
Det finns även några svenska feminister som skriker, och det händer också jämt.

Brynolf

Dum fan
Normkritik i all ära, men när kritiserande av vissa specifika normer etablerats som norm i sig, kan man ju fråga sig vad som är vad egentligen.

Pilzefrau

hon/henne
Nu vet jag att du, Mutanten, inte skriver att vi inte får göra de saker artikelförfattaren uppmanar till, som att skapa normkritiska spel, undvika att köpa sunkiga spel osv. Utan att du bara skriver att du inte tycker vi bör göra det. Så, läs det här med samma inställning: du får tycka att det är en dålig idé, men jag vill försöka förklara varförjag tycker det är en bra idé; varför det är försvarbart.

Jag får intrycket -- rätta mig om jag har fel -- att du tycker att det går att göra helt opolitiska spel. Att det går att titta på politiska åskådningar, ideologier, göra sig en uppfattning, bedöma om en t ex är feminist eller inte, och sedan bestämma sig för att "nej, jag ska sätta allt det åt sidan och skriva ett vanligt rollspel".

Med vissa saker kanske det går. Det går att argumentera för att spel som handlar helt och hållet om könlösa robotar kan vara "frikopplat" från rasism t ex. Om etnicitet, hudfärg osv inte överhuvudtaget finns med, varken öppet eller med någon tydlig metafor, hur kan spelets världsbeskrivning då ha något med rasism-frågan att göra alls? Ett lyckat exempel, med andra ord, på ett opolitiskt spel (på det området; samma spel kan såklart samtidigt vara ett kommunistiskt manifest och därmed "misslyckas" med att vara helt opolitiskt).

Och med en viss syn på politik, så är såklart väldigt många klassiska rollspel helt opolitiska. Om "politik" bara handlar om vilket parti jag ska rösta på och vilka samhällsreformer jag ska stötta, ja, då kan jag ju knappast hävda att Eon II, låt säga, uppmanar mig till att störta kapitalismen -- eller för den delen att låta bli. Spelet beskriver bara sin spelvärld, som spelmakarna föreställt sig den.

Men, det blir annorlunda med en annan syn på vad som är politik. "Det personliga är politiskt", är ett citat jag hört och som jag nu efter att ha googlat vet kommer från feministen Carol Hanisch, 1968. I min tolkning är det typ så här:
- Vad en stat väljer att ha med i sin propaganda, det är otvetydigt politiskt
- Vad en privat aktör väljer att ha med i sin kultur (filmer, böcker, spel) när hen skapar med en politisk agenda, det är såklart politiskt
- Vad en privat aktör väljer att ha med i sin kultur, när hen försöker vara opolitisk, säger något om det politiska läget i skaparens kontext

Ett parti som då driver linjen "det som just nu tas som självklart, är egentligen något vi måste ändra på" för då plötsligt upp frågan "vad är opolitiskt" på den politiska arenan. Alltså: just nu kanske vi kan hitta saker som inte är politiska. Men just den indelningen, vad som är politiskt och inte, är i sig färgad av vad en tycker om samhället, konst, acceptabelt beteende osv. Ergo: det opolitiska är, eller åtminstone kan bli, politiskt.

Är du med mig så långt? För med den förståelsen kan jag prata om normkritik i rollspel.

För dig är alla spel som inte "inkluderar normkritik" opolitiska. Tänk ett fantasyspel som har ett gäng olika folkslag, med illustrationer på en man och en kvinna av varje. Opolitiskt?

För mig som feminist, så är könsnormer en del av det jag vill förändra i samhället. (För att förtydliga: jag vill inte att män och kvinnor ska bli något annat än vad de är, men jag vill ändra synen på vad som är manligt, vad som är kvinnligt, vad som ligger utanför de två kategorierna, och liknande.) Specifikt finns det transpersoner, icke-binära och andra identiteter, och min politiska agenda är att göra dessa mer synliga, ge dessa fler figurer de kan identifiera sig med i spel och kultur, osv. Det här är en politisk agenda: alla håller inte med mig, jag vet om det, jag röstar efter den, osv. Det är något du tycker att jag borde lägga åt sidan när jag skapar och spelar spel (om jag förstått dig rätt).

Skaparen till fantasyspelet i vårt exempel valde att ha med bilder på män och kvinnor. Antingen är det för att hen inte känner till icke-binära, eller för att hen inte tycker det är viktigt, eller för att hen är medveten om den feministiska politiken, inte håller med om den, och aktivt väljer att undvika att nämna icke-binära i sina spel. Det sistnämnda tror jag personligen är väldigt ovanligt.

Nå, vad betyder skapandet av det här rollspelet för mig, politiskt? Jo, jag ser att antingen är spelskaparen min politiska motståndare (som sagt, osannolikt), eller så är hen inte så medveten om de problem jag jobbar med. I så fall är den här spelskaparens kunskap och prioriteringar en del av just precis det samhällsproblem som min politik vill förändra: att icke-binära inte syns i samhället och kulturen. Återigen, du behöver inte hålla med om mitt mål, men det är relevant att jag har det, inte sant?

Så, ur spelmakarens synvinkel är hens spel opolitiskt. Ur min synvinkel så är just det faktum att spelet bedöms som opolitiskt ett uttryck för det samhällsproblem min politik försöker lyfta fram och lösa!

Kan du fortfarande argumentera för att jag bör lägga mina politiska åsikter åt sidan när jag väljer spel? Borde jag inte använda min konsumentmakt i "rätt riktning" här? Använda min möjlighet att föra debatt och diskussion till att lyfta fram det här spelet som ett exempel?

Nu är det här ett ganska harmlöst exempel. Det förstärker en norm, men inte så starkt, och det verkar inte vara medvetet. Jag kommer inte ställa mig på barrikaderna och bränna boken. Jag kanske bara kommer peka på spelet, lyfta ett ögonbryn, och säga "kunde ni inte haft ett lite vidare perspektiv på kön, hmm?" Men principen håller, tycker jag. Att lägga politiken åt sidan, vore att svika min egen ideologi. Det är som att säga åt en kommunist att en semester ska ju vara kul, så kan du inte bara lägga politiken åt sidan och njuta av din billiga resa till ett låglöneland? Att säga att "en semester ska vara opolitisk" är att inte förstå vad kommunisten verkar för.

Samma analys gör jag när jag själv vill skapa ett spel. Att låta spelarna välja mellan "man" och "kvinna" är att konformera till könsnormen. Att låta dem välja mellan "man", "kvinna", "överskridande" och "dold", och dessutom ha överskiften "Utseende:" istället för "Kön:", det luckrar upp normen, gör icke-binära mer synliga, osv.

Du verkar se det som ett val mellan att köra på som vanligt, och att föra in min agenda i spelet. Du ber mig välja det förstnämnda. Lägga politiken åt sidan, bara skriv ett spel.

Jag ser det som ett val mellan att gå emot mitt politiska mål, och att arbeta i linje med mitt politiska mål. Att välja det första är inte att lägga politiken åt sidan. Det är att gå emot min politiska övertygelse. Jag tänker inte följa din uppmaning.

Här är en liknelse. Det finns ett rött och ett blått parti i staden. Politikerna har en vänlig ton med varandra, och träffas ibland över en fika eller en golfrunda, och pratar om annat än politik. Efter ett tag börjar det röda partiet ifrågasätta att staden har en sån stor och fin stadsägd golfbana, som kommer så få till nytta eftersom det är så dyrt att spela golf. De blåa vägrar erkänna att det skulle vara ett verkligt alternativ att avveckla den; golfbanan har alltid funnits.

En dag, när politikerna från båda partierna brukar träffas för att spela golf, kommer inte de röda. De har gått ur golfklubben för att visa var de står. De blåa säger "kom igen, det här är ju inget politiskt, vi brukar ju ha så trevligt när vi spelar golf, kan ni inte bara lägga det åt sidan för en dag? Ni behöver väl inte blanda in politik i golf."

Kan de röda det? De blåa erkänner inte att golfbanans vara eller icke vara är en politisk fråga. Men det kan inte de bestämma: om de röda driver linjen att den ska bort, så är dess existens en politisk fråga. Nu står inte valet för de röda mellan att "blanda in politik i golf" eller inte. Politiken är redan där. De kan bara välja mellan att stå för sin linje, eller bryta mot den.

tl;dr: du ber mig hålla mina politiska åsikter utanför rollspel. Mina politiska åsikter handlar delvis om vad som finns i rollspel (mer allmänt kultur; än mer allmänt våra samhällsnormer som indirekt påverkar vilken kultur folk väljer att skapa). Att hålla mina politiska åsikter utanför rollspel är att gå emot dem. Ogilla det om du vill, men att säga att rollspel "ska vara opolitiskt" är att inte förstå feminismen (som jag ser den; jag kan inte tala för alla feminister).

gustaf s

Warrior
Blir alltid glad av att se att det finns kreativa, ifrågasättande och engagerande personer inom den här hobbyn. Viktigt att ta med sig den enorma potential som finns i spel och hur formativa de är.

På temat queer speldesign höll Avery McDaldno ett föredrag(?) om ”queer mechanics and queer games” på Regnbågsfestivalen i Malmö 2014: https://www.youtube.com/watch?v=TMNndhgp_V4

Genesis

Ni dés ni maître
Tack, Pilzeman, för att du visar oss alla hur man bör debattera på nätet, oavsett åsikt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman;n104998 said:
tl;dr: du ber mig hålla mina politiska åsikter utanför rollspel. Mina politiska åsikter handlar delvis om vad som finns i rollspel (mer allmänt kultur; än mer allmänt våra samhällsnormer som indirekt påverkar vilken kultur folk väljer att skapa). Att hålla mina politiska åsikter utanför rollspel är att gå emot dem. Ogilla det om du vill, men att säga att rollspel "ska vara opolitiskt" är att inte förstå feminismen (som jag ser den; jag kan inte tala för alla feminister).

QFT.

Jag skriver under på detta och tycker att din förklaring är bra.

Hela poängen för mig när jag applicerar normkritik i mitt rollspelsskapande är ju att jag är av åsikten att det inte går att skapa helt opolitisk kultur; att åsikten att något kan vara "opolitiskt" är en politisk åsikt. Det går, som du säger, inte riktigt att välja det "opolitiska" alternativet eftersom ett sådant val inte skulle upplevas som neutralt för mig utan som rent skadligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n104950 said:
If it ain't broke, don't fix it.
Poängen med det hela är ju att vi anser att "it's broke".

Mutanten;n104950 said:
Stöd bara spel som du tror är bra spel.
Jag tycker att en sak som gör spel bra är att de har ett feministiskt perspektiv.
Jag tycker att en sak som gör spel dåliga är när de reproducerar sunkiga normer.

Alltså är det vi/jag gör precis det du uppmanar till här: Jag stödjer bara spel jag tycker verkar bra.

Eller rättare sagt, när jag köper ett spel bedömer jag om dess positiva sidor (snygga bilder, intressant mekanik, ball spelvärld, bra spelledartips, bra normkritiskt perspektiv, inkluderande) mot dess negativa (fula bilder, trist eller krånglig mekanik, tråkig spelvärld, avsaknad av spelledartips, reproducerar tråkiga normer, exkluderar, är rasistiskt).

Mutanten;n104950 said:
Det viktiga är att spelet är ett bra spel
Japp.

Mutanten;n104950 said:
Varna andra människor för spel med dålig världsbeskrivning, dåliga regler, dåliga illustrationer mm. Ge dåliga rollspel dåliga recensioner så att andra rollspelare inte riskerar att också lägga sin tid och energi på ett dåligt spel.
I mina ögon är det precis det Elin uppmuntrar till, ja. Det är bara det att i "mm" ingår reproduktion av tråkiga normer.

Mutanten;n104950 said:
Skapa gärna spel men innan du ger ut spelet (och på så sätt gör anspråk på rollspelarnas pengar och tid) så ta dig en funderare på om inte spelet gör sig bättre i papperskorgen. Kom ihåg att papperskorgen är ett av författarens bästa arbetsredskap.
Absolut. Om man till exempel gjort ett spel som reproducerar supertråkiga normer så finns det god anledning att överväga papperskorgen.

Mutanten;n104950 said:
Prata om spel men håll normkritiken för dig själv. Det finns människor som trivs med normer. Låt dem få ha sina normer i fred utan att du ska kritisera dem.
Varför skulle jag låta dem ha "sina" normer i fred när det är deras normer som begränsar mig och många av mina vänner i samhället? När det är deras normer som skapar ojämlikhet i samhället, deras normer som får mina homosexuella vänner att ständigt riskera stryk när de går på stan, när det är deras normer som gör att rasifierade har svårare att få jobb?

Att vara "opolitisk" och inte jobba med normkritik innebär att man stödjer de skadliga normerna.

Mutanten;n104950 said:
Undvik alltför djupgående samarbeten med politiska och religiösa organisationer. Det finns en risk att de hjärntvättar dig så som de har hjärntvättat många andra människor före dig.
Det här är anledningen till att man bör samarbeta med dessa organisationer: De kan hjälpa till med avprogrammering av den hjärntvätt samhället tvingat på oss från barnsben om vad "en kvinna" är och "en man" är, hur en "vanlig chef" ser ut, vad man kan vänta sig från någon som är svart, hur man ska betrakta homosexuella parbildningar och så vidare. De normer du försvarar är också en form av hjärntvätt.

Mutanten

Hero
Tack för ditt långa svar Pilzeman.

Pilzeman;n104998 said:
Är du med mig så långt?
Jag är med dig så långt. Jag ger dig rätt i den bemärkelsen att ingen kommer undan politiken och jag delar din åsikt att makten finns representerad i den etablerade kulturen. Opolitisk i sammanhanget betyder nog snarare konservativ än "opolitisk". Det förvånar mig inte att en politisk rörelse angriper kulturen som en del av sin politiska kamp.

Jag har stor förståelse för att du Pilzeman (och personer som Krank) inte kommer att följa mina uppmaningar. Det ligger sas inte i ert intresse som du så riktigt skrev i ditt svar.

Mina uppmaningar var inte riktade till feminister utan till de i rollspelshobbyn som inte sympatiserar med feminismen. Eftersom ingenting är "opolitiskt" enligt vårt tidigare resonemang så är mina uppmaningar Indirekt uppmaningar att bevara många av de befintliga normerna i rollspelen. Anledningen till det är egentligen väldigt enkel: Jag sympatiserar inte med många av era åsikter. Jag anser att feminister saknar kunskap om verkligheten och att de hycklar när de säger att de kämpar för kvinnors rättigheter. Jag anser att jag genom att bland annat upprätthålla nuvarande normer i rollspelen är en större kvinnosakskämpe än vad många av feministerna är. Jag räknar in antifeminismen i kvinnokampen.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n105045 said:
Tack för ditt långa svar Pilzeman.

Jag är med dig så långt. Jag ger dig rätt i den bemärkelsen att ingen kommer undan politiken och jag delar din åsikt att makten finns representerad i den etablerade kulturen. Opolitisk i sammanhanget betyder nog snarare konservativ än "opolitisk". Det förvånar mig inte att en politisk rörelse angriper kulturen som en del av sin politiska kamp.
Moderering:

Det är inte okej att ens antyda att ens feministiska motståndare är jämställda med nazismen.

Så inte nog med att Mutanten krockade med Godwins lag och därmed förlorade debatten, Mutanten avstängs också i två veckor för grovt flerriktat personangrepp.

Lär dig nån gång!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ännu mera moderering:

Medan Krille skrev sin moderering gjorde jag en strängare bedömning.

Eftersom Mutanten så tydligt visar att hans värderingar går helt emot de värderingar Rollspel.nu vill upprätthålla -- och för att han återigen envisas med att göra grovt förolämpande jämförelser mellan rasism, nazism och feminism -- är han inte längre välkommen här.

Någonsin.