Nu vet jag att du, Mutanten, inte skriver att vi inte får göra de saker artikelförfattaren uppmanar till, som att skapa normkritiska spel, undvika att köpa sunkiga spel osv. Utan att du bara skriver att du inte tycker vi bör göra det. Så, läs det här med samma inställning: du får tycka att det är en dålig idé, men jag vill försöka förklara varförjag tycker det är en bra idé; varför det är försvarbart.
Jag får intrycket -- rätta mig om jag har fel -- att du tycker att det går att göra helt opolitiska spel. Att det går att titta på politiska åskådningar, ideologier, göra sig en uppfattning, bedöma om en t ex är feminist eller inte, och sedan bestämma sig för att "nej, jag ska sätta allt det åt sidan och skriva ett vanligt rollspel".
Med vissa saker kanske det går. Det går att argumentera för att spel som handlar helt och hållet om könlösa robotar kan vara "frikopplat" från rasism t ex. Om etnicitet, hudfärg osv inte överhuvudtaget finns med, varken öppet eller med någon tydlig metafor, hur kan spelets världsbeskrivning då ha något med rasism-frågan att göra alls? Ett lyckat exempel, med andra ord, på ett opolitiskt spel (på det området; samma spel kan såklart samtidigt vara ett kommunistiskt manifest och därmed "misslyckas" med att vara helt opolitiskt).
Och med en viss syn på politik, så är såklart väldigt många klassiska rollspel helt opolitiska. Om "politik" bara handlar om vilket parti jag ska rösta på och vilka samhällsreformer jag ska stötta, ja, då kan jag ju knappast hävda att Eon II, låt säga, uppmanar mig till att störta kapitalismen -- eller för den delen att låta bli. Spelet beskriver bara sin spelvärld, som spelmakarna föreställt sig den.
Men, det blir annorlunda med en annan syn på vad som är politik. "Det personliga är politiskt", är ett citat jag hört och som jag nu efter att ha googlat vet kommer från feministen Carol Hanisch, 1968. I min tolkning är det typ så här:
- Vad en stat väljer att ha med i sin propaganda, det är otvetydigt politiskt
- Vad en privat aktör väljer att ha med i sin kultur (filmer, böcker, spel) när hen skapar med en politisk agenda, det är såklart politiskt
- Vad en privat aktör väljer att ha med i sin kultur, när hen försöker vara opolitisk, säger något om det politiska läget i skaparens kontext
Ett parti som då driver linjen "det som just nu tas som självklart, är egentligen något vi måste ändra på" för då plötsligt upp frågan "vad är opolitiskt" på den politiska arenan. Alltså: just nu kanske vi kan hitta saker som inte är politiska. Men just den indelningen, vad som är politiskt och inte, är i sig färgad av vad en tycker om samhället, konst, acceptabelt beteende osv. Ergo: det opolitiska är, eller åtminstone kan bli, politiskt.
Är du med mig så långt? För med den förståelsen kan jag prata om normkritik i rollspel.
För dig är alla spel som inte "inkluderar normkritik" opolitiska. Tänk ett fantasyspel som har ett gäng olika folkslag, med illustrationer på en man och en kvinna av varje. Opolitiskt?
För mig som feminist, så är könsnormer en del av det jag vill förändra i samhället. (För att förtydliga: jag vill inte att män och kvinnor ska bli något annat än vad de är, men jag vill ändra synen på vad som är manligt, vad som är kvinnligt, vad som ligger utanför de två kategorierna, och liknande.) Specifikt finns det transpersoner, icke-binära och andra identiteter, och min politiska agenda är att göra dessa mer synliga, ge dessa fler figurer de kan identifiera sig med i spel och kultur, osv. Det här är en politisk agenda: alla håller inte med mig, jag vet om det, jag röstar efter den, osv. Det är något du tycker att jag borde lägga åt sidan när jag skapar och spelar spel (om jag förstått dig rätt).
Skaparen till fantasyspelet i vårt exempel valde att ha med bilder på män och kvinnor. Antingen är det för att hen inte känner till icke-binära, eller för att hen inte tycker det är viktigt, eller för att hen är medveten om den feministiska politiken, inte håller med om den, och aktivt väljer att undvika att nämna icke-binära i sina spel. Det sistnämnda tror jag personligen är väldigt ovanligt.
Nå, vad betyder skapandet av det här rollspelet för mig, politiskt? Jo, jag ser att antingen är spelskaparen min politiska motståndare (som sagt, osannolikt), eller så är hen inte så medveten om de problem jag jobbar med. I så fall är den här spelskaparens kunskap och prioriteringar en del av just precis det samhällsproblem som min politik vill förändra: att icke-binära inte syns i samhället och kulturen. Återigen, du behöver inte hålla med om mitt mål, men det är relevant att jag har det, inte sant?
Så, ur spelmakarens synvinkel är hens spel opolitiskt. Ur min synvinkel så är just det faktum att spelet bedöms som opolitiskt ett uttryck för det samhällsproblem min politik försöker lyfta fram och lösa!
Kan du fortfarande argumentera för att jag bör lägga mina politiska åsikter åt sidan när jag väljer spel? Borde jag inte använda min konsumentmakt i "rätt riktning" här? Använda min möjlighet att föra debatt och diskussion till att lyfta fram det här spelet som ett exempel?
Nu är det här ett ganska harmlöst exempel. Det förstärker en norm, men inte så starkt, och det verkar inte vara medvetet. Jag kommer inte ställa mig på barrikaderna och bränna boken. Jag kanske bara kommer peka på spelet, lyfta ett ögonbryn, och säga "kunde ni inte haft ett lite vidare perspektiv på kön, hmm?" Men principen håller, tycker jag. Att lägga politiken åt sidan, vore att svika min egen ideologi. Det är som att säga åt en kommunist att en semester ska ju vara kul, så kan du inte bara lägga politiken åt sidan och njuta av din billiga resa till ett låglöneland? Att säga att "en semester ska vara opolitisk" är att inte förstå vad kommunisten verkar för.
Samma analys gör jag när jag själv vill skapa ett spel. Att låta spelarna välja mellan "man" och "kvinna" är att konformera till könsnormen. Att låta dem välja mellan "man", "kvinna", "överskridande" och "dold", och dessutom ha överskiften "Utseende:" istället för "Kön:", det luckrar upp normen, gör icke-binära mer synliga, osv.
Du verkar se det som ett val mellan att köra på som vanligt, och att föra in min agenda i spelet. Du ber mig välja det förstnämnda. Lägga politiken åt sidan, bara skriv ett spel.
Jag ser det som ett val mellan att gå emot mitt politiska mål, och att arbeta i linje med mitt politiska mål. Att välja det första är inte att lägga politiken åt sidan. Det är att gå emot min politiska övertygelse. Jag tänker inte följa din uppmaning.
Här är en liknelse. Det finns ett rött och ett blått parti i staden. Politikerna har en vänlig ton med varandra, och träffas ibland över en fika eller en golfrunda, och pratar om annat än politik. Efter ett tag börjar det röda partiet ifrågasätta att staden har en sån stor och fin stadsägd golfbana, som kommer så få till nytta eftersom det är så dyrt att spela golf. De blåa vägrar erkänna att det skulle vara ett verkligt alternativ att avveckla den; golfbanan har alltid funnits.
En dag, när politikerna från båda partierna brukar träffas för att spela golf, kommer inte de röda. De har gått ur golfklubben för att visa var de står. De blåa säger "kom igen, det här är ju inget politiskt, vi brukar ju ha så trevligt när vi spelar golf, kan ni inte bara lägga det åt sidan för en dag? Ni behöver väl inte blanda in politik i golf."
Kan de röda det? De blåa erkänner inte att golfbanans vara eller icke vara är en politisk fråga. Men det kan inte de bestämma: om de röda driver linjen att den ska bort, så är dess existens en politisk fråga. Nu står inte valet för de röda mellan att "blanda in politik i golf" eller inte. Politiken är redan där. De kan bara välja mellan att stå för sin linje, eller bryta mot den.
tl;dr: du ber mig hålla mina politiska åsikter utanför rollspel. Mina politiska åsikter handlar delvis om vad som finns i rollspel (mer allmänt kultur; än mer allmänt våra samhällsnormer som indirekt påverkar vilken kultur folk väljer att skapa). Att hålla mina politiska åsikter utanför rollspel är att gå emot dem. Ogilla det om du vill, men att säga att rollspel "ska vara opolitiskt" är att inte förstå feminismen (som jag ser den; jag kan inte tala för alla feminister).