Nekromanti [Nyhet] Pathfinder 2E

anth

Vetefan
Efter nästan 10 år har Paizo påbörjat arbetet med version 2 av DnD3-klonen Pathfinder.
Precis som för första versionen kommer det att vara en massiv speltest med ett playtest-dokument på 400 sidor.
Om jag förstått rätt kommer man att kunna få speltest-dokumentet som gratis pdf eller köpa det som bok.
Beställning av speltest-boken kan endast göras mellan 20 mars 2018 - 01 maj 2018 och den levereras i augusti 2018 till GenCon.

Mer info
Pathfinder playtest anouncement
Pathfinder Playtest Site
Pathfinder Playtest FAQ

God45

#PrayersForBahakan
Vad de borde göra är att göra en D&D 4ed retroclone den här gången! Då kan någon annan göra en ny Pathfinder! retroclone som alla köper istället :D

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spännande och intressant. 10 års livstid för en version av ett stort spel är ju ändå rätt mycket. Och PF höll ju på att kollapsa under tyngden av alla böcker, regler och varianter. Den hårda kärnan spelar ju PF för just det, men som D&D5e visat så går det att nå ut bredare med enklare regler.

Ska bli intressant om Paizo också justerar "strid ström av böcker" som affärsidé, och lånar av WotC:s lugnare utgivningstakt. Jag gissar att de går ned i takt, men inte lika mycket som WotC.

/Magnus

anth

Vetefan
Magnus Seter;n276964 said:
Ska bli intressant om Paizo också justerar "strid ström av böcker" som affärsidé, och lånar av WotC:s lugnare utgivningstakt. Jag gissar att de går ned i takt, men inte lika mycket som WotC.
De MÅSTE gå ner i utgivningstakt för annars går de i konkurs.

När Pathfinder var som störst under DnD4-eran hade de antagligen uppåt 75 %* av rollspelsmarknaden.
Nu när DnD5 slagit igenom har Pathfinder förlorat massor och har antagligen knappt 10 %* av rollspelsmarknaden.

*Jag kill-gissar.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n276966 said:
De MÅSTE gå ner i utgivningstakt för annars går de i konkurs.

När Pathfinder var som störst under DnD4-eran hade de antagligen uppåt 75 %* av rollspelsmarknaden.
Nu när DnD5 slagit igenom har Pathfinder förlorat massor och har antagligen knappt 10 %* av rollspelsmarknaden.

*Jag kill-gissar.
Vilket är synd. :( För jag gillar verkligen en Pathfinder produkt av typ 15. Men det är ändå ganska många :)

luddwig

Lawful evil
Pathfinder är och verkar förbli alldeles för massivt för min smak men det är coolt - baserat på anths kill-gissande - att kopian kunnat konkurrera med originalet.

Platon

Swordsman
Jag har aldrig spelat PF, men jag blir nyfiken när jag läser om detta och vilka förändringar de planerar. Det jag undrar, och som säkert någon här på forumet kan svara på, är följande: finns det några stora fördelar med att spela PF framför D0D5? Egentligen? Även med de förändringar de planerar att göra, och hur det nu faller ut. Är pathfinder tydligt bättre på ngt jmfr med DoD5?

Bolongo

Herr Doktor
I nuläget är det bättre om du gillar att pilla mycket med siffror. Annars inte.

PF2e tycks ju ha några tendenser inspirerade av DD5e, såsom att tona ned behovet av plus-vapen och rustningar.
Andra idéer är mer egna, som att förändra action-ekonomin.

God45

#PrayersForBahakan
Platon;n277002 said:
Jag har aldrig spelat PF, men jag blir nyfiken när jag läser om detta och vilka förändringar de planerar. Det jag undrar, och som säkert någon här på forumet kan svara på, är följande: finns det några stora fördelar med att spela PF framför D0D5? Egentligen? Även med de förändringar de planerar att göra, och hur det nu faller ut. Är pathfinder tydligt bättre på ngt jmfr med DoD5?
Pathfinder är massivt och ryggar inte tillbaks en milimeter från dina försök att knäcka systemet. Ärligt talat, om du inte optimerar din karaktär till en viss grad så går inte spelet att spela över en viss level. Jag har lagt ner mer mental möda på att bemästra Pathfinder och D20 än jag gjorde på min bachelor degree. Det är nästan omöjligt att lära ut muntligt, men också nästan ogenomträngligt utan antingen de guideböcker till individuella klasser, äventyrsskapande och liknande som finns online eller en erfaren mentor. Det finns fällor i karaktärsbyggande inte ser förrän 15 levlar efter att du gjorde misstaget.

Fruktansvärt, jag vet. Men det skapar också ett massivt taktiskt djup där du inte spelar Pathfinder, du spelar meta-pathfinder. Det är som om när alla fuskar på poker. Då ser man inte längre vem som är bäst på poker, man ser vem som är bäst på att fuska.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Betyder det här att vi kommer att få se en Pathfinder-version av editionskrigen? Eller är fanbasen i stort nöjd med vad de fått veta hittills?

Platon

Swordsman
God45;n277006 said:
Pathfinder är massivt och ryggar inte tillbaks en milimeter från dina försök att knäcka systemet. Ärligt talat, om du inte optimerar din karaktär till en viss grad så går inte spelet att spela över en viss level. Jag har lagt ner mer mental möda på att bemästra Pathfinder och D20 än jag gjorde på min bachelor degree. Det är nästan omöjligt att lära ut muntligt, men också nästan ogenomträngligt utan antingen de guideböcker till individuella klasser, äventyrsskapande och liknande som finns online eller en erfaren mentor. Det finns fällor i karaktärsbyggande inte ser förrän 15 levlar efter att du gjorde misstaget.

Fruktansvärt, jag vet. Men det skapar också ett massivt taktiskt djup där du inte spelar Pathfinder, du spelar meta-pathfinder. Det är som om när alla fuskar på poker. Då ser man inte längre vem som är bäst på poker, man ser vem som är bäst på att fuska.
Det låter ju helt vidrigt detta.

Makaron

Veteran
Skarpskytten;n277012 said:
Betyder det här att vi kommer att få se en Pathfinder-version av editionskrigen? Eller är fanbasen i stort nöjd med vad de fått veta hittills?
Med tanke på att många Pathfinder-spelare bytte till PF just eftersom Wizards gick ifrån 3.5? Jag misstänker att det blir värre.

Platon;n277013 said:
Det har en viss charm, i min erfarenhet (från DnD3.5, men nära nog)

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n277014 said:
Jag har alltid uppfattat Pathfinder som en riktig prylsport. Flest splattbooks vinner.
Allt finns gratis i deras officiela SRD, 3e parts sakerna också. Fast utan fluffet. Så du får bara den delikata matten...

God45

#PrayersForBahakan
Platon;n277013 said:
Det är bara för att du inte drivit dig själv bortom vansinnet än....

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n277019 said:
Allt finns gratis i deras officiela SRD, 3e parts sakerna också. Fast utan fluffet. Så du får bara den delikata matten...
Mmmm, matte! Det är ju för den som jag spelar rollspel =D

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skarpskytten;n277012 said:
Baserat på reaktionerna på Paizos forum så har folk börjat gräva sina skyttegravar redan.

Det är en logisk följd av att de som utgör kärnan av Pathfinder-spelarna är de som följde med från WotC 3.5 när D&D4 kom som en storsmocka i luften. Paizo tog dessa under sina vingar och fortsatte att ge ut det spel de ville spela, så lojaliteten blev superstark.

Nu finns helt logiskt alltså en känsla av svek hos ett antal (troligtvis ett litet antal) i den den hårda kärnan, och de är rätt angelägna om att berätta hur de känner.

Krattat i manegen för nästa versionskrig alltså.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Platon;n277002 said:
Huruvida Pathfinder är bättre på något än D&D låter jag vara osagt, det beror rätt mycket på smak och tycke. Vad man dock får med PF är Paizo, som kanske är det rollspelsföretag som har bäst kontakt med sina fans, som förstår vad som driver dessa och som är aktiva på forumen och på konvent.

De lyssnar på fansen och har otroligt bra kontakt med dem. Så det får man om man spelar PF, och det får man inte i samma utsträckning om man spelar D&D (även om WotC blivit mycket bättre).

Sen säljer de ju PDF:er sina PF-böcker, något som inte WotC gör med motsvarande 5e-böcker.

/Magnus

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45;n277006 said:

Det är det här jag älskar och hatar med Pathfinder.

Jag älskar att grotta ner mig i alla valmöjligheter som finns när jag bygger och levlar min gubbe. Och jag hatar oöverskådligheten som blir den naturliga följden.

Men så är jag tydligen svårt oförmögen att göra »normala« rollpersoner också – så det är nog i viss mån mitt eget fel.

Så här såg det ut efter att vi spelat klart Kingmaker-kampanjen: Kung Farran Gråkappa, level 14 – spelad från level 1. (»P« vid vissa spells betyder att Farran lagt dem på sig själv med Permanency.)